SAK: Hallitus on romuttamassa ansiosidonnaisen työttömyysturvan
Suurimmalle osalle työttömistä jäisi hallituksen suunnittelemien leikkausten jälkeen käteen ansiopäivärahaa noin 900 euroa kuukaudessa, kertoo Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) tiedotteessaan.
Hallituksen päätöksillä ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle pääsy vaikeutuu ja turvan tasoa heikennetään.
Ansiopäivärahan saamiseksi vaadittaisiin jatkossa vähintään vuoden työssäoloaika, lisäksi omavastuuaikaa työttömyyden alussa pidennetään.
Lapsiperheellisiltä työttömiltä leikataan lisäksi kokonaan 150280 euron lapsikorotukset.
Nämä leikkaukset ovat ennennäkemättömän rajuja ja kohdistuvat jo ennestään pienituloisiin, SAK:n johtaja Saana Siekkinen sanoo.
Kommentit (725)
Mun äiti saa omaa eläkettä 1100 netto ja leskeneläkettä 1000 netto eli 2100 netto.
No, ehkä äiti voi ostaa meidän lapsille vaatteita, jos hallitus leikkaa eikä töihin pääse.
Vierailija kirjoitti:
PalstaTrolli kirjoitti:
Sellaista se on, kun ammattiyhdistysten työttömyyskassat on hoidettu päin bärsettä ja kätevästi otettu osaksi lainsäädäntöä ja sosiaaliturvaa.
Työttömyyskassat maksavat vain noin 5,5 prosenttia ansiopäivärahasta ja loput tulevatkin sitten verovaroista.
Ne maksavat sen mitä ovat keränneet jäseniltään. Verovaroista maksetaan se sama määrä mikä työttömyyskassaan kuulumattomille jäsenillekin. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta?
Silloin ei ansiosidonnainen mikään ongelma olisikaan. Ne ovat vain maksaneet 5 prosesenttia siitä ansiosidonnaisesta ja loput maksaa sitten valtio.
Miksi et vaikka googlataa tuota asiaa, kun kuvittelet ammattiliiton jäsenmaksuista kertyisi tuhansia euroja korvausta työn loputtua.
Kaksinaamaista peli, mitä parempi palkka sen enemmän saa korvausta.
Eihän ne rahat riitä,kun nyt menossa kilpavarustelut miljardeilla.Ja lisää sinne vaaditaan vielä vuosia.
olisiko jotenkin oma vika.... itse sinne YTK-kassaan siirryitte ja annoitte päätösvallan kaikessa työnantajille. Neuvotelkaa nyt ne paremmat ehdot ihan itse jokainen henk.koht. työnantajanan kanssa.
KANNATTIKO
Mun sukulainen ostaa vaatteita, käyttää muutaman kerran ja antaa ne mulle.
Naapurit varmaan pitää työttömyyskorvausta isona.
Tää on sen hullun äm män agenda. Aloitti sodan työväestöä vastaan Sipilän hallituskaudella. Ei vaan voi sietää sotä, ettei ole saanut tahtoaan läpi.
"Näin suuri osa palkastasi menee edeltäjiesi eläkkeisiin."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005325719.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monilla nuorilla tuntuu olevan säästöjä ja rahaa mitä kuunnellut töissä,me yli 30 vuotiaat velkaisia ja ei varaa ostaa todellakaan joka päivä evästä töihin tämä minun kokemus, mut noilla nuorilla tietenkin vanhemmat jotka auttaa kokoajan. Eräskin 20 vuotias nuori kertoi että
30 000 säästössä ettei haittaa työmatkakulut yms sitten kuitenkin viitsi vaatia 1 euroa takaisin kun hän itse halusi ostaa kaupasta mulle banaanin,suklaapatukan ja pillimehun että samalla nuoret on ahneita ja sitten viitsitään haukkua suuria sukupolvia ahneiksi ja itsekkäiksi.Ja aika monelle perheelle isovanhemmat maksaa sitä ja tätä esim. lapsille merkkivaatteita, sitten naapuri katsoo, että isot työttömyystuet.
Moni ihminen on todella tyhmä päästään. Mutta kyllä se totuus valkenee, kun saa irtisanomislapun töistä ja pääsee isoille tuille kotiin 😂
Meillä on Marimekon verhoja, pyyhkeitä jne., anoppi ostaa. Ja lapsen täti ostaa muumimukeja.
Vihaan marimekkoa ja vielä enemmän muumeja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monilla nuorilla tuntuu olevan säästöjä ja rahaa mitä kuunnellut töissä,me yli 30 vuotiaat velkaisia ja ei varaa ostaa todellakaan joka päivä evästä töihin tämä minun kokemus, mut noilla nuorilla tietenkin vanhemmat jotka auttaa kokoajan. Eräskin 20 vuotias nuori kertoi että
30 000 säästössä ettei haittaa työmatkakulut yms sitten kuitenkin viitsi vaatia 1 euroa takaisin kun hän itse halusi ostaa kaupasta mulle banaanin,suklaapatukan ja pillimehun että samalla nuoret on ahneita ja sitten viitsitään haukkua suuria sukupolvia ahneiksi ja itsekkäiksi.Ja aika monelle perheelle isovanhemmat maksaa sitä ja tätä esim. lapsille merkkivaatteita, sitten naapuri katsoo, että isot työttömyystuet.
Moni ihminen on todella tyhmä päästään. Mutta kyllä se totuus valkenee, kun saa irtisanomislapun töistä ja pääsee isoille tuille kotiin 😂
Meillä on Marimekon verhoja, pyyhkeitä jne., anoppi ostaa. Ja lapsen täti ostaa muumimukeja.
Juu, isovanhemmat ja sukulaiset raahaa tavaroita lapsiperheille.
Kun anoppi joskus kuolee niin hukutaan Myrna astioihin.
Vierailija kirjoitti:
olisiko jotenkin oma vika.... itse sinne YTK-kassaan siirryitte ja annoitte päätösvallan kaikessa työnantajille. Neuvotelkaa nyt ne paremmat ehdot ihan itse jokainen henk.koht. työnantajanan kanssa.
KANNATTIKO
Neuvoteltu jo vuosia sitten. Palkkakin reilusti yli kaikkien TES taulukoiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, isovanhemmat ja sukulaiset raahaa tavaroita lapsiperheille.
Kun anoppi joskus kuolee niin hukutaan Myrna astioihin.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Varmaan tulee riittämään myyntiin käytettyä tavaraa ja kalusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teollisuusliitto järjestelee rivejään. Suomi seisautetaan tarvittaessa. Ensin bussit, sitten satamat
Mukana tuntuisi olevan myös OAJ, JHL, Tehy, PRO, PAM. Akava miettii vielä.
Oaj kuuluu Akavaan.
Tässä pohdin, miten jatkossa sesonkityötä tekevät pärjää talvet? Onko tämä päätös samalla myös pitkälti monen alan( jota ei talvella voi tehdä) loppu? Jos töitä ehtii tekemään sen 8kk niin ei täyty ehto. Mutta joo, tuossahan hallitus saa entisestään lisätuloa- kun ei tarvitse maksaa 8kk sesongin putkeen tehneille mitään sidonnaisia koko talviaikana vaikkei töihin pääsisikään.
Nämä "päättäjät" pitäisi lomauttaa puoleksi vuodeksi tältä istumalta ilman mitään korvauksia eli täysin tyhjän päälle. Sitten takaisin tullessa voisi kysellä, että miten sujui? Monella ministerillä on satojen tuhansien lainat... lol.... Voisi hiljentyä nämä vaatimukset....
Se on tasa-arvoista, mitä enemmän hankkii, sitä enemmän saa yhteiskunnan rahaa jäätyään työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pohdin, miten jatkossa sesonkityötä tekevät pärjää talvet? Onko tämä päätös samalla myös pitkälti monen alan( jota ei talvella voi tehdä) loppu? Jos töitä ehtii tekemään sen 8kk niin ei täyty ehto. Mutta joo, tuossahan hallitus saa entisestään lisätuloa- kun ei tarvitse maksaa 8kk sesongin putkeen tehneille mitään sidonnaisia koko talviaikana vaikkei töihin pääsisikään.
Jos ansiosidonnaisen tarkastelujakso pysyy nykyisessä 24 kuukaudessa, sesonkilaisilla ei mikään muutu (olettaen, että työtä on 6 kk vuoteen ja 12 kk kahteen). Missään ei ole näkynyt mitään mainintaa siitä, kajotaanko tuohon ja jos, niin kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikin on lyhyt aika. Ansiosidonnaisen voisi kuvitella kuulevan jollekin reijo repelle, joka on on ollut 20v paperimiehenä ja saa sitten potkut. Mutta että joku 22v marko matilainen, joka on ollut vuoden verran siwassa siivoamassa lattioita ja heti pääsee ansiosidonnaiselle. Ei mene jotenkin järkeen.
Eihän se Reijo Repe oo sen parempi työntekijä kuin määräaikainen Marko Matilainenkaan. Marko ehkä ensimmäisessä työpaikassaan, eikä jatkoa määräaikaisuuden jälkeen tipu. Reijo taas on saanut nauttia jopa 20 vuotta paperimiehen liksaa....ja molemmat ovat maksaneet ansiosidonnaistaan koko työssäoloaikansa ja ovat molemmat siihen oikeutettuja
Työtön mies kirjoitti:
Hallitus leikkaa koska rahaa tulee menemään ukrainaan 2 miljardia. Suomen valtion velka ei lyhene euroakaan vaan tulee 20-30 miljardia lisää seuraavan 8 vuoden aikana.
Mutta työttömyysrahalla ja asumistuella joka on yhteensä noin 900 euroa, sillä kyllä ihminen pärjää jos luopuu sosiaalisesta elämästä, alkoholista, tupakista, kahvista, kahviloista, tapahtumista missä ennen käynyt.
Joutuu luopumaan myös sähköstä, lämmöstä, lääkkeistä, lasten ruuasta ja vaatteista, harrastuksista ja kodista.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuetkin lähtee, jos on kehdannut säästää rahaa.
Paitsi, jos omistaa säästöpossun. Tosin kokoomuksen unelmahan olisi poistaa käteinen, niin köyhiä voitaisiin valvoa entistä paremmin!
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia joista 1,8 miljardia on ansiosidonnaista.
Eläkeläisten sosiaaliturvamenoja maksetaan 32,7 miljardia + työeläkkeitä 30 miljardia eli eläkeläisiin menee 62,7 miljardia.