Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään

Vierailija
28.08.2023 |

Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?

Kommentit (1177)

Vierailija
1101/1177 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joskus saan lapsenlapsia varmasti tulen kysymään säännöllisesti josko lapset tulisivat (yö)kylään.

Itse myös halusin hoitaa lapset itse (miehen kanssa), enkä imetyksenkään vuoksi halunnut jättää vauva-ikäistä hoitoon. Olisi kannattanut. Olin aivan sekopäinen, kun en kuukausiin saanut nukuttua edes 2 t putkeen. En nimittäin pystynyt nukkumaan, jos vauva huusi viereisessä huoneessa kuin mikäkin. Mies ei kiljuvan vauvan kanssa myöskään halunnut lähteä minnekään. Eikä mies myöskään herännyt vauvan itkuun, joten hän ei voinut hoitaa edes osia öistä.

Loppujen lopuksi siihen mennessä, kun kuopus oli 14 v olimme miehen kanssa olleet jossain kaksin 2 kertaa. Tuon jälkeen periaatteessa lapset pystyi jättämään yöksikin yksin kotiin, mutta eipä juurikaan ole tehnyt mieli. Miksi sitä viitsisi lomailla uppo-oudon tyypin kanssa?

Jos lasten vanhemmat eivät lastenhoitoapua toivo, se on tietenkin ok. Tarjoudun silti, eli tarvittaessa olen käytettävissä.

3 kk vs 14 v... ehkä olis se joku kultainen keskitie. Itsekin olen halunnut hoitaa _vauvat_ itse, imetyksenkin vuoksi. Muttei siihen 14 vuotta mennyt.

Ehken tarkoittaa sitä, että jos ei alusta saakka opi olemaan hoidossa, sitä on vaikeampi opetella myöhemmin? Mun siskolla vähän tuo tilanne, oli tosi kiinni lapsissa ja kontolloi koko ajan muiden olemista lastensa kanssa. Se johti siihen, että läheiset otti etäisyyttä eikä tunkenut heidän elämäänsä. Myöhemmin sisko on valitellut, miten yksin ja ilman turvaverkkoja olivat.

3 kk ikäisen vauvan kuuluu olla yöt rauhassa äitinsä kanssa ellei ole jokin poikkeustilanne kuten sairastuminen, uupumus tms. Turha yrittääkään väittää, että äidin pitäisi tehdä jotain vasten tahtoaan ja äidinvaistoaan, jotta joku ymmärtämätön sukulainen ei suutu.

Miksi se pikkuvauva pitää saada juuri yökylään? Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, ettei se käy monille perheille jo ihan siksi, että ajatus ei tunnu hyvälle?

Se on ok, mutta ei kannata sitten myöhemmin harmitella. Kiintyminen kulkee molempiin suuntiin ja meillä isovanhemmat on enemmän kiintyneet niihin lapsenlapsiin, joihin suhde muodostui tiiviimmäksi aikaisemmin.

Meillä miehen isän puoliso olisi ollut superinnokas hoitamaan poikaamme vauvana mutta emme kumpikaan tunteneet oloamme turvalliseksi jättääksemme niin pientä sinne. Heillä on kaksi koiraa eivätkä ymmärrä että vauvaa ei voi jättää valvomatta koiran lähelle -ne ovat kuitenkin eläimiä eli arvaamattomia.

Nyt kun pojat ovat isompia ei häntä kiinnosta ollenkaan - no ei meitä haittaa, ei todellakaan harmita ettei annettu meidän lapsia mihinkään nukkeleikkeihin. Me ihan mielellään hoidetaan meidän lapset itse kun ne on hankittukin👍

Mä muistan ikuisesti kun mun anopin kouluttamaton piski puraisi mun lasta (2v), ja anoppi nauroi. Oikein makeasti. Ei siinä nyt mitään suurta vahinkoa käynyt, mutta psykomummolla oli hauskaa kun lapsi itki.

Niin, tarvitaanko lisää esimerkkejä Miksi lapseni eivät ikinä vietä aikaa keskenään mummon kanssa?

Vierailija
1102/1177 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pumppaa maitoa. Ihan hyvä alkaa pikkuhiljaa vieroittaa vauvaa.

Luin juuri tutkimuksesta, jonka mukaan pumpattu äidinmaito ei ole vauvan itse imemän veroista. Syytä ei vielä tiedetä.

Mutta toki satunnainen pumpatun maidon käyttö ei haittaa, ja on olemassa tuttipulloja, joita voi käyttää imettämisen ohella. Siis sellaisia varmaan, jotka ei anna maitoa liian helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1177 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu, ettei niitä mummoja kiinnosta ottaa lastenlapsia yökylään enää esim sitten kun ovat +2-vuotiaita, jolloin yökyläily isovanhemman luona olisi jo lapselle kiva ja mieluisa kokemus , toisinkuin vauvana jolloin vauva tarvitsee lähinnä äitiään 24/7 (tai erossa max 1 tunti per ikäkuukausi).

Meilläkin mummot olleet innokkaasti vaatimassa vauvoja yökylään, mutta sanottu että on kehityspsykologiankin kannalta suositeltavaa pitää kiinni tuosta että erossaolo vanhemmista on yks yö per ikävuosi. Muutoin kyllä isovanhemmat osallistuneet aktiivisesti lasten elämään jo vauvanakin. Mutta taitaa se vaan olka niin, että haluttaisiin semmoinen "nukke" yökylään, kun vilkas taapero ei enää kelpaa...

Vierailija
1104/1177 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vaihtelee mummoittain. Oma äitini on hoitanut kaikkia lapsenlapsiaan auttaakseen tytärtään ja poikaansa, ei  saadakseen itse huvitusta. Mutta ei vauvana, koska vauvanhoitovastuu on tuntunut hänestä liian isolta ja on ymmärtänyt, että imetysikäiset lapset eivät viihdy irrallaan äidistä.

Vierailija
1105/1177 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suoraan sanottuna olisi tehnyt vaan pahaa parisuhteelle, jos olisi pitänyt puolison vaatimuksesta jättää 3kk vauva hoitoon ja mennä hotelliin harrastamaan seksiä. Ahdistava ajatuskin. Ja kyllä, olen parisuhteessa edelleen lapseni isän kanssa ja meillä on hyvä aktiivinen seksielämäkin, lapset käy välillä mummoloissa yökylässä, mutta vauva-aikoina sitä parisuhdetta hoidettiin ihan muilla tavoin kuin panolomilla"

Meillä myös tämä. Yhden normaalin vauvan kanssahan sitä seksiä ehtii harrastamaan vaikka sillä välin kun vauva on vaunuissa päiväunilla. Mua kanssa olisi ahdistanut ihan liikaa olla pois vauvan luota, ei olis ollut kauhean himokas olo siinä kun tissit vuotaa ja huoli painaa...

Vierailija
1106/1177 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait ne isovanhemmat mitään vieraita ihmisiä ole? 

Vierailija
1107/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla riippuvainen siitä pennustasi :D

Vierailija
1108/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tuo tämän ketjun vauva täytti vuoden....

Vierailija
1109/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi vauvaa vaikka tuputettaisiin. Ikinä ei ole vauvoja yökylässä ollut, isompia kyllä.

En edes usko olevan mummoja jotka tahtoisivat vauvan ilman vanhempia yöksi. Joku hätätilanne olisi eri asia. Tai joku ihan alkoholisti-vanhemmat.

Mutta saahan sitä ingelmia keksuä.

Vierailija
1110/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3+ lastenlapsia oli paljon yökylässä. Mutta että vauvaako ottaisin, heh? Leikki-ikäisten kanssa on kivaa, 15-vuotiaina mummolaan ei enää huvita tulla. Kaupunkimummolle. 

Vierailija
1111/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, ettei niitä mummoja kiinnosta ottaa lastenlapsia yökylään enää esim sitten kun ovat +2-vuotiaita, jolloin yökyläily isovanhemman luona olisi jo lapselle kiva ja mieluisa kokemus , toisinkuin vauvana jolloin vauva tarvitsee lähinnä äitiään 24/7 (tai erossa max 1 tunti per ikäkuukausi).

Meilläkin mummot olleet innokkaasti vaatimassa vauvoja yökylään, mutta sanottu että on kehityspsykologiankin kannalta suositeltavaa pitää kiinni tuosta että erossaolo vanhemmista on yks yö per ikävuosi. Muutoin kyllä isovanhemmat osallistuneet aktiivisesti lasten elämään jo vauvanakin. Mutta taitaa se vaan olka niin, että haluttaisiin semmoinen "nukke" yökylään, kun vilkas taapero ei enää kelpaa...

2v kaipaa kovasti joskus, tämän ikänen vaatii enemmän kuntoa hoitajalta.Vauvat vetää unta nassuun ja maitoa. Pärjäävät hyvän hoitajan kanssa.

Vierailija
1112/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät, mutta tuskinpa mummot ovat varautuneet heräilemään kolmen tunnin välin imettääkseen 3kk ikäistä vauvaa. Mitähän heidän päässään pyörii? Ovatko he unohtaneet että pikkuvauvojen yöuni voi olla hyvinkin katkonaista?

Vierailija
1113/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2v kaipaa kovasti joskus, tämän ikänen vaatii enemmän kuntoa hoitajalta.Vauvat vetää unta nassuun ja maitoa. Pärjäävät hyvän hoita

Harvinaisen typerä kommentti. Vauva tarvitsee äidinmaitoa ja ikävöi vanhempiaan, vaikka ei osaa sitä näyttää kuten isompi lapsi. 

Vierailija
1114/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa,että ymmärtävät teidänkin tarpeen huilia. on olemassa sääntö -lapsipsykologit. 1v -yksi yö. 2v 2 yötä poissa jne. eli lapsen näkökulmaa,ei sitä että äidillä hurja ikävä.  entäs imetys,,keräät maitoa.

mini olisi iloinen moisesta avusta, saa vaikka ihan vaaaaaan nukkua,uudistua sitä kautta. eli sanoisin  jes. 

Vierailija
1115/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi vauvaa vaikka tuputettaisiin. Ikinä ei ole vauvoja yökylässä ollut, isompia kyllä.

En edes usko olevan mummoja jotka tahtoisivat vauvan ilman vanhempia yöksi. Joku hätätilanne olisi eri asia. Tai joku ihan alkoholisti-vanhemmat.

Olen ottanut lastenlastani yökylään vauvasta asti. En tosin ole pyydellyt yökylään, mutta olen tarjonnut mahdollisuutta, että saa tuoda, jos omat voimat ehtyvät ja univelkaa kertyy. Tyllerö on ollut aika haasteellinen tapaus, joten mummon apu on kelvannut, että vanhemmat ovat saaneet nukkua. Turha vetää itseään piippuun, jos apukäsiä on tarjolla.

Vierailija
1116/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla riippuvainen siitä pennustasi :D

Sinä siis olet tuupannut omat pentusi isovanhemmille yöksi heti kun ne ovat syntyneet, jotta pääsisit baariin.

Vierailija
1117/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole uskomatta. Meillä anoppi otti jo kuukauden ikäisen yöksi hoitoon. Eikä olla mitään juoppoja.

Vierailija
1118/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot vaativat parin kuukauden ikäistä yökylään?? Ei mene minun kaaliini, meidän suvussa annetaan perheelle ja vauvalle kotirauha jos ei apua pyydetä. Pitkään katsoisin niin tytärtä kuin miniääkin jos eivät jaksaisi muutamia vauvakuukaisia ilman biletyshotelleja.  Ei oo avioliitto silloin kunnossa.

Vierailija
1119/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät, mutta tuskinpa mummot ovat varautuneet heräilemään kolmen tunnin välin imettääkseen 3kk ikäistä vauvaa. Mitähän heidän päässään pyörii? Ovatko he unohtaneet että pikkuvauvojen yöuni voi olla hyvinkin katkonaista?

Meillä mummolla oli nuorin lapsi 8v kun otti meidän vauvan yöksi hoitoon. 

Vierailija
1120/1177 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummot tietävät täsmälleen, millaista vauvan kanssa on, Siksi he apuaan tarjoavatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi