Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään
Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?
Kommentit (1177)
Olenko ainoa jonka mielestä koko aloitus ei tee mitään järkeä? Mummot eivät tajua imettämistä ja... Voi luoja mitä sontaa.
En missään nimessä noin pientä. Sitten kun ollaan 1-2 niin aletaan miettiä moisia asioita. Tuossa iässä vauva ja äiti ovat hyvin symbioosissa ja tärkeää on tuoda vauvalle turvan tunne. Vauva ei ole lemmikki eikä koriste-esine. Mummot saakoon odottaa. Muutaman tunnin voi olla vahtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mummo asu perheen kanssa samassa taloudessa jolloin tällainen hoitovastuu syntyisi luonnollisesti? Miksi erotellaan sukupolvet toisistaan ja viedään mummot erilliseen hoitolaitokseen. Tottakai silloin alkaa ihmettely että voiko viedä mummolle 3kk vauvan yökylään.
Miksi alle 50v työssäkäyvät isovanhemmat joutuisivat hoitolaitokseen?
Mitäs ovat kasvattaneet holtittomia lapsia jotka alkavat saada sikiöitä jo teini-iässä? Syyttäkööt itseään. Nyt vähän myöhäistä alkaa valittaa.
Onko 25v teini?
Minä olin 33v kun lapsi syntyi ja ne isovanhemmat olivat 45v. Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa jonka mielestä koko aloitus ei tee mitään järkeä? Mummot eivät tajua imettämistä ja... Voi luoja mitä sontaa.
Me joilla on ristinä noita häiriömummoja emme näe aloituksessa mitään outoa. Meillä mummo juoksi pimeälle pihalle illalla, koska halusi mummoilla kahden. Taannoin täällä oli aloitus, jossa mummo oli lukittautunut vauvan kanssa vessaan, kun vanhemmat yrittivät poistua kyläreissulta sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olisit onnellinen apua tarjoavista isovanhemmista. Monilla ei ole mitään turvaverkkoja. Voit sanoa kohteliaasti, että kiitos avun tarjoamisesta ja tuot vauvan mielelläsi yökylään, kun hän vähän vielä kasvaa. Kerro myös olevasi kiitollinen, että tiedät apua olevan saatavilla. Ei kaikesta tarvitse tehdä sukuriitaa. Lapselle on rikkaus välittävät isovanhemmat.
Mun lapsilla on apuaan tyrkyttävä mummo. Siinä ei ole pätkääkään kyse välittämisestä, vaan itsensä korostamisesta ja hallinnasta. Mummon omien taarpeiden tyydyttämisestä. Ei ole rikkaus, vaan erittäin raskas taakka tämä mummo.
En ole kiitollinen kuin siitä, että onnistuin suututtamaan mummon niin perusteellisesti (kieltätymällä kynnysmattona pestistä), että mummo on pysynyt melko kiltisti pois elämästämme.
Viet mummolle vaan vauvan ja sanot että imetät sitten kanssa. Varmaan akalta hymy hyytyy kun yrittää kuivista nahkapusseistaan puristaa edes tipan maitoa lapsen tarpeisiin. Vaan ei onnistu, ja vauva näkee nälkää. Siinäpä opiksi hullulle mummolle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noiden mummojen käytöksessä olekaan mitään järkeä. Noita järjettömiä vaan on aika paljon. Itselläkin omakohtaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me joilla on ristinä noita häiriömummoja emme näe aloituksessa mitään outoa. Meillä mummo juoksi pimeälle pihalle illalla, koska halusi mummoilla kahden. Taannoin täällä oli aloitus, jossa mummo oli lukittautunut vauvan kanssa vessaan, kun vanhemmat yrittivät poistua kyläreissulta sen kanssa.
Ehkä toisten ei pitäisi jatkaa sukua ja sinäkin olet täällä keskustelemassa?
Eikö parempaa valittamista ole.
Ei tarvitse laittaa noin pientä, jos ei ole tarvetta. Sano vaan, että et ole vielä halukas jättämään vauvaa yöksi hoitoon ja katsotte sitten, kun lapsi on esim. taapero tms, jos tarvetta tulee.
Hyvän parisuhteen pitäisi kyllä kestää vauva-aika ilman mitään kylpyläreissujakin. Pikkuiselle vauvalle vanhemman jatkuva läsnäolo on tärkeää kehityksen kannalta, eikä sitä tartte väkisin katkaista.
Tietysti on hyvä, että löytyy hoitajia, jos tilanne sen vaatii. Ja taaperolle yökyläily voi olla jo oikein mukava juttu!
Vierailija kirjoitti:
Viet mummolle vaan vauvan ja sanot että imetät sitten kanssa. Varmaan akalta hymy hyytyy kun yrittää kuivista nahkapusseistaan puristaa edes tipan maitoa lapsen tarpeisiin. Vaan ei onnistu, ja vauva näkee nälkää. Siinäpä opiksi hullulle mummolle.
Neuvokas mummo kurvaa autolla lähimmän marketin pihaan vauva pyykkikorissa (kaukalo kun on liian vaikea asentaa autoon, eikä ennenkään mitään kaukaloita vauvoille tarvittu), ostaa tuttipullon, appelsiinimehua sekä hunajaa, johon saa dipata tutin, niin pysyy "tuluppa" paremmin suussa kun maistuu hyvältä. Tietysti myös jäätelöä, kun eihän vauvan suu tuohesta ole. Jotain hyvää pitää mummun saada antaa vauvalle, että saadaan oikein läheinen suhde.
