Traumatisoituiko joku teistä siitä, jos vanhemmat uhkasivat myydä mustalaisille?
Omassa lapsuudessani 70/80-luvulla ei ollut ollenkaan harvinaista, että jos lapsi käyttäytyi huonosti, niin äiti tai isä uhkasi, että jos et ala käyttäytymään niin myyn sinut mustalaisille. Traumatisoituiko joku oikeasti tuosta? Tai oikeasti alkoi pelkäämään, että myisi?
Kommentit (65)
80-luvulla automatkalla äiti sanoi laitosmaisen rakennuksen ohittaessa, eri paikkakunnalla, että jos ei ole kiltti vievät lastenkotiin. Olin todella kiltti tyttölapsi. Lisäksi äiti on ollut kauhea aina ja joutunut väkisin olemaan tekemisissä.
En varsinaisesti traumatisoitunut, mutta jonkun aikaa kyllä oli pieni pelko romaneja kohtaan että viekö ne minut kun oli uhkailtu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uhata millään jota ei voi toteuttaa?
Miksei voisi toteuttaa? Oletko kuullut ihmiskaupasta?
Ei tuollaisella uhkailtu. Mutta autoreissulla aina, kun lähestyttiin tiettyä vankilaa, isä uhkasi viedä meidät lapset sinne vankilaan, jos ei olla autossa hiljaa. Koko loppumatka oltiin.
Vierailija kirjoitti:
12, mene viljelemään tota puppua kaltaisiesi joukkoon 🙄
Soimaa omatunto näköjään. Olet kaikesta päätellen tehnyt tätä myymisellä uhkailua omille lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei oikeasta halua lapsista eroon. Eikä laittomasti.
En traumatisoitunur ja omiakin lapsia uhannut laitoksella jos mitään ongelmia edes miettivät aiheuttavansa no eivät aiheuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Mut uhattiin laittaa sisäoppilaitokseen (90-luvulla).
En tiennyt mitä sisäoppilaitos tarkoittaa, mutta kamalalta se kuulosti.
En traumatisoitunut.
Tiesiköhän sun vanhemmatkaan? 😄 Itse opiskelin ja siis myös asuin sisäoppilaitoksessa 90-luvulla. Se on muistorikasta aikaa. Eikä siellä vankeina oltu, ihan normaalisti sai tulla ja mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei oikeasta halua lapsista eroon. Eikä laittomasti.
Pieni lapsihan ei sitä tiedä, että ollaanko nyt sen suuremman osan kanssa tekemisisssä vai pienemmän. Ja esim. Kiinassa lasten myyminen on arkipäivää.
Joo pelkäsin. Mustalaisille uhkasivat myydä minut, jos käyttäydyin huonosti. Ja lapsena uhkakuvat jo meinasivat käydä toteen, kun kaverit lauloi ja loruttelivat:
Se joka haukkuu, sen napa paukkuu ja joutuu mustalaisten räkälaukkuun!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut uhattiin laittaa sisäoppilaitokseen (90-luvulla).
En tiennyt mitä sisäoppilaitos tarkoittaa, mutta kamalalta se kuulosti.
En traumatisoitunut.
Tiesiköhän sun vanhemmatkaan? 😄 Itse opiskelin ja siis myös asuin sisäoppilaitoksessa 90-luvulla. Se on muistorikasta aikaa. Eikä siellä vankeina oltu, ihan normaalisti sai tulla ja mennä.
No shit! Kiitos kun kerroit meille.
Koulukotiin laittamisella ja mustalaisille myymisellä uhattiin. Ateistivanhemmat olivat siitä outoja, että jos käyttäydyin huonosta, he joskus sanoivat että Jumala heittää kuuman kiven päähän, ellet tottele. Kun sanoin, että eihän mitään jumalia ole olemasssakaan, itse olet sanonut niin. Tukkapöllyä sain tämän hävyttömyyden rangaistukseksi.
Mustalaisille myyminen ei ollut pelottava asia. Koulukodista en ymmärtänyt edes, mikä se on. Mielikuva tuli paikkakunnan koulurakennuksesta, mutta arvelin, ettei luokissa voi asua. Että huuhaata koko koulukoti.
Mun äiti uhkasi mun omalla isällä. "Odotahan, kun isäs tulee töistä kotiin".
Oli aika kauheeta odottaa, kun se yleensä myös päättyi siihen, että se hakkasi mut.
Kyllä, mustalaisten räkälaukkuun. Ja ei traumoja.
Ihan kamalia tarinoita😭
Voimia ja rakkautta teille kaikille! 😍
Vierailija kirjoitti:
Koulukotiin laittamisella ja mustalaisille myymisellä uhattiin. Ateistivanhemmat olivat siitä outoja, että jos käyttäydyin huonosta, he joskus sanoivat että Jumala heittää kuuman kiven päähän, ellet tottele. Kun sanoin, että eihän mitään jumalia ole olemasssakaan, itse olet sanonut niin. Tukkapöllyä sain tämän hävyttömyyden rangaistukseksi.
Mustalaisille myyminen ei ollut pelottava asia. Koulukodista en ymmärtänyt edes, mikä se on. Mielikuva tuli paikkakunnan koulurakennuksesta, mutta arvelin, ettei luokissa voi asua. Että huuhaata koko koulukoti.
Ai niin, tää kuuma kivi päähän oli myös meilläkin käytössä. Tää kuulosti kyllä jokseenkin typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvalla ja järjestelmällisellä manipuloinnilla vanhemmat pystyivät vielä silloin muokkaamaan lapset uskomaan ihan mitä tahansa, koska lapset olivat pitkälti vanhempiensa armoilla myös siinä, millaiset mahdollisuudet lapsilla oli verrata vanhempiensa vääristämää maailmankuvaa ulkoiseen todellisuuteen.
Jotenkin aina tulee mieleen, että olisi kiva kuulla näiden ihmisten lapsien näkemyksiä vanhemmistaan jotka rehvastelevat kuinka väkivalalla ja hylkäämisellä uhkailut, tukkapöllyt ja selkäsaunat eivät jättäneet mitään traumoja.
Tiesiköhän sun vanhemmatkaan? 😄 Itse opiskelin ja siis myös asuin sisäoppilaitoksessa 90-luvulla. Se on muistorikasta aikaa. Eikä siellä vankeina oltu, ihan normaalisti sai tulla ja mennä
Asuitte ilmeisesti jossain muualla kuin Suomessa?
Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan.