Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ TEKISITTE MINUN TILANTEESSA?

Vierailija
24.08.2023 |

Olen ikäihmisten kanssa työharjoittelussa ja mulla on adhd. Olen jo jonkun aikaa ollut harjoittelussa ja olen huomannut että osa on heti tajunnut mistä kyse ja osaa antaa esimerkiksi tukitoimia niin että antaa yhden ohjeen kerralla selkeästi. Osa taas tekee päin vastoin enkä oletakkaan että heidön pitäisi tietämättä osata tehdä mitään. Joten mietin että kannattaisiko minun kertoa asiasta heille. Vaikuttavat mukaville ja ei se ole mikään salaisuus mutta en tykkää huudella asiaa. Tosiaan mulle tehty esim erityisen tuen suunnitelma (hojks) koulussa. Eli sehän saattaa olla jo tiedossa siellä työpaikalla, mutta ketään ei vain kiinnosta. Mitä minun pitäisi tehdä, kun huomaan selkeästi että ne adhd oireet haittaavat työntekoa varsinkin jo toinen työntekijä ei pysty auttamaan minua mukauttamaan työjärjestystä, ohjeita yms niin että pystyisin mahdollisimman hybin siirtämään tarkkaavuuden ensisijaisiin asioihin enkä toissijaisiin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskelija ja myös minulla on adhd. En ole kesätöissä ym. kertonut, sillä en ole halunnut antaa väärää kuvaa. Pärjään nimittäin kohtuullisen hyvin. Tosin työni on sellaista ettei kovin isoja ongelmia ole edes ollut.

Koulu ei saa tietääkseni kertoa erityistuesta eteenpäin.

Vierailija
2/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opiskelija ja myös minulla on adhd. En ole kesätöissä ym. kertonut, sillä en ole halunnut antaa väärää kuvaa. Pärjään nimittäin kohtuullisen hyvin. Tosin työni on sellaista ettei kovin isoja ongelmia ole edes ollut.

Lisäys: tukitoimia voi kysyä niinkin ettei niitä kysy tukitoimina. Esimerkiksi että "Saisinko ohjeet yksi kerrallaan, että varmasti muistan?" Eli pyydät jotain ja perustelet, mutta et tuen tarpeella tai diagnoosilla. Eivät neurotyypillisetkään mitään yli-ihmisiä ole ja kysyminen on normaalia kunhan ei yhdestä pienestä asiasta kysy kahtakymmentä kysymystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: tukitoimia voi kysyä niinkin ettei niitä kysy tukitoimina. Esimerkiksi että "Saisinko ohjeet yksi kerrallaan, että varmasti muistan?" Eli pyydät jotain ja perustelet, mutta et tuen tarpeella tai diagnoosilla. Eivät neurotyypillisetkään mitään yli-ihmisiä ole ja kysyminen on normaalia kunhan ei yhdestä pienestä asiasta kysy kahtakymmentä kysymystä.

No en pelkästään sitä tarkoittanutkaan. Mulle käy esim jos antaa ohjeen että käy tekee mehua, niin menen tekemään mehua ja unohdan sen kannun kun en tajunnut ottaa sitä mukaani. Eli ohje olisi voinut olla että ota kannu ja menisitkö tekmään mehua tyyppisesti. Tai että suunnitellaan aamulla tekemiset ja aikataulu jotta minun olisi helpompi ymmärtää milloin tehdään mitäkin. Samoinesim minun olisi mahdollista mennä jonnekki vaikka pariksi minutiksi rauhoittumaan kun alkaa tuntua sille ettei keskittymisestö tule yhtään mitään. Mutta tyhmälle tuntuu olla sanomatta miksi tarvitsen erillasta tukea ja hoitoalla se ehkä helpottaisi työntekijöitäkin että olisivat tietoisia.

Vierailija
4/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin, jos ei saa muuten selvää esimerkiksi ohjeista tai tekemisjärjestyksestä. Pyytäisin vaikka kirjoittamalla merkitsemään, missä järjestyksessä kannattaa tehdä.

Vierailija
5/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos minä olisin ohjaajasi/työkaverisi, niin olisi kiva tietää että tarvitset tietynlaiset ohjeet, eikä minuun vaikuttaisi negatiivisesti jos sanoisit että sinulla on adhd. Ei siellä työpaikalla varmasti ole kerrottu kaikille yhteisesti että tänne tulee nyt adhd-opiskelija, joka tarvitsee erityistä tukea ja ohjausta.

Vierailija
6/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos minä olisin ohjaajasi/työkaverisi, niin olisi kiva tietää että tarvitset tietynlaiset ohjeet, eikä minuun vaikuttaisi negatiivisesti jos sanoisit että sinulla on adhd. Ei siellä työpaikalla varmasti ole kerrottu kaikille yhteisesti että tänne tulee nyt adhd-opiskelija, joka tarvitsee erityistä tukea ja ohjausta.

Niin. Miten ja missä yhteydessä mä sen siellä kertoisin. Jotenkin vaikeaa saada sanotuksi sellainen asia kun en tiedä mikä reaktio on.

Vierailija
7/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin haluan terveitä henkilöitä työpaikalleni.

Eli en jaksa jatkuvasti säätää asioita, jotta varmasti menee perille. Jos ihminen ei osaa kannua ottaa mukaansa, jos ohje on tehdä tehdä mehua, niin vaihtoon ja sassiin.

Vierailija
8/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tosiaan mulle tehty esim erityisen tuen suunnitelma (hojks) koulussa. Eli sehän saattaa olla jo tiedossa siellä työpaikalla"

Siis oletat, että niillä olisi sun tiedot jossain omissa järjestelmissä kuten asiakkaidenkin tiedot ovat? Vai että ovat salaa käyneet penkomassa jotain koulun arkistoja? Vai että opettaja on sun selän takana juorunut heille sun diagnooseista ja ties mistä muusta? Vai onko tässä kyse siitä, että kuvittelet niillä olevan sen kuuluisan kristallipallosta käytössään, josta lukevat ajatuksia ja katsovat tulevaisuuteen?

🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Vierailija
9/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tosiaan mulle tehty esim erityisen tuen suunnitelma (hojks) koulussa. Eli sehän saattaa olla jo tiedossa siellä työpaikalla"

Siis oletat, että niillä olisi sun tiedot jossain omissa järjestelmissä kuten asiakkaidenkin tiedot ovat? Vai että ovat salaa käyneet penkomassa jotain koulun arkistoja? Vai että opettaja on sun selän takana juorunut heille sun diagnooseista ja ties mistä muusta? Vai onko tässä kyse siitä, että kuvittelet niillä olevan sen kuuluisan kristallipallosta käytössään, josta lukevat ajatuksia ja katsovat tulevaisuuteen?

🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Ei vaan esimerksiksi niissä sopimuksissa on toetoja minusta enkä lukenut sitä edes läpi.

Vierailija
10/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin haluan terveitä henkilöitä työpaikalleni.

Eli en jaksa jatkuvasti säätää asioita, jotta varmasti menee perille. Jos ihminen ei osaa kannua ottaa mukaansa, jos ohje on tehdä tehdä mehua, niin vaihtoon ja sassiin.

En voi sille mitään että olen syntynyt neuroepätyypillisenä.

Vierailija
11/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumihiutale😇

Vierailija
12/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAKKAISIN HUUTAMASTA.

Vierailija
13/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Ei vaan esimerksiksi niissä sopimuksissa on toetoja minusta enkä lukenut sitä edes läpi.

No hohhoijjaa 🙄....

Mitähän kaikkea muuta sä et jaksa lukea harjoitteluusi liittyen? Saati jos joskus töitä saat.... ehkä on parempi, että pysyttelet ainakin visusti kaukana kaikesta mikä liittyy lääkkeisiin ja vaatii ohjeiden noudattamista. Olet muuten vaaraksi muille, ja soveltumaton alalle.

Vierailija
14/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kannattaa toki ajatella, että kaikki siitä adhd:sta tietää, mutta heitä ei todellakaan vaan kiinnosta. Itse asiassa haluavat varmaan vaan tehdä kiusaa sulle! Älä missään nimessä ota asiaa ainakaan puheeksi kenenkään kanssa siellä tai edes opettajan kanssa. Ei, sitä virhettä älä tee.

Seuraavan ihmettelyn aiheen tulet saamaan siitä, miksi sait harjoittelusta hylätyn.

Vierailija
15/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, olipas ikävästi sanottu. Pahoittelut siitä. Mutta en ymmärrä, miksi kysyt neuvoja täältä, etkä esim opettajaltasi tai harjoittelun ohjaajaltasi.

Vierailija
16/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä harjoittelussa olet sinä, juuri sellaisena kuin olet. Ei heidän ole tarpeen tietää diagnoosia.

Voit pyytää ohjeita selkeämmin ja lyhemmissä pätkissä (ihan ilman mitään dg selitystä). Jos homma ei siitä huolimatta suju (eivät esim kiireen takia pysty ohjeita noin pätkimään), ehkä ei oo sun ala olla siellä.

Tässä ei nyt nimittäin ensisijaisesti haeta sinulle soviteltua helpotettua työpaikkaa, vaan kokeillaan sinun soveltuvuutta kyseiseen työhön.

Valitettavasti näin.

Vierailija
17/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä harjoittelussa olet sinä, juuri sellaisena kuin olet. Ei heidän ole tarpeen tietää diagnoosia.

Voit pyytää ohjeita selkeämmin ja lyhemmissä pätkissä (ihan ilman mitään dg selitystä). Jos homma ei siitä huolimatta suju (eivät esim kiireen takia pysty ohjeita noin pätkimään), ehkä ei oo sun ala olla siellä.

Tässä ei nyt nimittäin ensisijaisesti haeta sinulle soviteltua helpotettua työpaikkaa, vaan kokeillaan sinun soveltuvuutta kyseiseen työhön.

Valitettavasti näin.

No viime harkka meni kiitettävästi (5) ja oli paljon huomattavasti haastavampien vanhusten kanssa. Tämä työ ei ole mieleeni vaan erikoistun erikseen joten siksi ehkä haastavampaa kun työ ei oikein kiinnosta.

Vierailija
18/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kannattaa toki ajatella, että kaikki siitä adhd:sta tietää, mutta heitä ei todellakaan vaan kiinnosta. Itse asiassa haluavat varmaan vaan tehdä kiusaa sulle! Älä missään nimessä ota asiaa ainakaan puheeksi kenenkään kanssa siellä tai edes opettajan kanssa. Ei, sitä virhettä älä tee.

Seuraavan ihmettelyn aiheen tulet saamaan siitä, miksi sait harjoittelusta hylätyn.

En tiedä luuletko mua idiootiksi vai etten ymmärtäisi piilov:tä. Yritän kysyä neuvoa mitä tehdä tässä tilanteessa ja ei ole kauhean montaa fiksua vastausta tullut.

Vierailija
19/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ADHD ei ole sellainen asia, jota tarvitsisi mitenkään hävetä tai peitellä. Se on vain ominaisuus, jossa on hyviä ja huonoja puolia.

Olet työharjoittelussa, joten voit hyvin pyytää, että saat selkeämpiä ohjeistuksia. Esimerkiksi tuo aikataulutus on hyvin yksinkertainen ja selkeä toive, joka on helppo toteuttaa. Ei sinun tarvitse mainita, että tarvitset sitä ADHD:n takia, vaan voit ihan sanoa, että sen avulla sinun on helpompi hahmottaa kokonaiskuva työpäivästä ja siihen liittyvistä työtehtävistä. Olet siellä oppimassa ja työpaikan tulee ymmärtää se.

Jos haluat ottaa ADHD:n puheeksi töissä, niin voit ottaa sen puheeksi esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa se luontevasti tulee esiin. Oma työkaveri kertoi minulle omasta diagnoosistaan, kun autoin häntä selviämään eräästä hänelle hankalasta tilanteesta. Sen jälkeen hän kertoi miten siitä oli hänelle iso apu, kun hänen on vaikea hallita sellaisia tilanteita ADHD:n takia.

Vierailija
20/24 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ADHD ei ole sellainen asia, jota tarvitsisi mitenkään hävetä tai peitellä. Se on vain ominaisuus, jossa on hyviä ja huonoja puolia.

Olet työharjoittelussa, joten voit hyvin pyytää, että saat selkeämpiä ohjeistuksia. Esimerkiksi tuo aikataulutus on hyvin yksinkertainen ja selkeä toive, joka on helppo toteuttaa. Ei sinun tarvitse mainita, että tarvitset sitä ADHD:n takia, vaan voit ihan sanoa, että sen avulla sinun on helpompi hahmottaa kokonaiskuva työpäivästä ja siihen liittyvistä työtehtävistä. Olet siellä oppimassa ja työpaikan tulee ymmärtää se.

Jos haluat ottaa ADHD:n puheeksi töissä, niin voit ottaa sen puheeksi esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa se luontevasti tulee esiin. Oma työkaveri kertoi minulle omasta diagnoosistaan, kun autoin häntä selviämään eräästä hänelle hankalasta tilanteesta. Sen jälkeen hän kertoi miten siitä oli hänelle iso apu, kun hänen on vaikea hallita sellaisia tilanteita ADHD:n takia.

Kiitos vastauksesta. Voihan olla että jossain kohtaa tulee sopiva paikka sanoa asiasta. Pelköön vain miten he suhtautuvat asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi