MAALISMASUT keskiviikkoon
Kommentit (20)
Pikaisesti aloin kirjoittelemaan kun aionlähteä vielä kerran tuonne kaupungin jouluvilinään, oikeastaan osittain ihan vain sen takia, että näkee jotain muutakin välillä kuin postiautoa :/ Liikkuminen on hidasta ja illalla tämä kaupunkireissu palkitaan repivällä selkäkivulla. Hyvä tietää jo etukäteen....
Joulusiivoukset on suurimmalta osin tehty, mutta jospa sitä imuria vielä käyttäis jonakin päivänä. Perjantaina olis vielä neuvolankin, joka osiltaan rasittaa kun siihen liittyy tuo 10 km:n kävely. Se taas tarkoittaa iltaa selkäkivun merkeissä. Mietityttää nuo selkäkivut, kun edellinen synnytys käynnistyi juuri niillä. Heti tammikuun alussa minulla on kuitenkin aika äitipolille OYS:iin synnytyslääkärille, elikkäs eiköhän nuo katso kaikki ongelmat samalla, vaikka sinne istukan paikkaa mennään tarkistamaankin.
Vauva on kääntynyt eilen jotenkin " nurinpäin" ja potkii " sisäänpäin" tuntuu oudolta. Maha vain tärähtelee ulospäin ja koko ajan tuntuu siltä että pitäis juosta vessaan... Toivottavasti vessoihin ei ole kaupungissa kovin pitkiä jonoja.... Paino ei ole taas kotipuntarin mukaan noussut, saa nähdä mitä neuvolan puntari sanoo... Närästys on vienyt ruokahalun, tuntuu, että aina jos syö jotain muuta kuin puuroa niin närästää... eipä siinä tietenkään mitään pahaa ole, puuro on ihan hyvää !
Tuparipäivänä tais tulla syötyä makeaa hieman enemmän, kun vauva potki koko illan niin, että vieraatkin jo huomautteli asiasta :D Muuten tämä tulokas onkin paljon rauhallisempi kuin isoveljensä aikoinaan.
Mutta nyt vaatteet päälle ja menoksi !
t.Punkeli 82 päivää laskettuun aikaan !!!
Minäkään en oikein päässyt tähän koneelle kun niiiiin kipeä olen ollut että voihan vietävä! Eilen kävely oli yhtä tuskaa ja ei oikein voinut isutakaan, selkä ja lantio oli aivan tulessa..
Masuli: Mulla oli kans eilen kyllä itku niin herkässä tämän oloni kanssa kun mieskin totesi että voi kun odotan että vauva syntyy ja sinä tulet taas normaaliin kuntoon :( On se varmasti miehellekin surkeeta katsottavaa kun ei voi auttaa eikä oikein tehdä sille ololle mitään kun mikään ei ole hyvä!
Vauva tarvii: Itse tykkään käyttää kotosalla vain bodya ja niitä puolipotkareita, vaippaa kun tarvii vaihtaa useinkin niin se on jotenkin helppo tuollaisen vaatetuksen kanssa.. Sukat ehkä siinä potkareiden päällä ja nuo tumput käsissä jos raapii itseään...niitä kynsiä kun ei saa leikata alle 2 viikon ikäiseltä..
-keittosuolatippoja, jos maitoa menee nenään niin tukossahan se pikkunenu on..
-tutti, tuttiplo, nan-tutteli tms. korvike varalta..sen kyllä näkee laitoksella jo mihin suuntaan se maidon tulo/imetystouhu lähtee ja kun se sujuu niin eipä sitä korviketta sitten tarvi mutta kakkoselta meillä ei sujunut niin ei siihen voi aina " kokenutkaan" luottaa..
-vaippoja!!
-Bepanthen tai Sinkkivoide jos vaippaiho ärtyy..
-sellaisia harsotaitoslappuja, joilla voi silmät pyyhkäistä, kait vanulapuillakin sen voi tehdä..
Lisäilläänpä näitä kun mieleen kenellekin tulee, ihan hyvä itsellekin muistella kun nämä täytyy kuitenkin hankkia taas. :)
G: Tuppereista olen yhdet pitänyt ja tsiljoonissa ollut mutta en aina tilaa, en oikein tykkää niistä.. :/ Mutta kummasti niitä kippoja tuolta kaapista useampiakin löytyy..
Lastenvaatekutsuilla en ole ollut kun aina tullut jotain estettä niin en ole päässyt..
PartyLite-kynttilä kutsuilla olin, ei sekään mun juttu kun kaikki kynttilät tuoksuivat eikä meillä niitä voi polttaa :( ja tuotteet oli ihan sika kalliita!
(.) ei mulla mitään uutta tässä.. Närästää niin vietävästi taas :( ärsyttävää! Synnytys mietityttää jos kovin kipeä olen tuolta selästäni ja lantiosta että mitenkä se sujuu kun ei aivastaa voi ilman kipua..mitenkä sitä ponnistaa sitten..
