Oon laihduttanut 20kg ja nyt paino jumahti tähän, mitä tässä pitäisi tehdä?
Onko nyt niin että painan 100kg koko loppuelämän ajan laihtumatta enää? Onko joku ollut samassa tilanteessa? Miten ootte saaneet painoa alas. Tää vie motivaatiota.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko paino on jumittanut?
Yhden kk
Ap
Sun pitää syödä enemmän. Elimistösi on säästöliekillä nyt. Mä syön 1500 kaloria ja paino laskee viikossa n. 400 gr. Mullakin välillä jumittaa, mutta sitten taas nytkähtää alaspäin.
Tsemppiä!
Jos et pysty tekemään kävelylenkkejä, miten ois uinti?
Tasannevaiheet pitkässä laihdutuksessa on ihan normaali asia, josta ei tarvitse huolestua. Itse laihdutin yhteensä 48 kg, ja kyllä niitä välillä tuli aikoja jolloin paino ei enää laskenut. Puolen vuoden välein ravitsemusterapeutin suosituksesta pidin ihan tarkoituksellakin tauon, jolloin en yrittänyt laihtua vaan vain säilyttää saavutetun painon. Näin kuulemma vältetään säästöliekkiä, joka iskee pitkällä laihdutuksella. Sitten kun oli muutama kuukausi pysytty samassa painossa, taas miinuskaloriruokavalio, jolla sitten alkoi laihtua uudelleen. Toki vähäkalorisempi kuin alussa, koska pienempi jo laihtunut keho kuluttaa vähemmän kuin alussa isompi.
Joo voisit ap kokeilla pitää pari herkkupäivää viikossa, niin kroppa ei mene säästöliekille. Vedät parina iltana kunnon kalorit naamaan. Kyllä ne kokonaiskalorit viikossa kuitenkin riittää laihduttamiseen, vaikka vetäisit parilla aterialla esim sipsipussin ja jäätelöa naamaan. Et yksinkertaisesti pysty kahdella aterialla vetämään niin paljon kaloreita, että laihdutus siihen tyssäisi.
Vierailija kirjoitti:
Sun aineenvaihdunta on hidastunut kun sillä ei ole tarpeeksi töitä. Pitää syödä vähintään koomakulutuksen verran joka tarvitaan siihen, että sinun aivotoiminta on normaali. Koska sitä se nyt tekee, että yrittää pitää aivot käynnissä eikä käytä yhtään energiaa itse rasvan polttamiseen koska siihen et anna sitä energiaa. Älä mene alle 1400kcl/vrk.
Täyrrä hölynpölyä. Vai miksi ei keskitysleireillä näkynyt nälkää näkeviä 100 kiloisia vankeja? Koska aineenvaihdunta ei toimi noin.
Aloittajalle, valehtelet syömistäsi kalorimääristä, joko tietoisesti tai tiedostamatta. Todellisuudessa syöt varmastikin keskimäärin lähemmäs 3000 kcal päivässä (joinain päivinä kenties enemmän ja joinain vähemmän)
Tuskin myöskään kanaa ja parsakaalia, vaan lihavuus aiheutuu lähes aina herkuttelusta.
Sun pitää vähentää kaloreita tai lisätä kulutusta. Keho pyrkii aina tasapainoon energian saannin ja kulutuksen kanssa. Tästä syystä monen laihdutus pysähtyy jossain vaiheessa, ja se on täysin odotettua. Sitten tehdään seuraava leikkaus kaloreihin, tai nostetaan kulutusta. Näin se homma etenee.
Voisit tietenkin myös yrittää karppausta tai jotain 18/6 laihdutustaktiikkaa. Ketoosi kuitenkin polttaa sitä rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko paino on jumittanut?
Yhden kk
Ap
Lisää ruokaa ja lue säästöliekki asiaa!
Jossain vaiheessa käy aina noin että paino jumittuu johonkin lukemaan. Mulla oli sitä 3 kk:ta ja sit taas lähti putoamaan. Varmaan kuuluu prosessiin, ainakin ajattelen niin.
Teet jotain väärin, kun lasket kaloreita. Jos painat 100 kg ja syöt niin vähän, laihdut. Kaloritarpeesi laskee, kun laihdut, joten sinun on vähennettävä kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Joo voisit ap kokeilla pitää pari herkkupäivää viikossa, niin kroppa ei mene säästöliekille. Vedät parina iltana kunnon kalorit naamaan. Kyllä ne kokonaiskalorit viikossa kuitenkin riittää laihduttamiseen, vaikka vetäisit parilla aterialla esim sipsipussin ja jäätelöa naamaan. Et yksinkertaisesti pysty kahdella aterialla vetämään niin paljon kaloreita, että laihdutus siihen tyssäisi.
Paskin neuvo ikinä. Ehkä tarkoituskin sabotoida ihmisten laihdutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun aineenvaihdunta on hidastunut kun sillä ei ole tarpeeksi töitä. Pitää syödä vähintään koomakulutuksen verran joka tarvitaan siihen, että sinun aivotoiminta on normaali. Koska sitä se nyt tekee, että yrittää pitää aivot käynnissä eikä käytä yhtään energiaa itse rasvan polttamiseen koska siihen et anna sitä energiaa. Älä mene alle 1400kcl/vrk.
Täyrrä hölynpölyä. Vai miksi ei keskitysleireillä näkynyt nälkää näkeviä 100 kiloisia vankeja? Koska aineenvaihdunta ei toimi noin.
Aloittajalle, valehtelet syömistäsi kalorimääristä, joko tietoisesti tai tiedostamatta. Todellisuudessa syöt varmastikin keskimäärin lähemmäs 3000 kcal päivässä (joinain päivinä kenties enemmän ja joinain vähemmän)
Tuskin myöskään kanaa ja parsakaalia, vaan lihavuus aiheutuu lähes aina herkuttelusta.
Sun pitää vähentää kaloreita tai lisätä kulutusta. Keho pyrkii aina tasapainoon energian saannin ja kulutuksen kanssa. Tästä syystä monen laihdutus pysähtyy jossain vaiheessa, ja se on täysin odotettua. Sitten tehdään seuraava leikkaus kaloreihin, tai nostetaan kulutusta. Näin se homma etenee.
Tuo on täysin totta. Jos 100 kg täysin liikkumaton ihminen syö 800 kcal päivässä, elimistö pudottaa lihasmassaa pienentääkseen energiankulutustaan sellaista vauhtia, että kilot karisevat todella vauhdilla.
Joka ikinen kerta, kun joku ihminen väittää, että hänen kehonsa uhmaa fysiikan peruslakeja, olen valmis ennemmin epäilemään suomalaisen peruskoulun matematiikan opetuksen tasoa kuin energian säilyvyyden lain paikkansapitävyyttä.
Itsekin olen jojoillut koko aikuisikäni, kunnes 6 vuotta sitten sain vihdoin elämästäni kiinni ja pudotin n. 50 kg sairaalloisesta ylipainosta normaalipainoon. Yksi merkittävä syy, miksi en ennen onnistunut oli se, että itsepetos on petoksen lajeista kaikista helpoin. Ne kalorit laskettiin, jotka sopivat ruokavalioon ja "satunnaiset poikkeukset" jäivät merkkaamatta. Toki näitä poikkeuksia oli varmaan päivittäin ja ne olivat merkittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottaa, että keho tottuu uuteen painoon.
Mitä tää tarkoittaa? Voisitko selittää? Siis jatkan tuolla kalorimäärällä ja paino alkaa taas jossain vaiheessa tippumaan?
Ap
Jostain olen lukenut, että keholla on oma tavoitepainonsa. Jos yrittää laihduttaa vielä enemmän, paino ei alene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tää tarkoittaa? Voisitko selittää? Siis jatkan tuolla kalorimäärällä ja paino alkaa taas jossain vaiheessa tippumaan?
Ap
Jostain olen lukenut, että keholla on oma tavoitepainonsa. Jos yrittää laihduttaa vielä enemmän, paino ei alene.
Että sairaalloinen ylipaino olisi tavoitepainoni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmisillä on erilaisia ruumiinrakenteita, jotka johtuvat jossain määrin genetiikasta, mutta paljon suuremmassa määrin elintavoista.
Kenenkään "tavoitepaino" ei ole sairaalloinen ylipaino. Tällaisia asioita laukovat sairaalloisen ylipainoiset ihmiset, jotka eivät ole valmiita katsomaan syömisiään ja/tai alkamaan liikkumaan.
Lihavilla on kummallinen tapa luoda energiaa tyhjästä. Eivät kuulemma syö mitään, mutta silti paino pysyy samana tai jopa nousee.
Kannattaa ottaa kalorilaskuihin myös ne palkitsemis-, salaherkuttelu- ja nautiskelukalorit ja juomat.
Yksipuolinen syöminen voi jarruttaa laihtumista. Jos laihduttaja kyllästyy ruokaansa, hän saattaa alkaa syödä vähemmän kuin pitäisi, ja keho hakeutuu säästöliekille.
Laihduttaessa kannattaa satsata siihen, että tekee jo kaupassa laadukkaita elintarvikevalintoja. Laihduttajan tulisi saada päivittäin hyviä hiilihydraatteja, proteiinia, hyviä rasvoja ja kuituja. Jos jotain niistä rajoittaa liikaa, ravinto yksipuolistuu.