Onko yliopistoissa tavallistsakin, että työntekijät ei vastaa opiskelijoiden sähköposteihin
tai soittooyyntöihin. Opinnot lähes kokonaan kirjekurssina ja henkilökunta ei neuvo opiskelijoita. Onko tuttua?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Täällä ollaan todella ylityöllistettyjä. Mullakin esim. 30 ohjattavaa opinnäytetyötä + päälle kaikki opiskelijoiden kyselyt esseen fonttikoosta ja muut tärkeät ja vähemmän tärkeät viestit
Siitähän teille maksetaan, että ohjaatte opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ollaan todella ylityöllistettyjä. Mullakin esim. 30 ohjattavaa opinnäytetyötä + päälle kaikki opiskelijoiden kyselyt esseen fonttikoosta ja muut tärkeät ja vähemmän tärkeät viestit
Ylitöistä ei makseta, mutta nekin täytyy tehdä. Vuoden kokonaistyöaika ei riitä!
Sillä työntekijällä on tuhat muuta opiskelijaa, jotka kyselee joutavia. Eli on ihan normaalia, ettei viesteihin vastata samana päivänä tai edes viikolla.
Usein henkilökunta eli siivoojat, tukipalveluiden työntekijät jne, eivät opeta tai ohjaa opiskelijoita. Opetustyö kuuluu sinne professoreille jne.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoille voi lähettää vaikka linkin siihen tiedostoon, missä fonttikoot ohjeistetaan. Ei tarvitse pitkästi vastata. Kunhan vastaa. Aikuisen luulisi tuollaisen ymmärtävän. Palkkansa eteen joutuu vähän pinnistelemään.
Sähköposteihin vastaan niin pian kuin voin. Yleensä samana päivänä. Opiskelijoille en anna numeroa, ja näin ollen minulle ei saa soittaa. Jos opiskelija haluaa tavata, niin hän ehdottaa ensin tapaamista, jonka hyväksyn tai hylkään riippuen aiheesta.
Haluan kuitenkin muistuttaa, että meillä voi olla satoja opiskelijoita ja osa kysyy aivan kaikkea eikä lue mitään ohjeita. Opiskelijat keksii lukuisia syitä miksi eivät voi tai osaa tehdä jotain. Osa on todella avuttomia, vaikka ovat siirtymässä työelämään. Olen kuullut 20 vuoden aikana lähes kaikki tekosyyt.
Opetuksen lisäksi teemme esim. tutkimusta ja rahoitushakemuksia. Opetus ei siis ole suinkaan kaikkien päätyö.
Minun alallani (sosiaaliala) ei voisi tehdä töitään tuollla asenteella vaan asialkaille vastataan.
Näinhän se on. Jos meinaa saada mitään ohjausta/tietoa täytyy mennä henkilökohtaisesti paikalle, niin ettei tavoiteltava henkilö pääse pakoon. Jos yksi ihminen vetää esim. fysiikan kurssia reilulle neljälle sadalle opiskelijalle niin miten ajattelet hänen olevan tavoitettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä työntekijällä on tuhat muuta opiskelijaa, jotka kyselee joutavia. Eli on ihan normaalia, ettei viesteihin vastata samana päivänä tai edes viikolla.
Osalla kyselyt on ihan aiheellisia. Esim. Tilanteessa, jossa pitäisi hyväksyttää maisterivaiheen hops tuutori-opettajalla, joka on kadonnut laitokselta viime lukukauden aikana ja kukaan laitokselta ei vastaa miten ja kuka asian hoitaa.
Monasti kysytään sellaisia asioita, joihin saa vastauksen lukemalla esim. Opinto-opasta tai muita jo annettuja ohjeita. Siksi viestejä tulee niin paljon.
Toisekseen, viestejä häviää tai ne katoaa epähuomiossa, koska niitä on niin paljon. Suosittelenkin, että varmuuden vuoksi kirjoitat muistutusviestin viikon kuluttua, jos vastausta ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Minun alallani (sosiaaliala) ei voisi tehdä töitään tuollla asenteella vaan asialkaille vastataan.
Vertaatko tosiaan sosiaalityön asiakasta yliopisto-opiskelijaan, jonka tärkeimpiä tehtäviä on oppia itsenäistä tiedonhakua?
Ohjaaja saattaa olla opetuksessa niin tiiviisti, ettei ehdi vastata muutamaan päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko? Ei mulle ainakaan makseta.
Tietenkin vastaan, kuten yleensäkin sähköposteihin poislukien mainokset. Se kuuluu työhöni. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät vastaa sähköposteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu työhösi. Vai kuvitteletko että jokainen työtehtävä hinnoitellaan erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla kyselyt on ihan aiheellisia. Esim. Tilanteessa, jossa pitäisi hyväksyttää maisterivaiheen hops tuutori-opettajalla, joka on kadonnut laitokselta viime lukukauden aikana ja kukaan laitokselta ei vastaa miten ja kuka asian hoitaa.
Tämän siitä saa kun yliopisto ketjuttaa pätkäduuneja. Arvaapa kiinnostaako vastata opiskelijoiden kyselyihin vuotta sen jälkeen, kun palkka siitä nimenomaisesta hommasta on lakannut juokemasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoille voi lähettää vaikka linkin siihen tiedostoon, missä fonttikoot ohjeistetaan. Ei tarvitse pitkästi vastata. Kunhan vastaa. Aikuisen luulisi tuollaisen ymmärtävän. Palkkansa eteen joutuu vähän pinnistelemään.
Sen linkin etsimisessäkin menee aikaa. Eikä voi vain viitata kurssimateriaalia tmv. koska sitä pidetään tylynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu työhösi. Vai kuvitteletko että jokainen työtehtävä hinnoitellaan erikseen?
Ohjaan opiskelijoita ilman työtä, työsopimusta tai työpaikkaa. En saa yliopistolta yhtään mitään.
Ne asiallisetkin viestit hukkuvat turhien viestien tulvaan. Jatkuvasti tulee kysymyksiä asioista jotka selviävät oppilaitoksen nettisivuilta, googlaamalla jne. Minun opiskeluaikoinani yritettiin näyttää varsinkin proffien silmissä fiksuilta, aikaansaavilta ja osaavilta - moni nykyopiskelija ei taas lainkaan häpeä avuttomuuttaan ja laiskuuttaan.
Sano kurssikavereillesi että ottavat asioista itse selvää ennen kuin alkavat pommittaa opetushenkilökuntaa.