Oma anoppini alkoi kinumaan lasta yöksi hoitoon suurin piirtein, kun pääsimme synnäriltä. Minusta käytös oli jotenkin häiritsevää. Muutenkin omi vauvaa aina, kun näki tätä. Ja valitti, että emme antaneet hoitoon. Ei ollut tarvetta enkä kokeillut luontaisena antaa niin pientä hoitoon. Halusin olla oman lapseni kanssa itse eikä minusta lapsi ole mitään jaettavaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei mummo asu perheen kanssa samassa taloudessa jolloin tällainen hoitovastuu syntyisi luonnollisesti? Miksi erotellaan sukupolvet toisistaan ja viedään mummot erilliseen hoitolaitokseen. Tottakai silloin alkaa ihmettely että voiko viedä mummolle 3kk vauvan yökylään.
Kuinka moni haluaisi oikeasti elää lapsiperhearkea vanhempiensa tai appivanhempien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ehkä vanhanaikainen, mutta mielestäni olisi omituista, jos 3kk ikäisen vauvan äiti kaipaisi jatkuvasti bilettämään tai yleensäkään öitä erossa vauvasta. Miksi se parisuhdeaika pitää ottaa yöllä? Eikö sitä voi hoitaa päiväsaikaan, jolloin lapsen ei tarvitse olla niin pitkiä aikoja erossa äidistä?
Juuri näin ja voihan sitä parisuhdetta hoitaa ihan arjessa, ilman mitään hotelleja tai kylpylöitä.
Ap
Niinpä.Myös vauvan hoitaminen yhdessä on mitä parhainta parisuhdeaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma anoppini alkoi kinumaan lasta yöksi hoitoon suurin piirtein, kun pääsimme synnäriltä. Minusta käytös oli jotenkin häiritsevää. Muutenkin omi vauvaa aina, kun näki tätä. Ja valitti, että emme antaneet hoitoon. Ei ollut tarvetta enkä kokeillut luontaisena antaa niin pientä hoitoon. Halusin olla oman lapseni kanssa itse eikä minusta lapsi ole mitään jaettavaa omaisuutta.
Anoppi pelmahti meille muutaman kerran hoitamaan ihan oma-aloitteisesti, että hän hoitaa ja mä "pääsen" shoppailemaan. Mä viihdyin oikein hyvin kotona vauvan kanssa, mä vihaan shoppailua ja esim ruokakaupassa käyminen oli lapsen kanssa sujuvaa. Se ei kelvannut että olisi jäänyt meille vaikka aamiaisseuraksi. Ainoastaan kahdenkeskinen aika lapsen kanssa kelpasi.
Ei 3 kk anneta yökylään. Mikäli maitoa tulee niin imetystä. Onneksi anoppi oli tuhansien kilometrien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat eivät ole kuulleetkaan lapsentahtisesta imetyksestä. Anoppi ei arvosta pitkää ja lapsentahtista imetystä eikä ole imettänyt omia lapsiaan. Lapsentahtinen imetys on nykyäitien "hössötystä".
Ennen vauvoille annettiin äidinmaidonvastiketta, tavallista maitoa, sokerivettä ja mehuja neljän tunnin välein. Pienille vauvoille tuputettiin soseita ja jopa banaania ja hunajaa. Huutaminen vahvistaa lapsen keuhkoja ja sylissä pitäminen opettaa vauvan ja lapsen pahoille tavoille. Vauvan ja lapsen pitää nukkua yksin ja omassa huoneessa. Nämä ovat haitallisia kasvatuskäsityksiä.
Isovanhempien mielestä leikki-ikäisen lapsen voi jättää ulos leikkimään ilman aikuisen valvontaa. Uimataidoton lapsi voi kuljeskella yksin uimarannoilla. Autossa ei tarvita turvaistuimia ja turvavöitä. Alaluokkalaiset lapset voivat lähteä aamulla yksin kouluun ja viettää iltapäivät yksin kotona. Niin ennenkin on tehty.
On isovanhempia, jotka kutsuvat vielä 2020-luvulla tummaihoisia ihmisiä ne##ereiksi ja käyttävät rasistisia ja syrjiviä ilmaisuja puheissaan. Isovanhempien mielestä "kakaroilla pitää olla kotona kuri" ja fyysinen kuritus ei ole pahaksi. Monet isovanhemmat hyväksyvät kuritusväkivallan, joka on kielletty Suomessa lailla vuonna 1984.
pien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä tai elämänvaiheessa kaiken oikein tekevistä äideistä tulee kaiken väärin tekeviä isoäitejä? Vai tämäkö se elämän ironia on, että sukupolvet tekevät joka tapauksessa enimmäkseen väärin toistensa mielestä?
Lapset kasvavat, karavaani kulkee.Kyse on katsos siitä, että jokainen tekee _omasta mielestään_ kaiken oikein. Myös se mummo, joka haluaa juottaa 3kk ikäiselle appelsiinimehua koska niin suositeltiin joskus.
Jestas, miten vanhoja nykyvanhempien vanhemmat/appivanhemmat ovat pikkulapsiaikana? Olen 71v ja olen imettänyt omat lapseni lapsentahtisesti ja mahdollisimman pitkään (n.2v) Nuo muutkin kuulostavat todella aataminaikaisilta jutuilta. Omat lapsenlapseni asuvat ulkomailla ja nähdään n. 3 kertaa vuodessa pidempiä aikoja kerrallaan ja todellakin kunnioitan vävyn maan tapoja ja vanhempien kasvatusmenetelmiä.
Todellisuus?
Mummon pitää olla syntynyt vähintään 70-80 luvulla, toivottavasti. Ja mummo on joku nisti hervannasta, kuten tyttärensä? Ei saatana ole terveitä ihmisiä tässä keskustelussa? Mummot haluaa väkisin sylivauvan vierailulle ilman vanhempia?
Mitä ne appi ja isoisä ovat mieltä? Aika outoa jos akat vaan hössöttää.
Tämän on pakko olla joku trolli