Avoliitto, eri unirytmit ja yhteinen aika
Ollaan asuttu ja eletty yhdessä kuusi vuotta. Molemmat teemme töitä nykyään kotona. Meillä ei ole lapsia.
Meidän päivärytmimme on se, että minä herään aikaisin keittelemään kahvia ja valmistautumaan työpäivään, mies herää myöhemmin suoraan töihin tietokoneen ääreen.
Työpäivä kestää neljään-viiteen iltapäivällä.
Mies menee päiväunille viimeistään kello 18. Nukkuu muutaman tunnin, ja hänen herätessään minä menenkin jo yöunille.
Mies jää katsomaan Netflixiä ja pelailemaan ja selailemaan tietokoneella. Tulee myöhään yöllä nukkumaan.
Yhteistä aikaa meillä on siis arkena tunti päivässä. Viikonloppuisin (vapaapäivinä) tietysti paljon enemmän, vaikka unirytmit pysyvät.
Tämä elämänrytmi on vakiintunut muutamassa vuodessa. Haluaisin löytää vertaistukea: onko muita, tai jopa yleistä, että aikaa parisuhteelle on vain viikonloppuisin/vapaapäivinä?
Arkena vietän siis illat omissa oloissani tai yleensäkin täysin omien juttujen parissa. Silloin mies nukkuu. Ja yöaikaan toisin päin.
Tämä on siis aivan neutraali kysymys, joka vaan askarruttaa. Kaipaan salaa yhteisiä arki-iltoja, eikä sen tarvitsisi olla mitään ihmeellistä, vaan vaikka television katselua yhdessä.
Kiitos ajatuksista!
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaistettuna ongelma on siis seuraava:
Ap on aamuvirkku, ja miehensä on yökyöpeli.
Jos nämä ovat kummallekin luontaiset päivärytmit, ei juuri mitään ole tehtävissä.
Silloin on vaan sopeuduttava ja suostuttava nauttimaan siitä yhteisestä ajasta, mitä on, tai sitten lähdettävä eri teille.
Mun mielestä ap:n mies ei edes ole yökyöpeli, koska ylläpitää myöhäistä rytmiään noilla älyttömän pitkillä päikkäreillä.
Kyllä yökyöpelinkin on pakko jossain vaiheessa nukkua. Koska hän ei nuku yöllä (=yökyöpeliyden määritelmä), on nukuttava päivällä.
Heres Why You Shouldnt Live With Your Significant Other Before Marriage
Onhan. Yökyöpeli, jonka työpäivä on nine to five. Seuraus: pakkopäikkärit.