Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko veriryhmäsi A +?

Vierailija
31.08.2008 |

A RhD positiivinen on suomalaisten yleisin veriryhmä, siihen kuuluu noin 37 % väestöstä. Potilaiden veriryhmäjakauma on suunnilleen sama kuin luovuttajien, joten yleisimpien veriryhmien verivalmisteita tarvitaan myös sairaaloissa eniten. A+ veriryhmän punasoluvarastot ovat tällä hetkellä reilusti alle tavoitetasossaan.

Myös O RhD positiivisen, O RhD negatiivisen sekä A RhD negatiivisen veren varastotilanne on huonontunut. Jotta veritilanne kohentuisi, luovuttajia tarvitaan tavallista enemmän A ja O veriryhmistä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse koskaan verta luovuttanut, mutta tämän raskauden jälkeen aion mennä. Verenluovutusta pitäisi mainostaa enemmän.

Vierailija
22/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensiirto on aina vakava toimenpide, johon liittyy vakavia riskejä. Siksi verensiirtoon liittyy liuta toimenpiteitä, joita tehdään potilaalle ennen verensiirtoa ja siirron aikana. Potilasta on myös tarkkailtava tiukasti siirron aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luovutan 3-4 kertaa vuodessa.

Yhden lapsen raskauden ja imetyksen verran pidin taukoa, mutta muuten on hb riittänyt ja muutkin luovutuksen ehdot täyttyneet nyt jo 70 luovutuksen verran. Olen siis jo yli 40v.

Vierailija
24/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen kärsinyt matalasta hemoglobiinista, mutta luulen kyllä, että se tällä ruokavalion täyskäännöksellä on parantunut.

Vierailija
25/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan suomalainen ei tiedä omaa veriryhmäänsä ennen kuin luovuttaa verta. Omaa veriryhmää ei kuitenkaan tarvitse tietää: esimerkiksi äkillisessä hätätilanteessa potilaalle annetaan aina ensin O Rh(D) negatiivisen veriryhmän punasoluja, sillä ne sopivat kaikille. Sairaala tutkii potilaan veriryhmän nopeasti, ja sen jälkeen hänelle annetaan oman veriryhmänsä mukaisia punasoluja.

Vierailija
26/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en haluaisi luopua hyvin alkaneesta harrastuksesta :)

Vierailija
27/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komplikaatiot eivät ole tavattomia verensiirroissa, ei se ole mikään läpihuutojuttu, että hei, saatpa tästä nyt verta (oli sitten O tai ihan omaa veriryhmää), elimistö voi aina hylkiä vierasta kudosta. Seurauksena esim keuhkopöhö. Verenluovutuksen yhteydessä annetaan siksi aina Furesista (=nesteenpoistolääke)

t. 25

Mutta, koska kyseessä on av, niin ymmärrän että täällä toki tiedetään paremmin kuin hoitohenkilökunta;)

Vierailija
28/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen annettavan veren kanssa. Näin mulle ainakin sanottiin, kun menin leikkaukseen.

Vierailija
29/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yritin luovuttaa, mutta kun olin juuri tullut kaukomailta (2 kk aiemmin) niin en kelvannut. Asian todennut hoitaja onnistui vakuuttamaan minut riittävän hyvin kelpaamattomuudestani (kuten myös kaikki muut paikalla olijat..) hän oli myös sangen töykeä. Asia on sittemmin jäänyt vähän vieraaksi. Verenluovutus käy joskus mielessä ja voihan se tarve joskus itselle tai läheisellekin osua. Varmasti silloin tulee mieleen luovutuksen tarpeellisuus.

Vierailija
30/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että O rh-negatiivista verta ei saakaan antaa hätätilanteessa?

Vierailija
31/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenluovutuksen yhteydessä annetaan siksi aina Furesista (=nesteenpoistolääke)

Vierailija
32/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että O rh-negatiivista verta ei saakaan antaa hätätilanteessa?

Suomessa pystytään pitkälle toimimaan niin, että potilaat saavat juuri oikeaa veriryhmää olevaa ristattua verta, mutta aina näin ei ole. Silloin kun muut nesteytyskeinot eivät auta, voidaan O rh negatiivista verta käyttää, mutta heti kun ristaus on tehty, siirrytän oikeaan veriryhmään.

Vierailija
33/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luovuttan kyllä aina kun mahdollista. Kuopus nyt 1v4kk ja imetystä lopettelen joten kohta taas pääsen luovuttamaan. Tosin tuon AB+ veren varasto tilanne näyttää olevanyleensä aika hyvä.

Ja jumpasta kyselijälle, luovutus päivänä ei saa hikoilla. Siis luovutuksen jälkeen, urheilu,saunominen yms. on kielletty.

Vierailija
34/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla vaan väitti ettei ORh negatiivista voi käyttää kaikille. Olisko ollut se sama, joka väitti että Furesista annetaan kaikille verenluovuttajille..

Vierailija
35/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöksi saamani vasta-aineen takia. Tosissaan harmittaa, koska luovuttaisin mielelläni.

Vierailija
36/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sieltä vahtimaankaan tulla. En kyllä voi suositella, koska siinä voi käydä huonosti. Käy ennen luovutusta mieluummin ja ota reippaasti nestettä. Eikä harrastus yhteen päivään kaadu, päinvastoin lepopäivä tekee silloin tällöin hyvää.

Lisäksi suorituskyky voi olla alhainen monta päivää luovutuksen jälkeen. Itselleni juokseminen on tukalaa koko luovutusta seuraavan viikon ajan eikä punttisalillakaan mene normaaliin malliin. Pidän silti luovuttamista niin tärkeänä, että yksi tervanjuontiviikko treeneissä ei haittaa tippaakaan.:)

Terv. aktiivikuntoilija

Kun en haluaisi luopua hyvin alkaneesta harrastuksesta :)

Vierailija
37/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei voi luovuttaa? T: Utelias

Perinnöksi saamani vasta-aineen takia. Tosissaan harmittaa, koska luovuttaisin mielelläni.

Vierailija
38/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuttajalle anneta vaan vastaanottajalle. Eikä tietääkseni rutiinisti, vaan tietyissä tapauksissa. Lapsille käsittääkseni aika herkästi, ja jos tiedetään, että menee keuhkopöhöön verensiirrosta. Jotkut menee pahaan pöhöön punasolujen annon jälkeen.

Oma veriryhmä on O+ ja ihan vasta kävin luovuttamassa. Hyvä mieli helpolla.

Vierailija
39/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuttajalle anneta vaan vastaanottajalle. Eikä tietääkseni rutiinisti, vaan tietyissä tapauksissa. Lapsille käsittääkseni aika herkästi, ja jos tiedetään, että menee keuhkopöhöön verensiirrosta. Jotkut menee pahaan pöhöön punasolujen annon jälkeen.

Oma veriryhmä on O+ ja ihan vasta kävin luovuttamassa. Hyvä mieli helpolla.

Aika monta kertaa olen verta tiputellut potilaille ja kertaakaan en ole Furesista antanut. Joten älkää uskoko ihan kaikkea. mitä täällä "pätevät" hoitajat ja lääkärit kertovat.

Vierailija
40/43 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

verta. Eivät huoli, koska painan alle 50 kg. Vastaanottajana olen ollut monta kertaa, kun minua on jouduttu leikkaamaan. Elintenluovutuskortin olen täyttänyt ja lähiomaisillekin toiveeni asiaan ilmoittanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi