Ostaisitteko asunnon tässä tilanteessa?
Olen 48-vuotias. Olen tehnyt pätkätöitä koko ikäni, mutta edellisten 5 vuoden aikana olen saanut olla kokoaikaisessa työssä jossa nettopalkkani on 2 030 euroa. Säästössä minulla on 45 000 euroa. Asun vuokralla tosi kivassa asunnossa josta maksan 680 euroa/kk. Säästöön minulla jää 300-500 euroa/kk. Säästöt ovat sijoitettuna.
Nyt olen miettinyt asunnon ostamista.
MUTTA. Se tarkoittaisi huonompaa asuntoa. Minun olisi tingittävä neliöistä ja sijainnista, tai huomattavan paljon jommasta kummasta. Eli arvoalueelta lähiöön, tai sitten kaksiosta 20m2 yksiöön. Nykyinen vuokra on alle markkinatason, sen pitäisi olla lähemmäs 800 eur/kk, mutta asunnon omistava pariskunta haluaa säilyttää hyvän vuokralaisen.
Kerryttäisin asuntovarallisuutta kyllä. Mutta asumisen taso laskisi huomattavasti, ja ensimmäiset 5-10 vuotta joutuisin elämään säästeliäämmin. Se harmittaisi nyt, kun olen viimeinkin päässyt kiinni mukavampaan elämään. Toisaalta ei ole takeita, että vuokra pysyy alhaisena ikuisesti. Jos minun olisi muutettava tästä pois, asuisin yhä paremmin vuokralla.
Tein myös laskelman. Markkinavuokra isossa kaupungissa on saman verran kuin lainan korko + vastike. Tai jopa vähemmän, koska pitää laskea pääomatulojen menetys kun sijoitukset myydään käsirahaa varten.
Mielipiteitä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Jaha, sama trollipeikko taas. Nyt tarina on muuttunut sen verran ettei ole enää velattomia omistusasuntoa vaan ollaan vuokralla. No täytyyhän tarinan elää ettei kirjoittaja itse kyllästy.
Näillä "tunnistajilla" taitaa viirata päästä.
Sama aihealue niin kirjoittajan on oltava sama kuin jokaisessa asuntoaiheisessa ketjussa.
Minä en näkisi tuossa tilanteessa perusteita ostaa asuntoa.
Jos ostat kalleimman minkä pystyt, et hyödy taloudellisesti ja vaihdat silti huonompaan?
Ja henk koht en enää tuossa iässä asuisi selkeästi huonommassa jotta ehkä joskus eläkkeellä olisi kämppä maksettuna, kun säästössä on jo ihan ok summa ja se kasvaa joka kuussa.
Ostaisin edullisen asunnon nyt kun niitä on. Tämä hetki ei ole ikuisuus ja hinnat tulevat nousemaan. Itse maksanut asunnon ja yhtiövastike pari sataa kuussa.
Voit ostaa pienen asunnon ja laittaa sen vuokralle. Jäät siihen asumaan missä asut.
Itse miettisin asiaa toisesta perspektiivistä.
Ap saa säästöön 300-500 euroa/kk. Sijoittamalla tuon verran joka kuukausi, ap kasaa varsin mukavan pääoman.
Asunnossa pitää ottaa huomioon se, että kun ap on eläkkeellä, saattaakin tulla putkiremppa ja vastike nousee melkoisesti.
Ja kun puhut hajauttamisesta, niin tuossahan ap:n munat olisivat pitkälti yhdessä korissa. Omassa asunnossa.