Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään
Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus saan lapsenlapsia varmasti tulen kysymään säännöllisesti josko lapset tulisivat (yö)kylään.
Itse myös halusin hoitaa lapset itse (miehen kanssa), enkä imetyksenkään vuoksi halunnut jättää vauva-ikäistä hoitoon. Olisi kannattanut. Olin aivan sekopäinen, kun en kuukausiin saanut nukuttua edes 2 t putkeen. En nimittäin pystynyt nukkumaan, jos vauva huusi viereisessä huoneessa kuin mikäkin. Mies ei kiljuvan vauvan kanssa myöskään halunnut lähteä minnekään. Eikä mies myöskään herännyt vauvan itkuun, joten hän ei voinut hoitaa edes osia öistä.
Loppujen lopuksi siihen mennessä, kun kuopus oli 14 v olimme miehen kanssa olleet jossain kaksin 2 kertaa. Tuon jälkeen periaatteessa lapset pystyi jättämään yöksikin yksin kotiin, mutta eipä juurikaan ole tehnyt mieli. Miksi sitä viitsisi lomailla uppo-oudon tyypin kanssa?
Jos lasten vanhemmat eivät lastenhoitoapua toivo, se on tietenkin ok. Tarjoudun silti, eli tarvittaessa olen käytettävissä.
3 kk vs 14 v... ehkä olis se joku kultainen keskitie. Itsekin olen halunnut hoitaa _vauvat_ itse, imetyksenkin vuoksi. Muttei siihen 14 vuotta mennyt.
Ehken tarkoittaa sitä, että jos ei alusta saakka opi olemaan hoidossa, sitä on vaikeampi opetella myöhemmin? Mun siskolla vähän tuo tilanne, oli tosi kiinni lapsissa ja kontolloi koko ajan muiden olemista lastensa kanssa. Se johti siihen, että läheiset otti etäisyyttä eikä tunkenut heidän elämäänsä. Myöhemmin sisko on valitellut, miten yksin ja ilman turvaverkkoja olivat.
Ei pienen vauvan tarvitse 'opetella' olemaan erossa äidistään, hyvänen aika.
ApJuu, mutta hoitajan on vaikea kiintyä lapseen, jonka kanssa ei ole tekemisissä. Ei meillä ketään enää kiinnosta siskon lapset, saavat elää omana perheenään rauhassa.
Niin, että pieni vauva eroon äidistään yöksi, jotta mummolle ei tule paha mieli ja voisi kiintyä vauvaan? Voi luoja!
Kun ei sille tule. Äiti on tuossa se, jolla ei ole kaikki muumit ihan kotona ja siksi hänen perheensä kanssa ei olla läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vielä tajunnut totuutta. Oletan, että kyseessä on ensimmäinen lapsenlapsi molemmille. Ei ne mummut ajattele kuin itseään. Haluaisivat omia vauvaa hetkeksi ja myös kilpailevat keskenään kumpi saa olla vauvan kanssa enemmän.
Juu, ja luultavasti hoidattivat omansa vierailla ja isovanhemmillaan, kun oli muita intressejä. Tulipa seurattua sitäkin aikoinaan naapurustossa ja ystäväperheissä. Oikeastaan säälin niitä itkeviä pieniä kun retuutettiin sinne ja tänne.
Ap:nä en veisi pikkuista kahteen ekavuoteen kenellekään yökylään, vasta sitten kun pienokainen jää päivisin mielellään isovanhempiensa luo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus saan lapsenlapsia varmasti tulen kysymään säännöllisesti josko lapset tulisivat (yö)kylään.
Itse myös halusin hoitaa lapset itse (miehen kanssa), enkä imetyksenkään vuoksi halunnut jättää vauva-ikäistä hoitoon. Olisi kannattanut. Olin aivan sekopäinen, kun en kuukausiin saanut nukuttua edes 2 t putkeen. En nimittäin pystynyt nukkumaan, jos vauva huusi viereisessä huoneessa kuin mikäkin. Mies ei kiljuvan vauvan kanssa myöskään halunnut lähteä minnekään. Eikä mies myöskään herännyt vauvan itkuun, joten hän ei voinut hoitaa edes osia öistä.
Loppujen lopuksi siihen mennessä, kun kuopus oli 14 v olimme miehen kanssa olleet jossain kaksin 2 kertaa. Tuon jälkeen periaatteessa lapset pystyi jättämään yöksikin yksin kotiin, mutta eipä juurikaan ole tehnyt mieli. Miksi sitä viitsisi lomailla uppo-oudon tyypin kanssa?
Jos lasten vanhemmat eivät lastenhoitoapua toivo, se on tietenkin ok. Tarjoudun silti, eli tarvittaessa olen käytettävissä.
3 kk vs 14 v... ehkä olis se joku kultainen keskitie. Itsekin olen halunnut hoitaa _vauvat_ itse, imetyksenkin vuoksi. Muttei siihen 14 vuotta mennyt.
Ehken tarkoittaa sitä, että jos ei alusta saakka opi olemaan hoidossa, sitä on vaikeampi opetella myöhemmin? Mun siskolla vähän tuo tilanne, oli tosi kiinni lapsissa ja kontolloi koko ajan muiden olemista lastensa kanssa. Se johti siihen, että läheiset otti etäisyyttä eikä tunkenut heidän elämäänsä. Myöhemmin sisko on valitellut, miten yksin ja ilman turvaverkkoja olivat.
ApJuu, mutta hoitajan on vaikea kiintyä lapseen, jonka kanssa ei ole tekemisissä. Ei meillä ketään enää kiinnosta siskon lapset, saavat elää omana perheenään rauhassa.
Niin, että pieni vauva eroon äidistään yöksi, jotta mummolle ei tule paha mieli ja voisi kiintyä vauvaan? Voi luoja!
Kun ei sille tule. Äiti on tuossa se, jolla ei ole kaikki muumit ihan kotona ja siksi hänen perheensä kanssa ei olla läheisiä.
Jos äidin synti on se, ettei antanut pikkuvauvaa yökylään, vaikuttaa siltä, että hän on ainoa porukasta jolla muumit on laaksossa.
Outoa. Itse en halua pientä lasta riesakseni saatika vauvaa.
Niitä olen hoitanut jo ihan tarpeeksi omalta kohdaltani.
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä välitä näistä jotka soittelevat täällä suutaan. Toimit kuten itsestäsi parhaalta tuntuu. Meillä hyväksi havaittu nyrkkisääntö on ollut, että vauva voi olla meistä erossa niin monta tuntia kun hänellä on ikäkuukausia, ja ekan vuoden jälkeen niin monta yötä kun on ikävuosia. Meillä oli sama homma lasten isovanhempien kanssa, ja innokkaimman kanssa sovittiin alussa niin, että hän sai tulla meille joskus yökylään yksittäisiä öitä ja nukkui vauvan kanssa yhdessä huoneessa ja me toisessa. 3kk ikäinen vauva on vielä tosi pieni, älä ota mitään paineita mistään yökyläilyvaatimuksista. Hyvin ehtii myöhemminkin.
Minustakin olisi aiheellista vastuuttaa nämä tuskailevat isoäidit tulemaan teille hoitamaan vauvaa ja mahdollisia yövalvomisia. Siinä nähdään sitoutuminen, tapahtuu kiintyminen ja vanhemmat saavat levätä, jos mummu on täyspäinen. Ja jos asiasta on epäselvyyttä, näkee heti jos mennään huonoon suuntaan. Ettei tarvitse alkaa retuuttaa lasta mummolan eteisessä irti itkevän mummon otteesta.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Itse en halua pientä lasta riesakseni saatika vauvaa.
Niitä olen hoitanut jo ihan tarpeeksi omalta kohdaltani.
Mä just aattelin samaa, että jos tämä trendi jatkuu, ei tarvitse pelätä että jälkikasvu kinuaisi lapsilleen hoitopaikkaa. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäjäinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että näin monen mielestä pieni imeväisikäinen pitäisi erottaa tuntikausiksi tai jopa yöksi ulkopuolisten hoitoon, jotta vanhemmat pääsisivät viettämään parisuhdeaikaa. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin.
ApLapsen isovanhemmat ei kyllä ole ulkopuolisia.
Samat tyypit on teidätkin kasvattaneet ja aikanaan hoitaneet, eiköhän ne osaa.Ei ole kyse siitä, etteivät osaisi vaan siitä, että on valtava stressi pienelle vauvalle olla erossa ensisijaisesta hoivaajastaan useita tunteja tai jopa lähemmäs vuorokausi. Mikään muu eläin ei ole yhtä kylmä poikasilleen kuin ihminen.
Mikä on ensisijainen hoitaja? Luulisi, että lapsi on onnellinen mitä enemmän on ihmisiä ympärillä. Ainakin meillä on kaikki lapset olleet todella tyytyväisiä ja sosiaalisia kun on hoitanut minä, mies, kummankin puolen isovanhemmat ja bonus isovanhemmat, kummit ja tädit ja sedät. Olisi todella karua sulkeutua lapsen kanssa _vuodeksi_ kotiin ja samalla unohtaa mun ja miehen parisuhde. Mä olin lapsien kanssa kotona kolme kuukautta syntymästä ja sen jälkeen olivat hoidossa milloin kenelläkin ja meillä oli jopa aupaireja ja miehen kanssa oli kaikki puolivuotta.
No onhan noita tutkimuksia ja suosituksia. Ei ole meille enää ajankohtaista, niin en sen tarkemmin muista, mutta jotenkin niin se menee, että vauva pystyy kiintymään 1-2 hoitajaan ikäkuukausina x. Käytännössä siis useimmiten äiti = ensisijainen hoitaja, ja toisena isä, tai joku muu, joka on äidin jälkeen toiseksi eniten vauvaa hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumppaa maitoa. Ihan hyvä alkaa pikkuhiljaa vieroittaa vauvaa.
Ei 3 kk ikäistä vauvaa vieroteta, hettanpoo sentään.
Tyypillinen vanhanpiian vastaus.
Olipa hyvä että pääsit haukkumaan vanhojapiikoja. Oikeastiko kuvittelet meidän tyypillisesti ajattelevan kuten kommentoimassa henkilö?
Itse asiaan, Ap voi ystävällisesti kertoa yökylään kyselijöille, että arvostaa tarjouksia ja on iloinen, että vauvalla on välittävät mummot. Mutta ei halua lasta yökylään ennen kuin hän on tietyn ikäinen. Jos mummot eivät kunnioita tätä ystävällistä kommunikointia, omia rajoja saa puolustaa myös tiukemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ai se menee Suomessa nykyään noin päin että vauvan pitää olla koko ajan äidin kanssa. Niin ne ajat muuttuvat.
Ihan yleismaailmallista. Pienen vauvan erottaminen äidistä on haitallista vauvan psyykelle. Kuten joku sanoi, ei eläimetkään hylkää imeväisikäisiä jonkun muun kontolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äidin synti on se, ettei antanut pikkuvauvaa yökylään, vaikuttaa siltä, että hän on ainoa porukasta jolla muumit on laaksossa.
Ainut joka laittaa vauvan edun edelle! Ja minä olen muuten lapseton, että ei tarvii meitä alkaa haukkumaan täällä.
Minusta ei ole mitenkään outoa, jos äiti ei halua vauvaa yökylään. Ehtii myöhemminkin ja vanhemmat siitä päättää, ei isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se menee Suomessa nykyään noin päin että vauvan pitää olla koko ajan äidin kanssa. Niin ne ajat muuttuvat.
Ihan yleismaailmallista. Pienen vauvan erottaminen äidistä on haitallista vauvan psyykelle. Kuten joku sanoi, ei eläimetkään hylkää imeväisikäisiä jonkun muun kontolle.
Tietosi eläinten käyttäytymisestä ovat heikot.
Mummoille tiedoksi. Nykyään on niin paljon tietoa tarjolla, kiitos Internetin, että tavallisella ihmisellä on pääsy uusimpiin tutkimustuloksiin. Myös lasten kehityksestä ja kasvuolosuhteiden yhteydestä tiedetään enemmän kuin ennen ja tottakai sitä tietoa kannattaa hyödyntää. Eikä vain tehdä kuten "ennen vanhaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kun imetetään, on pesässäoloaika. Googlaa joskus jotain tonttu.
Eikös tämänkin aloitus vähän muunneltuna ole ollut täällä jo moneen kertaan?
Uusia kierroksia samasta loppuunkuluneesta aiheesta kauhea anoppi/äiti. Yrittäkää nyt edes keksiä jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tainnut luontodokkareita katsoa. :)
"Emo on saalistamassa, pennut ovat pesässä. Vieras uros liikkuu lähistöllä, pentujen on pysyteltä aivan hiljaa"
Yleissivistystä ei ole kielletty edes aivonsa tuhonneilta mammoilta.
Enkä tosiaan ala juottamaan vauvalle mitään korviketta vaan sen takia, että mummot saisivat vuorokauden ympäri hoitaa. Vauva saa korviketta pullosta isän syöttämänä ainoastaan välttämättömien menojen (lääkäri tms) takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tainnut luontodokkareita katsoa. :)
"Emo on saalistamassa, pennut ovat pesässä. Vieras uros liikkuu lähistöllä, pentujen on pysyteltä aivan hiljaa"
Yleissivistystä ei ole kielletty edes aivonsa tuhonneilta mammoilta.
Tottakai sen emon pitää ruokkia itsensä. Sitten se palaa pesään. Ei vie poikasia viikonlopuksi hoitoon naapurin Riitalle. Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kun imetetään, on pesässäoloaika. Googlaa joskus jotain tonttu.
Ei tartte, olen kasvanut kissataloudessa. IRL kokemusta nääs.
Kannattaa olla tarkkana ettei yökyläilyistä kehkeydy seksuaalista hyväksikäyttöä.