Minkäikäisen voi jättää yöksi yksin?
Ollaan miehen kanssa lähdössä pitkäksi viikonlopuksi (to-su) kaksistaan reissuun. Kotona on 18-vuotias (abi) ja 14-vuotias (kasiluokkalainen). Torstai-perjantai välinen yö ei ole ongelma kun on koulupäivä ja molemmat ovat kotona. Mutta nyt mietityttää perjantai-lauantai ja lauantai-sunnuntai välinen yö. Alustavasti on jo sovittu siskoni kanssa, että nuorempi voi mennä sinne, mutta nyt itse haluaisi jäädä kotiin. 18-vuotias isoveli ei kuitenkaan viikonloppuna tule kotiin ennen aamuyötä. joten käytännössä olisi yksin. Kysymys siis kuuluu: Voiko teidän mielestä 14-vuotias olla yksin kotona nuo kaksi yötä?
Kommentit (53)
Sopii sen 18-vuotiaan kanssa, että on kotona? Meillä on tällainen onnistunut, kun lapsi ymmärtää, että hänkin voi joustaa ja olla avuksi.
Riippuu varmasti kovasti lapsesta, mutta itse ajattelen, että 16-vuotiaan voi jättää ilman valvontaa yöksi
No mä olin 12 vuotiaana viikonloput yksin kotona, mutta omani voisin jättää ehkä 15 vuotiaana.
Riippuu kakarasta. Itse olin noin 12 vuotiaasta yksin kotona, kun en halunnut lähteä aina mökille. Nautin, kun sain olla yksin omakotitalossamme. Kuu telin musiikkia, katsoin telkkaa, luin, söin ja valvoin niin pitkään kun huvitti.
Meillä partiolainen on ollut kavereiden kanssa keskenään vaeltamassa metsissä viikonloppuja jo 14 vuotiaana ja ei ole ollut koskaan mitään hätää, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti kovasti lapsesta, mutta itse ajattelen, että 16-vuotiaan voi jättää ilman valvontaa yöksi
Tämäkin vaihtoehto keskusteltu, mutta isoveljellä on etukäteen sovittuja menoja, joista ei tule kotiin kuin vasta yömyöhään. Ja sellaisia menoja, joita en halua pyytää hänen jättävän väliin
ap
14-15 vuotiaan voi jo jättää pariksi päiväksi yksin. Toki soitellaan monta kertaa päivässä ja ruokaa valmiiksi jääkaappiin, ja koti siivottu ja pyykit pesty. Ja hieman käyttörahaa käyttöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin vaihtoehto keskusteltu, mutta isoveljellä on etukäteen sovittuja menoja, joista ei tule kotiin kuin vasta yömyöhään. Ja sellaisia menoja, joita en halua pyytää hänen jättävän väliin
ap
Nyt tuli vastaus väärään viestiin. Tämä siis tarkoitettu vastauksena sille, joka ehdotti, että isoveli voisi olla 14-vuotiaan seurana kotona
Ap
Oma 14v olisi minusta vielä liian pieni, en uskaltaisi jättää. Hän saattaa tosin olla eri mieltä. Itsehän kyllä 15v:na olin 2 viikkoa yksin kotona, kun vanhemmat olivat matkalla. Kaverini tuli yökylään ja asuimme kahdestaan sen ajan, oli oikein kivaa. Minulla oli sovittuna, että voin soittaa tädilleni, jos tulee jotain hätää.
Eikö ole kaveria tuolle 14 v:lle joka voisi tulla pariksi yöksi yökylään? Sehän olisi vain hauskaa.
Riippuu paljon lapsesta. Viimeksi lapsenlikkana ollessani 2009 syntyneellä oli 6 vierasta ja jouduin korottamaan ääntä menon villiintyessä. En usko, että uskaltaisin jättää vielä pariin vuoteen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nyt tuli vastaus väärään viestiin. Tämä siis tarkoitettu vastauksena sille, joka ehdotti, että isoveli voisi olla 14-vuotiaan seurana kotona
Ap
14 vuotias kyllä pärjää yöhön asti yksinkin, kunhan se veli sitten tulee vaikka myöhään, mutta kunhan tulee. Olen itse ollut 15 vuotiaasta yksin öitä kotona, ei ongelmaa kun osasin ruokaa tehdä ja tottunut että vanhemmat on vuorotöissä.
Eiköhän nämä pitäs vanhempana päättää oman perheen kohdalla miten toimitaan, ennenku ostetaan pidempi viikonloppu reissu. Ja miten 14v on kasvatettu. Leikkiikö tulitikuilla?
Jos 14v on rauhallinen ja luotettava,voi mielestäni olla sen puoli yötä yksin kotona. Siis jos ei ole vaarana että luikkii kartsalle hengailemaan. Useinhan esiteinit on varsinaisia teinejä luotettavampia tälläisissä.
Ehkä mä tosiaan nyt sen abin kanssa kävisin keskustelun, että on kotona säälliseen aikana tuon viikonlopun illat, eli viimeistään klo 23. Eikö hänellä ole ihan just kirjoitukset, vai meinaakö kaikki 5 ainetta vetää kasaan vasta keväällä? Eiköhän se nukkuminen olisi nyt fiksuinta, eikä baarissa riekkuminen, sitä ehtii sit taas kuukauden päästä tehdä vaikka joka ilta. T: äiti abille, joka on nyt lukenut 3kk 7,5h/pvä arjet JA viikonloput.
Naapurit jätti 15v tytön viikonlopuksi yksin kotiin. Vinkkasivat, että jos vähän viitsitään katsoa ettei mitään tapahdu. No ei tarvinnut katsella perään, tyttö löytyi nukkumasta meidän patiolta lauantaiaamuna. Ei ollut yöllä känniltään selvinnyt kotia saakka. Onneksi oli lämmin kesäyö.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole kaveria tuolle 14 v:lle joka voisi tulla pariksi yöksi yökylään? Sehän olisi vain hauskaa.
On, ja tämä oli pojan ehdotus, että paras kaveri tuleisi viikonlopuksi meille yökylään. En vaan tiedä rauhoittaako se omaa mieltä yhtään, että sitten olisi kaksi 14-vuotiasta keskenään (kaverin kotiin ei oikein yökylään mahdu)
Ei pikkukullan nuppuja voi jättää ennen 25v synttäreitä.