Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suostutko ostamaan työmatkaliput itse?

Vierailija
23.08.2023 |

Vaihdoin työpaikkaa ja uudessa paikassa on minusta kummallinen käytäntö: kaikki lento- ja junaliput yms pitää ostaa itse ja sitten ne laskutetaan matkalaskulla jälkikäteen. Vaiva nyt ei toisaalta ole suuri mutta ärsyttävä vähintään. Aiemmista paikoissa on ollut joko matkavarausjärjestelmä tai matkatoimisto, jonka kautta lippujen ostaminen on pyörinyt. Onko tämä itse ostaminen omalla luottokortilla nykyaikaa ja vallitseva käytäntö? Kyseessä myyntifirma eli matkoja on ihan säännöllisesti.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työpaikan tavat sovi, kannattaa vaihtaa työpaikkaa uudestaan. Omalle kortille en laittaisi edes luotolle työpaikan maksuja/menoja, riittääkö rahat omiin laskuihin? Kyllä työpaikalta pitäs saada työpaikan luottokortti jota höylätä. Laskutuksessahan ne näkee mitä on höylätty ja millon. On mullekkin pomo sanonu et kävisin omalla rahalla ostamassa työtarvikkeita kaupasta ja saisin rahat sitten kuittia vastaan. Nauroin vaan ja olin sitten ilman työvälineitä, kunnes työnjohto ne mulle hommas.

Hyvä, pidä tuo asenne!

Seuraava palkankorotus ja pikainen ylennys ovat taattuja!

Tottakai asenne täytyy pitää. Voiko sitä luottaa työnantajaankin 100%, että et itse saa maksuhäiriö merkintää kun luottoa on jo luoton päälle, että saat omasi ajoissa aina firmalta takaisin?

No ellet ole töissä jossain protestilistalla jatkuvasti keikkuvalla velkaisella nyrkkipajalla ja teet matkalaskusi ajallaan eikä ihan joka päivä tarvitse istua lentokoneessa, kestittää asiakkaita ja yöpyä hotellissa työn takia, niin riski on aika minimaalinen.

Vierailija
22/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työnantajan kuluu huolehtia työmatkan kustannuksista heti eikä sitten joskus. Näin meillä toimitaan: lentoliput veloitetaan matkapalvelutililtä, ja muut kustannukset hoidetaan firman luottokortilla.

Ihan tyypillinen matka esim. Aasiaan: lennot 2500 euroa ja viikon majoitus 1000 euroa, aika paljon firma olisi velkaa matkustajalle jo tuossa vaiheessa - vaikka oman kortin luottoraja kestäisikin. 

Tiedän, että monessa muussa firmassa toimitaan toisin, mutta epäreilulta se tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh.... En ikimaailmassa alentuisi säästämään palkastani, jotta voin ostaa jotain ties kuinka kalliita lippuja, saadakseni rahat takaisin sitten joskus. Näin niitä tyhmiä vedätetään XDDDD.

No jotkut ei elä niin kädestä suuhun että yhdet lentoliput vaatisi erityistä säästämistä. 

Joo mutta kun luottokortilla on kolme asiakasdinneria a 400€, pari hotelliyötä ja kahdet lentoliput niin ollaan tonnissa hyvin äkkiä.

Niin, millä logiikalla se vaatii säästämistä jos kulut on luotolla? Tässä ketjussa pyörii joko röllejä tai porukkaa jolla ei ole mitään kokemusta työmatkailusta, matkalaskuista, luottokorteista tai tuskin työelämästä muutenkaan.

Vierailija
24/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin kuin käsketään, tai saat lopputilin ja lomarahat! Mutta älä aina kitise!

Vierailija
25/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä ostaa lentoliput, junaliput ja bussiliputkin. Eikö kaikki osaa käyttää nettiä vai miksi se on ongelma?

Vierailija
26/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu täysin työpaikasta; edellisessä työpaikassa maksettiin itse (poislukien lentoliput, jotka tuli matkatoimiston kautta) ja sitten laskutettiin jälkikäteen matkalaskulla. Nykyisessä paiakssa ei saa mitään maksaa itse, vaan työnantajalta on saatu luottokortti, jota tulee ehdottomasti käyttää työhommissa.

Vierailija
27/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netistä ostaa lentoliput, junaliput ja bussiliputkin. Eikö kaikki osaa käyttää nettiä vai miksi se on ongelma?

