La promesa-salaisuuksien kartano
Yle teemalta alkanut tv-sarja vaikuttaa tosi hyvältä.
Katso lähetysajat : La Promesa - Salaisuuksien Kartano - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (33338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet seuraa sarjaa vanhusten seniorien taloissa ja moni on matkustanut Espanjassa siksi tämä kieli on mukavaa heille kuunnella.Useimmat vanhukset on nuorena käynyt lomilla Espanjassa.Monet myös tietää nämä historia asiat.
Masentavaa tekstiä... 😖
Siis onko tää joku v a n h u s t e n sarja?! En itsekään ole enää palkkatyössä, mutta en mä nyt itseäni minään vanhuksena pidä!!
En itsekään ole vanhus mutta jos joku sanoo tätä vanhusten sarjaksi niin mitä sitten? Tää on kaikkien niiden ihmisten sarja jotka katsoo tätä. Olen kuullut ja lukenut että jokunen mieskin katsoo 🙂
Vierailija kirjoitti:
Maatilan tuloista maksetaan veroja ja aateliset varustaa armeijaa se on heillä velvollisuus maataan kohtaan.Curro ja Manuel joutuu myös armeijaan kun sota syttyy.Samoin aatelisilta otetaan hevoset sotaan kuin köyhiltäkin, tai nykyään autot.
Onko yleistä sanailua (periaatteessa totta eli sodan alkaessa noinhan se menisi) vai oliko tuossa myös konkreettisesti sarjan juonipaljastuksia?
Vierailija kirjoitti:
Pian vauvakin kastettiin.Ja häät on kirkossa myös hautajaiset ja kylässä on pappi.Kapteeni on ammatti myös joka toimii maan puolustuksessa ja Curron isäksi on laitettu Kapteeni eikä Markiisia.Siksi Curro ei ikäänkuin ole aatelinen.
Olikohan ennen aatelinen jos vain toinen vanhemmista oli aatelinen? Sit mä oon miettinyt että mistä tiesi että just joku tietty suky on aatelista? Tai siis että miten ne tuli ne ekat aateliset, päätettiinkö vaan että noi on parempia ihmisiä kuin toiset? En tiedä käsittääkseni kukaan mitä tarkoitan. .Vähän kuin miettisi että mistä se ensimmäinen tuli ja miksi just se oli aatelinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian vauvakin kastettiin.Ja häät on kirkossa myös hautajaiset ja kylässä on pappi.Kapteeni on ammatti myös joka toimii maan puolustuksessa ja Curron isäksi on laitettu Kapteeni eikä Markiisia.Siksi Curro ei ikäänkuin ole aatelinen.
Olikohan ennen aatelinen jos vain toinen vanhemmista oli aatelinen? Sit mä oon miettinyt että mistä tiesi että just joku tietty suky on aatelista? Tai siis että miten ne tuli ne ekat aateliset, päätettiinkö vaan että noi on parempia ihmisiä kuin toiset? En tiedä käsittääkseni kukaan mitä tarkoitan. .Vähän kuin miettisi että mistä se ensimmäinen tuli ja miksi just se oli aatelinen.
Siis en tiedä käsittääkö kukaan 🙈
Vierailija kirjoitti:
Espanjan matkoilla ostettiin aina Espanjan musiikkia.Ja kelloja sekä viinejä.Tässäkin sarjassa Curro ja Alonso maisteli työmatkalla viinejä.Ostettiin viuhkoja joita Cruzikin käyttää.Sikareja kuin Alonso juuri lahjoitti niitä Jimenan vanhemmille.Liköörejä kuten näkyy sarjassa nautitaan.Maatila tuottaa omat oliiviöljyt tässä sarjassa on oliviipuut.Oliiviöljy on vitamiinia ja sarjassa puristetaan tuoretta sitruuna limonadia.He juo kokoajan sitruuna mehua ja tomaatit on aina pöydällä.Vitamiinipitoinen ruoka.Suomeen tuli ensimmäiset appelsiinit joskus 60-luvulla.Jos joku on ollut 20-25 vuotias 70-80 luvulla niin kyllä ikää on jo tullut.
Suomessa on saanut (ainakin Helsingissä) appelsiineja jo ainakin 20-30-luvuilla. Ne olivat erikoisherkkua, eivät sellaista halpistavaraa kuin nykyisin. (Täällä kertoillaan usein "historiasta" "tietoja", jotka perustuvat vain omiin kokemuksiin/uskomuksiin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aateliston syntyhistoriaa ja arvoasteikkoa voi opiskella netissä. Sieltä löytyy tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet seuraa sarjaa vanhusten seniorien taloissa ja moni on matkustanut Espanjassa siksi tämä kieli on mukavaa heille kuunnella.Useimmat vanhukset on nuorena käynyt lomilla Espanjassa.Monet myös tietää nämä historia asiat.
Masentavaa tekstiä... 😖
Siis onko tää joku v a n h u s t e n sarja?! En itsekään ole enää palkkatyössä, mutta en mä nyt itseäni minään vanhuksena pidä!!
En itsekään ole vanhus mutta jos joku sanoo tätä vanhusten sarjaksi niin mitä sitten? Tää on kaikkien niiden ihmisten sarja jotka katsoo tätä. Olen kuullut ja lukenut että jokunen mieskin katsoo 🙂
Siitä päätellen miten paljon tässäkin ketjussa on nuorten haukkumista ja vähättelyä (tyyliin ei nuoret mitään tiedä) voi hyvin päätellä, että monet sarjaa katsovat on ennemmin keski-iän yli kuin ali. Ja siitä miten monet tuntuu katsovan kaikki viikon jaksot heti maanantaina voi päätellä, ettei he ehkä ole (ainakaan enää) työelämässä kun ehtii katsoa viisi tuntia telkkaria päivässä.
Mutta ei se mitään, jokainen saa katsoa tavallaan iästä riippumatta.
Tässä on paljon sellaisia asioita ja epäloogisuuksia että jos tämä ois joku toisenlainen muutaman jakson draamasarja niin tämä olisi ihan hemmetin huono sarja. Saippuasarjoissa tälläset seikat ei ole niin väliksi kyn ne eivät ole oleellisia. Aluksi mua oikeen suututti ne mut sitten vaihdoin asennetta kun tajusin että ei ne niin nokonuukaa ole tälläsessä sarjassa.
Samaa mieltä, tätä sarjaa ei vaan voi silleen kovin vakavissaan katsoa, kun on niin paljon kaikkea epäuskottavaa ja epäloogista. Ensin itsekin ajattelin että tää ois enemmän niinkuin vaikka Downton abbey.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on paljon sellaisia asioita ja epäloogisuuksia että jos tämä ois joku toisenlainen muutaman jakson draamasarja niin tämä olisi ihan hemmetin huono sarja. Saippuasarjoissa tälläset seikat ei ole niin väliksi kyn ne eivät ole oleellisia. Aluksi mua oikeen suututti ne mut sitten vaihdoin asennetta kun tajusin että ei ne niin nokonuukaa ole tälläsessä sarjassa.
Samaa mieltä, tätä sarjaa ei vaan voi silleen kovin vakavissaan katsoa, kun on niin paljon kaikkea epäuskottavaa ja epäloogista. Ensin itsekin ajattelin että tää ois enemmän niinkuin vaikka Downton abbey.
Ei tässä sarjassa pyritäkään mihinkään täsmälliseen ja katsojien ajatuksille annetaan näin paljon liikkunavaraa ja pohdiskeltavaa. 🤔😃
Ei köyhillä ole ollut appelsiineja maaseudulla vaikka pääkaupungissa oli laivat toi.Maaseutujen kouluihin tuli appelsiinit 60- luvulla niitä oikein opettajat opetti syömään.Suomeen tuodaan muutenkin kaikki 10 vuoden viiveellä muotia myöten.
Samalla asenteella katson minäkin,ihan turhaa alkaa jumiutuun johonkin jonninjoutavaan yksityiskohtaan. Mukava asento ja yksinkertaisesti nauttimaan. Nautin vasta tänään viikon herkut,onneksi pikku vihiä olen saanut kommenteista.Tää palsta on huippu!
En kyllä pidä itseeni vanhuksena mutta suon sen muille. Olen 77v ja katson Promesan lisäksi paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
70-80-luvulla ja 90- luvulla kuului elämään matkustaa Espanjaan työkavereiden kanssa tai perheenä.Sen ajan ihmiset on jo 65-75 vuotiaita osa 80- vuotiaita.Kyllä kaiken ikäiset katselee kaikkia TV sarjoja myös promesaa.Kirjoja myös lukee kaiken ikäiset.No limits.Meillä alle keski ikäiset kuuntelee dallapet ja elvikset.
Joo, pitää paikkansa. Olen mäkin yli kuusikymmentä ja 1980-luvulla käynyt ensimmäisen kerran Espanjassa mutta ihan himassa mä Promesaa silti katson enkä missään palvelutalossa. Hullua niputtaa kaikki katsojat samaan muottiin.
Ei palvelutaloon enää nykypäivänä pääse ennen kuin on oikeasti suunnilleen petipotilas-kunnossa tai muisti sitä luokkaa ettei kotiinsa löydä. Tuskin siellä kovin paljon tämän sarjan katsojia siis on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aateliston syntyhistoriaa ja arvoasteikkoa voi opiskella netissä. Sielt
Juu tiedän kunhan pohdiskelin "ääneen". 🙂
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tällainen kotikutoisuus tyyliin seinään päättyvät portaat, sopii tähän ja vain huvittaa, vaikka jossain toisessa sarjassa se olisi sietämätöntä.
Downton Abbeyssa asiaan ei kiinnittänyt huomiota, mutta tässä tuntuu vähän oudolta, kun koko ajan juoksee kohtausten ympärillä nimettömiä ja tavallaan näkymättömiä palvelijoita, joilla harvoin on puherooleja.
Vierailija kirjoitti:
Samalla asenteella katson minäkin,ihan turhaa alkaa jumiutuun johonkin jonninjoutavaan yksityiskohtaan. Mukava asento ja yksinkertaisesti nauttimaan. Nautin vasta tänään viikon herkut,onneksi pikku vihiä olen saanut kommenteista.Tää palsta on huippu!
Että ovat komeita nämä tohtori ja Manuel, en ala miettimään historian totuuksia. Tämän päivän uutisissa on ihan tarpeeksi kestämistä. Tieto lisää tuskaa.
Menin katsomaan Ylen Lapsuus huippu-urheilun varjossa, eikä nämäkään kisat kiinnosta tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syntyneenä, opin englantia mm. TV:tä katsomalla. Tuli myös "Kahden keikka", josta oppi vähän saksaa. Mukava kuulla vaihteeksi espanjaa.