Onko lapsen kastaminen väärin?
Vauva ei pysty sanomaan, tahtooko kirkkoon vai ei. Eikö niin, että silloin olisi parempi olla liittämättä kirkkoon?
Kommentit (182)
Onko väärin opettaa lapselle suomenkieltä, jos lapsi haluaisikin olla ruotsinkielinen?
Minut kastettiin, mutta sitten vanhempani päättivät erota kirkosta, joten veljeäni ei kastettu. Ateisteiksi kasvettiin veljeni kanssa, mitään ei kuitenkaan ikään kuin tuputettu, ateismi tuli luonnostaan. Parasta minusta olisi, jos mitään kastetta ei vauvana olisi, vaan vaikkapa teininä päätettäisiin haluaisiko kirkollisen kasteen.
Yhtä laillahan se lapsi voi sitten aikuistuttuaan erota kirkosta, jos se kovastikin on kärsinyt siitä, että se vauvana sai kasteen.
Kun aina perustellaan tätä kastamattomuutta sillä, että lapsi ei saanut itse valita.
No saiko lapsi sitten valita sen, että sitä ei kasvatetettu kristillisyyteen?
Näitä voisi vanhemmat miettiä. Antavatko he varmasti sille lapselleen vaihtoehtoja? Yleensä lapsi kasvaa siihen vakaumukseen, mikä vanhemmilla on, joten ateisteja niistä tulee ja vanhempien suurella myötävaikutuksella vielä.
Vauva ei osaa päättää, minkä värisiin tai tyylisiin vaatteisiin hänet puetaan. Miten saada vauva valitsemaan itse?
Mitä jos vauva haluaisikin olla eri sukupuolta kuin on syntymässä määritelty? Miten saada hänet valitsemaan, haluaako hän olla tyttö vai poika?
Vauva varmasti haluaa valita itse nimensä? Miten saada hänet valitsemaan, minkä niminen hän haluaa olla?
Sama juttu kastamisen kanssa. Vanhemmat päättää silloin, kun lapsi on ihan pieni. Isompana hän voi tehdä itseään koskevia valintoja itse.
Kirkkoon kuulumattomia ä päriä on Suomi pullollaan ja yhteiskunta on kyllä sen näköinen.
Kyllä olisi hienoa jos kasvatettaisiin kristityksi.
Lapsikaste on henkistä ja taloudellista väkivaltaa! Alaikäisten pakkoliittäminen aatteellisiin yhdistyksiin on kiellettävä, samoin tietysti ympärileikkaukset ja muu mutilointi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsikaste on henkistä ja taloudellista väkivaltaa! Alaikäisten pakkoliittäminen aatteellisiin yhdistyksiin on kiellettävä, samoin tietysti ympärileikkaukset ja muu mutilointi.
Ai että kastaminen ja ympärileikkaus on sama asia. Olet kyllä ihan pösilö!
Asiallinen kysymys. Kaikki kristitytkään eivät usko, että lapsikaste on oikein.
Ei ole väärin . Lapsi on lahja Jumalalta.
Oletteko kärsinyt jotenkin tästä kasteesta kun että osaa suhtautua siihen kovin normaalisti?
Vanhemmat päättää lapsen puolesta myös hengellisistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättää lapsen puolesta myös hengellisistä asioista.
Taikauskojen nimittäminen "hengellisiksi asioiksi" ei tee siitä yhtään totuudenmukaisempaa.
Kunhan ei pidetä päätä veden alla liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko väärin opettaa lapselle suomenkieltä, jos lapsi haluaisikin olla ruotsinkielinen?
Kieli tai kulttiin liitäminen eivät ovat rinnastettavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ympärileikkaus on pysyvä toimenpide. Lapsikasteesta on harvemmin lapselle mitään suoranaista haittaa, kirkosta voi erota myöhemmin. Sen sijaan esinahkaa ei pysty kasvattamaan takaisin, puhumattakaan tyttöjen silvotuista vaginoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympärileikkaus on pysyvä toimenpide. Lapsikasteesta on harvemmin lapselle mitään suoranaista haittaa, kirkosta voi erota myöhemmin. Sen sijaan esinahkaa ei pysty kasvattamaan takaisin, puhumattakaan tyttöjen silvotuista vaginoista.
Lapsien pelottelu helvetillä ja ankara uskonnollinen kasvatus on voimakasta henkistä väkivaltaa, joka johtaa mielenterveysongelmiin.
Perinmältään kastaminen ei ole mihinkään kirkkoon liittämistä.
Olen miettinyt samaa asiaa. Henkilö voi itse teininä tai aikuisena päättää mihin uskontokuntaan liittyy.
Lasta hoidetaan ja opetetaan muutenkin perheen parhaaksi katsomalla tavalla. Kirkon jäseneksi liittäminen ja kastaminen ovat tällainen valinta.