" Ettehän te tiedä lapsiperheen arjesta mitään" ¤" #)&%
Tuota hokevat meille monilapsisten perheiden vanhemmat. Meillä yksi rauhallinen lapsi. Hitto miten rasittavaa. Entäpä jos me emme edes tahdo mitään ns. lapsiperheiden arkea?
Kommentit (47)
Olemme saaneet kuulla samanlaista juttua ja muakin ottaa se päähän.
Ovatko ihmiset kateellisia vai?
Mutta ei se kai sitten niin olekaan.
jos yhden helpon lapsen vanhemmat tulee selittämään miten asiat pitää tehdä. tarkkailkaapa tilanteita joissa tuota kuulette.
neuvoin minäkin silloin kun lapsia oli yksi ja luulin tietäväni kaiken. en enää, en ;-)
terv. kolmen äiti, joista yksi helppo lapsi ja 2 vähän vaativampaa
mutta ette monilapsisen lapsiperheen arjesta.
Ainahan se on niin, että jos asia ei ole omakohtainen sitä ei voi täysin ymmärtää (vaikka arvailla voikin).
Meilläkin vain yksi lapsi.....
No ehkä joku sellainen on, joka on vahingossa saanut itselleen suurperheen mutta kyllä me monilapsiset perheet olemme ihan oikeasti tietoisesti valinneet rankan lapsiperheen arjen emmekä kyllä kadehdi yksilapsisia perheitä. Luulen, että se mikä kirvoittaa noihin kommentteihin (" ette tiedä lapsiperheen arjesta mitään" ) on se, että monet näistä yksilapsisten perheiden äideistä ovat mielestään kaikkitietäviä lastenkasvatusasioista ja heidän kommenttinsa saavat ehkä suurempien perheiden äidit varpailleen. Onhan se nyt aika naiivia paasata uhmaikäisten kasvatuksesta yhden 6kk:n ikäiset vauvan äitinä jne.
Kyllä meilläkin esikoinen oli superhelppo ja minä siis tietenkin " superkasvattaja" mutta elämä koulii...
Onhan se niin että yhden lapsen kanssa ei ole tiettyjä monilapsisten perheiden kuvioita, ei se ole arvostelua vaan ihan tosiasia. Eikä ne kaikki ole huonoja juttuja. Mutta toki olette lapsiperhe, ette vain samanlainen.
Minua taas huvittaa yhden lapsen äidit jotka päivittelevät äitiysloman turhauttavuutta, ja joiden on vaikea ymmärtää että monilapsisen perheen äidit ovat töissä kotona.
Vierailija:
jos yhden helpon lapsen vanhemmat tulee selittämään miten asiat pitää tehdä. tarkkailkaapa tilanteita joissa tuota kuulette.neuvoin minäkin silloin kun lapsia oli yksi ja luulin tietäväni kaiken. en enää, en ;-)
Mitä asioita sinä siis olet neuvonut? Miten olet kehdannut puuttua jonkun lapsenkasvatukseen?
terv. 5
Ihan tyhjästä nuo kommentit irtoaa. Ap (joka kyllä kokee, että tietää lapsiperheen arjesta, olemmehan mekin lapsiperhe!!)
tuo 12:n pointti noista kasvatusohjeista ja toisten paheksunnasta on kyllä totta. Kiltin pikkutytön äiti ei välttämättä pikkupoikien touhuja ymmärrä.
Onhan yksilapsinenkin perhe lapsiperhe joka tapauksessa! Inhottavia kommentteja. Ei tietenkään voi tietää monilapsisen perheen elämästä mitään, mutta se onkin eri asia. Kyllä minä pidän meitä ihan oikeana lapsiperheenä vaikka meillä onkin " vain" yksi lapsi.
Vierailija:
Vierailija:
jos yhden helpon lapsen vanhemmat tulee selittämään miten asiat pitää tehdä. tarkkailkaapa tilanteita joissa tuota kuulette.neuvoin minäkin silloin kun lapsia oli yksi ja luulin tietäväni kaiken. en enää, en ;-)
Mitä asioita sinä siis olet neuvonut? Miten olet kehdannut puuttua jonkun lapsenkasvatukseen?
terv. 5
oikein tyypillisen kaikkitietävänä yhden äitinä mennyt antamaan neuvoja tyyliin: me tehtiin X:n kanssa näin ja toimi hyvin. toimisi varmasti teilläkin jne.. enpä tiennyt että lapset ovat erilaisia ja niin vanhemmatkin. ja miten erilainen höyräkkä on kun lapsia on monta, kullakin omat tarpeensa.
en muista numeroani.
Yleensä tilanne se että yhden vauvan äiti voivottelee jotain rankkuutta, huonoja öitä tms. Mutta todettakoon, että olin itse samanlainen kun oli yksi lapsi. Nyt naurattaa ja huvittaa, että mitäköhän rankkaa siinä oli. Kumminkin kun on yksi lapsi ja se nukkuu, niin rauha maassa ja aikaa tehdä kotitöitä tai vaikka nukkua!
Mutta se on yksilapsisten perheiden ominaisuus ja kuten sanottu, olen itse ollut samanlainen (ja vetänyt myös herneet nenään ko. kommentista vaikka nyt tiedänkin että se tosiaankin on vain fakta!).
Kaverini lapsi on " ihan riehaantunut" ja joutuu jäähylle siinä vaiheessa, kun hänen käytöksensä muistuttaa oman lapseni normaalia vilkasta käytöstä. Hänen kasvatusmetodeillaan, oma lapseni eläisi jäähyssä. Eli jos te pääsette helpolla ja joku on sen ääneen sanonut, niin turha siitä on suuttua. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö teilläkin olisi omat haasteet lapsiperheenä.
Tätä kuulee yhden helpon lapsen vanhemmilta välillä, ja kuulostaa kyllä hieman epäuskottavalta, kun itsellä on monta lasta. Että miten yhden kiltin ja helpon 3-vuotiaan kanssa ei ehdi mitään?
Vierailija:
Tuota hokevat meille monilapsisten perheiden vanhemmat. Meillä yksi rauhallinen lapsi. Hitto miten rasittavaa. Entäpä jos me emme edes tahdo mitään ns. lapsiperheiden arkea?
Potkiminen, pureminen ja töniminen sekä lelujen kädestä vieminen on kai sitten niitä " poikien juttuja" , joita tämä pikkutytön äiti ei tajua. Mutta mitäänhän en kasvatuksesta tiedä, kun on vaan yksi lapsi.
Vierailija:
tuo 12:n pointti noista kasvatusohjeista ja toisten paheksunnasta on kyllä totta. Kiltin pikkutytön äiti ei välttämättä pikkupoikien touhuja ymmärrä.
Miksi pitää hankkia useita lapsia ja sitten nyyhkyttää että on rankkaa?
Vierailija:
Tätä kuulee yhden helpon lapsen vanhemmilta välillä, ja kuulostaa kyllä hieman epäuskottavalta, kun itsellä on monta lasta. Että miten yhden kiltin ja helpon 3-vuotiaan kanssa ei ehdi mitään?Vierailija:
Kokemusta on naapureiden yksilapsista perheistä. Turhaan esim. valittavat pienistä asioista esim. jos meidän lapsi ylittää metrillä rajan (jossa ei ole aitaa ym. välissä). Mulla kun sattuu juoksutettavia olevan 3kpl josta yksi on sairas lapsi, yksi jääräpäinen /omaehtoinen ja kolmas iän puolesta karkailee. Niillä kun itsellä on kiltti lapsi jota ei tarvi kieltää mistään asiasta .
Niin, ja sinulle oi järjenjättiläinen, joka valaisit asiaa kommentoimalla itsetuntoani, sanoisin, että " te ette tiedä mitään lapsiperheen arjesta" -kommentti EI OLE neuvomista.
Ei teidän sitä tarvitse halutakaan. Olet nyt vetäissyt herneen syvälle nenään turhasta, tauhoitu hyvä ihminen :)