Joku hätä lapsilla nyt!
Sinna
Mä olen jo vähän päässyt jouluntunnelmaan, ositain keli auttaa ja eilen käytiin joulu-uinnissa, uimahallissa oli tunnelmavalaistus, kynttilälyhtyjä altaan reunalla ja joululaulut soi. Tuli ihan jouluinen olo. Tosi tää kämpän siivo latistaa mieltä, miksi meillä on aina niin perhanan sotkuista!!
Masulin selkä tuntuu olevan todella kipeä, yritähän pärjätä, toivottavasti naprapaatista olisi apua!
Vauvan tarvikkeista oli kyselyä, masulin listaan lisäisin liivinsuojat ja imetysliivit, kun sitä maitoa tulee aika mukavasti ja lanoliinivoide, kun ne rinnanpäät tulevat uskomattoman kipeiksi. Pieniä vaatteita olisi hyvä olla jonkin verran, että on vaihtaa jos vaippa fuskaa ja kun vauva puklaa.
Tänne meinaa tulla jouluflunssa, väsyttä ja paleltaa :(. Vaavi painaa keuhkoja kasaan ja olo tuntuu tukalalta. varma en enää ole miten päin tuo pikkuinen on kun on pyörinyt niin vimmatusti, mutta uskoisin että edelleen istuu, kun olo on näin tukala. Esikoinen viihtyi raivotarjonnassa ja laskeutui jo rv 30, joten tukalaa oloa ei ollut.
möhkis ja tiitiäinen rv 26+5
Lapsilla oli kynttelikkö kaatunut olkkarissa ja siitä paniikki itkusta ei meinannut loppua tulla vaikkei mitään hätää edes ollut! Luulin että jommalle kummalle oli sattunut jotain isompaa sen kynttelikön kans..
Piti niistä selkä kivuista vielä, että huomasin eilen jotenkin saunan helpottavan oloa/kipua, sellainen lämpöinen sauna, ei liian kuuma! Ehkä se rentoutti sitä lihasjännitystä tai jotain mutta ei pahaa ainakaan tehnyt! Tukivyö mulla ei ainakaan nyt auta, päin vastoin tekee vain tuon alamasun kipeämmäksi!
Punkeli: Siis onko sulla neuvolamatka suuntaansa 5km? Mä en varmaan pääsis neuvolaan ollenkaan jo mun pitäis tuo 2km:n matka kävellä :/
No niin jos nyt rauhallisemmin poistuis tästä ruokaa laittamaan ja päiväunia virittelemään ;)
Sinna 28+5
Teillä kuullostaa olevan todella ikäviä selkäkipuja. Toivottavasti ne hellittävät edes hiukan - jaksamista niiden kanssa kovasti kaikille!
Tänne oli satanut lunta viime yönä lisää - nyt on ainakin jo muutama milli maassa mutta ilmeisesti huomenna sulaa pois kun lupasi taas vaihteeksi lämpenevää ilmaan :( Noh, nautitaan nyt tästä vielä kun voi.
Minulla meneillään viimeinen työpäivä tälle vuodelle. Huomenna sitten kerään porukan autoon ja lähdetään kohti pohjoista mummolaan. Poika odottaa sitä jo niin kovasti. Takaisin tullaankin vasta uuden vuoden jälkeen. Minä olen NIIN jouluhullu että en meinaa housuissa pysyä näin lähellä aattoa :)
Masussa möyrintä vaan jatkuu ja potkut ja nyrkin tujaukset tulevat tuonne vasemmalle puolelle. Koko vauveli on oikealla puolella kyljellään ja siitä on hyvä äitiä potkutella toiseen kylkeen. Maha on vaan hassu kun on ihan tyhjä toiselta puolen :) Tässsä töissä istuessa sen tuntee erityisen hyvin varsinkin jos erehtyy huonosti tässä koneen ääressä istumaan. Tuleepahan kerrankin istuttua kunnon asennossa.
Mutta toivottelen kaikille jo nyt erittäin hyvää Joulua ja Uutta vuotta kun reissussa ei tule koneella istuttua.
aupale ja poitsu rv tasan 29
Täälläkin oli lunta satanut yöllä lisää, nyt sitä onkin jo 15cm. Mut ei se paljon lohduta, kun tot mittaria katsoo.. +1 näyttänyt tiukasti aamusta asti. Että se siitä. Mut kaunista on, ihana piristävää ja tulee jouluolo. :)
Mä kans oon jo noita kaikenlaisia vauvajuttuja ostellut jemmaan. Isyyspakkaukseen sain liitettyä paljon kaikkia hoitotuotteita ja juttuja. Vielä jätin ostamatta ne korvikkeet, kun ei riittänyt päivämäärä edes huhtikuulle saakka niin hankin niitä sitten lähempänä. Ja onhan mulla tuo mies juoksupoikana, että hakee sitten kaupasta millon mitäkin, jos jotain tarvitsee. Apteekkiinkin teen reissun sitten ihan vasta viime hetkillä. Täytyyhän se äippärahakin saada johonkin törsättyä.. ;)
Jaa-a, mullapa on enää alta kk äippäloman alkuun. Tässä jännätään vaan sitä, että paljonko nyt Kelasta päättävät rahaa antaa tälle äipälle.. Kunpa tulis päätös sitten heti tammikuun alussa. Vaikka eihän sitä rahaakaan tule, kun vasta helmikuussa mut kivahan se on ajoissa summakin tietää.
