Avoliitto, eri unirytmit ja yhteinen aika
Ollaan asuttu ja eletty yhdessä kuusi vuotta. Molemmat teemme töitä nykyään kotona. Meillä ei ole lapsia.
Meidän päivärytmimme on se, että minä herään aikaisin keittelemään kahvia ja valmistautumaan työpäivään, mies herää myöhemmin suoraan töihin tietokoneen ääreen.
Työpäivä kestää neljään-viiteen iltapäivällä.
Mies menee päiväunille viimeistään kello 18. Nukkuu muutaman tunnin, ja hänen herätessään minä menenkin jo yöunille.
Mies jää katsomaan Netflixiä ja pelailemaan ja selailemaan tietokoneella. Tulee myöhään yöllä nukkumaan.
Yhteistä aikaa meillä on siis arkena tunti päivässä. Viikonloppuisin (vapaapäivinä) tietysti paljon enemmän, vaikka unirytmit pysyvät.
Tämä elämänrytmi on vakiintunut muutamassa vuodessa. Haluaisin löytää vertaistukea: onko muita, tai jopa yleistä, että aikaa parisuhteelle on vain viikonloppuisin/vapaapäivinä?
Arkena vietän siis illat omissa oloissani tai yleensäkin täysin omien juttujen parissa. Silloin mies nukkuu. Ja yöaikaan toisin päin.
Tämä on siis aivan neutraali kysymys, joka vaan askarruttaa. Kaipaan salaa yhteisiä arki-iltoja, eikä sen tarvitsisi olla mitään ihmeellistä, vaan vaikka television katselua yhdessä.
Kiitos ajatuksista!
Kommentit (63)
Kuulostaa sietämättömältä. Onko miehesi muissakin asioissa yhtä itsekäs?
Meillä arkena heräämme aina samaan aikaan, ellei ole joku erityinen syy poiketa tästä. Jos toisella on esimerkiksi vapaapäivä, heräämme silti molemmat samaan aikaan. Vain viikonloppuisin nukumme niin pitkään kuin nukuttaa. Meillä tämä on toiminut hyvin.
Eli arkena teidän yhteinen aika on tunti, jolloin yleensä siivoatte ja teette ruokaa. Jos sinä peset pyykkiä miehen päiväunien aikaan, niin tekeekö hän oman osuutensa kotitöistä sitten yöllä, kun sinä nukut?
Ei kuulosta kovin kivalta. Onko teillä esimerkiksi seksielämää arkena ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Eli arkena teidän yhteinen aika on tunti, jolloin yleensä siivoatte ja teette ruokaa. Jos sinä peset pyykkiä miehen päiväunien aikaan, niin tekeekö hän oman osuutensa kotitöistä sitten yöllä, kun sinä nukut?
Ei kuulosta kovin kivalta. Onko teillä esimerkiksi seksielämää arkena ollenkaan?
Huomenta kaikille! Vastaan näihin uusiin kysymyksiin.
Edellinen kysyi, että onko mies yleensäkin itsekäs, ja mielestäni ei ole. Luulen ja haluan tosissani uskoa, ettei nuku päivisin ilkeyttään ja itsekkyyttään.
Mies tekee oman osuutensa myöhään illalla tai vasta yöllä. Minä en ole herkkäuninen, riittää että makuuhuoneen ovi on kiinni, eivätkä elämisen äänet häiritse minua.
Meillä ei tosiaan ole arkena seksiä. Seksiä on siis viikkotasolla harvoin, mutta se on hyvää.
Vielä kiitokset näin monista vastauksista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies nukkuu päiväuniamuutaman tunnin niin menetkö nukkumaan todella klo 20?
Aika erikoinen on miehellä unirytmi, ei meillä kyllä toimisi.Milloin tehdään normaaleja kotitöitä, imurointia, siivousta, pyykinpesua kaupassa käyntiä ym.Menen yhdeksän aikaan nukkumaan. Silloin mies heräilee.
Ei toimi minun mielestäni meilläkään. Meillä survotaan päivän meluisimmat ja liikkelle lähtöä vaativat aktiviteetit tuohon tunnin yhteisen ajan aikaikkunaan.
Ap
Ei ole normaalia aikuiselta ihmiseltä mennä nukkumaan klo 21. Tuskin löytäisit tuollaisessa rytmissä elävää ihmistä vaikka nyt eroaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen on miehellä unirytmi, ei meillä kyllä toimisi.Milloin tehdään normaaleja kotitöitä, imurointia, siivousta, pyykinpesua kaupassa käyntiä ym.Menen yhdeksän aikaan nukkumaan. Silloin mies heräilee.
Ei toimi minun mielestäni meilläkään. Meillä survotaan päivän meluisimmat ja liikkelle lähtöä vaativat aktiviteetit tuohon tunnin yhteisen ajan aikaikkunaan.
Ap
Ei ole normaalia aikuiselta ihmiseltä mennä nukkumaan klo 21. Tuskin löytäisit tuollaisessa rytmissä elävää ihmistä vaikka nyt eroaisit.
Ei minua useammankaan tunnin heitto haittaisi. Pidän siitä, että voin herätä aikaisin ja juoda kahvia ja nauttia aamusta, vaikka yksin. Tämä ei hierrä minua.
Mutta se, että päiväsaikaan hädintuskin kohtaamme muuten kuin työpäivän aikana, se minua harmittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älkää ainakaan lapsia hankkiko.
Ei hankita, emme kumpikaan halua lapsia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei minua useammankaan tunnin heitto haittaisi. Pidän siitä, että voin herätä aikaisin ja juoda kahvia ja nauttia aamusta, vaikka yksin. Tämä ei hierrä minua.
Mutta se, että päiväsaikaan hädintuskin kohtaamme muuten kuin työpäivän aikana, se minua harmittaa.
Ap
Se on toki harmi ja hankalaa että mies nukkuu monen tunnin päikkärit, mutta eiköhän osa ongelmaa ole sekin että sinä menet nukkumaan samaan aikaan kuin päiväkoti-ikäiset. Harmittaisi kyllä itseänikin noin erilliset arjet.
Mies alkaa nukkua vain lyhyet päiväunet ja sinä menet vähän myöhemmin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Se on toki harmi ja hankalaa että mies nukkuu monen tunnin päikkärit, mutta eiköhän osa ongelmaa ole sekin että sinä menet nukkumaan samaan aikaan kuin päiväkoti-ikäiset. Harmittaisi kyllä itseänikin noin erilliset arjet.
Hyvin kyllä huomasitte tuon aikaisen nukkumaanmenoaikani. Voisin yrittää tinkiä aamusta, ja alkaa mennä nukkumaan vasta vaikkapa klo 23. Siinä saisimme edes pari tuntia kaipaamaani yhteistä aikaa.
Saatankin jo tänään yrittää venyttää tuota iltaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Hyvin kyllä huomasitte tuon aikaisen nukkumaanmenoaikani. Voisin yrittää tinkiä aamusta, ja alkaa mennä nukkumaan vasta vaikkapa klo 23. Siinä saisimme edes pari tuntia kaipaamaani yhteistä aikaa.
Saatankin jo tänään yrittää venyttää tuota iltaa.
Ap
Hyvä ajatus. Tosin voisit myös vihjaista miehelle että vähän lyhyemmät päikkärit riittäisivät.
Olen kuin sun mies. Oma mieheni aikansa valitti unirytmistäni. Muutin pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuin sun mies. Oma mieheni aikansa valitti unirytmistäni. Muutin pois.
Saanko kysyä sinulta, että onko unirytmisi sinulle sellainen asia, josta et tinkinyt koska et fyysisesti pystynyt, vai periaatteen vuoksi (jokainen saa nukkua silloin kuin haluaa -ajatus) vai koska miehesi ja teidän yhteinen aikanne ei ollut sinulle niinkään tärkeää?
Ap
Jos teillä olisi lapsia tai olisitten vuorotöissä, olisi tilanne käytännössä ihan sama.
Olet yksinäinen ja kärsit yksinäisyydestä.
Jospa hankit harrastusyhteisön tai omia kavereita, jolloin miehen ei tarvitse olla se ainoa sosiaalinen tilanne sinulle. Ihmiskunnan historiassa puoliso ei ole ollut juuri koskaan se ajankäytöltä tärkein sosiaalinen suhde ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä olisi lapsia tai olisitten vuorotöissä, olisi tilanne käytännössä ihan sama.
Jospa hankit harrastusyhteisön tai omia kavereita, jolloin miehen ei tarvitse olla se ainoa sosiaalinen tilanne sinulle. Ihmiskunnan historiassa puoliso ei ole ollut juuri koskaan se ajankäytöltä tärkein sosiaalinen suhde ihmisillä.
Tätä en purematta niele. Eiköhän puoliso ole nimenomaan ollut se tärkein sosiaalinen suhde ajankäytöllisesti. Ihmisillä on nykyään paljon suuremmat sosiaaliset piirit kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyllä on harrastuksia ja omia kavereita. Toivoisin kuitenkin myös, että olisimme puolisoni kanssa toisillemme enemmän läsnä, onhan hän minun kumppanini.
Olen siis kotona yksinäinen, en sen ulkopuolella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne. Olemme olleet yhdessä kohta 30 v. Aluksi rytmimme ei ollut näin erilainen, koska miehellä oli opintojen ja töiden puolesta tiukempi aikataulu ja minä sinnittelinnhereillä pidempään. Nykyään elämme rytmiemme mukaan.
Minä herään viimeistään 5.30. Aloittelen aamun rauhassa ja aloitan työt (kotona tai työpaikalla) klo 7, työt lopetan viimeistään 16.15, usein aiemminkin. Klo 20 aikaan alan valmistautumaan yöpuulle. Suihkua, saunaa tms. Nukkumaan yleensä 21.30, viimeistään 22.30.
Arkena mies heräilee käsittääkseni 8.30-9. Töihin kympiksi. Tulee kotiin 19-20 aikoihin. Syö, ottaa päikkärit. Valvoo pitkälle yli puolen yön. Vapaapäivinä herää ehkä klo 13 jälkeen.
Hädin ruskin näemme toisiamme. Ei ehkä mikään ideaali tilanne.
Herään kuuden aikoihin, mutta menen yöpuulle vasta klo 23. Miten sinä tarvitset noin paljon unta, jos alat valmistautua yöpuulle jo klo 20 aikoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en purematta niele. Eiköhän puoliso ole nimenomaan ollut se tärkein sosiaalinen suhde ajankäytöllisesti. Ihmisillä on nykyään paljon suuremmat sosiaaliset piirit kuin ennen.
Ei ole ollut. Naiset ovat viettäneet aikansa naisporukassa ja miehet miesporukassa. Vierekkäin on lähinnä nukuttu tai vierekkäisissä huoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin myös, että lopetat tämän tunnin saatavilla olon, jos miestä ei teidän suhde innosta. En kestäisi tuollaista yksinäisyyttä.
Miksi se on mies ketä suhde ei kiinnosta? Tässä tarinassahan kaksi ihmistä elää omalla aikataulullaan. Kuka määrää kumman aikataulu on oikea ja kenen väärä?
Hyvä ehdotus tavallaan, mutta en silti harkitse asiaa. Minä tarvitsen 7-8 tunnin yhtäjaksoiset unet.
Mieskin jaksaisi varmasti paremmin, jos nukkuisi hyvät yöunet.
Olemme siis umpikujassa, koska kumpikaan ei ole halukas muuttamaan rytmiään, toisin sanoen muuttumaan.
Kiitän kaikista vastauksista ja siitä, että tunnutte olevan ikään kuin minun puolellani.
Ap