SAK: Hallitus on romuttamassa ansiosidonnaisen työttömyysturvan
Suurimmalle osalle työttömistä jäisi hallituksen suunnittelemien leikkausten jälkeen käteen ansiopäivärahaa noin 900 euroa kuukaudessa, kertoo Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) tiedotteessaan.
Hallituksen päätöksillä ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle pääsy vaikeutuu ja turvan tasoa heikennetään.
Ansiopäivärahan saamiseksi vaadittaisiin jatkossa vähintään vuoden työssäoloaika, lisäksi omavastuuaikaa työttömyyden alussa pidennetään.
Lapsiperheellisiltä työttömiltä leikataan lisäksi kokonaan 150280 euron lapsikorotukset.
Nämä leikkaukset ovat ennennäkemättömän rajuja ja kohdistuvat jo ennestään pienituloisiin, SAK:n johtaja Saana Siekkinen sanoo.
Kommentit (725)
Vierailija kirjoitti:
Nämä "päättäjät" pitäisi lomauttaa puoleksi vuodeksi tältä istumalta ilman mitään korvauksia eli täysin tyhjän päälle. Sitten takaisin tullessa voisi kysellä, että miten sujui? Monella ministerillä on satojen tuhansien lainat... lol.... Voisi hiljentyä nämä vaatimukset....
Ihan itse voitte hankkiutua heistä eroon sillä, että ette enää äänestä heitä. Turha täällä on vaalikauden aikana kitistä. Olette valintanne tehneet, ja nyt laitetaan maan talous kuntoon, sori siitä.
Kenellekään ei pitäisi maksaa päivääkään ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Ei ole naapurin vika, jos olen isopalkkaisena totuttanut itseni isompiin menoihin eikä hänen kuulu minun elämistäni maksaa enempää kuin on välttämätöntä. Työttömyysturva on hyvä asia, mutta sen pitää olla kaikille sama ja sellainen, mihin valtiolla on varaa eli turhemmista asioista on pakko leikata. Niitäkin riittää, vaikka aina löytyy valittajia jokaiseen leikkausehdotukseen.
On täysin kohtuutonta, että hyvin ansaitseva ostaa ylihintaisen asunnon ja elää muutenkin kalliisti tietäen, että yhteiskunta maksaa hänen tottumustensa mukaisen tulon, vaikka työt loppuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Taloyhtiöiden konkurssien pelätään lisääntyvän"
Huono juttu tossa on, että jos jollain on asuntolainaa niin se jää ja menettää asunnon eli joutuu maksamaan vuokraa+ velkaa sen takia, että naapureilla ei ole vakituista työpaikkaa ja hallitus vei ansiosidonnaisen.
Yhtä todennäköistä kuin kompastuminen metsästä ja samalla kiimainen karhu hyökkää päälle ja anaaliraiskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuetkin lähtee, jos on kehdannut säästää rahaa.
Paitsi, jos omistaa säästöpossun. Tosin kokoomuksen unelmahan olisi poistaa käteinen, niin köyhiä voitaisiin valvoa entistä paremmin!
Eikö tukihuijareita saisi valvoa? Iihen on perusteet millä jotain harkinnanvaraista maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenellekään ei pitäisi maksaa päivääkään ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Ei ole naapurin vika, jos olen isopalkkaisena totuttanut itseni isompiin menoihin eikä hänen kuulu minun elämistäni maksaa enempää kuin on välttämätöntä. Työttömyysturva on hyvä asia, mutta sen pitää olla kaikille sama ja sellainen, mihin valtiolla on varaa eli turhemmista asioista on pakko leikata. Niitäkin riittää, vaikka aina löytyy valittajia jokaiseen leikkausehdotukseen.
On täysin kohtuutonta, että hyvin ansaitseva ostaa ylihintaisen asunnon ja elää muutenkin kalliisti tietäen, että yhteiskunta maksaa hänen tottumustensa mukaisen tulon, vaikka työt loppuisivat.
Ansiosidonnaisen ansio-osan maksavat palkansaajat itse omista palkoistaan. Miksi palkansaajat eivät saisi vakuuttaa itseään työttömyyden varalle?
Aika karua myydä oma kotinsa vain 3 kk:n työttömyyspätkän tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne saa lähteä kaikilta. Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse.
Suomessa lokit pitävät jonain käsittämättömänä ihmisoikeutena sitä että aikuinen työkykyinen ihminen voi elää muiden siivellä.
Niin, sairaanhoitajana tulevaisuudessa raadat töissä ilman vuorolisiä ja maksaa vuokraa + velkaa, koska pätkätyössä olevalta naapuriltasi vietiin ansiosidonnainen.
Miksi ihmeessä? Jos se ei maksa omiaan niin se kämppä lunastetaan ja myydään jollekin joka maksaa osuutensa.
Vassarit ulísemassa vaikka leikaukset eivät ole edes alkaneet.
Kyyti on teille pummeille kylmää ja mä nautin jokaisesta ketjusta jonka teette tänne.
Ihmiset ovat vuosia kartuttaneet työn teolla työllisyysrahastoa. Miten jos ansiosidonnaisesta luovutaan. Jaetaanko rahat takaisin palkansaajille? Vai menevätkö ehkä Orpon taskuun?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat vuosia kartuttaneet työn teolla työllisyysrahastoa. Miten jos ansiosidonnaisesta luovutaan. Jaetaanko rahat takaisin palkansaajille? Vai menevätkö ehkä Orpon taskuun?
No tämä! Ja miten voi hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen, joka maksetaan myös tästä palkansaajien itsensä ja heidän työnantajien kartuttamasta kassasta? Ei ole kyse valtion rahoistakaan, niin miten he luulevat, että voivat niitä alkaa määräilemään?
Vierailija kirjoitti:
Milloin yleislakko?
Syksyllä varmasti. Ja kun noita ammattiryhmiä katsoo, näyttäisi että Suomi todellakin menee kiinni 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin yleislakko?
Syksyllä varmasti. Ja kun noita ammattiryhmiä katsoo, näyttäisi että Suomi todellakin menee kiinni 😁
Mitäs on mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vassarit ulísemassa vaikka leikaukset eivät ole edes alkaneet.
Kyyti on teille pummeille kylmää ja mä nautin jokaisesta ketjusta jonka teette tänne.
Samasta nautinnosta nämä kaikki köyhien kurjistukset tehdään. Purra ja orban nauttii, kun saa lyödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, jos omistaa säästöpossun. Tosin kokoomuksen unelmahan olisi poistaa käteinen, niin köyhiä voitaisiin valvoa entistä paremmin!
pankkitiedoissa kysytään käytetäänkö käteistä, matkoille otan käteistä koska pelkään että menetän kortin käteistä nostaessa ulkomailla, toinen kortti aina mukana
Saksassa ihmetellään tätä Suomen hallitusta kun saa raiskata ja pahoinpidellä sekä rasistoida toisia aivan vapaasti ja siihen on luvan antanut UUSI HALLITUS..
EK pääsi päättämään työlainsäädännön muutoksista. Hallitus tekee mitä käsketään. Työläiset laitetaan paikoilleen elämään pelossa ja pienellä palkalla. Sikariporras ottaa vallan takaisin.
Minä en mene töihin, jos tämä ansiosidonnaisuuden kuritus tulee voimaan. Teen pimeitä töitä hoitoalalla. Kyllä, hoitoalalla on pimeitä töitä. 😂
Pimeät työt tulevat lisääntymään. Uskokaa tai älkää, hoiva- alallakin voi tehdä töitä pimeästi. Itse olen henkilökohtaisena avustajana 2: lle avustettavalle, pimeästi.
No tietenkin muuttuu. Kaikki pois.
Eikä sillä mitään merkitystä enää ole, ansiosidonnaista tulee lähes peruspäivärahan suuruinen .
T. Orban