Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin aloit tehdä itse ruokaa?

Vierailija
25.08.2023 |

Muutin kotoa 19-vuotiaana. Minulle ei kotona opetettu mitään keittiöasioita. Olen nelikymppinen ja osaan edelleenkin tehdä vain pöperöitä. En ole koskaan mm. leiponut mitään. Paitsi kaupan taikinasta pipareita.

Muita samanlaisia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiole muita noin avuttomia

Vierailija
2/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, kun muutin asumaan itsekseni. Vihaan ruoanlaittoa, ja teen mahdollisimman yksinkertaisia mutta yhä terveellisiä ruokia. Yleensä tämä on valmissalaatti(/vihannes)pussi jonka oheen paistan jotain lihaa/kalaa/kanaa. En ole ikinä tehnyt esim kastikkeita, koska tuntuu ihan turhalta vaivalta, vaan ostan vaan majoneesia tai kastiketta pullossa. Mielestäni kokkaus ei vaan ole sen vaivan arvoista, kun huomattavasti helpommallakin pääsee eikä lopputuloksessa ole tarpeeksi eroa että se kompensoisi vaivannäön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuttuani yliopistosta. Sitä ennen "ruoanlaitto" oli lähinnä einesten lämmitystä, kun päivällä pystyi syömään halvalla.

Vierailija
4/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena tein jo äidin kanssa ruokaa, mummojen kanssa leivottiin tai tehtiin herkkuja. Itsenäisesti aloin tehdä ruokaa, kun vanhempani alkoivat rakentaa uutta taloa, olin noin 10v. Aloittelin helpoilla, makkarakeittoa, perunoita ja ruskeaa kastiketta tms. Sitten leivoin leipää ja pullaa. Yläasteikäisenä periaatteessa osasin tehdä mitä vaan, kun osasin lukea ja noudattaa reseptejä.

As-poikanikin osasi jo kymmenvuotiaana lukea reseptejä ja tehdä ruokaa niiden ohjeilla, vaikkei edelleenkään oma-aloitteisesti kyllä tee mitään (ruokaa).

Vierailija
5/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotiaana. Kotona ei tarvinnut tehdä mitään, mutta menin kolmen kuukauden talouskouluun huvikseni lukion jälkeen ja yläasteen kotitaloustunneilla tuli jo opittua jotain. Myöhemmin olen osallistunut parille aasialaiselle ruoanlaittokurssille. Pidän ruoanlaitosta tosi paljon.

Vierailija
6/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona. Varmaan alle kouluikäisenä.

Vierailija
7/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17, kun muutin asumaan itsekseni. Vihaan ruoanlaittoa, ja teen mahdollisimman yksinkertaisia mutta yhä terveellisiä ruokia. Yleensä tämä on valmissalaatti(/vihannes)pussi jonka oheen paistan jotain lihaa/kalaa/kanaa. En ole ikinä tehnyt esim kastikkeita, koska tuntuu ihan turhalta vaivalta, vaan ostan vaan majoneesia tai kastiketta pullossa. Mielestäni kokkaus ei vaan ole sen vaivan arvoista, kun huomattavasti helpommallakin pääsee eikä lopputuloksessa ole tarpeeksi eroa että se kompensoisi vaivannäön.

Mihin sinä näitä kastikkeita käytät? En tee enkä osta kastikkeita tai käytä majoneesia.

Vierailija
8/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä teit koulun kotitaloustunneilla? Olin vasta jotain parikymppisenä omassa taloudessa niin, että tein ruokaa. Sitä ennen olin käynyt emäntäkoulun, kun en keksinyt peruskoulun jälkeen muutakaan.

Omat lapseni aloittelivat ruuanlaittoa alakouluikäisinä, kun olin välillä toisella paikkakunnalla töissä.

Vierailija
9/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuttuani yliopistosta. Sitä ennen "ruoanlaitto" oli lähinnä einesten lämmitystä, kun päivällä pystyi syömään halvalla.

Mitä väliä mistä valmistuu? Yhtä tasa arvoista on valmistua ammattikoulusta tai suoraan peruskoulusta mennä prismaan kassalle,Ammatilla tai valmistumisella ei ole mitään tekemistä ruuanlaitto taidon kanssa.Itse opein peruskoulu kokotuneilla ruuan teon. terv.Valmistuin amattikoulusta en yliopistosta.

Vierailija
10/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienestä saakka, valmistin jo teininä kotona talkooporukalle ruokaa . Osasin yläasteen kotitaloustunteihin mennessä suomalaiset perusruuat aika hyvin ja leipomisen myös. 

Maatalossa oppii 

Vierailija
11/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄIdin apuna jo pienestä pitäen, leivoin ekaa kertaa itsenäisesti muistaakseni 3-luokalla (äiti töissä puhelinsoiton päässä neuvomassa, jos ohjeesta ei saanut selkoa). En muista, milloin olisin alkanut tehdä itse jotain helpompia ruokia.

Olihan se silti aikamoinen opettelu, kun omilleen muutti. Kun piti alkaa myös suunnitella, mitä laittaisi ruoaksi ja miten sen maustaisi, eikä joku muu olisi miettinyt näitä etukäteen ja ostanut tarvikkeita valmiiksi.

Vierailija
12/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vieläkään, olen 31. Ei ole tarvinnut opetella. Lapsuudenkodissa iskä kattoi valmiin ruoan suoraan nenän eteen, seuraavaksi poikaystävät ovat hoitaneet ruoanlaiton. Ja nyt mieheni.

Vierailija
13/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohtaa kun loppui päivähoito-oikeus. Oli pakko oppia, kun vanhemmat oli aina töissä. Jättivät rahaa pöydälle ja käskyn käydä kaupassa.

- 80-luvun avainkaulalapsi

Vierailija
14/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10-vuotiaana.

Vierailija
15/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinä näitä kastikkeita käytät? En tee enkä osta kastikkeita tai käytä majoneesia.

En ole tuo kyseinen kirjoittaja. Meillä ainakin käytetään monenlaisia kastikkeita. Lihan tai kanan kanssa on kiva olla kastike, eikä pelkät perunat, ja salaatin kastikkeenkin teen monesti itse. Majoneesia meillä käytetään, kun tehdään hampurilaisia, voileipäkakkuja, skagen toastia ym.

Itse en saanut lapsuudenkodissani tehdä mitään, sillä äiti halusi tehdä kaiken. Muutin kotoa 18-vuotiaana, ja opin tosi nopeasti leipomaan ja laittamaan ruokaa. 

Vierailija
16/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus yläasteikäisenä varmaan napsahti kokkausvuoroja silloin tällöin. Perunoita ja ruskeaa kastiketta, nakki, lihapulla, jauhelihacombolla. Salaatti tai porkkanaraaste. Meillä oli iso perhe ja äiti vielä perhepäivähoitaja, niin kotona oli aika usein kyllä ruoka valmiina, kun äiti teki joko työnsä puolesta tai huomattavasti nuoremmille pikkusisaruksille ruuan kuitenkin. Omilleen muutettuani tuli varmaan oikeasti harjoiteltua sitä suunnittelua ja sai päättää, mitä söisi.

Vierailija
17/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteikäisenä. Päihde- ja mt-ongelmaiset vanhemmat takasivat, että traumoista huolimatta taloustaidot sujuvat :D

Vierailija
18/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jo 15 vuotiaana kun äiti ei halunnut tehdä kasvisruokaa. Silloin ei ollut reseptikirjoja.

N42

Vierailija
19/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetettiin tekemään ruokaa n. 6-vuoden iässä.

Hyväksi kotikokiksi tulin parikymppisenä.

Vierailija
20/24 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v kun muutin kotoa. Mun äiti oli oikea keittiövelho ja isäkin taitava, mun ei tarvinnut kotona tehdä mitään.

Sen sijaan mun omat lapset ovat olleet keittiössä siitä lähtien kun ovat pystyneet istumaan syöttötuolissa, vuoden ikäisenä jo sekoittaneet taikinaa jne. Samoin lastenlapset - he tietävät ruuista jo nyt 5v enemmän kuin minä parikymppisenä!

No, hyvä ruuanlaittaja minusta tuli kuitenkin ja rakastan ruuanlaittoa. Nyt satokauden huipussa vietän keittiössä tuntikausia:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä