SAK: Hallitus on romuttamassa ansiosidonnaisen työttömyysturvan
Suurimmalle osalle työttömistä jäisi hallituksen suunnittelemien leikkausten jälkeen käteen ansiopäivärahaa noin 900 euroa kuukaudessa, kertoo Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) tiedotteessaan.
Hallituksen päätöksillä ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle pääsy vaikeutuu ja turvan tasoa heikennetään.
Ansiopäivärahan saamiseksi vaadittaisiin jatkossa vähintään vuoden työssäoloaika, lisäksi omavastuuaikaa työttömyyden alussa pidennetään.
Lapsiperheellisiltä työttömiltä leikataan lisäksi kokonaan 150280 euron lapsikorotukset.
Nämä leikkaukset ovat ennennäkemättömän rajuja ja kohdistuvat jo ennestään pienituloisiin, SAK:n johtaja Saana Siekkinen sanoo.
Kommentit (725)
Onpas Reettan ulkohaalari huono, lainataanpas rikkaan Olivian haalaria sille. Tehdään sellainen lainaa vaatteita leikki.
Teollisuusliitto järjestelee rivejään. Suomi seisautetaan tarvittaessa. Ensin bussit, sitten satamat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko säästää kun valtiolla ei ole rahaa.
Rahaa kyllä.on. mutta ideologia laittaa köyhät kyykkyyn.
No, me työttömät saadaa valita kirpparilta rikkaan lapselle tarhakuvaan paita ja röllikampaus.
Tulee todella hieno eskari kuva, kyllä sitä kelpaa sukulaisille näyttää.
Perheen ainoa tyttölapsi ja eskarikuvasta tuli kerrassaan fantastinen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on tie, totuus ja elämä.
🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista saavat ovat aika hyväosaisia. Mielestäni on tärkeää, että myös heiltä leikataan, ei vain heikoimmassa asemassa olevilta.
Mitä ihmettä sä kaikesta kaikille olet kateellinen? Liity liittoon ja saat sinäkin rikastua ja pääset hyväosaisten joukkoon. Kateus on rumaa ja näkyy kyllä naamasta.
Jos on pieni palkka, ansiosidonnainen saattaa olla vain vähän enemmän kuin peruspäiväraha.
Itse komppaan jonkin verran tuota edellistä, eli minustakin voi ottaa niiltä, jotka saavat runsaasi ansiosidonnaista ja kaikenlisäksi kikkailevat sen kanssa. Osa leuhkii tällä palstalla, kuinka saisivat heti työn, jos haluaisivat, mutta eivät viitsi hakea, koska ansiosidonnainen on niin reilu.
Säkin leuhkit työpaikan kahvitauolla ulkomaanmatkoilla, jos olet kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia niin mä lähetän sun nimen kaupunginvaltuustoon tai valtiolla Helsingin pääkonttoriin ja viestin, että sua ei kiinnosta työnteko.
Hauska vastaus, mutta olen työpaikkani ainoa työntekijä. Eipä ole ketään, jolle leuhkia olemattomia ulkomaanmatkojani, kun teen etätöitä yksin kotona :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣
On, kaupungin yksikön työkokeilussa toimistotöissä näkee asiakastietoja ja yllättäviä totuuksia. Mä en aiemmin tiennyt, että serkun vaimo on sitä 6 vuotta vanhempi. Eikö yleensä oteta itseä nuorempi vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista saavat ovat aika hyväosaisia. Mielestäni on tärkeää, että myös heiltä leikataan, ei vain heikoimmassa asemassa olevilta.
Mitä ihmettä sä kaikesta kaikille olet kateellinen? Liity liittoon ja saat sinäkin rikastua ja pääset hyväosaisten joukkoon. Kateus on rumaa ja näkyy kyllä naamasta.
Jos on pieni palkka, ansiosidonnainen saattaa olla vain vähän enemmän kuin peruspäiväraha.
Itse komppaan jonkin verran tuota edellistä, eli minustakin voi ottaa niiltä, jotka saavat runsaasi ansiosidonnaista ja kaikenlisäksi kikkailevat sen kanssa. Osa leuhkii tällä palstalla, kuinka saisivat heti työn, jos haluaisivat, mutta eivät viitsi hakea, koska ansiosidonnainen on niin reilu.
Säkin leuhkit työpaikan kahvitauolla ulkomaanmatkoilla, jos olet kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia niin mä lähetän sun nimen kaupunginvaltuustoon tai valtiolla Helsingin pääkonttoriin ja viestin, että sua ei kiinnosta työnteko.
Hauska vastaus, mutta olen työpaikkani ainoa työntekijä. Eipä ole ketään, jolle leuhkia olemattomia ulkomaanmatkojani, kun teen etätöitä yksin kotona :).
Kuule, ei hätää, muissa kaupungin yksiköissä on paljon porukkaa töissä 😜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣
On, kaupungin yksikön työkokeilussa toimistotöissä näkee asiakastietoja ja yllättäviä totuuksia. Mä en aiemmin tiennyt, että serkun vaimo on sitä 6 vuotta vanhempi. Eikö yleensä oteta itseä nuorempi vaimo.
Näin myössä missä entiset naapurit nykyään asuu. Muuttaneet halvemmalle asuinalueelle.
On myös kiva nähdä missä entiset ala-aste luokkalaiset asuu.
Aika monilla nuorilla tuntuu olevan säästöjä ja rahaa mitä kuunnellut töissä,me yli 30 vuotiaat velkaisia ja ei varaa ostaa todellakaan joka päivä evästä töihin tämä minun kokemus, mut noilla nuorilla tietenkin vanhemmat jotka auttaa kokoajan. Eräskin 20 vuotias nuori kertoi että
30 000 säästössä ettei haittaa työmatkakulut yms sitten kuitenkin viitsi vaatia 1 euroa takaisin kun hän itse halusi ostaa kaupasta mulle banaanin,suklaapatukan ja pillimehun että samalla nuoret on ahneita ja sitten viitsitään haukkua suuria sukupolvia ahneiksi ja itsekkäiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lie, kaikkien konkurssien jälkeen työnantajat valmistautuvat palkkaamaan paljon työttömiä vain koska pienituloisilta leikataan?
Orpo ja Purra voisivat suoraselkäisesti ja rehellisesti myöntää, ettei toimien ole tarkoitus saada yhtään ketään töihin, mutta pienituloiset ja työttömät ovat ainoa ryhmä, jolta voi leikata, koska he eivät voi puolustautua mitenkään.
Sosiaalietuuksien saajilta leikataan, koska sosiaalietuuksiin menee niin paljon rahaa. Mitä keskituloisilta muka voisi leikata? Ei tule mieleen muuta kuin lapsilisät, ja ne kyllä joutavatkin pois.
Valtion budjetti on 80 miljardia ja työttömyyskorvaukset on 4,9 miljardia ja sossutuet 800 miljoonaa. Ja sossutukia saa myös eläkeläiset.
Yrityksille annettavat suorat tuet ovat vuodessa vajaa 2 mrd, mutta yrityksille annettavat verohelpotukset on nostettu jo 7 mrd::in vuodessa. TEM:n raportin mukaan vain 11 % noista verotuista on taloutta uudistavia.
Valtiovarainministeriön johtajan Järvikareen mukaan verotuet ovatkin päätyneet pääasiassa osinkoihin.
VTV huomatti 2017 raportiissan hallitusta siitä, että nuo verotuet annetaan vieläpä baudjettkehyksen ulkopuolella - ne eivät siis näy valtion menoissa.
Jakuten raportissa todetaan: "kerran annetuilla tuilla on ollut vahva taipumus päätyä pysyviksi".
Ts. verotuet eivät hyödytä Suomen valtiota, kuten tiedämme, ne eivät ole lankaan lisänneet investointeja (päinvastoin, 2009 lähtien Suomeninvesotinnit ovat olleet alle EU-maiden keskitason), eivätkä sittentole voineet kasvattaa työllsiyyttäkään.
Jos nuo verotuet nyt perattaisi (mitä laitaoikeistohallitus ei tietenkään tee), niin ei toki tuo 7 mrdkilahtaisi sellaisenaan valtion tilille, mutta vaikka siitä saataisiin vain puolet, olisi se jo 3,5 mrd - vuodessa.
Vaihotehtoja on , mutta oikeisto ei käytä niitä, koska se olisi pois puolueiden omista tuista joita nämä verotukia saavat yritykset nyt maksavat. Sen lauluja laulat,kenen leipää syöt.
Tosin taviskansalle sitä leipää ei pian enää riitä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣
Näin myössä missä entiset naapurit nykyään asuu. Muuttaneet halvemmalle asuinalueelle.
On myös kiva nähdä missä entiset ala-aste luokkalaiset asuu.
"Työ tekijäänsä opettaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut noissa kaupungin yksiköissä ja osa vakituisista on ollut kahvitauolla 35 minuuttia ja nostaa täyttä palkkaa eli eikun jatkossa ilmoitus kaupunginvaltuustoon.
Ihanaa, että kaupungin työpaikat on täynnä työkokeilijoita vahtimassa vakituisia ja kohta sinne tullaan myös toimeentulotuella.
Ja jos näen, että lasta kuskataan harrastuksiin, kun ollaan saikulla, ulkoilutetaan koiraa tai käydään kaupassa niin soitan työnantajalle, että luvaton poissaolo, oli terve.
Yksinasuvana on pakko ulkoiluttaa koira ja käydä kaupassa myös sairaana.
Ruoat saa tilattua kaupasta kotiin ja ystäväsi voi ulkoiluttaa koiran. Jos koiralle ei ole vara hoitajaa niin silloin ei koiraa pidä ottaa.
Jos ulkoilutat koiraa niin jaksat olla töissäkin.Mitä hölmöilyä! Et voi tietää, minkä vuoksi joku on sairauslomalla. Riippuu työtehtävistä, mikä on hyvä syy olla sairauslomalla. Sen arvioi lääkäri etkä sinä.
Ihan sama mistä syystä olet saikulla. Jos sä olet saikulla niin sä pysyt kotona sisällä tai olet kohta irtisanottu työtön palkattomassa työtoiminnassa.
Jos minulla on käsi paketissa ja en sen vuoksi pysty tekemään työtäni, niin pitääkö todellakin istua se kuukausi pelkästään sisällä, kunnes kipsi poistetaan?
Ei tietenkään tarvi istua sisällä saikulla, jos on käsi kipsissä. Joku provoilee. Raja menee siinä, että et voi mennä saikulla toisen työnantajan hommiin tekemään saman tyyppistä työtä, mistä olet saikulla, etkä tietenkään voi harrastaa mitään sellaista, minkä ei pitäisi olla sairautesi vuoksi mahdollista, esim. et voi pelata golfia, jos olet saikulla siksi, että käsi on kipsissä.
Niin, mutta työnantaja keksii omasta päästääm perättömiä, valheellisia väitteitä kuten, että on toisella työnantajalla töissä, vaikka tosiasiassa ei ole.
Esimerkiksi sairasloman viimeisen päivän iltana (työ siis päivätyö eli ilta-aika on vapaa-aikaa) työntekijä on ulkona vapaa-ajalla niin työnantaja alkaa keksimään perättömiä väitteitä, että on ulkona siviilivaatteissa etsivän töissä jollekulle muulle työnantajalle, vaikka todellisuudessa työntekijä viettää vapaa-aikaa ja on tulossa töihin aamulla eikä ole muita työnantajia kuin yksi ja ainut.
Mikä ongelma siinä on, jos joku tekee vapaa-ajallaan toista työtä? Niinkuin vaikka etsivän hommia iltatöinään?
Joissakin julkisissa viroissa voi tarvita sivutoimiluvan, mutta eihän tavallinen duunari tarvitse, jos vapaa-aikanaan tekee. Toki on reilua kertoa työnantajalle, että missä muualla on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jokutaas kirjoitti:
Ansiosidonnaeinen koskee vain paperitehtaan miehiä, naiset eivät sitä saa, eivätkä ainakan yksinhuoltajat, koska ovat niin hiljaa leikkauksista.
Hallitus on nyt leikkaamassa 600 euroa 2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta.
Lisäksi ei enää riitä, että osa-aikatyötä tekevä kysyy lisätunteja vaan pitää hakea koko-aikatyötä, johon on realistiset mahdollisuudet päästä esim siivooja tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi esim. työkokeilu.
Kyllä nytkin on haettava kokoaikatyötä, jos haluaa työttömyysetuutta. Poikkeus ovat osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevat.
Tarkoitat varmaan työnhakuvelvollisuus-tehtäviä? Niissä riittää ainakin vielä osa-aikatyön haun ilmoittaminen, vaikka olisit kokonaan työtön tai osa-aikatyössä.Tossa on ytk linkki. Pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi.
Moni osa-aikatyössä oleva on pyytänyt 3 kuukauden välein lisätunteja sähköpostilla työnantajalta, mutta kohta se ei enää riitä. Jatkossa pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi.
Ja lisäksi hallitus leikkaa 2-lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta 600 euroa kuukaudessa.
https://www.itahame.fi/uutissuomalainen/6013178Näin hallitus kannustaa ihmiset tekemään koko-aikatyötä.
Eli tuo 600 leikataan asumistuesta sekä sovitellusta päivärahasta.
Mene töihin, doh. Niin ne yh-vanhemmat on ennenkin perheensä elättäneet ilman tukiaisia. Ei yhteiskunta sitä varten ole että voit puuhastella 2 tuntia viikossa duunia ja sitten viettää lopun aikaa kotonasi "lapsia hoitaen" ja samalla tienata kuin keskiluokka.
Aina kun puhutaan, että niin ennenkin elettiin ilman tukiaisia. Mutta ennen oli ennen ja moni asia oli ihan toisin kuin nyt. Ennen pääsi helpommin töihin, mentiin vaan hattu kourassa kysymään suoraan työpaikalta töitä. Ei nykyisin voi mennä vaan kyselemään, pitää ensin lähettää avoin hakemus ellei paikkoja ole haussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jokutaas kirjoitti:
Ansiosidonnaeinen koskee vain paperitehtaan miehiä, naiset eivät sitä saa, eivätkä ainakan yksinhuoltajat, koska ovat niin hiljaa leikkauksista.
Hallitus on nyt leikkaamassa 600 euroa 2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta.
Lisäksi ei enää riitä, että osa-aikatyötä tekevä kysyy lisätunteja vaan pitää hakea koko-aikatyötä, johon on realistiset mahdollisuudet päästä esim siivooja tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi esim. työkokeilu.
Kyllä nytkin on haettava kokoaikatyötä, jos haluaa työttömyysetuutta. Poikkeus ovat osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevat.
Tarkoitat varmaan työnhakuvelvollisuus-tehtäviä? Niissä riittää ainakin vielä osa-aikatyön haun ilmoittaminen, vaikka olisit kokonaan työtön tai osa-aikatyössä.Tossa on ytk linkki. Pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi.
Moni osa-aikatyössä oleva on pyytänyt 3 kuukauden välein lisätunteja sähköpostilla työnantajalta, mutta kohta se ei enää riitä. Jatkossa pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi.
Ja lisäksi hallitus leikkaa 2-lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta 600 euroa kuukaudessa.
https://www.itahame.fi/uutissuomalainen/6013178Näin hallitus kannustaa ihmiset tekemään koko-aikatyötä.
Eli tuo 600 leikataan asumistuesta sekä sovitellusta päivärahasta.
Mene töihin, doh. Niin ne yh-vanhemmat on ennenkin perheensä elättäneet ilman tukiaisia. Ei yhteiskunta sitä varten ole että voit puuhastella 2 tuntia viikossa duunia ja sitten viettää lopun aikaa kotonasi "lapsia hoitaen" ja samalla tienata kuin keskiluokka.
Aina kun puhutaan, että niin ennenkin elettiin ilman tukiaisia. Mutta ennen oli ennen ja moni asia oli ihan toisin kuin nyt. Ennen pääsi helpommin töihin, mentiin vaan hattu kourassa kysymään suoraan työpaikalta töitä. Ei nykyisin voi mennä vaan kyselemään, pitää ensin lähettää avoin hakemus ellei paikkoja ole haussa.
Niin, ennen ei ollut kiinteistöveroa eikä lapsen ala-aste luokalla WhatsApp ryhmää. Ja oli perheverotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monilla nuorilla tuntuu olevan säästöjä ja rahaa mitä kuunnellut töissä,me yli 30 vuotiaat velkaisia ja ei varaa ostaa todellakaan joka päivä evästä töihin tämä minun kokemus, mut noilla nuorilla tietenkin vanhemmat jotka auttaa kokoajan. Eräskin 20 vuotias nuori kertoi että
30 000 säästössä ettei haittaa työmatkakulut yms sitten kuitenkin viitsi vaatia 1 euroa takaisin kun hän itse halusi ostaa kaupasta mulle banaanin,suklaapatukan ja pillimehun että samalla nuoret on ahneita ja sitten viitsitään haukkua suuria sukupolvia ahneiksi ja itsekkäiksi.Ja aika monelle perheelle isovanhemmat maksaa sitä ja tätä esim. lapsille merkkivaatteita, sitten naapuri katsoo, että isot työttömyystuet.
Moni ihminen on todella tyhmä päästään. Mutta kyllä se totuus valkenee, kun saa irtisanomislapun töistä ja pääsee isoille tuille kotiin 😂
Meillä on Marimekon verhoja, pyyhkeitä jne., anoppi ostaa. Ja lapsen täti ostaa muumimukeja.
Mun tuttava perhe oli Dubaissa. Isovanhemmat maksoi matkan oli myös itse siellä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 000 säästössä ettei haittaa työmatkakulut yms sitten kuitenkin viitsi vaatia 1 euroa takaisin kun hän itse halusi ostaa kaupasta mulle banaanin,suklaapatukan ja pillimehun että samalla nuoret on ahneita ja sitten viitsitään haukkua suuria sukupolvia ahneiksi ja itsekkäiksi.Ja aika monelle perheelle isovanhemmat maksaa sitä ja tätä esim. lapsille merkkivaatteita, sitten naapuri katsoo, että isot työttömyystuet.
Moni ihminen on todella tyhmä päästään. Mutta kyllä se totuus valkenee, kun saa irtisanomislapun töistä ja pääsee isoille tuille kotiin 😂
Meillä on Marimekon verhoja, pyyhkeitä jne., anoppi ostaa. Ja lapsen täti ostaa muumimukeja.
Ja kun meillä tuli vauva niin toiset isovanhemmat antoi 2000 euroa, että saadaan ostaa uudet vaunut vauvalle, pinnasänky, sitteri ja muuta tarvittavaa. Ei ne ollet sossun rahoja. Naapurit ajatelkoot mitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Teollisuusliitto järjestelee rivejään. Suomi seisautetaan tarvittaessa. Ensin bussit, sitten satamat
Mukana tuntuisi olevan myös OAJ, JHL, Tehy, PRO, PAM. Akava miettii vielä.
PalstaTrolli kirjoitti:
Sellaista se on, kun ammattiyhdistysten työttömyyskassat on hoidettu päin bärsettä ja kätevästi otettu osaksi lainsäädäntöä ja sosiaaliturvaa.
Työttömyyskassat maksavat vain noin 5,5 prosenttia ansiopäivärahasta ja loput tulevatkin sitten verovaroista.
Ne maksavat sen mitä ovat keränneet jäseniltään. Verovaroista maksetaan se sama määrä mikä työttömyyskassaan kuulumattomille jäsenillekin. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta?
Tästä tuleekin mieleen ne 30-luvun touhut Euroopassa, päämäärä sama tässä uhoamisessa.