Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haittaako, ettet ole aatelisesta suvusta?

Ritarihuoneelta päivää
25.08.2023 |

Kuten minä.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllähän se vähä haittaa. Kun käy kaupassa, nii sillon se on joteski häiritsevää. Ja muutenki joskus.

Vierailija
42/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen siniverisestä suvusta jossa joku jossain vaiheessa joi ja rälläsi rahat. Sitten ukkini perusti menestysfirman jolloin hänestä tuli uusrikas, mutta ilmeisesti joi ja rälläsi ne rahat ennen eläkeikää. Hyväosaisuus ei periytynyt lapsilleen, lastenlapsilleen, eikä lastenlastenlapsilleen. Ei ole mitään iloa jostain nimestä jos se ei tuo mukanaan vaurautta ja suhteita helpottamaan elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mun talonpoikaiset juuret on tiedossa 1500-luvulta asti ja aina on aatelisia potkittu persuksille kun ovat jotain koittaneet ja siitä on jopa kirjeenvaihtoa tallessa ja oikeuden pöytäkirjoja Ruotsin vallan ajalta.

Ruotsissa aatelisuus syntyi vasta 1600-luvulla.

Vierailija
44/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mun talonpoikaiset juuret on tiedossa 1500-luvulta asti ja aina on aatelisia potkittu persuksille kun ovat jotain koittaneet ja siitä on jopa kirjeenvaihtoa tallessa ja oikeuden pöytäkirjoja Ruotsin vallan ajalta.

Ruotsissa aatelisuus syntyi vasta 1600-luvulla.

Periaatteessa kyllä jo huomattavasti aiemmin eli 1300 luvulla. Perinnöllisyys tuli vasta 1500 luvulla.

Vierailija
45/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain lehdessä joku aatelinen noitui että olisi parempi kun ei olisi. Koki aatelistaustansa jostain syystä riesaksi, pienituloinen kun oli ja kaikki katsoivat nenänvartta pitkin. Ilmeisesti pelkästä aateliudesta ei makseta.

Vierailija
46/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haittaa ihan hirveästi, kun minua ei kunnioiteta sillä tavalla kuin pitäisi. 

Vierailija
47/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Olen saanut hyvät naurut kun yhden bimbon perhe menetti aateliskartanonsa Hannu Hanhi-tyylin pankkiirille. Joka ei kuitenkaan edes asu siellä. Itsehän olen pappissuvusta.

Vierailija
48/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on noin 6000 aatelista. Itse en ole.

Vierailija
49/49 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain lehdessä joku aatelinen noitui että olisi parempi kun ei olisi. Koki aatelistaustansa jostain syystä riesaksi, pienituloinen kun oli ja kaikki katsoivat nenänvartta pitkin. Ilmeisesti pelkästä aateliudesta ei makseta.

Mietin, että jos on joku tällainen "suomen aatelinen" (ennen tätä keskustelua en tiennyt, että Suomessa on aatelissukuja), niin mistä sitä kukaan tietää? Itse en ainakaan erota mitkä sukunimet kuuluu johonkin aatelissukuun ja mitkä ei.