Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään

Vierailija
28.08.2023 |

Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?

Kommentit (1202)

Vierailija
1181/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleppa ihan vaan onnellinen .... itselläni ei tuollaista mahdollisuutta suotu lasten ollessa alaikäisiä ... oli koko ajan isovanhemmilla omat menot etusijalla .... no nytpä ei enää aikuisenakaan heitä paljoa isovanhemmat kiinnosta

Vierailija
1182/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä olisi antanut vauvaa isovanhemmille yöksi, eivätkä pyytäneetkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh! En ole pyytänyt lapsenlapsia yökylään. Hehän olisivat voineet vaikka saada vatsataudin tms. Parempi käydä vaan heidän kotonaan kyläilemässä.

Vierailija
1184/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään nimessä olisi antanut vauvaa isovanhemmille yöksi, eivätkä pyytäneetkään.

Mikä ihme ikäihmisiä vaivaa, että he haluavat uudestaan kokea vauvojen rääkymiset yöaikaan, taaperoitten koheltamisen sotkuineen, uhmaikäisten kiukunpuuskat ym. ikävää. Pois se ainakin minusta, aivan järjettömän ihanaa tämä seesteisyys, rauhallisuus, saa mennä ja tulla miten haluaa eikä rahastakaan ole puutetta, en todellakaan kaipaa pikkulapsiaikaa uudelleen koettavaksi, vaikka se olikin elämäni parasta aikaa. Tottakai, jos nyt tosi tiukka paikka lapsilleni pesueidensa kanssa tulisi,  niin katsotaan sitten, mitä mamma jaksaa, mitä kuuluu ja kuka käskee.

Vierailija
1185/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat tenavat meillä oli, useimmiten yksitellen, yökylässä. Tismalleen ( huolesta jännittyneenä) yritin ohjeiden mukaan hoitaa ja saada mukelon myös houkuttelemalla. Miniäni taisi luottaakin, sanoi että sulla on hyvin vastuuntuntoinen hoitoluonne. Mutta kaks-kolme yötä vierailun jälkeen hätkähtelin hereille, onko lapsella kaikki hyvin.

Ja tuohon pitkään keskusteluun viitaten, vaari oli teljetty telkkarin kanssa olohuoneeseen, tosin ulkona pihassa  kävi lasten kanssa.

Vierailija
1186/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli molemmat lapset yökylässä isovanhemmilla jo ihan tuossa vaiheessa. Ei jatkuvasti tietenkään, mutta se oli suuri helpotus, kun sai nukkua edes yhden yön kunnolla. Minä olin ja olen edelleen kiitollinen äidille ja anopille, että ovat jaksaneet hoitaa. Samoin on lapsenlapsetkin olleet jo ihan pikkuisina mummulassa yötä. Ei siitä tarvi mitään ongelmaa tehdä, mutta muista, että myöhemmin voi olla turha pyytää apua. 

Vierailija
1187/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli molemmat lapset yökylässä isovanhemmilla jo ihan tuossa vaiheessa. Ei jatkuvasti tietenkään, mutta se oli suuri helpotus, kun sai nukkua edes yhden yön kunnolla. Minä olin ja olen edelleen kiitollinen äidille ja anopille, että ovat jaksaneet hoitaa. Samoin on lapsenlapsetkin olleet jo ihan pikkuisina mummulassa yötä. Ei siitä tarvi mitään ongelmaa tehdä, mutta muista, että myöhemmin voi olla turha pyytää apua. 

Kuules nyt, kun mummot ovat vanhoja ja tarvisivat sitä apua on se vastenmielistä riippumatta siitä että he hoitivat lapsiasi. 

Minusta on jopa vastenmielistä tuollainen kaupankäynti. 

Vierailija
1188/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lapsen lapsi osa heidänkin elämää.

Vierailija
1189/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mummolla maitoa tursuavat rinnat vai miten ajatteli terveellisesti ruokkia?

Vierailija
1190/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ehkä vanhanaikainen, mutta mielestäni olisi omituista, jos 3kk ikäisen vauvan äiti kaipaisi jatkuvasti bilettämään tai yleensäkään öitä erossa vauvasta. Miksi se parisuhdeaika pitää ottaa yöllä? Eikö sitä voi hoitaa päiväsaikaan, jolloin lapsen ei tarvitse olla niin pitkiä aikoja erossa äidistä?

60-luvulla kolme-kuisen vauvan äidin piti mennä töihin  jos halusi pitää työpaikkansa. Itse en olisi noin pientä antanut yökylään enkä saanut pidettyä työtäni, kun ei ollut päivähoitia lapselle. 

Vierailija
1191/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaa ei tule antaa yökyläilemään minnekään! Vauvan paikka on äidin luona, koska lapsentahtinen imetys vaatii äidin jatkuvaa läsnäoloa. Vauva tarvitsee rintamaitoa myös öisin. Yöllinen imetys lisää imettävän äidin maitomäärää merkittäväti ja elimistö tuottaa öisin enemmän prolaktiinia eli maitohormonia. 

Tekemisen puutteesta kärsivät isoäidit voivat mennä keräämään roskia, pulloja ja tölkkejä julkisille paikoille kuten puistoihin, uimarannoille ja teitten varsille. Toimettomille isoäideille löytyy paljon vapaaehtoistyötä. Toimettomat isoäidit ja isoisät voivat ilmoittautua vanhainkotiin ulkoiluttamaan vanhuksia ja jakamaan ruokaa ruoka-apuihin.

Vierailija
1192/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 4 lapsen mummi ja vaari. Olemme alle viiskymppisiä ja lapsenlapset alle viisvuotiaita, Asutaan kaikki pk-seudulla. Ollaan alusta asti oltu tiiviisti lastenlasten elämässä, kaikkien synnytyksissä olen ollut mukana (doulan koulutus). Me ollaan oltu vauvojen kanssa paljon ja myös yötä. Esim vauvoilla ollut koliikkia niin me on miehen kanssa oltu vauvan kanssa yötä jotta vanhemmat saavat oikeesti nukkua mikä on tärkeää vanhempien jaksamista. Oltu joko samassa rakennuksessa/lähellä tai täysin omissa kodeissa. Meille tämä isovanhemmuus on ehkä keskimääräistä tärkeämmässä roolissa kuin monelle muulle, mutta tämä on ollut kaikille alusta asti selvää. 

Ymmärrän myös täysin toisen ajattelutavan, että vauva on vanhemmillaan ja pikkuhiljaa on yötä esim vuosi/yö. Eikä kaikille isovanhemmille edes tee mieli jättää vauvaa tai edes isompaakaan lasta. Niin on tillannekohtaista mikä sopii kenenkin perheeseen. 

Täytyy kyllä sanoa, että ilo ja onni on heillä joilla isovanhemmat haluavat ottaa vauvoja yöksi (toki vastuullisesti, että on resurssit). Kaikille vanhemmelle tätä ei ole suotu, ei ole isovanhemmissa halukkuutta tai on päihteiden käyttöä/mielenterveysongelmia tms. 

Vierailija
1193/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kirjoitus oli täällä jo aiemmin.

Ihmetyttää, että mummot molemmat haluaisivat vauvan yökylään. Yleensä mummoille riittää, että saa pitää vauvaa vähän sylissä ja seurailla sen oloa. Itse en haluaisi ottaa vastuuta vauvasta. Mulla oli vauvoja neljä seitsemässä vuodessa, sain nuuhkia vauvantuoksua ihan tarpeeksi omassa äitiydessä. Ehkä vauvojen perään ovat sellaiset äidit, joilla on vähän omia lapsia tai ovat vieneet ne varhain hoitoon ja osa äitiydestä on jäänyt elämättä.

Tuskin mummot enää taaperovaiheessa haluavat/jaksavat ap:n lasta enää hoitaa, tilanne helpottuu ap:n kannalta. :)

Vierailija
1194/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 4 lapsen mummi ja vaari. Olemme alle viiskymppisiä ja lapsenlapset alle viisvuotiaita, Asutaan kaikki pk-seudulla. Ollaan alusta asti oltu tiiviisti lastenlasten elämässä, kaikkien synnytyksissä olen ollut mukana (doulan koulutus). Me ollaan oltu vauvojen kanssa paljon ja myös yötä. Esim vauvoilla ollut koliikkia niin me on miehen kanssa oltu vauvan kanssa yötä jotta vanhemmat saavat oikeesti nukkua mikä on tärkeää vanhempien jaksamista. Oltu joko samassa rakennuksessa/lähellä tai täysin omissa kodeissa. Meille tämä isovanhemmuus on ehkä keskimääräistä tärkeämmässä roolissa kuin monelle muulle, mutta tämä on ollut kaikille alusta asti selvää. 

Ymmärrän myös täysin toisen ajattelutavan, että vauva on vanhemmillaan ja pikkuhiljaa on yötä esim vuosi/yö. Eikä kaikille isovanhemmille edes tee mieli jättää vauvaa tai edes isompaakaan lasta. Niin on tillannekohtaista mikä sopii kenenkin perheeseen. 

Täytyy kyllä sanoa, että ilo ja onni on heillä joilla isovanhemmat haluavat ottaa vauvoja yöksi (toki vastuullisesti, että on resurssit). Kaikille vanhemmelle tätä ei ole suotu, ei ole isovanhemmissa halukkuutta tai on päihteiden käyttöä/mielenterveysongelmia tms. 

Olette kyllä nuoria isovanhempia. Lapsennekaan vielä kunnolla aikuisia. Sijsi ymmärrän heidän avuntarpeensakin.

Vierailija
1195/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut sitä ongelmaa, ei kiinnostanut mummoa pätkääkään ja toinen alkkis. 

Vierailija
1196/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin anoppi oli tämmöinen kinuaja ja kerran sitten sai syötetyn vauvan kun vanhemmat meni hekeksi asioille. Kauhea itku kun palasivat ja hätääntynyt anoppi oli tyntämässä ruokalusikalla lehmän maitoa vauvan suuhun. 
 Vauva ei ollut edes nälkäinen kun tissikään ei kelvannut mutta nukahti oitis mamin syliin. 

Vierailija
1197/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on käsittämätöntä, että näin monen mielestä pieni imeväisikäinen pitäisi erottaa tuntikausiksi tai jopa yöksi ulkopuolisten hoitoon, jotta vanhemmat pääsisivät viettämään parisuhdeaikaa. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin.

Ap

Samaa mieltä, ei tullut aikoinaa mieleenkään että 3kk ikäinen yökyläilisi, kotona säännölliset unet ja maitoa tissistä tai tuttipullosta.

Vierailija
1198/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin anoppi oli tämmöinen kinuaja ja kerran sitten sai syötetyn vauvan kun vanhemmat meni hekeksi asioille. Kauhea itku kun palasivat ja hätääntynyt anoppi oli tyntämässä ruokalusikalla lehmän maitoa vauvan suuhun. 
 Vauva ei ollut edes nälkäinen kun tissikään ei kelvannut mutta nukahti oitis mamin syliin. 

Vanhemmathan menivät asioille ja mummo rekrytoitiin hoitajaksi, missä tässä on sitä mummon kinuamista?

Vierailija
1199/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa, En tunne yhtään tällaista kinuavaa mummoa. Äitimme ilmoitti aikanaan, että hän hoiti omat lapsensa, mutta lapsenlapsia hän ei hoida. Tuosta lasten hoitamisesta kyllä voi olla eri mieltä, ei hoitanut meitä, vaan saimme kasvaa kuin pellossa ilman kunnon huolen pitoa. Äiti päivät töissä, illat harrastuksissa.

Vierailija
1200/1202 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noni. Taas mennään. 

Anopin/mummon

disautusta. Ohi.. 🥱 x

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi