Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ensiasunto ja varainsiirtovero

Vierailija
26.08.2023 |

Jos ensiasunnoksi ostaa asunnon, jonka edellinen omistaja on tehnyt määräaikaisen vuokrasopimuksen vuokralaisen kanssa ensi syyskuuhun saakka, tarvitseeko tällöin maksaa varainsiirtoveroa, kun muuttamaan ei pääse 6 kk sisällä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiasunnonostajan ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaminen ei liity varainsiirtoveroon ollenkaan. Vero maksetaan kaupan yhteydessä. Tarpeeksi nuori ensiasunnon ostaja säästyy verolta.

Vierailija
4/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajan sivuilla lukee, että varainsiirtoveroa ei tarvitse ensiasunnon ostajana maksaa, jos muuttaa sinne itse 6 kk kuluessa kaupanteosta. Tässä tapauksessa tämä ei ole mahdollista, vaan muutto venyy vuoteen koska edellinen omistaja oli ehtinyt solmia 12 kk määräaikaisen vuokrasopimuksen vuokralaisten kanssa. Sopimusta ei voi irtisanoa ennen määräajan päättymistä. Voisikohan verottaja joustaa 6 kk ehdosta tässä tapauksessa, kun ei se ensiasunnonostajan tarkoitus ollut laittaa vuokralle, vaan muuttaa itse, vaan kun ei ole heti mahdollista.

Vierailija
5/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiasunnonostajan ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa

Jos... "Olet kaupantekohetkellä 18–39-vuotias. Omistat kaupan jälkeen asunnosta 50 % tai enemmän."

Jos minä ostaisin elämäni ensimmäisen asunnon, niin joutuisin maksamaan varainsiirtoveron, koska olen ylittänyt ehdoksi asetetun ylimmän ikärajan.

Vierailija
6/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa täytyy maksaa varainsiirtovero mikäli ei pääse muuttamaan kuukauden sisällä. Tässä tapauksessa ei vaikuta ostajan ikä.

Vierailija
7/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitäisi maksattaa myyjällä tai jättää ostamatta.

Vierailija
8/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottajan sivuilla lukee, että varainsiirtoveroa ei tarvitse ensiasunnon ostajana maksaa, jos muuttaa sinne itse 6 kk kuluessa kaupanteosta. Tässä tapauksessa tämä ei ole mahdollista, vaan muutto venyy vuoteen koska edellinen omistaja oli ehtinyt solmia 12 kk määräaikaisen vuokrasopimuksen vuokralaisten kanssa. Sopimusta ei voi irtisanoa ennen määräajan päättymistä. Voisikohan verottaja joustaa 6 kk ehdosta tässä tapauksessa, kun ei se ensiasunnonostajan tarkoitus ollut laittaa vuokralle, vaan muuttaa itse, vaan kun ei ole heti mahdollista.

Ei verottaja tuosta säännöstä jousta: https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/79875/ensiasun…

Jos ostat tuollaisen asunnon, niin siirrä kaupantekoa ja pyydä myyjältä kopio vuokrasopimuksesta jotta voit olla varma määräaikaisuudesta.

Vierailija
9/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasopimus on edellisen omistajan ja vuokralaisen välinen ja se raukee omistajanvaihdoksessa,potkaiset vuokralaisen ulos muistaakseni 1kk päästä.

Vierailija
10/10 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjän mukaan uusi omistaja ei voi irtisanoa määräaikaista vuokrasopimusta etukäteen, vaan se raukeaa silloin kun on sovittu vuokrasopimusta tehdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi