Yle: Naiset kertovat vuosia jatkuneesta epäasiallisesta kohtelusta gynekologin vastaanotolla, lääkäri uskoo, että hän on altis arvostelulle ulkomaalaistaustansa ja ihonvärinsä vuoksi.
Yle: Naiset kertovat vuosia jatkuneesta epäasiallisesta kohtelusta gynekologin vastaanotolla hyvinvointialue aloitti selvityksen
Kommentit (60)
Kyllä pahin ja irstain gyne on ollut yksi ihan supisuomalainen mieshenkilö. Hänet tuntee moni erittäin naisvaltaisella alalla työskennellyt nainen, koska toimi aikoinaan yrityksen käyttämällä tunnetulla lääkäriasemalla. Taitaa onneksi olla jo eläkkeellä. En ikinä enää suostunut menemään yhdellekään miespuoliselle gynekologille hänen takiaan.
Christiiina kirjoitti:
Suomalaiset ovat oikeasti rasistisia. Hirveät ennakkoluulot, jos lääkäri ei ole kantasuomalainen tai puhuu aksentilla suomea. Toki virolaiset ja venäläiset lääkärit ei haittaa, kun heidän ulkonäöstään ei huomaa heidän taustaansa..
Minua haittasi kovasti lääkäri, joka piti minulle, viisikymppiselle akalle tunnin luentoa terveellisistä elintavoista, mutta lähetettä erikoissairaanhoitoon piti melkein hohtimilla kiskoa. Ilmeisesti virolainen.
En tiedä kumpaa sukupuolta tämä gyne on, mutta noin yleisesti kehoitan kaikkia naisia käymään vain naisgyneillä. N59
Vierailija kirjoitti:
On myös huonoja kokemuksia ulkomaalaistaustaisista lääkäreistä, ei ole tutkittu kunnolla tai ymmärretty ongelmaa. Hakeutuuko näitä herkemmin alalle vaikka ei olisi sopiva ammattiin kun on kuitenkin arvostettu ja hyväpalkkainen työ, suht varma työllisyys. Tai sitten ovat saaneet koulutuksen omassa maassaan, mikä taas saattaa olla jo ongelma sinänsä monessa suhteessa.
Muslimi miehet ei tutki mitenkään. Yhdellä kertaa ei edes päin katsonut ja lymysi pöytänsä takana. Uskotteli minulle että teeskentelen keuhkoputlentulehduksen. Viime kerralla kuunteli keuhkot paidan läpi ja haukkui minut ajan tuhlaamisesta. Minusta he voisi ottaa vastaan pelkästään miehiä koska uskonto estää heillä työn teon kun vastassa on nainen.
Siis oikeasti naiset. Terveytenne on vaarassa ja te uskotte jotain lässytystä kuinka r@sisteja olette? Oletteko aivan seonneita? Tuo lääkäri on r@sisti, on hoitanut potilaitaan huonosti potilaiden ihonvärin takia ja luultavasti on vielä osaamaton. Missäköhän on opiskellut? Älkää nyt v i t u s s a uskoko median r@sismihölötykseen. T. Ulkomaalaisen vaimo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös huonoja kokemuksia ulkomaalaistaustaisista lääkäreistä, ei ole tutkittu kunnolla tai ymmärretty ongelmaa. Hakeutuuko näitä herkemmin alalle vaikka ei olisi sopiva ammattiin kun on kuitenkin arvostettu ja hyväpalkkainen työ, suht varma työllisyys. Tai sitten ovat saaneet koulutuksen omassa maassaan, mikä taas saattaa olla jo ongelma sinänsä monessa suhteessa.
Muslimi miehet ei tutki mitenkään. Yhdellä kertaa ei edes päin katsonut ja lymysi pöytänsä takana. Uskotteli minulle että teeskentelen keuhkoputlentulehduksen. Viime kerralla kuunteli keuhkot paidan läpi ja haukkui minut ajan tuhlaamisesta. Minusta he voisi ottaa vastaan pelkästään miehiä koska uskonto estää heillä työn teon kun vastassa on nainen.
Juurikin näin.
Naisten pitäisi tällaisista tapauksista rohkeammin tehdä valitukset eteenpäin. Ilman virallisia kanteluita nämä tällaiset vallan väärinkäyttäjät saa jatkaa rauhassa puuhiaan ja pahimmillaan aiheuttaa jopa vammautumisia ja ikuisia traumoja potilailleen!
Ja rasismikortin esiin vetäminen tämän lääkärin toimesta vain osoittaa sen että hän on tietoinen siitä että kaikki eivät ole tyytyväisiä hänen antamaansa hoitoon. Toivottavasti nyt tutkitaan kunnolla mitä kaikkea on ehtinyt saada aikaan ja jokainen joka on hänen hoitoonsa ollut tyytymätön, tekisi valituksen!
On se varmaan mukava, kun voi aina vedota ihonväriin. Itse ongelmaa ei pääse edes ratkomaan, kun ihonväri tulee aina ensin kyseeseen.
En ikinä menisi miesgynekologille, säästän pienistä tuloistani jotta voin itse valita gynegolokin. Onneksi ei ole ollut tarvetta sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän naisiin keskittyvät terveysjutut ovat ihan ala-arvoisesti hoidettu? Siis gyne, synnytykseen liittyvät jutut.
Täh? Ootko kuullut miten miehiin keskittyvät on hoidettu? Niinpä, en minäkään.
Ei ole henkilökohtaista kokemusta urologeista, mutta sieltä suunnalta ei ole erityisemmin kuulunut, että mies olisi jätetty ilman hoitoa, häntä kohtaan oltaisiin oltu erittäin kovakouraisia tai ihan vaan epäasiallisia. Nythän me ollaan kuultu kuinka synnyttäviä naisia on käännytetty pois sairaalasta, kivunlievitystä ei anneta, yleistä kovakouraisuutta naisia kohtaan ja nyt tämä.
Miesten kohdalla enemmän on kyse siitä, etteivät miehet hakeudu hoitoon.
Urologia ei keskity vain miehiin vaan hoitaa myös naisia.
Miehille ei ole olemassa mitään omaa miehiin keskittyvää hoitoa.
Kolmanneksi, en tunne miestä joka olisi jotain positiivista kertonut siitä kun perseeseen työnnellään sormia.
Ihmisten pitäis heti valittaa näistä huonoista kokemuksista eteenpäin, aina pahempi mitä kauemmin saa jatkaa. En tiedä tietääkö kaikki, mutta on olemassa sellainen henkilö kuin potilasasiamies, johon voi ottaa yhteyttä, tämän tehtävä on auttaa ja neuvoa jos jotain väärää on tapahtunut.
Jos ei nyt kuitenkaan lynkattaisi kaikkia ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä. Kielitaito on validi pointti mutta on niitä todella lahjakkaita lääkäreitä muuallakin koulutettu kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
On se varmaan mukava, kun voi aina vedota ihonväriin. Itse ongelmaa ei pääse edes ratkomaan, kun ihonväri tulee aina ensin kyseeseen.
En ikinä menisi miesgynekologille, säästän pienistä tuloistani jotta voin itse valita gynegolokin. Onneksi ei ole ollut tarvetta sen enempää.
Voit vaatia naislääkäriä myös julkisella puolella. Ei sen takia tarvitse yksityiselle mennä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nyt kuitenkaan lynkattaisi kaikkia ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä. Kielitaito on validi pointti mutta on niitä todella lahjakkaita lääkäreitä muuallakin koulutettu kuin Suomessa.
Ei lynkata, ei. Ainoastaan ammattiaan osaamattomat, valtaansa väärin käyttävät ja naisten kokemuksia vähättelevät saavat osansa kritiikistä.
Ja huom. se on kritiikkiä, ei rasismia, kun huomautetaan että nyt ei mennyt ihan nappiin hommat
Nauranut naisen synnytyskivuille ja todennut 'synnyttäminen sattuu', jättänyt epiduraalin antamatta. Mieslääkäri.
Vihaa naisia ja piiloutuu ihonvärin taakse. Kunnon psyko.
Christiiina kirjoitti:
Suomalaiset ovat oikeasti rasistisia. Hirveät ennakkoluulot, jos lääkäri ei ole kantasuomalainen tai puhuu aksentilla suomea. Toki virolaiset ja venäläiset lääkärit ei haittaa, kun heidän ulkonäöstään ei huomaa heidän taustaansa..
Oonko mä kauhea rasisti, kun halusin vaihtaa afrikkalaisen lääkärin suomalaiseen, kun tämä lääkäri yritti tutkia rintani vasten tahtoani? Kyseessä ei ollut edes gyne, ja menin vastaanotolle näyttämään polvea.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Joka ikinen naispuolinen ulkomaalaislääkäri mitä minulla on ollut, on ollut erinomainen. Ei mitään valittamista, empaattisia, kuuntelevia, hyvä päättelykyky, hyvä kielitaito. Se tuntuu olevan vain nämä miehet kun on saaneet lupansa muropaketin kyljestä ja saa sillä sitten harjoittaa suomessa lääkärin tointa.
Olin nuorena gynekologilla ja kehui mun rintoja, vähän nolotti. Suomalainen ja mies.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Oonko mä kauhea rasisti, kun halusin vaihtaa afrikkalaisen lääkärin suomalaiseen, kun tämä lääkäri yritti tutkia rintani vasten tahtoani? Kyseessä ei ollut edes gyne, ja menin vastaanotolle näyttämään polvea.
Ehkä se lääkäri luuli, että olet menossa näyttämään povea?