Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IMETYKSEN LOPETTANEET::PIKAISESTI NEUVOJA::

20.12.2006 |

tarvitsen neuvoja ja vinkkejä miten saisin vieroitettua 8kk rinnasta.

olen kirjoittanut aiemmin asiasta" KUN 7KK EI SYÖ" ja eilen oltiin neuvolassa.

pojan paino ei ole noussut ja siellä totesivat että maito ei ehkä riitä joten imetys pitäisi lopettaa kertalaakista ja antaa korviketta ja enempi kiinteitä.

mutta miten sen tekisi lempeästi?

poika imee päivisin 2-4 kertaa ja öisin 4kertaa.

yleensä päivällä ei suostu rinnalle ja kun on jo 6hammasta niin puree vain vimmatusti.

öisin syö 2kertaa kunnolla ja 2kertaa ehtii nukahtaa ennenkuin maito alkaa herua(heruminen alk.noin 5min.päästä kun poika imee)

totesivat neuvolassa ettei pullolle kannata enää opettaa.

olen yrittänyt jo aiemmin tarjota korviketta ja vettä pullosta,mutta ei kelpaa.

vettä hörppii mukista mutta kun sinne korviketta laitan niin sylkee pois.

kuitenkin maun pitäisi olla tuttu kun olen puurot tehnyt korvikkeeseen.

yöt on nukuttu suht hyvin mutta miten sitten jos lopetan imetyksen?

kannattaako lopettaa kerrella vai pikkuhiljaa ja miten toimia öisin?

tyrkytänkö pulloa kokoajan vai mukia?

tiedän että lapset ovat yksilöitä,mutta kauanko yleensä menee tähän vieroitusprosessiin?

neuvolassa olivat sitä mieltä kun rinta ei päivisin kelpaa niin poika ei malta odottaa maidon tuloa,tai sitten sitä ei tule.

kiitos kaikille neuvoista

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko itse lopettaa imetyksen? Ymmärrän huolesi mutta oletko kokeillut sitä että imetät päivisin vasta kiinteiden jälkeen? Voisitko ajatella yösyöntien lopettamista? Silloin lapsesi ehkä söisi paremmin päivällä. Jos lapsesi vetää yöllä mahan täyteen maitoa, ei hänelle välttämättä maistu ruoka päivällä. Onko muuten poissuljettu korvatulehdukset, hampaat, allergiat? Oletteko käyneet ihan lastenlääkärin vastaanotolla?

Itsellä parin päivän päästä 8kk tyttö jonka syöminen on myös sitä sun tätä. Viime viikolla häntä luultiin kokonsa puolesta 4kk. ikäiseksi, kun on aika pikkuinen. ;) Itse imetän vielä noin 4 krt. päivällä ja myös öisin mutta olen yrittänyt vähentää yösyöntejä ja pidentää ensimmäistä väliä. Aikaisemmin neiti söi jo 23 pintaan mutta esim. viime yönä sain venytettyä ekaa imetystä 01.30 saakka. Päivisin syötän ensin kiinteitä ja sitten vasta rintaa.

Meilläkin oli viime neuvolassa paino noussut huimat 200g. ja neiti painaa nyt 8kk. 7,5 kg. mutta hyvin näyttää neiti voivan. On vaan vähän hoikempaa laatua. Me käytettiin neitiä tuossa 7kk. paikkeilla ihan lastenlääkärillä poissulkemassa kaikki fysiologiset vaivat. Eli meillä on vaan tällainen ronkeli tapaus.

Ei tästä varmaan mitään apua ollut mutta voimia kuitenkin sinulle! Mieti itse haluatko lopettaa sen imetyksen ja konsultoi vielä ihan lastenlääkäriä jos vaan mahdollista. Jos kuitenkin päätät lopettaa, lopeta vaikka yöimetykset. Tuon ikäisen kun pitäisi kai pärjätä ilman yöruokailuja ainakin virallisten tietojen mukaan.

Voimia!

Emmi ja neiti

Vierailija
2/11 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ensinnäkin ap:lle, samantapaisesta aiheesta on just keskustelu Kaksplussan palstalla, muistaakseni otsikolla Painokäyrä laskussa, neuvola käskee vähentämään imetystä (tai jotain, kuitenkin siis siellä Vauvat 0-12kk -osiossa).

Sitten edelliselle kirjoittajalle pieni kysymys: voisitko yst. kertoa, mitä tutkimuksia siellä lääkärillä teidän neidolle tehtiin ja mitä syitä pienipainoisuuteen siis tutkittiin/suljettiin pois? Kirjoittelin just toiseen ketjuun (Painokäyrä -20 tai jotain...) meidän pojasta, joka myös tosi pienipainoinen. On kyllä jo 11kk ja hyvin tuntuu porskuttavan, mutta joskus alhainen paino huolestuttaa.

Hmm, pikainen lopetus, poika kuuluu heräilevän eli äidin päivittäinen ruhtinaallinen ½h nettituokio on lopussa, tulipa tällä kertaa kirjoiteltua ahkerasti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Tosi monimutkainen juttu, vaikea varmaan saada yhtä ja oikeaa neuvoa. Omakohtaista tietoa imetyksen lopetuksesta ei ole, imetän vielä 9,5kk poikaani. Olen kuitenkin kuullut, että muutaman päivän päästä imetyksen lopetettua maito maistuu muualtakin kuin rinnasta, silloin muki kuulemma on kelvannut oikein hyvin.

Tässä vielä muutamia ajatuksia, JOS haluat vielä imettää... Mietin, miksi neuvolassa kehoitetaan imetys lopettamaan; katso vielä vinkkejä esim. imetystuen sivuilta, siellähän on mm. puhelinnumero josta saa vertaistukea ja neuvoja kokeneemmilta, JOS siis vielä haluat imettää. Maitoahan pitäisi mennä n. 5-6dl, jos kerran korvikkeeseen teet puuronkin, niin luulisi kuitenkin noilla imetyskerroilla riittävän (etenkin, kun kuitenkin oletetaan, että yöimetykset vievät ruokahalua, pakkohan sieltä on silloin jotain tulla??)? JOS haluat vielä imettää, niin voisitko koittaa lypsää rintaa ennen kun annat sen vauvalle, -jos siis heruminen kestää kauan, eikä vauva malta odottaa. Meillä pojan paino nousi tuossa vaiheessa 100g/kk imetys+kiinteät (ruokaa menee hyvin) ja lastenlääkäri, jolla käymme allergia-asioissa sanoi sen olevan ihan ok, kun poika on kovin liikkuvainen. Tuossa iässä ympäristö kiinnosti niin paljon, että imetystilanteista oli tehtävä rauhallisia, ts. ei mitään kiinnostavaa ympärillä, makuulla imetys oli helpointa, itse ratkaisin maidon menekin takaamisen sillä, että imetin ennen kiinteitä, silloin maito maistui parhaiten (kuten myös ennen ja jälkeen unien). Kaikki lapset eivät yksinkertaisesti ole kiinteistä niin kiinnostuneita, olen kuullut useammalta äidiltä, että kiinteät alkoivat upota kunnolla vasta lähempänä vuoden ikää, siihen ei auttanut kuin aika.

Tee ratkaisusi oman lapsesi parasta ajatellen, kerron vaan omia kokemuksiani, jotka eivät välttämättä sovi teidän tilanteeseenne. Ja imetyksen lopettaminen on tosiaan oma asiasi, halusin vain kertoa, että meilläkin oli tuossa iässä vaikeita hetkiä imetyksen suhteen (ei meinannut kelvata) ja selvisimme niistä kuitenkin. Uskon, että vauvanne tottuu kyllä korvikkeeseen ja alkaa sitä juoda, kun muuta ei ole tarjolla. Tsemppiä, mitä ikinä teetkin!

-Terppari

Vierailija
4/11 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin Pikkujätissä lastenlääkärillä ja siellä tarkastettiin korvat, suu ja nielu sekä otettiin vielä virtsanäyte virtsatietulehduksen poissulkemista varten. Maito ja muna-allergia meillä poissuljettiin jo aiemmin kun neidillä oli niin kovia vatsavaivoja. Nyt onneksi jo vatsakivut poissa. Itse olen vaan sellainen, että luottaisin ehkä enemmän ihan lastenlääkäreihin kuin " arvauskeskuksen" porukkaan. Itsellä vaan niin huonoja kokemuksia oman terveyden hoidosta siellä, että meidän perheessä käydään nykyään yksityisellä, jos halutaan todella varmistua että kaikki on kunnossa.

Tsemppiä teille!

Vierailija
5/11 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli kavisin ainakin viela lastenlaakarilla JOS siis itse haluaisit viela imettaa. Meilla kavi niin etta jouduin lopettamaan imetyksen laakityksen takia teratologisen ja hoitavien laakareiden kun poika (pitka ja laiha) oli tasan 9 kk. Meilla ei todellakaan imetyksen lopettaminen lisannyt haluja muihin ruokiin tai juomiin, pikemminkin pain vastoin. :-( Eli nyt kk:n paasta poika ei edelleenkaan juo korviketta pisaraakaan, saa maidon/kalsiumin vauvanjugurteista, suostuu syomaan puoli purkkia _yhta_ lihaa sisaltavaa sosetta paivassa, lisaksi 3 purkkia jugurttia, ja ehka yksi purkki hedelmaa. Sanomattakin on selvaa etta jo ennestaan hoikka poika on entistakin hoikempi. :-( Ja ekat 3 viikkoa ei suostunut juomaan lahes _mitaan_, ei vetta, ei mehua, eika tietenkaan korviketta (yritettiin pullosta, lasista, nokkamukista, tavallisesta mukista...lopulta annettiin vakisin muoviruiskulla suoraan suuhun ettei kuivuisi kokonaan, poika kirkui jokaisen " juomasession" lapi). Nyt on loytynyt tuorepuristettu appelsiinimehu jota suostuu juomaan, onneksi. Tietenkaan ei kaikilla kay nain, eika ehka teidan vauva ole yhta itsepainen kuin meidan, mutta halusin vain kertoa etta imetyksen lopettaminen ei tosiaankaan valttamatta auta kiinteiden syomisen parantamisessa tai lihomisessa. :-(

Vierailija
6/11 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maitoahan voit ujuttaa esim. jauheena tai nestemuodossakin puuroihin ja soseisiin. Jauhemaitoon tehtyihin pirtelöön, jugurttiin ja jäädykkeeseen löytyy myös ohjeita (ja miksei niitä voisi tehdä nestemäisestäkin). Jos maito ei mene maitona, niin sitten vain kekseliäisyyttä peliin. Meille puhuttiin lääkärissä, että n. 6dl pitäisi mennä ja jos ei mene, niin sitten pitää antaa vitamiineja ja vettä (nämä on tietysti lääkärin kanssa käytäviä juttuja). Voisit kokeilla myös antaa korviketta hedelmäsokerilla maustettuna (ihan reilusti makeana) tai sekoittaa äidinmaidon kanssa. Kokeilisin itse nokkamukista, koska siitä korvike ei haise niin paljon nenään kuin mukista. Oletko kokeillut antaa korviketta ennen joka ruokailua hirveästi kehuen, vaikka milli menisi alas? Meillä totutettiin poika pullolle muutamassa viikossa tällä tavalla. Voi myös olla, että kun tissiä ei kertakaikkiaan ole tarjolla, alkaa pullo kelvata ja samahan se on mistä lapsi sen maidon ottaa (älä vielä murehdi pullosta vieroittamista). Jos lastenlääkäri on sinut ohjeistanut lopettamaan imetyksen, uskoisin häntä ja lopettaisin sen. Itse lopetin ensin yöimetykset ja nyt olen vähentänyt yhden päiväimetyksen kerrallaan. Tuo korvikkeeseen totutus voi tarvita aikaa ja sitkeyttä, mutta älä lannistu, vaikka aluksi ei huoli mitään, niin teki meilläkin (ei suostunut edes avaamaan suutaan, kun haistoi hajun). Vaikka ihan toiselta tuntuu, kyllä se imetyksen lopetus on vaikeampaa äidille kuin lapselle. Tsemppiä!

Vierailija
7/11 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos imetys on neuvottu lopettamaan neuvolassa, konsultoisin kyllä vielä lastenlääkäriä. Saisit myös ohjeita siihen miten paljon maitoa pitää mennä ja mitä tehdään jos ei mene. Neuvolaan en itse pelkästään luottaisi.

Vierailija
8/11 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon vuoksi...antaisin ensin kiinteitä (eli tavallaan pääruoka), ruokajuomana korviketta nokkamukista (ei munkaan poika siitä tykännyt). Sitten ruuan päälle vielä imetys. Itse en lopettanut yöimetystä alle vuoden ikäisenä just siksi, kun meidänkin poika oli tosi hoikka ja huono syömään tossa iässä. Ajattelin, että saapahan ainakin sit yöllä syötyä/maitokiintiöön täytettä.

Mä en oikein ylipäätään ymmärrä, että miksi toi imetys pitäis lopettaa? Jos kerran lapsen pitää saada enemmän ruokaa, miksi yksi _tärkeä_ ravinnonlähde käsketään lakkauttaa. Ei uppoo mun logiikkaan.. :( Tsemppiä!

Vierailija
9/11 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oletan että imetys käskettiin lopettaa sen takia kun on päiviä jolloin poika imee vain 2kertaa ja yleensä yöllä.

ajattelivat kai neuvolassa että maidon määrä on liian vähäinen ja olisi helpompi seurata nesteen saantia kun näkee paljonko juo.

voihan se olla että mulla ei tuu päivisin enää maitoa,koska poika vain puree ja riuhtoo kun yritän imettää,vai onko tämä sitä että hän itse yrittää vierottautua rinnasta,kun en tiedä.

onhan tämä välillä hermoja raastavaa kun yrittää imettää eikä siitä touhusta tule mitään,ajattelivat kai neuvolassakin että on helpompaa meille luopua rinnasta kuin taistella kokoajan.

yösyötöt sit kai sujuu kun poika on unentokkurassa ja rauhallinen,niin malttaa imeä.

Vierailija
10/11 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ei kannata turhaan pelätä tuttipulloa ja vaihtaa rintaa suoraan nokkamukiin. jos nyt lopetat imetyksen, niin pojan on jostain maitoa / nestettä saatava. Jos hän ei sitä nokkamukista tai tavallisesta mukista ota, yritä ihmeessä pulloa! Meillä loppui kuopuksen imetys juuri tuossa iässä puremisen takia. Ja kuukauden kesti vieroittuminen, imetin ensin päivällä muutaman kerran ja muutaman kerran annoin pullosta. Ei olisi millään huolinut pulloa mutta rintaa puri koko ajan. Jotenkin sitten vaan pikku hiljaa alkoin pullo kelvata. Pullon etu on se, että lapsi saa varmasti riittävän määrän nestettä, ei tartte siitä olla yhtään huolissaan. Toki jos ottaa mukista niin saa siitäkin mutta siis jos on sellainen vauva joka ei mukista juuri mitään ota.

Enkä jaksa vielä murehtia pullosta vieroittamista. Esikoinen vieroitettiin pullosta vuoden vanhana, eikä hänen kanssaan ollut mitään ongelmaa. Joten koita ihmeessä myös pulloa!

Vierailija
11/11 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos totuttaisit siihen korvikkeen makuun ensin kunnolla. Tarjoa usein korviketta, voit kokeilla pullostakin. Ja aina ennen imetystä. Voi mennä viikko pari ennen kuin huolii mutta pakkohan lapsen on maitoa sinäkin aikana saada joten imetä jos haluat. Näin minä tekisin.