Miksi se on olettamus että työtön on aika köyhä ja rahaton?
Jokuhan on voinut olla töissä ja säästänyt, joku voi olla vaikka voittanut pelissä ja rahaa on. joku voi olla hyvä säästämään.
Kommentit (37)
Olettamus lähtee varmaankin siitä että työttömyyskorvaukset itsessään ovat aika pieniä. Monesti ihmisellä on tulojen mukaiset menot eikä kovinkaan paljoa säästöön jäävää rahaa. On kuitenkin vanha sanonta "Ei ne suuret tulot vaan pienet menot". Kädestä suuhun elävät usein ajattelevat että samanlaista se elämä on muillakin ja siksi pienituloinen mielletään usein köyhäksi vaikka totuus voi olla aivan toinen.
Eniten ärsyttää työnantajien suhtautuminen työttömään työnhakijaan.
Mulle on ehdoteltu todella alhaista palkkaa, koska luulevat minun olevan köyhä ja epätoivoinen. Vähänpä tietävät. Ei ole tullut matchia.
Minusta oikeasti luullaan näin. Parempi niin niin ruinaajat pysyy kaukana. Olen pitkäaikaistyötön, jonka omaisuus on yli 500 000€, ei yhtään velkaa. Hulluimmat luulee mulla olevan satojatuhansia ulosotossa. 🤣🤣 Kuljenhan vanhoissa vaatteissa ja ostan halpisruokaa. Ja varsinkin kun ei ole autoa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun myin asunnon, olin työttömänä ihan omasta halusta. En hakenut mitään paikkoja, sain hyvää ansiosidonnaista ja nautin elämästä. Tehkää muut samoin.
Ei ole omaisuutta mitä myydä
Mahtavaa kirjoitti:
koska suurin osa työttömistä on köyhiä ja vähätuloisia.
sama kuin kysyisi että miksi rikkailla on aina paljon rahaa
ja omaisuutta :D
Keskimäärin suomalainen ansaitsee bruttona 3600€/kk ja keskimääräinen työttömyysaika on 4,5kk.
Kahden aikuisen perheessä keskimääräiset bruttotulot ovat siis vuodessa noin 90000€(mukaanlukien lomaraha) kun molemmat ovat töissä.
Jos toinen puolisoista on työttömänä 4,5kk, on yhden kuukauden karenssissa ja saa loppu työttömyysajaltaan ansiosidonnaista noin 2000€ /kk niin perheet bruttovuositulot ovat työttömyysvuonna 85391€.
Eli perheen vuodessa saamat bruttotulot tippuvat keskimääräisen työttömyyden tapahtuessa vain 5,2%!! Jos laskisi vaikutuksen nettotuloihin niin se olisi vielä pienempi koska tulojen laskiessa myös vero-% pienenee.
Kaikki työttömät eivät ole kurjia, köyhiä ja vähäosaisia. Ei työttömyys varmasti ole ikinä mikään kiva kokemus, mutta ei pidä yleistää että kaikki joilla ei juuri nyt ole töitä (mutta on ehkä parin kk kuluttua) olisivat köyhiä.
Mielestäni on ihan normaalia että välillä joutuu vaihtamaan työpaikkaa olosuhteiden pakosta eikä sen tarvitse olla mikään katastrofi. Tärkeää olisi että pystyy pomppaamaan nopeasti takaisin työelämään. Kaverini joutui työttömäksi ja päätyi kolmen kk:n jälkeen merkittävästi aiempaa parempaan työpaikkaan. Jälkikäteen hän vaikutti ihan tyytyväiseltä lopputulokseen vaikkei prosessia oma-aloitteisesti käynnistänytkään.
Kauheeta propaganda saastaa. Miten niin varallisuus ei muka vaikuta tukiin ja voi vain ns. loisia.
Ihmeellinen selostus. Entä me yli 60-vuotiaat vajaakuntoiset, joita yhteiskunta pitää löyhässä hirressä ennen eläkkeelle pääsyä. Kokoomus varmaan auttaa.
Ei työelämän ulkopuolella oleminen sinänsä ole merkki köyhyydestä mutta työttömyyskorvauksen, esim. työmarkkinatuen saaminen on.
Minulle eräässä työllistämistyöpaikassa pomo alkoi tarjoamaan jonkin tuttunsa uskonnollisen järjestön ruoka-apua minulle. Tuntui todella pöhköltä ja vaivaannuttavalta. Ihan kuin olisin palkan lisänä halunnut kuivunutta ranskanleipää.
Kerro, miten varakkaana työttömänä saa Kelasta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun myin asunnon, olin työttömänä ihan omasta halusta. En hakenut mitään paikkoja, sain hyvää ansiosidonnaista ja nautin elämästä. Tehkää muut samoin.
Milloin oli tämä viimeksi? Minä vuonna?
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Helposti kunhan piilottaa oamisuuden esimerkiksi Panamaan. 3,7 miljoonan omaisuuteni ei näy kelalle, josta saan 3 eri tukea, yhteensä 1361,82e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei työelämän ulkopuolella oleminen sinänsä ole merkki köyhyydestä mutta työttömyyskorvauksen, esim. työmarkkinatuen saaminen on.
Kuinka niin? Tuleeko minusta omistusasujana jotenkin köyhä kun saan työmarkkinatukea?
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Kauheeta propaganda saastaa. Miten niin varallisuus ei muka vaikuta tukiin ja voi vain ns. loisia.
Varallisuus ja perheen kokonaistulot vaikuttavat siihen, ettet saa asunto- tai toimeentulotukea.
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Normaali ansiosidonnainen ja perustyöttömyystuki kuuluu kaikille.
Mut lasketaan tällä hetkellä jo pitkäaikaistyöttömäksi saan vain sen muutaman satasen työttömyystuen.
Edelleen eletään tienaavan puolison kanssa saman omaisuuden keskellä. Toissaviikolla piipahdettiin lomareissulla Barcelonassa.