Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihominen raskausaikana?

Vierailija
25.08.2023 |

Selittäkää mulle mistä johtuu se, että vaikka raskausaikana söin kuinka terveellisesti ja kaikkien suositusten mukaisesti (selvästi normaaliarkeani terveellisemmin), lihoin reilusti. Joka puolelta. Kilot jostakin syystä tarttuivat minuun vaikka kaiken järjen mukaan mun olisi sillä syömisellä ja energiansaannilla pitänyt pysyä vähintäänkin samoissa mitoissa tai jopa laihtua kun lapsikin sai kuitenkin osansa.
En käsitä! Ei edes teoriassa ole loogista ollenkaan. Join paljon vettä, vältin sokeria ja suolaa, söin pieniä annoksia säännöllisesti, paljon kasviksia ja vähärasvaisia maitotuotteita.

Sitten lähipiirissäni on odottaja, joka syö jättimäisiä annoksia, enimmäkseen valmisruokaa eikä todellakaan ravintosuositusten mukaan, ja silti hänellä kasvaa vain vatsa, ei mikään muu. Muuten on suorastaan laiha.
Minä lihoin joka puolelta, olin suorastaan turvonnut ja lapsikin syntyessään oli normaalikokoinen mutta selvästi enemmän hoikanpuoleinen.

Joku yksilöllinen poikkeama tai ravinnon vääristynyt imeytymishäiriö? Voiko joku infota mistä tällainen johtuu?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko painosi nousi raakausaikana?

Vierailija
2/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko nyt oikeasti lihonut vai vaan turvonnut? Jotkut keräävät paljon nestettä raskauden lopussa. Paljonko painoa sinulle jäi päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähenikö liikuntasi eli kaloreiden kulutus?

Vierailija
4/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousi 59 kilosta 78 kiloon. Synnytyksen jälkeen sairaalaan jäi tuosta 8 kiloa, joka sisälsi siis lapsen, istukan ja turvotuksen. Eli 11 kiloa tuli käytännössä tyhjästä. Ja on muuten tiukassa nämä kilot!

Energiankulutus kyllä laski raskaudenaikana kun komplikaatioiden pelossa lopetin kaiken ns nopean ja repivän liikunnan. Silti harrastin normiliikuntaa, lisäsin arkiaktiivisuutta ja kun energiansaantikin oli toimistotyötä tekevän naisen tasolla, en voi ymmärtää miksi mun elimistö varastoi sen kehoon tällä tavalla.

Vierailija
5/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi aikoinaan 9 kg, painoin raskautuessani 63 kg. Reilun kk:m jälkeen synnytyksestä painoin 58 kg. En tiedä miksi ja miten 🤷🏻.

Kaitpa se on yksilöllistä, ja usein varmaan juurikin sitä turvotusta, jos kovin lihoo, ilman epäterveellistä syömistä.

Itse kyllä vetelin berliininmunkkeja ja tiikerikakkua ihan huolella, vauvan synnyttyä, muun ruoan lisäksi, silti laihduin. Toki imetyskin ehkä auttoi asiassa,

Olen 170 cm pitkä, ja tuolloin olin nuori, 23-vuotias 😊

Vierailija
6/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söit siis suositusten mukaan ja lihoit. No, olisiko ollut parempi syödä jotenkin muuten?

Vierailija
7/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä seuraamasi suositukset olivat? Oliskohan kuitenkin ollut esim. liian suuri määrä kokoisellesi? Naisiahan kehotetaan esim. syömään 2000 kaloria päivässä, joka on useimmille normaalipainoisille liikaa (mikäli ei ole erittäin aktiivinen).

Vierailija
8/14 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on mystisiä juttuja. Mun selitys on että riippuu varmaan genetiikasta, naisten kehot vaan reagoivat eri tavoilla raskausaikana. Yksilöllisesti. Ehkä jonkun keho varastoi rasvaa itseensä stressin, hormoneiden, aiemman rankan laihdutuksen tms seurauksena. Who knows. Länsimainen lääketiede kykenee selittämään vasta pienen pienen osan kehon toiminnoista.

Vierailija
9/14 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta viralliset suositukset ovat huonoja.

Vierailija
10/14 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis kellojen jo soittavan kun ei laihdu suositusruualla :)

Vierailija
11/14 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on mystisiä juttuja. Mun selitys on että riippuu varmaan genetiikasta, naisten kehot vaan reagoivat eri tavoilla raskausaikana. Yksilöllisesti. Ehkä jonkun keho varastoi rasvaa itseensä stressin, hormoneiden, aiemman rankan laihdutuksen tms seurauksena. Who knows. Länsimainen lääketiede kykenee selittämään vasta pienen pienen osan kehon toiminnoista.

Ei siinä mitään mystiikkaa ole. Suositusten mukaan syömällä lihominen on melko varmaa. Ihan jo sen takia, että se ruoka ei tee kylläiseksi ja siten altistaa ylensyöntiin.

Vierailija
12/14 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mutta itse lihoin 23kg. Ja noin vuodessa kaikki lähti, ilman ponnisteluja.

Vierailija
13/14 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin tokassa raskaudessa diabetesruokavalion mukaan niillä pienemmillä kaloreilla ja paino jopa laski.

Imetyksen aikana sitten lihoin kaiken ja vähän lisääkin 😝

Vierailija
14/14 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko stressaantunut? Stressi voi vaikeuttaa painon putoamista. Samoin unettomuus, joka pienen vauvan vanhemmilla on normaalia.

Itse painoin raskautuessa 51kg ja painoa tuli 8kg. Kuukausi synnytyksestä, niin painoin enää 48kg ja rauta-arvot olivat persiillään.

En imettänyt. Pituutta on 173cm, eli paino meni nopeasti alipainon puolelle. Eli siis todella yksilöllistä.

Ikää oli tuolloin 33.v, eli nuoruuden piikkiin ei kai voi laittaa.