Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään

Vierailija
28.08.2023 |

Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?

Kommentit (1177)

Vierailija
341/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotiaina meidän lapset kolme kpl olleet ekan kerran, tai no ensimmäinen 11,5 kk, kun kahdella ekalla vajaa vuosi ikäeroa ja laitoksella meni noin viikko mm. valohoito niin isovanhemmat hoiti silloin

Vierailija
342/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat itse lapsesi, kuten haluat. Teette, kuten miehen kanssa parhaaksi näette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toise vinkuvat kun on niin rankkaa eikä ole mitään tukiverkostoa ja toiset sitten vinkuvat että kun halutaan liikaa auttaa.

Jos ei nyt ihan vielä, niin kannattaa se jossain vaiheessa antaa vauvaa mummuille kylään. Sitä ei välttämättä itse aina huomaa, että parisuhde voisi kaivata hetken kahdenkeskistä aikaa. Samalla rakennetaan sitä suhdetta lapsen ja isovanhempien välillä, se on ihan luonnollinen asia.

Mutta noista huolimatta on hienoa kuulla jos fiilis on enemmän se, ettei baareilu kiinnosta tässä kohtaa.

Vierailija
344/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toise vinkuvat kun on niin rankkaa eikä ole mitään tukiverkostoa ja toiset sitten vinkuvat että kun halutaan liikaa auttaa.

Jos ei nyt ihan vielä, niin kannattaa se jossain vaiheessa antaa vauvaa mummuille kylään. Sitä ei välttämättä itse aina huomaa, että parisuhde voisi kaivata hetken kahdenkeskistä aikaa. Samalla rakennetaan sitä suhdetta lapsen ja isovanhempien välillä, se on ihan luonnollinen asia.

Mutta noista huolimatta on hienoa kuulla jos fiilis on enemmän se, ettei baareilu kiinnosta tässä kohtaa.

Ap:n kuvauksessa ei ole kyse auttamisesta, vaan mummoilla on omia tarpeita hyväksikäyttää vauvaa.

Kaksi täysin eri asiaa.

Vierailija
345/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksivuotiaina meidän lapset kolme kpl olleet ekan kerran, tai no ensimmäinen 11,5 kk, kun kahdella ekalla vajaa vuosi ikäeroa ja laitoksella meni noin viikko mm. valohoito niin isovanhemmat hoiti silloin

"VALOHOITO"! Uusi masuasukki juuri tullut maailmaan mutta akalla mielessä valohoidot. On mennyt liian pitkälle ulkonäkökeskeisyys.

Vierailija
346/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidat itse lapsesi, kuten haluat. Teette, kuten miehen kanssa parhaaksi näette.

Tietysti. Sitä painostusta ja syyllistystä vaan on ihan hirvittävän inhottavaa kuunnella.

Vierailija
347/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"VALOHOITO"! Uusi masuasukki juuri tullut maailmaan mutta akalla mielessä valohoidot. On mennyt liian pitkälle ulkonäkökeskeisyys.

Eiköhän ollut kyse vauvan bilirubiiniarvoista johon valohoitoa =D

Vierailija
348/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai olet trolli? Pliis, olethan?

Jos et, niin valohoitoa annetaan kellastuville vauvoille.

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/synnytyksen-j%C3%A4lkeen/vastasynty…

Vierailija
349/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siinä annettu vauvalle valohoitoa, eikä äidille.

Tosin näin psoriaatikon äitinä voin kertoa, että ei se mikään ulkonäköjuttu muutenkaan aina ole.

Vierailija
350/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne appi ja isoisä ovat mieltä? Aika outoa jos akat vaan hössöttää.

Appiukko on ollut pilven reunalla jo silloin, kun tapasin lasteni isän. Vara-appi kulki anopin perässä, oli hiljaa ja pyöritteli päätään kärsivän näköisenä. Aina tilaisuuden tullen karkasi kalastamaan kavereiden kanssa, ei paljoa näkynyt. Vainaja hänkin.

Vierailija
351/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko ihmeellinen käsitys, että molempien vanhempien äidit olisivat ulkopuolisia. Sen sisäpuolisempia hoitajia ja lähimmäisiä ei ole olemassakaan. Kun vauva saa tutustua heihin heti pienenä, hyötyvät siitä kaikki. He ovat vauvalle tärkeitä ihmisiä, vaikket itse vanhempiasi osaakaan arvostaa ja kunnioittaa.

Vauva 3 kk ei erota yötä päivästä eikä uniensa aikana murehdi sekuntiakaan sitä, ettei muka ole äitiä lähellä. Tuon ikäinen nukkuu suurimman osan ajastaan. Anna lapsen luoda hyvät suhteet isovanhempiinsa heti alussa ja arvosta saamaasi vapaa-aikaa.

Vierailija
352/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko ihmeellinen käsitys, että molempien vanhempien äidit olisivat ulkopuolisia. Sen sisäpuolisempia hoitajia ja lähimmäisiä ei ole olemassakaan. Kun vauva saa tutustua heihin heti pienenä, hyötyvät siitä kaikki. He ovat vauvalle tärkeitä ihmisiä, vaikket itse vanhempiasi osaakaan arvostaa ja kunnioittaa.

Vauva 3 kk ei erota yötä päivästä eikä uniensa aikana murehdi sekuntiakaan sitä, ettei muka ole äitiä lähellä. Tuon ikäinen nukkuu suurimman osan ajastaan. Anna lapsen luoda hyvät suhteet isovanhempiinsa heti alussa ja arvosta saamaasi vapaa-aikaa.

Kyllä he on kuule ihan perheen ulkopuolisia.

Eikä he suinkaan aina olla vauvalle tärkeitä ja siitäkin päättää viime kädessä huoltajat heidän käytöksensä perusteella. Ei se mikään automaatio.

Ja tosiaan varmaan just sitten sen ainokaisensa kanssa eka mieleen tuleva ajatus on vapaa-aika... Näitä juttuja!

Vierailija
353/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä he suinkaan aina olla vauvalle tärkeitä ja siitäkin päättää viime kädessä huoltajat heidän käytöksensä perusteella. Ei se mikään automaatio.

Ja tosiaan varmaan just sitten sen ainokaisensa kanssa eka mieleen tuleva ajatus on vapaa-aika... Näitä juttuja!

Olet lapsellinen. Lisäksi väärässä mielipiteinesi.

Vierailija
354/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🚩

Vierailija
355/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lapsellinen. Lisäksi väärässä mielipiteinesi.

En ole, vaan aikuinen, toisin kuin sinä lapsellisine lässytyksinesi.

Vierailija
356/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä -50 syntynyt mummo kymmenisen vuotta sitten esikoisen kohdalla teki näin. Vauva oli kaksi kk, pitkäön odotettu ensimmäinen lapsenlapsi, suuritarpeinen maitoallerginen koliikkivauva, joka torkkui jatkuvasti tissillä ja jonka kanssa valvoin paljon, mutta en kyllä edes mummolle tästä valittanut. Olin aina ihan iloinen vieraista, jotka halusivat pitää sitä sylissä, niin sain itse hätäisesti tehtyä kotitöitä siinä ja laitettua ruokaa, eli todellakin mielelläni annoin mummon sylitellä aina halutessaan vauvaa. Mummo oli arka pitämäön sylissä, eikä esim. vaihtanut vaippoja, kun koki ettei enää muistanut miten se vauva on sylissä kun peppua pestään, kun omista vauvoista oli oikeasti kauan.

Sitten eräänä perjantaina pelmahtivat pihaan, kantoivat vauvan kopan sisään ja sanoivat, että nyt vaan vauva sitteriin, he ottavat sen mukaansa ja te saatte koko vikonlopun vapaaksi. Lapsi 2kk, täysimetyksellä, maitoallergian vuoksi ei ollut vielä mitään korviketta joka olisi käynyt ja jo kymmenen vuotta sitten oli ihan yleistietoa, ettei alle vuosikasta yöhoitoon kuin välttämättömissä tilanteissa. Mummo pyöritteli silmiään ja nauroi, että olen tyhmä ja ylivarovanen ja kyllä tuo ohi menee kun seuraava tulee! Ois saatu vapaa viikonloppu! Mummo olis saanut hoitaa huutavaa nukkea ja vauva olis sitten selvinnyt ilman ravintoa tai ei hengissä? Meni kyllä siinä kohtaa luottoa aika paljon mummon arvostelukykyyn ja myöhemminkin tilanteet siitä sitten paheni. Mummo monesti valitti, kun omin lapseni (jota juuri kys. tissitakiaisen kanssa en todellakaan tehnyt. Lapsen parasta kyllä mietin.)

Vierailija
357/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin oman lapsensa voisi omia...

Vierailija
358/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat eivät ole kuulleetkaan lapsentahtisesta imetyksestä. Anoppi ei arvosta pitkää ja lapsentahtista imetystä eikä ole imettänyt omia lapsiaan. Lapsentahtinen imetys on nykyäitien "hössötystä".

Ennen vauvoille annettiin äidinmaidonvastiketta, tavallista maitoa, sokerivettä ja mehuja neljän tunnin välein. Pienille vauvoille tuputettiin soseita ja jopa banaania ja hunajaa. Huutaminen vahvistaa lapsen keuhkoja ja sylissä pitäminen opettaa vauvan ja lapsen pahoille tavoille. Vauvan ja lapsen pitää nukkua yksin ja omassa huoneessa. Nämä ovat haitallisia kasvatuskäsityksiä.

Isovanhempien mielestä leikki-ikäisen lapsen voi jättää ulos leikkimään ilman aikuisen valvontaa. Uimataidoton lapsi voi kuljeskella yksin uimarannoilla. Autossa ei tarvita turvaistuimia ja turvavöitä. Alaluokkalaiset lapset voivat lähteä aamulla yksin kouluun ja viettää iltapäivät yksin kotona. Niin ennenkin on tehty.

On isovanhempia, jotka kutsuvat vielä 2020-luvulla tummaihoisia ihmisiä ne##ereiksi ja käyttävät rasistisia ja syrjiviä ilmaisuja puheissaan. Isovanhempien mielestä "kakaroilla pitää olla kotona kuri" ja fyysinen kuritus ei ole pahaksi. Monet isovanhemmat hyväksyvät kuritusväkivallan, joka on kielletty Suomessa lailla vuonna 1984.

pien

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä tai elämänvaiheessa kaiken oikein tekevistä äideistä tulee kaiken väärin tekeviä isoäitejä? Vai tämäkö se elämän ironia on, että sukupolvet tekevät joka tapauksessa enimmäkseen väärin toistensa mielestä?

Lapset kasvavat, karavaani kulkee.

Kyse on katsos siitä, että jokainen tekee _omasta mielestään_ kaiken oikein. Myös se mummo, joka haluaa juottaa 3kk ikäiselle appelsiinimehua koska niin suositeltiin joskus.

Jestas, miten vanhoja nykyvanhempien vanhemmat/appivanhemmat ovat pikkulapsiaikana? Olen 71v ja olen imettänyt omat lapseni lapsentahtisesti ja mahdollisimman pitkään (n.2v)  Nuo muutkin kuulostavat todella aataminaikaisilta jutuilta. Omat lapsenlapseni asuvat ulkomailla ja nähdään n. 3 kertaa vuodessa pidempiä aikoja kerrallaan ja todellakin kunnioitan vävyn maan tapoja ja vanhempien kasvatusmenetelmiä.

Samaa ihmettelen. Noi jutut kuulostaa sille mitä mun 86v mummon aikaan. Mun äiti on saanut lapsensa keskimääräisen ikäisenä himpun vajaa kolmekymppisenä ja minä olen aika keskimääräisen ikäinen saamaan lapsia, pikkuisen päälle 30v, ja kun minä olen ollut vauva niin aika samanlaiset on ollut kasvatussuositukset kuin nyt. Tai ainakin äitini mukaan. Ja hän kyllä myös on osannut olla sopivasti apuna tuppautumatta, samoin anoppi. Kiitollinen olen.

Vierailija
359/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva 3kk ei erota yötä päivästä, mutta erottaa kyllä jos ei ole tuttua hoitajaa. Ei voi tuosta vaan yhtäkkiä laittaa pitkäksi aikaa hoitoon, ei päiväksi eikä yöksi, vaan ensin pienempinä pätkinä että saa tottua ja luoda sitä läheistä suhdetta. Sitten kun ei ole enää yöimetyksiä voi miettiä yökyläilyäkin, jos on ehtinyt se läheinen suhde muodostua.

Vierailija
360/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mustasukkaisena lapsen ja isovanhempien välejä sabotoivat lapsiminiät löytävät kyllä asian vielä edestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän