Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Synnytyskipujenhoito on Suomessa lapsenkengissä

Vierailija
23.08.2023 |

''Esimerkiksi hiljattain synnyttäneelle ystävälleni ei kipua lievittävää epiduraalipuudutusta pyynnöstä huolimatta suostuttu antamaan Naistenklinikalla, vaikka hän oli aktiivisessa synnytysvaiheessa. Sen sijaan hänen pyynnölleen naureskeltiin. Epiduraalin hän sai aneltua kipuihinsa vasta kohdunkaulan auettua kahdeksaan senttimetriin eli synnytyksen loppupuolella. Ennen tätä kivunhoitona olivat kuuma suihku ja Panadol-kipulääke.

TUTKIMUSNÄYTÖSTÄ huolimatta vielä 2020-luvulla Kätilöliitto Suomessa toitottaa, että liian aikaisin annettu epiduraali lisää riskiä yllä mainituille synnytyskomplikaatioille. Miten on mahdollista, että terveydenhuollossamme työskentelee ihmisiä, joiden ammattitaito on 1900-luvulta lähtöisin olevien uskomusten varassa lääketieteellisen tutkimustiedon sijasta?

WHO:n mukaan epiduraalin käyttöä tulisi jopa lisätä, sillä sen myönteiset vaikutukset synnytyskokemukseen ovat kiistattomat. Kätilöliiton tavoite on aivan päinvastainen: epiduraaleja tulisi vähentää niiden luonnottomuuden vuoksi. ''

Kommentit (382)

Vierailija
61/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Suomessa synnyttää yksityissairaalassa? Olisin valmis maksamaan.

Vierailija
62/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, että Suomessa aivan tarkoituksella tehdään synnytyksestä naiselle mahdollisimman kivulias, vaikka tehokasta kivunlievitystä olisi tarjolla ?

Jos miehet synnyttäisivät, suostuisivatko tähän?

Suostuvatko miehet vaihtamaan nimeä, käyttämään huivia eläen jalkavaimoina tai abortoimaan oman sukupuolensa väestöstä? Eivät :D tuliki yllätyksenä, että alistuvaa ja arvonta sukupuolta alistetaan?

Nautin, kun irstas heteronainen repeää, huutaa kivusta ja paisuu arpiseksi palloksi. Niin oikein teille. Nauran, millainen kohtalo teillä surkeilla seksileluilla on.

Nyt on kunnon kiukuttelua mieslapsoselta joka on tuskin edes naista kädestä pitänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta, mutta synnytinkin heidät kaikki suunnitellulla sektiolla. Ilman sitä minulla olisi 0-1 lasta.

Ei pidä suostua alatiesynnytykseen.

Ei pidä suostua alatiesynnytykseen? Erikoinen kommentti. Se on kuitenkin yleensä se toive suurimmalla osalla että saisi synnyttää alakautta.

Vain suomalaisten toive. Muualla toivotaan sektiota.

Vierailija
64/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oksensin ilokaasusta eikä se auttanut

kipuun yhtään, epiduraalia en ehtinyt saada.

Olimme suurimman osan ajasta kaksin mieheni kanssa salista,käsittämätöntä toimintaa että jätetään kiskomaan ilokaasua niin paljon kuin sielu sietää (eikö sitä pitäisi säännöstellä?) ja tunnin,parin päästä kurkitaan miten menee.

Kätilö" ilahtui" kun oli oksut lattialla,huutoni kuului varmaan ulos asti ja mies ravasi paniikissa ympyrää. En kuulemma edes yrittänyt.

Voisinpa sanoa että oli 70luvulla mutta tapahtui 9 vuotta sitten. Lapsi jäi ainoaksi.

.

Vierailija
65/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttämätön kolmekymppinen nainen ja olin gynekologisessa leikkauksessa, jossa tehtiin neljä viiltoa vatsaan. Jo tästä palautuminen otti aikansa ja tuntui, että vatsa repeää. Silloin mietin, että jestas sektioarpi on varmasti kipeä. Ja siihen vielä vauva..

Vierailija
66/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synnyttämätön kolmekymppinen nainen ja olin gynekologisessa leikkauksessa, jossa tehtiin neljä viiltoa vatsaan. Jo tästä palautuminen otti aikansa ja tuntui, että vatsa repeää. Silloin mietin, että jestas sektioarpi on varmasti kipeä. Ja siihen vielä vauva..

Sektiossa tehdään yksi viilto ja kipuihin saa kipulääkettä. En kokenut erityisiä kipuja kummastakaan sektiosta toipuessa.

Vierailija
67/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Yksikään yksityinen taho ei hoida synnytyksiä, ellet sitten kotisynnytystä halua. Silloin voi hankkia paikalle yksityisen kätilön.

Vierailija
68/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektiossa tehdään yksi viilto ja kipuihin saa kipulääkettä. En kokenut erityisiä kipuja kummastakaan sektiosta toipuessa.

Ero on viillon koossa, näin arkikielellä. Sektiossa se on iso ja kyseessä on avoleikkaus, josta toipuminen on aina isompi juttu, kuin laparoskooppisesta leikkauksesta.

T. Se kolmekymppinen leikattu

Vierailija
69/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Yksikään yksityinen taho ei hoida synnytyksiä, ellet sitten kotisynnytystä halua. Silloin voi hankkia paikalle yksityisen kätilön.

Entä jos käy yksityisessä neuvolassa, voiko oman lääkärin täältä pyytää mukaan sairaalaan?

Vierailija
70/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että Ruotsissa annetaan epiduraali jo ihan synnytyksen alussa, eikä lapset synny yhtään sen huonommassa kunnossa kuin Suomessa.

Ruotsissa muutenkin on kivunhoito ihan toista luokkaa. Jouduin kerran kovassa vatsakivussa Ruotsissa sairaalaan ja siellä laittoivat saman tien tiputukseen ja morfiinit sisään. Suomessa vastaavassa tilanteessa saat tunnin odotuksen jälkeen EHKÄ jotain panadolia, tai varmuuden vuoksi et yhtään mitään.

Vierailija
71/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska synnytyskivut eivät ole miesten ongelma ja Suomi on junttila.

Vierailija
72/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aivan erilaisia kokemuksia. Olen synnyttänyt kuusi lasta neljässä eri synnytyssairaalassa Suomessa. Jokaisesessa synnytyksessä minulle on oikein tuputettu kivunlievitysmenetelmiä, vaikka nopeiden synnytykseen vuoksi en ole niitä kaivannut. Ja kokemusta tosiaan useammasta sairaalasta. Kokemus aivan eri kuin jutun lääkäri kuvailee.

Tottakai on hyviä ja jopa helppojakin synnytyksiä. Sinun kokemuksesi ei silti poista sitö tosiasiaa että Suomessa on vakavia ongelmia itseasiassa kaikkien kipujen hoidossa. Synnyttäjiä myös jopa käännytetään kotiin kun olisi ehdottomasti otettava sisään. Tilaa ei ole, anestesialääkäreitä ei ole (tarpeeksi.)

Nimenomaan kaikkien kipujen hoidossa on ongelmia. Poikani vaimo on sairaanhoitaja, joka on muuttanut Suomeen muualta, ja oli aika järkyttynyt esim. leikkausten jälkikivun ja tiettyihin tutkimuksiin liittyvän kivun huonosta tai jopa olemattomasta hoidosta täällä. Oli kuulemma ihan eri käytännöt kuin kotimaassaan. 

Jep, Ruotsissa saa morfiinijohdannaisia nielurisaleikkauksen jälkikipuun. Suomessa saa burana+panadol. Jos pyytää, saa ehkä panacod.

Onko Suomessa enemmän narkomaaneja vai mistä tämä johtuu? Oikeasti, että ihmiset on niin öö spurguja että myyvät ne katukauppaan? Joku korkokengissä mekko päällä kulkeva 2 lapsen äiti menisi, annakun mietin, myisi ne Sörnäisten kurvissa hei tulkaa ostamaan minulla on täällä kipulääkkeitä? Hän saisi tästä ehkä mitä, 200e? Tämäkin vaati mielikuvitusta..näinkö lääkärit kuvittelevat että tapahtuu?

Vierailija
73/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että Ruotsissa annetaan epiduraali jo ihan synnytyksen alussa, eikä lapset synny yhtään sen huonommassa kunnossa kuin Suomessa.

Näin on ollut myös Suomessa, liekö muuttunut.

Vierailija
74/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa kiva mennä vaikka käsileikkaukseen ja anella kivunlievitystä. Sitten kun kotiudut sairaalasta niin hoitajat toteaa "ei me ehditty antaa sulle kivunlievitystä".

Mulle taas sattui todella vmainen kätilö tuolla. Olin valvonut edellisen yön ja sanoin, että olen aika väsynyt. Kätilö tiuskaisi tähän, että hän vasta väsynyt onkin, kun hänen lapsensa on sairaana! Että sitten sitä vasta väsyttääkin, kun lapsi on maailmassa..

Vierailija
75/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä epiduraalin pihtaaminen on aloitettu? Synnytin v.89 ja v.91 ja molemmissa sain epiduraalin, kun pyysin. Ihan kamalaa, jos kipua ei hoideta.

Oisko niin että synnnytyssairaaloiden budjetista on leikattu, synnytyksiä on keskitetty eikä anestesialääkärejä riitä tarpeeksi antamaan epiduraaleja.

Kyllä riittää - terkuin ko. ammattikunnan edustaja.

Näkemykseni mukaan epiduraalia tulee tarjota jokaiselle synnyttäjälle, mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. Kivusta kärsiminen on 100% turhaa ja näkemykset että pitää sattua kuuluvat keskiajalle.

Ajankohdan päättävät kätilö ja obstetrikko.

Vierailija
76/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa muutenkin on kivunhoito ihan toista luokkaa. Jouduin kerran kovassa vatsakivussa Ruotsissa sairaalaan ja siellä laittoivat saman tien tiputukseen ja morfiinit sisään. Suomessa vastaavassa tilanteessa saat tunnin odotuksen jälkeen EHKÄ jotain panadolia, tai varmuuden vuoksi et yhtään mitään.

Sama. Sain kipukohtauksen joskus 10 vuotta sitten. Pääsin tippaan. Minulle tiputettiin panadolia. 😆 kivuiltani en pystynyt kävellä.

Vierailija
77/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finland has the highest rate of the epidural rates by country. Roughly 89% of women giving birth in Finland get an epidural. This very high rate is attributed to the ubiquity of epidurals in Finland. Also, Finnish health guidelines recommend that physicians offer epidurals to most women.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/epidural-rates-by-co…

Lisäksi 13 maan tutkimus, jossa Suomi ykkönen epiduraalin käytössä.

https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371%2Fjournal.pme…

Mistä ihmeen lähteestä tuo prosenttiluku on temmattu? Suomessa n. 50 % synnyttäjistä saa epiduraalin.

Vierailija
78/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olispa kiva mennä vaikka käsileikkaukseen ja anella kivunlievitystä. Sitten kun kotiudut sairaalasta niin hoitajat toteaa "ei me ehditty antaa sulle kivunlievitystä".

Mulle taas sattui todella vmainen kätilö tuolla. Olin valvonut edellisen yön ja sanoin, että olen aika väsynyt. Kätilö tiuskaisi tähän, että hän vasta väsynyt onkin, kun hänen lapsensa on sairaana! Että sitten sitä vasta väsyttääkin, kun lapsi on maailmassa..

Tähän kommenttiin siis vastaus. Jotain sekoilin..

"Suosittelen lämpimästi Hämeenlinnassa synnyttämistä jos mahdollista, aivan 5/5 kivunlievitykset ja synnyttäjän kohtelu muutenkin

Vierailija
79/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä niin onnellinen siitä, etten halua lapsia. Kamalaa naisten kivun vähättelyä :(

Vierailija
80/382 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään naisten kivut ovat erittäin vähäteltyjä lääketieteessä ja tuntuu että etenkin täällä Suomessa se vasta näkyy ja kuuluu. 

Odotinkin milloin joku vetää tämän sukupuolikortin...yllättävän monta viestiä meni. 

Pojan ympärisilvonta on täällä täysin laillista. Asevelvollisia poikia juoksutetaan bulkkivarusteissa rasitusmurtumiin asti ja säännöstellään unta ankeissa olosuhteissa. 

Synnytyksen kaltaisia juttuja ei voi verrata sukupuolityyliin, koska mies ei voi synnyttää eikä naisella voi olla erektio-ongelmia. Naisilla ei myöskään ole kärsimystä rintojen liikakasvusta tai kaljuuntumisesta kuten miehillä ja vastaavasti taas miehillä ei ole kuukautiskramppeja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän