Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitteko asunnon tässä tilanteessa?

Vierailija
26.08.2023 |

Olen 48-vuotias. Olen tehnyt pätkätöitä koko ikäni, mutta edellisten 5 vuoden aikana olen saanut olla kokoaikaisessa työssä jossa nettopalkkani on 2 030 euroa. Säästössä minulla on 45 000 euroa. Asun vuokralla tosi kivassa asunnossa josta maksan 680 euroa/kk. Säästöön minulla jää 300-500 euroa/kk. Säästöt ovat sijoitettuna.

Nyt olen miettinyt asunnon ostamista.

MUTTA. Se tarkoittaisi huonompaa asuntoa. Minun olisi tingittävä neliöistä ja sijainnista, tai huomattavan paljon jommasta kummasta. Eli arvoalueelta lähiöön, tai sitten kaksiosta 20m2 yksiöön. Nykyinen vuokra on alle markkinatason, sen pitäisi olla lähemmäs 800 eur/kk, mutta asunnon omistava pariskunta haluaa säilyttää hyvän vuokralaisen.

Kerryttäisin asuntovarallisuutta kyllä. Mutta asumisen taso laskisi huomattavasti, ja ensimmäiset 5-10 vuotta joutuisin elämään säästeliäämmin. Se harmittaisi nyt, kun olen viimeinkin päässyt kiinni mukavampaan elämään. Toisaalta ei ole takeita, että vuokra pysyy alhaisena ikuisesti. Jos minun olisi muutettava tästä pois, asuisin yhä paremmin vuokralla.

Tein myös laskelman. Markkinavuokra isossa kaupungissa on saman verran kuin lainan korko + vastike. Tai jopa vähemmän, koska pitää laskea pääomatulojen menetys kun sijoitukset myydään käsirahaa varten.

Mielipiteitä?

Ostaisitteko asunnon tässä tilanteessa?

Vaihtoehdot

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat samaan malliin. Sulla on tosi hyvin sijoitettuna jo, jatkat vaan ja pian saat ostettua toivomasi kaltaisen asunnon. Vuokra-asuminen on helppoa, ennakoitavaa ja sulla ilmeisesti edullistakin. Moni tekee juuri noin eli asuu vuokralla ja sijoittaa ylimääräiset rahat. Se saattaa vaurastuttaa jopa enemmän kuin oman asunnon ostaminen.

Vierailija
2/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna ns. meni jo. Nyt on tosi huono sauma aloittaa omistusasujana kun inflaatio ja korot räjähti mutta hinnat on vielä korkealla. Sinuna odottaisin vähän markkinoiden kehittymistä ja korkojen kehitystä. Tällä hetkellä on riski että ostat asunnon juuri ennen kuin hinnat alkaa sukeltaa. Odota ainakin että keskuspankkien korkopiikki taittuu.

680 on alhainen vuokra ja saman verran menettäisit vastikkeisiin ja korkomenoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ostaisit sijoitusasunnon? Pysyisit siis itse vuokralla, mutta antaisit jonkun maksaa sinulle omistusasuntoa eläkeikää varten. Lainan korot saa vähentää täysimääräisenä ja vuokralla kattaisit lähes kaikki kulut.

Vierailija
4/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyisin ehdottomasti vuokralla.

Vuosien nollakorkoaika on rikkonut asuntomarkkinat. Kuten mainitsit, lainan korko + yhtiövastike saattaa olla enemmän kuin vuokra vastaavasta asunnosta (ja hyvä etä huomioit käsirahan, sille tulee myös laskea korko).

Kun vielä asut alle markkinahinnan asunnossa josta pidät, on tämä no-brainer.

Itse ostaisin asunnon jos:

A) Omistusasuminen on pitkässä juoksussa edullisempaa (tällä hetkellä isoissa kaupungeissa ei välttämättä ole näin)

B) Löydän asunnon josta haluan pitää kiinni. Sen pitäisi olla uniikki, ei tavallinen luukku jollaisia mahtuu kolmetoista tusinaan.

Vierailija
5/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia? Hankin itsekin omistusasunnon vasta keski-ikäisenä, ja minulla vaakakupin kallisti siihen se että halusin jättää lapsille perintöä. Sinun tilanteessasi jatkaisin varmaan mukavaa asumista vuokralla, vuokrakaan ei ole kovin paha.

Vierailija
6/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ostaisit sijoitusasunnon? Pysyisit siis itse vuokralla, mutta antaisit jonkun maksaa sinulle omistusasuntoa eläkeikää varten. Lainan korot saa vähentää täysimääräisenä ja vuokralla kattaisit lähes kaikki kulut.

Asuntosijoittaminen vain kannattaa aika huonosti juuri nyt. Mutta toki kaikkeen sijoittamiseen pitää lähteä pitkä tähtäin mielessä, kyllä sekin suhdanne vie muuttuu.

Vierailija
7/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näin?

150 000 euron sijoitusasunto, rahoitettu kokonaan lainalla (käsirahan osuus = menetettyä sijoitustuottoa):

- korkokulut n. 560 eur/kk

- vastike n. 150 eur/kk

Vuokraa pitäisi saada reippaasti yli 700 eur, ennen kuin oltaisiin edes omillaan.

2-3 vuoden päästä saattaa rysähtää. Suomi on täynnä sijoittajille myytyjä asuntoja, joissa myyntiargumenttina oli yhtiölainan lyhennysvapaa.

Vierailija
8/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia? Hankin itsekin omistusasunnon vasta keski-ikäisenä, ja minulla vaakakupin kallisti siihen se että halusin jättää lapsille perintöä. Sinun tilanteessasi jatkaisin varmaan mukavaa asumista vuokralla, vuokrakaan ei ole kovin paha.

Ei ole lapsia. Jos olisi, saisivat hankkia itse omaisuutensa :) Jos perintöä jäisi, mieluummin rahaa/osakkeita niin lapset säästyisivät myymisen vaivalta.

ap

Vierailija
9/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin oman, koska alkupääoma on säästettynä.

Nimittäin ehdit sen vielä maksaa pois ennen eläkkeelle jäämistä, ja sitten siitä on enää vain pienet kulut, pelkkä vastike. Sen pystyt maksamaan eläkkeestäkin. Eläkkeelle jäämisen jälkeen vaihtoehtona on myös käänteinen asuntolaina, jossa tavallaan myyt asunnon takaisin pankille ja saat rahat käyttöösi. Voit muuttaa asunnon varallisuudeksi ja asua siinä. On muutenkin järkevää hajauttaa säästöjä useampaan eri omaisuuslajiin. Pätkätöistä ja noin pienestä palkasta sinulle ei kerry kovin isoa eläkettä, joten tätä kannattaa kyllä miettiä jo nyt. 

Vierailija
10/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusasunnon tuotto tällä hetkellä 2-3%.

Ei missään tapauksessa, mieluimmin vaikka metsää.

Ap. jatkaisin sijoittamista. Tällä hetkellä vuokra-asuminen edullisista. Jos ostat asunnot, hoitovastikkeen ja lainan lisäksi maksat taloyhtiön-ja huoneistorempat, koneet ja laitteet, laajennettu vakuutus jne.

Vierailija
11/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä asunnon ostoon pitäisi löytyä muita syitä kuin raha. Vuokra-asuminen, jos mieleinen asunto on kannattava ja järkevä vaihtoehto, kun vuokralaisen markkinat.

Ja myös omassa asunnossa materiaaleilla elinkaarensa, jonja jälkeen tehtävä remppoja esim. kylpyhuoneremontti 15-20v hintalappu 20.000-30.000€, keittiö sama, ikkunat ja ovet, taloyhtiön julkisivu 20v jne. jotka joudut maksamaan hoitovastikkeen ja lainan lisäksi.

Tai joku putkirenppa helposti maksaa 50.000€

Vierailija
12/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin oman. Oman asunnon saat sisustaa oman mielesi mukaan, eikä ole pelkoa, että joutuu muuttamaan pois tai omistaja nostaa vuokraa. 

En lähtisi lähiöön, vaan katselisin mieluummin jostain kehyskunnasta, missä on oma itsenäinen keskusta. Työpaikatkaan harvoin on arvoalueella tai edes keskustassa. 

Vierailija
13/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat pilvissä ja korot tapissa. Nyt on väärin aika ikinä ostaa asunto. Joko alas korot tai asuntojen hinnat. Kuka hullu ostaisi kalliin asunnon kalliilla lainalla?

Vierailija
14/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä asunnon ostoon pitäisi löytyä muita syitä kuin raha. Vuokra-asuminen, jos mieleinen asunto on kannattava ja järkevä vaihtoehto, kun vuokralaisen markkinat.

Ja myös omassa asunnossa materiaaleilla elinkaarensa, jonja jälkeen tehtävä remppoja esim. kylpyhuoneremontti 15-20v hintalappu 20.000-30.000€, keittiö sama, ikkunat ja ovet, taloyhtiön julkisivu 20v jne. jotka joudut maksamaan hoitovastikkeen ja lainan lisäksi.

Tai joku putkirenppa helposti maksaa 50.000€

Ei omistusasunnoissa mene kylpyhuoneet remppakuntoon 15-20 vuodessa. Nyt rempataan 1980-90-luvun kylppäreitä, eikä ysärikylppäreissäkään yleensä muuta vikaa kuin että muoti on muuttunut, silloin laitettiin boordilaatta seinän puoliväliin, alapuolelle tummemman sävyinen ja yläpuolelle vaaleamman sävyinen laatta, ja niiden tilalle halutaan nyt yhtenäinen väri ja verhon takana olevan suihkun tai ammeen tilalle sadesuihku ja lasiseinä. 

Vierailija
15/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen hinnat pilvissä ja korot tapissa. Nyt on väärin aika ikinä ostaa asunto. Joko alas korot tai asuntojen hinnat. Kuka hullu ostaisi kalliin asunnon kalliilla lainalla?

Onhan nuo hinnat jo jonkin verran tulleetkin alas. Joillakin alueilla ihan reippaastikin. Lainassa tärkein, eli marginaali, on tällä hetkellä monesti aika pieni. Korkoa voi tarkistaa sitten ajan kanssa myös alaspäinkin, jos yleinen korkotaso laskee. Mutta en mä usko että se tästä nyt ihan heti kuitenkaan laskee, tuskin kyllä enää nouseekaan. 

Vierailija
16/25 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, sama trollipeikko taas. Nyt tarina on muuttunut sen verran ettei ole enää velattomia omistusasuntoa vaan ollaan vuokralla. No täytyyhän tarinan elää ettei kirjoittaja itse kyllästy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan