IL: Bitter Westerlundin kosto Jörn Donnerille: kaatoi miehen tuhkia kompostiin ja videoi, harkitsi julkaisua Facebookissa! 50v salasuhde toiseen naiseen paljastui
Bitte ei ollut Jörnin ainoa, vaan kuoleman jälkeen paljastui kymmeniä salasuhteita toisiin naisiin ja yksi jopa 50v kestänyt salasuhde Ruotsissa.
Jörn oli äksyillyt Bitten kompostista vuosikausia, mutta Bitten mielestä miehen tuhkien kaataminen madoille kompostiin oli hyvä kosto ja harkitsi jopa postaavansa videon Facebookiin 3500 faceystävälleen.
Bitte on aika savage! 😎
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6109f5fd-e749-426c-95a0-56018d…
Kommentit (1159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tämmöset "erityiset" ihmiset, tällaiset jörnit ne saa paljon tuhoa aikaan ihmisissä, jotka heihin jäävät kiinni. On varmasti omaa haavaa, joka sen mahdollistaa.
Ikävää, kun tämä vaimo selkeästi on nyt traumatisoitunut ja ehkä ei ihan kirkkaasti ajattele, kun julkisesti tätä pui. Hänet pitäisi saada turvaan toipumaan.
Kamalaa, että vaimo syyttelee itseään, kun tämä ihmishirviö on häntä kaltoinkohdellut. Ja sekin on hyvin toksista että on kuitenkin kiitollinen, että sai tämän jörnin kanssa olla, vaikka tuli huonosti kohdelluksi.
Kyllä sille kaikelle pitää edes yrittää antaa jokin merkitys. Olen ollut samantyylisessä suhteessa samantyylisen ihmisen kanssa ja jotenkin siinä tulee omaa arvoa nostaneeksi, kun on edes jostain tyytyväinen. Että olin tämän valovoimaisen, karismaattisen ja tunnekylmän ihmisen rinnalla sentään.
Kuulostaa aidolta ja ehkä itsellekin kipeältä kommentilta. Arvostan. Tuo on ehkä omanlaisensa "kultainen häkki ", josta voi olla vaikea lähteä vaikkei materiaalisesti mieron tielle joutuisikaan. Sosiaalinen elämä jää kuitenkin tuon valovoimaisen ja karismaattisen hahmon paisteeseen eikä seuraa solidaarisuudesta vääryyttäkin usein kärsinyttä.
Minä ajattelin pahimmillaan jotenkin niin, että eihän tässä mitään, minua ei sentään fyysisesti ahoinpidellä. Nosti vähän statusta, vaikka henkinen väkivalta olikin hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää toimintaa. Kosto se on pienikin kosto. Lepää hyvin kompostissa Jörkka!
Ei se tuhkakasa ikävä kyllä ole Jörkka. Se on vaan tuhkakasa. Harmittaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kuin ruumiin häpäisemistä. Niin, vaikka ruumis on jo tuhkana.
Mies on vainaja, miksi hän haluaa häpäistä enää, kun mies on jo kuollut, eiköhän kaikki ole siinä vaiheessa jo anteeksi annettu.
Miksi pitäisi olla anteeksi annettu?
Niin, vastahan kaikki on paljastunut Bittelle. Paskan maku jäi liitosta. Vasta alkanut sulattelemaan asioita, kyllä se aikansa vie. Ei tunteita voi tukahduttaa, vaan ne on käytävä läpi.
Mikä ihme Jörkassa on naisia viehättänyt ? Minä en olisi koskenut pitkällä tikullakaan.
Ei tuota kusetusta Bitte saa mielestään milloinkaan. Eivätkä pojat isäänsä arvosta.
Ketjua alkua pidemmälle lukematta, voi vaan todeta, että kiva esikuva isänsä on noille pojilleen 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi huomio tuosta miten Bitelle niin moni asia tuli yllätyksenä, Donner oli 50-vuotias kun tutustuivat, Bitte 23-vuotias (ellen väärin muista?)
Käytännössä Donner oli elänyt Biten sen hetkiseen ikään verraten yli puolet pidemmän ajan.
Oli tuossa kohtaa jo 'vanha' ja elämää vuosikymmenet nähnyt mies.
Vs.
Bitte taas oli lähes 'lapsi', joka ei ollut joko kokenut 'mitään' tai hyvin vähän (viittaan nyt siihen ettei ikänsä puolesta olisi edes ehtinyt luoda uraa tai kiertää puolta maailmaa ym. mitä Donner oli ehtinyt tekemään)Donner vaikuttaa (huonossa mielessä) olleen aika persoona. Mutta sen ymmärrän ettei kaikkea elämästään kertonut/käynyt Biten kanssa läpi, koska lopulta hän oli kuitenkin elänyt elämästään yli puolet ilman Bitteä.
Itse olen vasta 40+ mutta aika vaikea olisi jollekkin uudelle tutulle juurta jaksain käydä läpi _koko_ siihen astinen elämä. Ja olen elänyt vielä suht tavallista elämää, missä ei juuri mitään 'seikkailuja' ole tapahtunut elämän eri osa-alueilla.
Ja paljon juttuja on myös unohtunut, välillä joku kaveri puhuu jostain vanhasta yhteisestä tutusta jota itse en muista jne.
Vielä jos Donnerilla oli oma työhuone missä piti tavaroitaan, ja koko ajan teki uusia juttuja jne. niin ehkä se menneisyys vain jäi. Luultavasti esim. sen Harrietin kanssa oli helppo puhua vanhoista asioista kun oli elänyt rinnalla niitä, tunsi ihmiset jne.
Toki salarakkaan pitäminen ja muu on törkeää, mutta ylipäätään en ihmettele että moni asia päiväkirjoista tai muista tuli yllätyksenä, osahan saattaa olla esim. n. 25 vuoden takaa ENNEN Bitteä!
Jossain haastattelussa Bitte kertoi, että oli tehnyt matkan Australiaan ja oli kovasti intoillut Jörnille käyneensä Sydneyn oopperatalossa. Jörniin asia ei ollutkaan tehnyt mitään vaikutusta, hän oli vain näyttänyt hapanta naamaa. Jörnin jälkeenjääneistä papereista selvisi, että Jörn oli käynyt Australiassa 12 kertaa (jos muistan oikein)) eikä ollut siitäkään sanallakaan maininnut vaimolleen.
Jorkka oli todellinen kosmopoliitti. Hymähteli turistimaisesti intoilevalle vaimolleen kun itse liikkui maapallolla kuin kala vedessä.
Aikamoista halveksuntaa tuokin, kun katsoi vain kyllästyneesti ja tympiintyneenä vaimon intoa, eikä viitsinyt edes sitäkään kertoa, että on itse käynyt siellä jo tusinan kertaa.
No jos sinä käyt Alepassa joka toinen päivä, niin et sinä jaksa innostua jos joku kertoo innoissaan miten kävi samassa kaupassa ekaa kertaa ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Donner ja Bitte olivat niin eri tasoa. Nytkin sen vielä huomaa. Donner ei olisi koskaan laittanut Bitteä kompostiin. Sen verran hänellä oli sivistystä ja hyvää kotikasvatusta, vaikka kapinallinen oli.
Joo, onhan se tosi sivistynyttä naida alastonta 15-vuotiasta gambialaista tyttöä rannalla ja tehdä siitä lehtijuttu.
Ja anteeksipyyntö jäi häneltä tekemättä. Kyseinen juttu oli todella törkeä, muistan sen.
Anteeksipyyntö on liian vähän. Tänä päivänä tuulen viemää, vailla aitoa tarkoitusta.
Ei voi olla niin että anteeksipyyntö kuittaa pahat teot tai kirjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on vainaja, miksi hän haluaa häpäistä enää, kun mies on jo kuollut, eiköhän kaikki ole siinä vaiheessa jo anteeksi annettu.
Niin, vastahan kaikki on paljastunut Bittelle. Paskan maku jäi liitosta. Vasta alkanut sulattelemaan asioita, kyllä se aikansa vie. Ei tunteita voi tukahduttaa, vaan ne on käytävä läpi.
Mikä ihme Jörkassa on naisia viehättänyt ? Minä en olisi koskenut pitkällä tikullakaan.
Ei tuota kusetusta Bitte saa mielestään milloinkaan. Eivätkä pojat isäänsä arvosta.
Mietitäänpäs mikä Jörkassa on viehättänyt:
- hyvä perhetausta, varakas jo lähtötelineissä
- nuorena varsin komea, itsevarma ja röyhkeä, omaperäinen sekä aito kosmopoliitti
- kiistatta älykäs, hyvin kultturelli ja alalla työteliäs
- tunnettu myös omien piirien ulkopuolella
- normeja rikkova käytös, kapinallisuus, not give a f u c k-asenne
Olisiko noissa joku? Sinä näet vain kuolemassa olevan vanhan Jörkan ulkonäön, et muuta. Siksi ihmettelet. Mutta jos aukaisisit koko kuvan, ymmärtäisit varmaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota kusetusta Bitte saa mielestään milloinkaan. Eivätkä pojat isäänsä arvosta.Mietitäänpäs mikä Jörkassa on viehättänyt:
- nuorena varsin komea, itsevarma ja röyhkeä, omaperäinen sekä aito kosmopoliitti
Olisiko noissa joku? Sinä näet vain kuolemassa olevan vanhan Jörkan ulkonäön, et muuta. Siksi ihmettelet. Mutta jos aukaisisit koko kuvan, ymmärtäisit varmaan paremmin.
Jörkka myös teki omat massinsa perinnön päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan hän nuorena varsin hyvännäköinen, saksalaistaustaisen kulttuuri- ja taloussuvun vesa, raha, valta, omaisuus, kiinteistöt, fil. maisteri, älykön maine, kirjailija, elokuvaohjaaja, -kriitikko ja -vaikuttaja, poliitikko, kosmopoliitti, Losissa pääkonsuli ja varmasti tuo äärettömän röyhkeä, ylirento ja provokatiivinen olemus on viehättänyt myös. Oscar-pystinkin kävi plokkaamassa varsin koppavin ottein. Vähemmästäkin pyörii naisia ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota kusetusta Bitte saa mielestään milloinkaan. Eivätkä pojat isäänsä arvosta.Olihan hän nuorena varsin hyvännäköinen, saksalaistaustaisen kulttuuri- ja taloussuvun vesa, raha, valta, omaisuus, kiinteistöt, fil. maisteri, älykön maine, kirjailija, elokuvaohjaaja, -kriitikko ja -vaikuttaja, poliitikko, kosmopoliitti, Losissa pääkonsuli ja varmasti tuo äärettömän röyhkeä, ylirento ja provokatiivinen olemus on viehättänyt myös. Oscar-pystinkin kävi plokkaamassa varsin koppavin ottein. Vähemmästäkin pyörii naisia ympärillä.
Tässäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota kusetusta Bitte saa mielestään milloinkaan. Eivätkä pojat isäänsä arvosta.Mietitäänpäs mikä Jörkassa on viehättänyt:
Luonnollisesti massi tulee massin luo.
Minä en alkuun pitänyt Donnerista yhtään. Tiesin lähinnä sen 70-luvun kuvan Gambiasta ja jonkun mainoksen ysärin alusta, jossa se kehottaa lukemaan. Sittemmin olen perehtynyt hänen tekemisiinsä enemmän ja ei sille mitään voi, että mitä enemmän häneen perehtyy - teksteihin, haastatteluihin, leffoihin ja dokkareihin - sitä enemmän hän kyllä alkaa kiehtoa. En tiedä mikä siinä on. Lisäksi se koppava asenne ja todella taitava sanankäyttö on kadehdittavaa. Joku mainitsi Oscar-gaalan. Jörkka kävi sielläkin hakemassa palkinnon jörkkamaisesti, ei yhtään lähtenyt mielistelemään ketään vaan käppäili sinne omaan tyyliinsä itsevarmana ja omilla ehdoillaan, naureskeli ja heitti jonkun jörkkamaisen vitsin amerikkalaisille. Hän myös myöhemmin kohahdutti amerikkalaisia haukkumalla suurimman osa heidän leffoistaan paskoiksi jossakin leffamogulien tilaisuudessa, mutta sen sijaan että hänet olisi heitetty ulos, porukka vaan oli että on sillä munaa, helvetin hyvä jätkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti massi tulee massin luo.
Kyllä, mutta Jörkka ehti hassaamaan perintönsä kerran, joskus 80-luvun alussa, jolloin teki vääriä sijoituksia. Mutta hän teki ne massit takaisin.
Hautarauhan rikkomisesta ylpeä?
Vierailija kirjoitti:
Hautarauhan rikkomisesta ylpeä?
Yritä jo päästä asiasta yli. Ketään ei kiinnosta, vähiten Jörkkaa, joka ei kuoleman jälkeisiä traditioita pitänyt minään.
Donnerin isähän oli todella kansallismielinen ja myöhemmin äärioikeistolainen hahmo. Hän mm suunnitteli Mannerheimin kanssa hyökkäystä Pietariin vuonna 1919, jossa taustapiruna oli myös muuan Winston Churchill. Tarkoituksena oli laittaa kommunismi kanveesiin ennen kuin se ehtii levitä. No se ei onnistunut, mutta Donnerin isä jatkoi aktivistina ja oli organisoimassa Lapuan Liikken toimintaa ja muistaakseni IKL:n toiminnassa myös. Täällä tuli kuitenkin näkemyseroja, koska IKL lähti aitosuomalaiseen suuntaan ja alkoi suhtautua aggressiivisesti ruotsinkielisiin, mistä taas Donnerin isä ei pitänyt, eikä pitänyt Mannerheimkaan. Donnerin isä kirjoitti Marskin ensimmäisen elämäkerran jo 30-luvulla ja menehtyi pian sen kirjoittamisen jälkeen, ilmeisesti koska urakka oli ollut suuri ja terveys huono. Mannerheim kunnioitti toveriaan hautajaisissa, joissa oli tietysti myös pikku-Jörn. Näiden äärioikestohommien lisäksi isä-Donner oli tutkimusmatkailija, tavallaan se oli perintöä myös Jörnille, joka reissasi paljon ja havainnoi ihmisiä.
Jörn oli huono isä vanhemmille lapsilleen, mutta niin oli John Lennonkin.
Ei nerot ole mitään kivoja, heidän on oltava äärimmäisen itsekeskeisiä, koska heidän elämänsä ykkösasia on työnteko ja luovuus.
Lapset ei ole samalla tasolla sen asian kanssa, ainakaan kun isä on vielä nuori.
Ikävää, mutta niin se menee,
Vierailija kirjoitti:
Minä en alkuun pitänyt Donnerista yhtään. Tiesin lähinnä sen 70-luvun kuvan Gambiasta ja jonkun mainoksen ysärin alusta, jossa se kehottaa lukemaan. Sittemmin olen perehtynyt hänen tekemisiinsä enemmän ja ei sille mitään voi, että mitä enemmän häneen perehtyy - teksteihin, haastatteluihin, leffoihin ja dokkareihin - sitä enemmän hän kyllä alkaa kiehtoa. En tiedä mikä siinä on. Lisäksi se koppava asenne ja todella taitava sanankäyttö on kadehdittavaa. Joku mainitsi Oscar-gaalan. Jörkka kävi sielläkin hakemassa palkinnon jörkkamaisesti, ei yhtään lähtenyt mielistelemään ketään vaan käppäili sinne omaan tyyliinsä itsevarmana ja omilla ehdoillaan, naureskeli ja heitti jonkun jörkkamaisen vitsin amerikkalaisille. Hän myös myöhemmin kohahdutti amerikkalaisia haukkumalla suurimman osa heidän leffoistaan paskoiksi jossakin leffamogulien tilaisuudessa, mutta sen sijaan että hänet olisi heitetty ulos, porukka vaan oli että on sillä munaa, helvetin hyvä jätkä.
Näiden Jörkan toimintaa ja tyyliä valaivevien viestien innoittamana tsekkasin, löytyisikö hänen elokuvansa Perkele - kuvia Suomesta (1971). On sekin Yle Areenassa. Löytyy haun kautta.
Katsoin muutaman minuutin. Filmi on tosi huonossa kunnossa, mutta kyse on ajankuvasta, jonka aion palauttaa meleeni. Olen sen kerran nähnyt, yhtenä vappuaattona elokuvakerhossa 1980-luvulla.
Ajankuvan lisäksi voi tutustua Donnerin suvereenin, suoraan ja ironiseen tyyliin haastattelijana.
Opportunistin kosto on kamala. Onko myös sukupuolisidonnainen juttu, näin empiiristen omakohtaisten kokemuksien jälkeen voisin kuvitella. Naisten kledjuihin pukeutumiset ym. kahdenkeskeisiksi tarkoitetut paljastellaan. Mahdollista siis keksiä ihan kostopäästä olemattomiakin. Ei voi itseltään enää todenperäisyyttä tarkastaa. Tekisikö mies, noh kyllä, onhan muuan kirjallisuusmies ihan samanlainen...
Täyspäinen ei näitä tekisi. Keskenään olleita, ja myös menneitä, ei julkisuuteen.
Aikamoista halveksuntaa tuokin, kun katsoi vain kyllästyneesti ja tympiintyneenä vaimon intoa, eikä viitsinyt edes sitäkään kertoa, että on itse käynyt siellä jo tusinan kertaa.