Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin vaimoni pitämään vanhemmistani?

Vierailija
24.08.2023 |

Jos et jaksa lukea pitkää viestiä, niin jätä tämä väliin. Taustatietona: meillä on pieni lapsi ja on oltu joitakin vuosia naimisissa. Välit vaimoni ja vanhempieni välillä ovat aina olleet ihan asialliset. Raskausaikana vanhempani puhuivat usein, miten aikovat olla ainoan lapsenlapsensa elämässä paljon läsnä. Lapsen synnyttyä huomattiin vaimon kanssa, että välit vanhempieni kanssa eivät lähentyneetkään. Vaimoa surettaa, että vanhempani eivät pidä meihin oma-aloitteisesti yhteyttä. Eivät koskaan soita tai laita viestiä ja kysy lapsen kuulumisia. Jos olemme vaimon kanssa laittaneet heille vaikka kuvaviestin lapsesta ja kertoneet kuulumisia, niin eivät läheskään aina vastaa. Näemme vanhempiani heidän luonaan ja meidän kotona, kun ehdotan tapaamisia heille. Viime aikoina vaimo ei ole enää suostunut lähtemään vanhempieni luokse, vaan on kehottanut minua käymään siellä kahdestaan, jotta hän saa välillä levätä kotona rauhassa.

Vaimoa häiritsee tilanteet, kun tapaamme vanhempieni kanssa. Vanhemmat tuovat lähes aina lapselle jotain tavaraa tuliaisina (äitini kiertelee paljon kirppiksillä), vaikka on sanottu, ettei kaivata mitään. Vaimoa tämä häiritsee ihan hirveästi ja on riidelty tästä monet kerrat. Olen kieltänyt tavaroiden tuomisen, mutta vanhempani eivät usko asiaa. Olen yrittänyt sanoa vaimolle, että eikö riitä, että laitetaan vaan tavarat roskiin tai kirppikselle, jos ei niitä tarvita. Vaimoa ärsyttää, että vanhempani eivät ole lapsemme elämässä juurikaan läsnä ja sitten kun ovat, niin tuovat vain jotain tavaraa sen sijaan, että viettäisivät lapsen kanssa aikaa arkisten asioiden parissa. Vaimoa myös turhauttaa, kun vanhempani ottavat käydessään paljon valokuvia ja videoita lapsestamme. Vaimo on riitojen yhteydessä sanonut, että vanhempani haluavat vain esitellä kuvia ystävilleen, vaikka isovanhemmuus ei muuten heitä kiinnosta. Vaimo on riitojen yhteydessä valittanut siitäkin, että meillä käydessään vanhempani eivät kysele vaimoltani kuulumisia, vaan puhuvat lähinnä omista asioistaan. Vaimo yhä kantaa kaunaa joistakin asioista, joita äitini sanoi vauvavuoden alussa vaimolleni. Ei varmasti ollut fiksuja sanavalintoja äidiltäni, mutta eikö noista kuuluisi päästä yli? Itselläni on olo, että tekipä vanhempani (varsinkaan äitini) mitä tahansa, niin vaimoni ei ole tyytyväinen.

Totuin jo itse lapsena siihen, että vanhempani olivat tuollaisia kanssani. Sain pärjätä monissa tilanteissa yksin jo hyvin pienestä asti. Ei vanhempia kiinnostaneet minun kuulumiseni. Omassa lapsuudessani raha oli tiukalla ja sain leluja harvoin, nyt vanhempani haluavat hemmotella lastenlasta tavaroilla. Vaikka vanhempani eivät ole kovin lämpimiä ja empaattisia, niin silti ovat vanhempiani ja lapsemme isovanhempia. Surettaa, kun vaimo usein mollaa vanhempiani. Haluaisin, että vaimoni pitäisi vanhemmistani. Mitä voin tehdä parantaakseni tilannetta?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutte kenties porvoossa?

Vierailija
2/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ketään pakottaa pitämään toisista ihmisistä. Aloitetaan nyt vaikka siitä. Toisekseen. Vaimollasi on varmasti syynsä olla pitämättä vanhemmistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä äitisi on sanonut vaimollesi vauvan synnyttyä?

Vierailija
4/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itse suhtaudut vanhempiisi?

Millaiset vanhemmat vaimollasi on? Mite he näkyvät teidän ja lapsenne elämässä?

Vierailija
5/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kommentoi muutamaan kertaan, että vauva näyttää minulta eli isyydestä ei ole epäselvyyttä. Huomautti myös vaimolleni kerran raskauskiloista ruokapöydässä, kun vauva oli parin kuukauden ikäinen. Ei varmasti ollut tahdikkaimmat kommentit äidiltäni, mutta en ymmärrä miksi vihoitella noista vieläkin.

ap

Vierailija
6/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten itse suhtaudut vanhempiisi?

Millaiset vanhemmat vaimollasi on? Mite he näkyvät teidän ja lapsenne elämässä?

Vanhempani nyt vaan ovat tuollaisia. Ei mitään uutta minulle. En oleta, että heistä olisi lapsen myötä tullut jotenkin lämpimiä ja läheisiä, kun eivät tähänkään asti ole sitä olleet.

Vaimon vanhemmat ovat mielestäni ihan ok, isänsä kanssa tulen oikein hyvin juttuun, äitinsä hössöttää hieman liikaa. Vaimon vanhemmat ovat lapsemme kanssa enemmän tekemisissä kuin omat vanhempani, auttavat toisinaan lapsen hoidossa jne.

ap

Vierailija
7/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini kommentoi muutamaan kertaan, että vauva näyttää minulta eli isyydestä ei ole epäselvyyttä. Huomautti myös vaimolleni kerran raskauskiloista ruokapöydässä, kun vauva oli parin kuukauden ikäinen. Ei varmasti ollut tahdikkaimmat kommentit äidiltäni, mutta en ymmärrä miksi vihoitella noista vieläkin.

ap

Minä ymmärrän täysin, miksi vaimoasi ei kiinnosta erityisemmin pitää äitisi kanssa yhteyttä tuollaisten kommenttien jälkeen. Kenellä käy mielessä mennä kommentoimaan tuollaista juuri synnyttäneelle??

Vierailija
8/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisitkö itse, jos...

...teillä kävisi ihminen, joka puhuisi sinulle välillä ikävästi?

...toisi teille tavaraa kirppiksiltä (?), jota ette tarvitse tai halua?

Vierailija
9/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaikeahan se on tuollaisen jälkeen kenestäkään pitää.

Itse antaisin olla. Menisin sen lapsen kanssa yksin tapaamaan vanhempia ja jättäisin vaimon kotiin lepäämään. Niistä tavaroista, en käsitä miksi niistä pitää tapella. Älä tappele.

Vierailija
10/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin AP:sta enemmän jos hän hankkisi kappalejaon kirjoituksiinsa.

Vierailija
11/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kiellät äitiäsi puhumasta vaimollesi tuolla tavalla enää koskaan

-Vaimo jääköön kotiin, jos ei halua vanhempiasi tavata. Win-win kaikille tuo

-Jos vaimo ei teille noita tavaroita halua, niin sinun tehtävä on kieltää _sinun_ vanhempiasi tuomasta niitä kotiinne. Jos eivät usko, se on sinun tehtävä hoitaa tuo ongelma, ei vaimon tarvitse antaa periksi

Vierailija
12/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun vaimosi tehtävä pitää vanhemmistasi.

Muista, että hän on valinnut sinut kumppanikseen, ei vanhempiasi.

Vierailija
13/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut oman kumppanini vanhemmat tasan kaksi kertaa kuuden vuoden aikana. Varmasti ihan mukavia ihmisiä, ei vaan kiinnosta sen enempää. Minulla on jo tarpeeksi kavereita, enkä näe mitään lisäarvoa sukuloimisessa.

Vierailija
14/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea viestiäsi, mutta sano vanhemmillesi että lakkaa olemasta ikäviä ihmisiä. Ei inhottavista ihmisistä kuulukaan pitää. Sinäkään et pitäisi jos voisit valita muuta vanhemmat. 

Vierailija
15/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin vaimosi, niin en pitäisi itsekään vanhemmistasi. Mauttomia nuo äitisi kommentit. Mutta sitä mietin, mitä väliä vaimolle noilla väleillä appivanhempien kanssa edes on? Jos eivät ole hänestä kovin mukavia ihmisiä, niin miksi välejä pitäisi yrittää lähentää? Eikö riitä, että sinä käyt lapsen kanssa vanhemmillasi? Tuskinpa vanhemmistasi mitään superisovanhempia kuoriutuu tuon kuvaamasi perusteella.

Vierailija
16/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jengiä kiinnosta toisten lapset. Kaikkia eivät edes ne omien lasten lapset. Näitä vältteleviä ja etäisiä isovanhempia on Suomi pullollaan. 

Vierailija
17/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä miettiä tilannetta vaimosi kannalta oman kannan lisäksi. Käy menneisyys tarkasti läpi hänen näkökulmasta ja sitten vasta tee mielipiteesi.

Vierailija
18/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopinhaukkuja vaihtoi identiteettiä mieheksi tässä provossa

Vierailija
19/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voit myös pohtia miten itse toimit, voiko vaimollesi jäädä tunne että olet vanhempiesi puolella? Noista kirppistavaroista, vanhempien luona katsoisin läpi onko joukossa jotain mille olisi kotona tarvetta. Tarpeettomat voisi jättää sinne saatesanoilla "kiva kun täällä on varavaatteita ja leluja niin aina ei tarvitse tuoda mukana" tai jos tuodaan kotiin niin sitten seuraavalla visiitillä viette takaisin varavaatteiksi yms. Ihan ymmärrettävää jos turhat tavarat ärsyttävät, samaan aikaan ne on teille tarpeettomia ja roskiin laittaminen voi aiheuttaa ekologista ahdistusta ja myyminen taas on oma vaivansa. 

Valokuvista ja videoista, kyllä se voi oikeasti turhauttaa jos somessa/ystäville esitellään kuinka niin ollaan nyt isovanhempia, kun heitä ei oikeasti elämässä näy (ja mikä teidän kanta sitten onkaan vauvasta somessa). Jos vanhempasi töksäyttelevät vaimollesi (kuten nyt noista raskauskiloista), sivuutatko kommentit vai puututko saman tien pitäen vaimosi puolia (todeten esim. äidillesi että puheet ovat asiattomia). Vaimolle on voinut jäädä tunne että sinun mielestäsi äidilläsi/vanhemmillasi on syytä/oikeus puhua näin jolloin sanomiset varmaan kaihertavat pidempään (etenkin jos joka tapaamisella tulee jotain). 

Vierailija
20/91 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas,tälläinen trolli sitten tänään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi