Te joiden mielestä yhteiskuntaluokkia ei ole
Millä tavalla ajattelette, että vaikkapa kaupan kassan perhe elää kuten lääkäriperhekin? Onko samat arvot, elämäntapa? Pukeutuuko kassanainen kuten lääkärinainen?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Eihän pukeutuminen ole enää vähään aikaan ollut mikään statussymbolijuttu. Kaikki näyttää pukeutuvan samoihin prisman rytkyihin tulotasosta riippumatta. Ei erota rikasta köyhemmästä enää millään. Poissulkien narkkarit yms
Monet todella rikkaat eivät todellakaan viitsi panostaa pukeutumiseen vaan ovat mielummin farkuissa ja t-paidassa kuin frakissa ja silinterihatussa. Korkeasti koulutetulla voi olla suhteellisen pienet tulot mutta ei hän silti koe olevansa erityisen köyhä tai jonkun tietyn yhteiskuntaluokan jäsen, kunhan elämän perusasiat ovat kunnossa kuten mukava asunto, hyvä terveys ja mielenkiintoista tekemistä.
Me ollaan suomenruotsalaisia onneksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pukeutuminen ole enää vähään aikaan ollut mikään statussymbolijuttu. Kaikki näyttää pukeutuvan samoihin prisman rytkyihin tulotasosta riippumatta. Ei erota rikasta köyhemmästä enää millään. Poissulkien narkkarit yms
Monet todella rikkaat eivät todellakaan viitsi panostaa pukeutumiseen vaan ovat mielummin farkuissa ja t-paidassa kuin frakissa ja silinterihatussa. Korkeasti koulutetulla voi olla suhteellisen pienet tulot mutta ei hän silti koe olevansa erityisen köyhä tai jonkun tietyn yhteiskuntaluokan jäsen, kunhan elämän perusasiat ovat kunnossa kuten mukava asunto, hyvä terveys ja mielenkiintoista tekemistä.
Taisin käydä kerran kylässä tuollaisessa perheessä. Järkytyin nähtyäni asunnon ja viinilasit.
Luulin perhettä hyvinvoivaksi.
Olen itse ihan vaan duunari ja yksi parhaista ystävistäni on lääkäri. En ole kokenut koskaan mitään luokkaerottelua. T: Huoltomies
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nykyään jo niin sisäistäneet keskiluokkaisuuden, että he eivät enää näe työväenluokkaisuutta työväenluokkaisuutena, vaan ainoastaan "epäsiisteytenä" "huonotapaisuutena", jne.
Sosialismikaan ei ole enää kovassa huudossa ns. työväenluokan parissa. Yhteiskuntaluokkien korostaminen on tyypillistä marxilaista ajattelua, jossa tavallinen kauppias leimataan "ahneeksi kapitalistiksi". Monet yrittäjät joutuvat tekemäänetenkin uransa alkupuolella pitkää päivää ennen kuin se liikeidea ja firma alkavat todella tuottamaan voittoa ja osoittautuvat kannattaviksi.
Kyllähän niitä luokkaeroja on. Huomaa kun lukee Vauva-palstaa. Jotkut haluavat piika-yhteiskunnan takaisin ja itse kuvittelevat olevansa aatelisia, joita pitää piikojen ja renkien palvella. Ei käy! Työstä on maksettava TES:sin mukainen palkka ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät nykyään usein enää ymmärrä, mitä yhteiskuntaluokka tarkoittaa.
Se ei tarkoita tulotasoa, vaan kulttuuria, arvoja ja tapoja. Pukeutumista, tyyliä, jne.
Pukeutumisen merkitys on vähentynyt, koska nykyään myös työväenluokalla on mahdollisuus pukeutua hienosti ja tyylikkäästi. Puhetapa, sanavarasto, koulutus ja yleinen pyrkimys sivistykseen kertovat luokasta paljon enemmän.
Ehkä näin on, kun vaan kerrankin on huomautettu vaatteista, katson aina että olen siisti. Vaikka olisit ollut töissä etkä ehtinyt vaihtaa puhtaita.
Monet duunarit tienaa paremmin kun maisterit. Tämä on tosi. Itsekin olen maisteri ja työtön. Mihin kastiin minä kuulun? Mitä jos ostan klarnan osamaksulla kalliin takin niin olenko sitten kovemmassa kastissa kun naapurin parturikampaamo yrittäjä? vai onko hän yrittäjä automaattisesti porvari? AP kerrotko minulle kastini kun en itse sitä tiedä? Ja mihin naapurini kuuluu? Kumpi meistä on korkeammassa kastissa?
Ai niin ja hänellä on Audi minulla Skoda. Hänellä on myös omakotitalo ja käy Prismassa. Minä asun vuokralla ja käyn Lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät nykyään usein enää ymmärrä, mitä yhteiskuntaluokka tarkoittaa.
Se ei tarkoita tulotasoa, vaan kulttuuria, arvoja ja tapoja. Pukeutumista, tyyliä, jne.
Ei luokkajako tarkoita kulttuuria, arvoja tai tapoja. Luokkajako on syntyperäistä. Huonoon luokkaan syntyessä on jo tietyt ovet sulkeutuneet. Ei ole mahdollisuuksia, vaikka olisi rahaakin. Olet ain se huono.
Olisiko vanhan rahan ja aatelisuuden näkyminen näissä tapauksissa se, että haluaa tehdä työnsä hyvin?
Vai luuletteko, että kuuntelevat autossa Wagneria ajaessaan työpaikalle?