Me ostettiin joulukuusi eilen. Helposti löytyi tosta meidän kodin läheltä ja pistinkin miehen kantamaan sen kotiin. Lasten kanssa vaan autosta vilkuteltiin, kun se matkalla marssi sen kanssa. :D Kiva, kaponen ja nätti on. Harvoin sitä löydetään noin sopivaa. Ja mikä parasta niin halpa oli. Me oltiin varauduttu maksamaan 40 ja maksoikin vaan 25. Että hyvää joulumieltä vain! :)
Tänään on sitten aamusta asti supistellut. Laitoinkin miehelle jo viestiä, että valitettavasti olen laiskiainen tänään ja jätänkin pyykkihommat ja muut tekemäti, kun supistaa niin kovasti. Ei ollut laisinkaan pahoillaan vaan käski menemään maate ja lepäilemään. :) Tää on hassua, kun joka kolmas suppari on sellai tuska, että joutuu keskittymään hengittämiseen ettei unohdu ja happi lopu. Noh, kaipa se on taas tämä päivä ja huomenna vähän parempi olla. Alkaa tähän jo tottua, kun on niin tavallista. Kyllä sen sit tietää, kun on oikeesti hätä..
Ja nyt minä vetäsen myöhäsen lounaan naamaan ja painun eskarilaista hakemaan. Ihanaa, tänään onkin viimeinen päivä ja lapsilla alkaa se joululoma! :) Saa taas vipinää taloon eikä ole enää näitä inhottavan hiljaisia hetkiä tässä aamupäivisin.
Papu ja Hermanni 27+5
Meillekin tuli vihdoin lunta! Ei sitä paljoa ole mutta kumminkin maa on valkoinen. Kävin lasten ja koirien kanssa 1,5 h ulkoilemassa ja olihan hidasta menoa. Supisteli joka viiden minuutin päästä ja muutenkin meno on lyllerrystä vaikka kuinka yrittää kävellä normaalisti. Vauva painaa todella pahasti palleaan, ylävatsa on ihan kummallisen muotoinen. Ilmeisesti sillä on hyvä istuskella kun kovin tuntuu tuossa asennossa viihtyvän. Kaksi aikaisempaa raskautta katselin äitiyskorteista ja molemmat ovat olleet viikolla 27 jo raivotarjonnassa. Mikä ihmeen ärripurri täältä on tulossa :)
Masu-mammalle vaatteista, sotkeennuin näissä pakkausten vaatteissa. Mulla on nuorimmaisen pakkauksessa v.2001 lopussa ollut 50 cm vaatteita joten niitähän minä tarkoitin. Tässä uudessa tosiaan pienimmät olivat 60 cm. Ehkä kannattaa hankkia muutama body ja puolipotkarit tms. kokoa 56 cm.
Koko riippuu hurjasti vauvasta. Minulla on ollut isoja 3995 g/51 cm ja 4145 g/52 cm vauvat eikä 50 cm ole mahtuneet kovin pitkään. Mutta jos tekee pienemmän nyytin niin asia on toinen.
Tekisi hurjasti mieli ostaa jotain vaatetta mutta taidan hillitä itseni (vaikka alennusmyynnit häämöttää). Jos tietäisin sukupuolen niin ehkä sitten mutta odottelen nyt kumpi sieltä putkahtaa.
Minua kaivelee hurjasti yksi asia. Tämä kolmas synnytys hieman pelottaa. Kahta edellistä en ole osannut pelätä mutta kun nuorimmainen oli aika iso ja syntyi liian nopeasti niin miten tämän kolmannen kanssa. En halua synnyttää Lahden moottoritien varressa 4,5 kg vauvaa... Naistenklinikalla sanottiin silloin 5 vuotta sitten, että jos kolmannen teen niin ehkä käynnistetään (molemmat menneet yli lasketun ajan) tai sitten odottelen osastolla.
Yritin viikko sitten puhua asiasta neuvolalääkärille mutta se ei ottanut kuuleviin korviinsa. Puhui vaan, että kyllä sinun lantiosta mahtuu vauva vaikka olisikin väärinpäin!!! Ja kun muutenkin hirvittää. En todellakaan synnytä yhtään vauvaa jalat edellä!
Mulla on heti uudenvuoden jälkeen neuvola, yritän puhua siellä jos se auttaisi ja joku oikeasti kuuntelisi. Kamalaa kun ei saa apua tähän epätietoisuuteen.
Nyt keittämään teetä ja rauhoittumaan. Ihanaa keskiviikkoa kaikille :) Ja kiitos kun jaksoitte kuunnella vuodatustani.
Zeldatar 28+4
Tohtorilla oli hyvä päivä ja ihan suosiolla kirjuutti mulle sairasloman ä-loman alkuun asti - heihei työt..paitsi että tokihan mä käyn anoppilassa vähän vasikoita ihailemassa ja katselemassa jotten vallan vieraannu :)
Miksi mulle tuli kiukku ja vi#utus heti kun avasin palstan..heti kun törmäsin tuohon ikuiseen " raskaus ei ole sairaus" -ketjuun..voiko olla vaikeempaa jollain, saako joku mitaleita siitä että tekee viimeiseen asti töitään...ai että mulla keittää, vaan antaapa olla, ei jaksa tapella.
MASULIN ja muidenkin selkävaivaisten oloa tahtoisin kovin helpottaa, vaan kuinka sen tekisin :( Onneks mulla ei ole kun tuo lapa joka jumittaa, jokin hermo kulkee kyljen " läpi" ja siitä johtuu kuulema puutuminen rinnan alla..eikä siihen auta muu kun hieronta ja kylmägeeli - näin opasti tohtori tänään..mutta kyllä mä sen kestän, monella taitaa kivut olla ihan sietokyvyn äärirajoilla - harmi.
Hrrr, anoppilan tienoolla on iso paha susi-hukka keskellä taajamaa norkoilemassa, todella ällöttävää ja vähän pelottavaakin - eniten pelottaa pienten lasten ja lemmikeiden puolesta. Radiossakin varoittelevat..eikä sitä saa edes listiä vaikka vei koiranpennunkin ihan emännän vierestä melkeen..ei pelkää ihmistä eikä mitään. Kaatolupaa ei heru joten sinnepäin ei ainaskaan lähdetä koiran kanssa metsälle - paitsi että äkkiäkös hukka tuon 20km tänne liikahtaa :( ärsytys.
Oma napa voi ihan hyvin - tavallaan, no, kunhan ei mitään erikoista ala tehdä. Hb oli 130, noussut sentäs, paineet 128/68 Painoa huikeet +930/vko tän reilun 2vkon aikana...huh, täytyy varmaan tehdä jotain. Pissassa oli mukamas jotain pientä sanomista, mutta kuulema valkovuoto voi sekottaa tulosta joten siihen ei reagoitu. Vähän turvotusta nyt kun ei ole oikein tullu liikuttua. Liikkeet ++, syke 170 (huisi, ennen ollu aina 130-140), kohdunpohja 30cm (lääkärin mittaamana), taas yli käyrien, mut tohtori sano että siellä on varmaan vaan niin paljon vettä, eikä se haittaa kun käyrä nousee tasasesti vähän yläkäyrän päällä...että niin.
Nyt on pakko mennä laittamaan tulet uuniin kun tääl on NIIIIN kylmä, eilen en jaksanu lämmittää ja nyt on kai jotain 17 ja jotain lämmintä...hrrrrr, näpit jäätyy.
Tappert ja Puksu 28+3
Pakko oli tulla vielä kirjoittelemaan :). Hienoa, että Tappi sait saikkua! Sulla on kyllä aikamoinen sf-mitta, multa tuota ei ole pitkilleen mitattu, ei kyllä varmaan hirmuinen, kun masu tuntuu ihmeen pieneltä. Minuakin ärsyttää tuo " raskaus ei ole sairaus" pino, jotenkin kun koen että olisi mun vielä pitänyt töissä jaksaa. Kotonakin supistelee ja lyhyitä matkoja voi kävellä, ennen kuin alkaa hirveä alavatsakiupu, silti tuntuu että vielä pitäis olla töissä..
Nyt komentamaan poikaa joka ajaa autolla sohvalla! Vilkasko ;)
Muakin melkein alkoi sapettaan toi ketju, mutta sitten aattelin että mitäs sitä suotta, täällä palstallahan mammat saa riidan ja äläkän aikaan ihan mistä vaan! Ja nimenomaan just Tappi sinä olet hyvä esimerkki siitä (kuten kirjoitin tuossa ketjussa itse) että ymmärrän TÄYSIN että jäät saikulle. Kuka hullu nyt riskeeraa itsensä ja vauvansa niiden mullikoiden seassa potkuja mahaan peläten?! Että tosi hienoa että pääset lepäilemään, kamalat työt sulla on ollutkin. Musta kun tuntuu että kauppakassien raahaaminen jo repii alamahaa aivan sairaasti ja sen jälkeen jomottelee illan.
Minulla myös on tuota vasemman kyljen kipua, tai juuri tuossa rinnan alla sillai särkee, jomottaa, repii. Useimmiten illalla ja yöllä niin kovaa, ettei sillä kyljellä voi nukkua lainkaan. Muistan että tätä samaa oli viime raskaudessa jossain kohtaa ja sitten meni ohi ihan itsekseen.
Iskiaskin on alkanut vaivata, mutta ei kyllä tässä istuessa töissä, vaan eniten illalla jos " erehdyn" meneen hetkeksi sohvalle pitkäkseni. Ja pahin on, kun luen lapselle iltasatua, niin en meinaa siitä sängystä enää päästä pystyyn, kun oikea jalka pettää alta, se on kyllä kamala vihlova kipu, mutta menee aina heti ohi kun vaan hissukseen lähtee kävelemään.
Huomenna neuvola, saa nähdä mitkä mahtavat mitat mulle tulee, tää maha tuntuu VALTAVALTA. Mutta kiva käydä nyt ennen joulua vielä tsekkailemassa että kaikki on kunnossa. Vauva on vihdoinkin kääntynyt raivotarjontaan, kun potkii ja " juoksee" tuossa rinnan alapuolella koko ajan :-) toivottavasti pysyykin niin. Esikko kääntyi näihin aikoihin ja oli loppuun saakka pää alaspäin!
Ei muuta kuin oikein hyvää joulunodotusta kaikille, vielä pitäs 2 pvää kärvistellä töissä ja sitten pääsee 2 vkon joululomalle, IHANAA!
Sandi ja 28+3
Kovasti oli täällä tänään selkävaivaisia. Koettakaa jaksaa. Varsinkin masulin vaivat tuntuvat olevan kovat. Toivottavasti naprapaatista on sinulle apua!
ON; Kävin tänään supistusten kontrolliultrassa. Siellä oli sijaislääkäri, joka käsikopelolla kokeili kohtunsuun olevan kiinni. Sitten otti ultran ja katsoi nopeasti päänympäryksen ja reisiluun mitan ja keskivartalon ympäryksen. Sitten kiiruhti kirjoituspöytänsä luo sanelemaan ja huusi, että pukea päälle. Siinä sitten typertyneenä kyselin, että onko kaikki hyvin. kaikki kuulemma hyvin.
Eihän tuo mokoma mitannut edes kohdunkaulan pituutta, eikä katsonut onko kohdunsuu sisäsuulta kiinni!!! Käyriään katseli ja sanoi vauvan olevan arviolta 1500g painava tällä hetkellä. Kuukauden päästä uusintakäynti.
En nyt tiedä ollako helpottunut, että kaikki on hyvin (?), vai ollako epävarma tilanteesta?
Vauva istui kohdunpohjalla, eli perätilassa on. Pää on kuulemma oikealla kylkikaaressa. Pojat ovat näiltä viikoilta olleet kyllä jo raivotarjonnassa, mutta ehtiihän tuo vielä kääntyä.
Tappert; hyvä juttu että sait sairaslomaa äippäloman alkuun! Nyt on meillä yksi huoli vähemmän :)
Papu; halvan kuusen olitte löytäneet, hieno homma! Kuusesta se joulumieli vasta herkiääkin!
Pojat tappevat taas. Pienempi kuuluu lyövän isompaa dvd-elokuvan kannella ! Pitänee mennä ojentamaan pienempää :)
Caius ja ilona 29+2
Kävin tänään neuvolalääkärillä, kaikki tuntui olevan kunnossa, paitsi mun selkäni, jonka vuoksi olenkin siis saikulla. Paino oli pudonnut kilon, eli nyt on paino kolme kiloa alle lähtöpainon, välillä oli kyllä jo viisi kiloa alle lähtöpainon. Noh tyytyväinen olen siihen että olen saanut pidettyä painoni kurissa ja niin oli lääkärikin. Verenpaine oli 115/79, noussut hieman, hb 137, sf-mitta 28, saman kun kaksi viikkoa sitten, mutta vauva varmaankin siirtyi jotenkin alemmas su-ma yönä, kun illan ja yön särki masua, ja sitten aamulla oli alamaha isompi kuin illalla nukkumaan mennessä, ja aiemmin alamaha oli tuntunut melkein tyhjältä. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä ja pituus edelleen sen 3 cm. Niin ja raivotarjonnassa oli vauveli, liikkeet ++, sykettä ei laskenut, sanoi vaan että vahva ja hyvin säännöllinen.
Päivän kamalin hetki oli soittaa työnantajalle ja kertoa olevani saikulla vouden loppuun asti. Ensimmäisenä sanoi: Voi helvetin helvetti! sitten tuli Voi paska! ja uudestaan: Voi helvetin helvetti! Muutenkin poden hieman huonoa omaatuntoa saikulle jäämisestä kun tiedän että hommat kaatuu vaan muiden niskaan, lisää väkeä on turha toivoa.. Mutta toi työnantajan suhtauminen oli kyllä musta aika törkeetä. Mua oikein pelottaa mennä huomenna viemään sille saikkulappua. Enkä siis todellakaan ole hakunut saikkuani vaan työnantajan kiusaksi, olen sinnitellyt jo viimeisen viikon viimeisillä voimillani kun päätin että en saikkua hae ennen kun nyt samalla sitten neuvolasta. Iltaisin en ole päässyt liikkumaan kun on selkään sattunut niin paljon, koko ajan saan pelätä että jalat pettää alta, ja lisäksi istuessa vihloo oikeaa pohjetta. Mies on kirjaimellisesti nostanut mut ylös sohvalta kun en itse ole päässyt, ja multa on vaan valunut kyyneleet silmistä. Kotona ollessani selkä ei pääse ihan niin pahaksi kun töissä, eli nyt kun olen saikulla voin jopa käydä postilaatikolla ihan itse, mutta tiedän että heti kun töihin taas menen niin sama malli jatkuu taas. Ja kyllä kovasti mietin että menenkö vielä yrittämään.
Mutta ihaniin asioihin: viime yönä oli satanut lisää lunta, maa oli aamulla ihan valkoinen kun heräsin, täällä alkaa kyllä joulumieli jo nousemaan! Tosin ilmeisesti huomenna on taas plussaa... =(
Meille sanottiin siinä 4D ultrassa sukupuoli, ja mielestäni aikas varmaksi, lääkäri kirjoitti sen siihen epikriisiinkin (vai mikä se on?), sanoi kyllä että ei hän ymmärtäisi jos se tästä vielä vaihtuisi, noh tänään neuvolalääkäri sanoi että mulla on ihan vastakkaisen sukupuolen mahanmalli, ja nyt sitten iski hirmuinen epäilys että jos se ei olekaan se mitä ollaan ajateltu. Toki tiedän että eipä nuo ikinä ole 100% varmoja ennen syntymää, mutta jotenkin olen silti ajatellut vauvaa vallan nyt tyttönä/poikana, ja eilen ostettiinkin jo muutama vaate joka ei kyllä oikein sovi sitten sille vastakkaiselle sukupuolelle. Te joilla on useampi lapsi; Onko lääkärin veikkaukset menneet oikein, ja oletteko uskaltaneet luottaa siihen?
sohvi84 + sipsu 27+1
Juu, toinen viikko saikkua menossa täälläkin. Sormet turpoavat, enkä voi tehdä töitä :(
No, olen tässä kotona sitten laitellut joulua ja siivoillut paikkoja. Saikun jälkeen olisi töitä sitten enää 2 vkoa ja sitten alkaa elämän ensimmäinen äippäloma!
Vauveli on ollut tosi pirteä tällä viikolla. Eilen liikkui mahassa vinhaa vauhtia pitkin päivää. Välillä tuntui että kieppui napanuoran ympärillä. Kerran ainakin taisi napanuorasta kiskaista, tai ainakin siltä se tuntui...
Neuvolakäynti on heti joulunpyhien jälkeen keskiviikkona. Odottelen vähän tietoa synnärille tutustumisesta, että joko nyt tulisi tieto koska tämä tilaisuus on. En tiedä siitä mitään: onko siellä 25 vanhempaa, vain pari pariskuntaa vai mitä. Se on kai ihan synnärin yleisesittely, en tiedä vielä. Mutta mielelläni sinne menisin, kun kaveripiirissä on vain yksi vauvan saanut, eikä hänkään mennyt tänne tilaisuuteen, kun ei uskonut saavansa siitä mitään irti. Itse kyllä odotan sitä mielelläni.
Vuoden alusta olisi synnytysvalmennus eli kaksi luentoa neuvolassa, ja sinnekin ollaan menossa.
Muuten olo on ollut hyvä, mutta sormet turpoavat ja toisen käden sormet ovat olleet puuduksissa ja tunnottomia jo 3 vkoa.
Äippäpakkaus tuli jo 3vkoa sitten ja sitä on tässä ihmetelty. Olisi kanssa täydennettävä tavaralistaa, mutta äippälomalle ajattelin jättää.
Meillä on aika pieni koti, eikä vauvalle ole omaa huonetta, joten vähän ollaan ihmeissämme, että minne ne vauvan tavarat laittaisi! Työpöytä saa tehdä tilaa pinnasängylle ja keittiön kaapista on raivattava tilaa vauvan vaatteille ja vaipoille. Omakotitalossa kyllä asutaan, mutta tämä on pieni kuin mikä, vain oh+k+mh ja pieni eteinen, alle 60m2. Sitäkin olen miettinyt, että minnekä ne vaunut nostaa sitten... Ne tukkivat koko eteisen. Varmaan ne on työnnettävä olohuoneen puolelle.
On muuten nippa nappa, että olenko täällä maalismasuissa vai helmihaahuissa (vai mikä se nyt on...), nääs vauvalla on kaksi laskettua aikaa. Virallinen on 3.3. ja epävirallinen eli ultrasta saatu aika 28.2.!!! Joten tässä ihan jännityksellä odotellaan, että tuleeko täältä helmivauva vai maalisvauva. Sittenpä tuon näkee.
Mimimarle rv 29+4
SANDI;
Tervetuloa hermojumilaisten joukkoon, mulla tuntuu toi selkäjumituskipu sekä etu- että takapuolella. Rinnan alta puutuu pieni läntti samaan aikaan kun selkäpuolella vastaavassa kohdassa samanlainen läntti jomottaa niin maan vietävästi - välillä tekee mieli itkeä kun siihen ei mikään auta ja vihloo ja jäytää vaan. Kokeile kylmägeeliä, mulla se tehoaa hetkeksi kun laittaa kaks kerrosta että jäätää oikein kunnolla, se vie ainakin terän siltä piinaavalta jomotukselta. Lämmin kauratyyny vaan pahens kipua :(
SOHVI;
Reippain mielin viemään niitä lappuja, ei se sun vika ole että saikulle jäit...sinä ja vauva ensin, työt vasta sitten. Kyllä se työnantajakin sen aikanaan tajuaa, eikä me korvaamattomia olla. Tai no, sanotaan että kaikki hautuumaat on täynnä korvaamattomia ihmisiä..
Kyllä muakin jotenkin " hävetti ja nolotti" sanoa että jäin sairaslomalle ä-loman alkuun asti, kun toimistolta soittivat ja kysyivät. Vaikka he hyvin ymmärtäväisiä ovatkin ja ystävällisiä..mutta silti. Tuntuu jotenkin niin...lusmuilulta :( Nyt kun vielä luin tuota " raskaus ei ole sairaus" ketjua niin enhän mä kehtaa lähteä edes koiran kanssa lenkille (yrittämäänkään), uskallanko mä käydä edes kaupassa - joku kuitenkin näkee ja vetää omat johtopäätöksensä. Ihan kun pitäs lopettaa kaikki " elämään" liittyvä sairasloman ajaksi, maata vaan vihanneksena sängyssä että vaikuttaa RIITTÄVÄN sairaalta, vaikka voisi hyvin yrittää pitää itsensä mahdollisimman hyvässä kunnossa tekemällä sitä mihin pystyy. Nojoo, taidan kirjottaa kiukuksissani niin sekavasti ettei kukaan edes ymmärrä - mutta kuitenkin!
Ja missä hiton kuusessa tekin oikein asutte kun lunta on maassa?? Kysynpähän vaan?? Täällä on vaivanen sentti, paikoin ei sitäkään...mitä appi tekee metsäsuksilla jotka odottaa joulupaketissa..harrastaa vesihiihtoa? :) njäh, no sulaa ne lumet teiltäkin, huomenna *nyökyttelee vakavana, uskokaa pois..
Tappi agen
Nyt tuntuu selkä hieman paremmalle naprapaatin käsittelyn jälkeen, mutta tiedän, että huomenna taas huonompi. Onneks tota iskias hermoa ei enää " kiristä" . Mutta pitkään istuminen tai seisominen ei onnistu. Terv.kesk.lääkäri sanoi, että lämpö pahentaa, ainakin seuraavaa päivää eli esim. saunan jälkeen voi tuntua hyvälle, mutta saattaa kostautua seuraavana päivänä. Ja mun pitäis vielä tehdä piparkakkutalo (ja torttuja), plääh, mikä asento. Siis toi leipomisasento. Ja yks kaitaliina pitäis ommella.
Huomenna nla, saas nähdä minkälaisia mittoja tulee.
Kelan paperit vein ja tammikuussa sitten palkkatodistukset.
Joo muakin tympii toi pino, varsinkin kun olisin töissä halunnut olla, mutta jos itkien pitää töistä lähteä, ei sekään tunnu hyvälle vaihtoehdolle. Ja vielä kun on noita lapsosia kotona hoidettava. Yleensä en noihin tollasiin pinoihin jaksa kommentoida, mut vi***skäyrä oli ja on niin korkealla, että....
Nyt alkaa istuminen jo taas tökkiä, heippa siis huomiseen.
-m-
kun lanttuloota kypsyy hiljalleen uunissa, oli aikaa tuumailla ja lukea ja keräillä eripuolilta listaa vauvatarvikkeista joita tarttee vauvalle, vauvan hoitoon, äidille jne.. keräsin listan omalle koneelle joten nyt vaan lisää asioita joita tulee mieleen niin lisäilen ja tyrkkään taas sit listan näkyviin jossain sopivassa välissä. Täältä pesee jos tää nyt onnistuu taas...
Vauvalle vaatteita;
Tumput, ohuet ¿ sisäkäyttöön
Myssyjä, pipo?
Sukkia
Body
Puolipotkarit
Ulkoilupuku/ fleecepuku autoiluun
Villapuku väliasuksi?
Vauvan hoitoon;
Perusrasvat (Äitiyspakkauksessa?)
Septidin (suihkutettava)
Pumpulia ja pumpulipuikkoja
Keittosuolatippoja
Tutti
Tuttipullo
Maidonkorviketta
Vaippoja
Bepanthen / sinkkivoide
Harsotaitoksia/ vanulappuja (esim. mesoft 5x5cm)
Kuumemittari (digitaalinen on nopee)
Cuplaton (masuvaivoihin)
Muuta vauvakamaa;
Vaunut
Turvakaukalo
Sänky, ensisänky (äp laatikko/ koppa tms)
Pussilakanoita (90x120cm, äp:n peittoon)
Aluslakanoita pinniksen patjaan
Hoitopöytä/taso ja iiiso roskis vaipoille sun muille
Pyyheliinoja
Äidille;
Imetysliivit
Liivinsuojuksia
Rintakumi?
Siteitä
Rintapumppu?? (var fööör?)
Vieläkö puuttuu jotain elintärkeetä? onko jokin ihan turhaa rahan haaskuuta? kaikki mielipiteet ja uudet jutut heti ilmi!!! Mää tahon kunnon listan mistä tsekata onko kaikkea..kun nyt on aikaa näitä listoja tehdä..nih.
Tappertti
Rintapumppu on hyvä olla, kun maitoa alussa pakkaa rintoihin tuhottomasti, niin pumpulla saat nopeasti rintaa tyhjennettyä ja helpotettua omaa oloa, se nimittäin sattuu kun rinnat on täynnä maitoa. Käsin lypsäminen on mielestäni melko työlästä, joten tuo pumppu on hyvä apuväline ja tuota lypsettyä maitoa kun pakastaa niin mies ei ole pulassa jos olet jossain käymässä ja vaaville tulee nälkä. Mulla oli alkuun ainun pumppu, jolla oli aika raskas lypsää, ostin sitten aventin pumpun ja se oli tosi hyvä!
Lisäisin vielä;
Yöpukuja
" pukluliinoja" (minä käyttänyt niitä joita äippäpakkauksessa tulee)
ja niitä bodeja ja puolipotkareita useita jos teillä sattuu niin puklaileva vauva, kuin meidän esikoinen! Bodyn etumus oli hetkessä märkä, joten bodeja kului :) Kuopus ei taas puklaillu juuri lainkaan.
Jotain vielä oli mielessä...mutta enhän tietenkään sitä juuri NYT muista!
Palaillaan jos muistuu mieleen.
Caius ja " ilona"
Masuli: Juu ei se sauna hyvältä enää tänään tunnu eli ei lämmintä kipeälle selälle..
Tappi: Hyvä että sait sen saikun.. En käyttäis rintakumeja, vauva joutuu tekemään ison työn kun niiden kanssa imettää..joskus niitä on pakko käyttää jos rinnanpäät rikki.. Rintapumppu jos tulee rintatulehdus niin saa hyvin pumpattua rinnan tyhjäksi..se on tärkein hoito siinä!
kauniita unia, huomiseen :)
Sinna
Tulin just tytön joulujuhlista, kyllä oli tuskainen tunti istua paikallaan. Taitaa olla naprapaatilla tänään suurempi työsavotta edessä. Pystyin nukkumaan vain vas kyljellä ja nyt on keskiselkäkin jumissa, jippii :((
Oikeesti, itku tulee tämän tästä, kun mitään ei pysty tekemään ja joulukin tulossa.
Vauvan välttämättömyydet:
- tumput (ohuet) sisäkäyttöön, ettei vauva raavi itseään. Ainakin meillä hyväksi havaitut.
- mä olen myös ylimääräisiä sukkia (ja välillä myssyäkin) käyttänyt, kun vauvojen ääreisverenkierto on heikompi.
- perusrasvat ym. (taitaa olla äitiyspakkauksessa)
- septidin (suihkutettava) ja pumpulipuikot navan puhdistukseen, lämmin vesikin tosin riittää (mä käytin molempia)
- pumpuli+lämmin vesi kaulan puhdistukseen (saattaa alussa kerätä " karstaa/nukkaa" kun piiskuiset on niin kippurassa asennossa). Mulla esikoisella jäi tää huomioimatta ja nla täti antoi vinkin.
Kysele Tappi (ja muutkin) vaan lisää, niin yritetään muistella (tekee hyvää itsellekin) mitä kaikkea taas pitääkään hankkia.
Nyt selkä alkaa jumittaa, sorry nää pikaviestit.
-m- ja Hippuvaavi rv 29 *poks, poks*