Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Traumatisoituiko joku teistä siitä, jos vanhemmat uhkasivat myydä mustalaisille?

Vierailija
28.08.2023 |

Omassa lapsuudessani 70/80-luvulla ei ollut ollenkaan harvinaista, että jos lapsi käyttäytyi huonosti, niin äiti tai isä uhkasi, että jos et ala käyttäytymään niin myyn sinut mustalaisille. Traumatisoituiko joku oikeasti tuosta? Tai oikeasti alkoi pelkäämään, että myisi?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan hirveästi. 70- ja 80-luvulla syntyneethän kärsivät aivan valtavan paljon enemmän masennuksesta ja mielenterveysongelmasta kuin nuoremmat sukupolvet. :D

Vierailija
2/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ne uhkas antaa ilmaseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah hah en tosiaankaan, enkä koivuniemen herrasta, joka oven päällä muistutti käyttäytymään kunnolla. 

Vierailija
4/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä kyllä siitä ollenkaan.

Vierailija
5/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuollainen retoriikka hyvään vanhemmuuteen kuulu millään tavalla. Ihan sama, käytettiinkö sitä 70-luvulla vai ei.

Vierailija
6/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut ne uhkas antaa ilmaseksi

Juu niin tekivät😊

Vierailija
7/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuollainen retoriikka hyvään vanhemmuuteen kuulu millään tavalla. Ihan sama, käytettiinkö sitä 70-luvulla vai ei.

Kysymys oli, että traumatisoituuko lapsi siitä vai ei? Ja että voiko lapsi tosissaan alkaa pelkäämään, että hänet hylätään.

Ap

Vierailija
8/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat teki tota 90-luvulla. Ei jäänyt yhtään mitään traumoja.

Vierailija
9/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat 80-luvulla uhkas soittaa lastensuojeluun ja käskee ne viemään mut lastenkotiin. Tosin jos ne olis oikeasti sen tehneet niin todella suurella todennäköisyydellä mut olis kyllä otettu huostaan mutta ei mun käytöksen takia vaan niiden alkoholismin.

Vierailija
10/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hah hah en tosiaankaan, enkä koivuniemen herrasta, joka oven päällä muistutti käyttäytymään kunnolla. 

Kaiken kaikkiaan se oli hyvää aikaa, vaikka se koivuniemen herra siellä oven päällä odottikin.

Vierailija
11/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60 luvulla oli tapana sanoa, että annetaan sut mustalaisille, jos et sitäjatätä.

Vierailija
12/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys oli, että traumatisoituuko lapsi siitä vai ei? Ja että voiko lapsi tosissaan alkaa pelkäämään, että hänet hylätään.

Ap

Tietenkin hylkäämisellä uhkailu voi traumatisoida lasta. Ei se ainakaan hyvää tee. Todennäköisesti hylkäämispelolla kasvatetusta lapsesta kasvaa riippuvainen, perusturvaton ihminen, jota on aikuisena helppo muiden hyväksikäyttää.

Vierailija
13/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan saanut traumoja🙂 me olemmekin henkisesti vähän vahvempaa tekoa kuin nykypennut, nehän romahtaa jo pelkästään siitä kun ei saa sekunttiin katsoa tik tokkia tunnilla.

Vierailija
14/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, mene viljelemään tota puppua kaltaisiesi joukkoon 🙄

Vierailija
15/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uhata millään jota ei voi toteuttaa?

Vierailija
16/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut uhattiin laittaa sisäoppilaitokseen (90-luvulla).

En tiennyt mitä sisäoppilaitos tarkoittaa, mutta kamalalta se kuulosti.

En traumatisoitunut.

Vierailija
17/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta asiaa olen lapsuudessa pelännyt: nukkeja ja m u s t a l a i s i a. Syytä en tiedä vieläkään. Nuken saattoi laittaa vahdiksi. tuhkaluukut sun muut saivat kuuleman mukaan olla rauhassa.

Vierailija
18/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mistään mustalaisista koskaan ole puhuttu, vain Koivuniemen herrasta. Sen paikka oli keittiön oven päällä, pelkkänä pelotteena.

Vierailija
19/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kiltti, liian kiltti lapsi, Sain remmistä ja risusta pienimmästäkin syystä. Se risu oli aina esillä.

Kyllä siitä jotain traumoja jäi.

Mutta tämähän kuuluu tähän suomalaiseen kurituskulttuuriin, että pitää sanoa, ettei tuntunut missään, eikä jäänyt traumoja.

Jos kuritta kasvaa, niin kunniatta kuolee. Että kiitos iskä, kun hakkasit minua.

Vierailija
20/65 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat 80-luvulla uhkas soittaa lastensuojeluun ja käskee ne viemään mut lastenkotiin. Tosin jos ne olis oikeasti sen tehneet niin todella suurella todennäköisyydellä mut olis kyllä otettu huostaan mutta ei mun käytöksen takia vaan niiden alkoholismin.

Mut myös uhattiin hylätä kasvatuslaitokseen. Samoin tuo, että ukkomus-ta-lainen vie, mutta tuo kasvatuslaitos oli yleisempi. Muun väkivallan kanssa jätti kyllä jäljet, ja aikuisuudesta ei ole oikein mitään tullut. Minusta kasvoi läheisriippuva ja turvaton, teininä heti syöksyin suhteeseen, tutuksi on tullut turvakoti jne. Näin se menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme