Voiko yksikin lapsi olla toisille liikaa?
Kyseessä tuttavapariskunta joilla yksi poika n.3v. Raskaus oli naiselle liikaa,samoin synnytys ja nyt tämä poika kuulema todella vaikea. Tunnet heidät monien vuosien takaa ja olen väsynyt marinaan. Miten voisi vihjata että lopettakaa se valitus ja avunpyynnöt muilta. Lapsen myötä tulee vastuu.
Kommentit (23)
lapsen pitää kasvaa ympäristössä jossa ihmiset auttavat toisiaan! SIllä tavalla hänestä ei suinkaan kasva vastuutonta, vaan ihminen, joka osaa myös itse auttaa toisiaan.
ap:tä tai hänen vanhempiaan ei selvästi ole kukaan auttanut. Sääli.
minulla on yksi lapsi, joka on minulle liikaa. Minulla oli kyllä äärimmäisen helppo raskaus ja kohtuullisen helppo synnytys, ja lapsikin on jo koulussa, joten en varmaan ole tuttavasi. SIlti tunnistan itseni kuvauksestasi.
Tai siis sen itseni, joka olin kun lapsi oli 3. Ja 4. Ja 5. Kuusivuotiaana oli pettävä helppo vaihe. Kaikki nuo vuodet ihmettelin, miksi minä en näytä selviävän siitä, mikä muilta äideiltä näyttää käyvän suhteellisen helposti. Miksi lapsi ei tottele vaikka olisin miten johdonmukainen, miksi hän saa kummia raivokohtauksia jos asiat eivät mene aina ihan samalla lailla, miksi hän pelkää hysteerisesti kaikkia humisevia ääniä ja siltoja, miksi hänen näyttää olevan pakko hypistellä ja tunnustella aina jotain kunnes se menee rikki, miksi hän menee aina ihan sekaisin paikoissa joissa on ihmisiä, miksi minä en osaa häntä kasvattaa.
Varmasti sitä ihmetteli moni muukin, kuten ap. Jotkut sanoivat sen ääneenkin.
Kun lapsi sitten meni kouluun, kävi ilmi, ettei vika ollutkaan minussa. Lapsella oli aspergerin oireyhtymä.
Silti hän on välillä minulle liikaa.