Meillä kyse on myös työnantajan vastuusta. Kun ostot tehdään keskitetysti, tiedetään kuka heiluu missäkin päin maailmaa.

Vierailija
28/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan laittaisi mitään omalle luotolle työnantajan hyväksi. En senttiäkään.

Vierailija
29/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaali käytäntö.

Vierailija
30/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alle 20 hlön firmassa matkaliput maksetaan itse ja tehdään matkalasku, mutta jos ei satu olemaan rahaa, niin työnantaja kyllä vilauttaa varushetkellä luottokorttia. Hotellitkin maksetaan itse, jos paikkakunnalla ei ole sopimushotellia. Isoin matkalaskuni on ollut useita satasia. Firman luottokortteja on lähinnä jatkuvasti matkustavilla myyjillä. Itse teen työmatkan pari kertaa vuodessa, joten ymmärrän hyvin, ettei minulle ole järkevää hankkia firman luottokorttia, josta menee kokoajan kuitenkin kuluja. Eri asia, jos työskentelisin suuremmassa yrityksessä tai tekisin enemmän työmatkoja.

Vierailija
31/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätevää. Sinnekkö ei tarvitse millään maksaa? Minä hölmö olen aina nettiostokset maksanut.

Vierailija
32/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kansainvälistä toimintaa , niin matkat kannattaa hankkia hyvin ohjeistetun matkatoimiston kautta, niin kulut pysyvät kurissa.

Omatoiminen lentojen ostaminen johtaa kalliiden lippujen (esim businessluokan) hankkimiseen, ja lentomailien keräilijät ujuttavat matkaansa lisälenkkejä ja mutkia pisteiden toivossa

Vierailija
33/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isohkossa firmassa kaikilla työmatkoja edes joskus tekevillä on firman luottokortti. Sen kustannus korttia kohden on 20 euroa/vuodessa.

Vierailija
34/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama systeemi, että matkat maksetaan ensin itse ja sitten pyydetään matkalaskulla rahat takaisin. No, lennot hankitaan toimiston kautta, mutta jos samaa kautta hankkii hotellin, niin se pitääkin jo itse maksaa, eikä lasku lähde työnantajalle. Vähän ärsyttävää, mutta onneksi on säästöjä ja luottokorttikin.

Vierailija
35/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinani, pörssiyhtiössä, firma järjesti henkilökohtaiset luottokortit joita käytettiin matkustamiseen. Siis se oli mun henkilökohtainen kortti ja lasku tuli mulle, mutta firma oli ne hankkinut könttänä ja sopinut limiitit (yli sen mitä henkilökohtasesti olisin aloittelijan palkalla saanut).

Mun mielestä tuokin oli väärin ja varasin matkani aina sihteerin kautta, jolloin laskut ei olleet hetkeäkään omalla vastuullani.

Syy käytäntöön oli se että aiemmin firman korteilla oli maksettu henkilökohtaisia menoja, vaikkapa tuliaisia. Kaikki siitä sitten kärsi.

Vierailija
36/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työpaikan tavat sovi, kannattaa vaihtaa työpaikkaa uudestaan. Omalle kortille en laittaisi edes luotolle työpaikan maksuja/menoja, riittääkö rahat omiin laskuihin? Kyllä työpaikalta pitäs saada työpaikan luottokortti jota höylätä. Laskutuksessahan ne näkee mitä on höylätty ja millon. On mullekkin pomo sanonu et kävisin omalla rahalla ostamassa työtarvikkeita kaupasta ja saisin rahat sitten kuittia vastaan. Nauroin vaan ja olin sitten ilman työvälineitä, kunnes työnjohto ne mulle hommas.

Hyvä, pidä tuo asenne!

Seuraava palkankorotus ja pikainen ylennys ovat taattuja!

Tottakai asenne täytyy pitää. Voiko sitä luottaa työnantajaankin 100%, että et itse saa maksuhäiriö merkintää kun luottoa on jo luoton päälle, että saat omasi ajoissa aina firmalta takaisin?

Minulla ei ole luottoa luoton päälle. Firma taas on yli 30-vuotias PK-yritys ja vakavarainen. Vakavaraisuus tulkittakoon tässä niin, että kaikki laskut maksetaan ajallaan ja kassassa on silti reilusti rahaa. Voin siis ihan hyvin maksaa lentomatkani luottokortilla, kun tiedän että ne maksetaan luottokorttitililleni takaisin viikkoja ennen kuin luottokorttiyhtiö kaipailee rahojaan. Kaikilla ei tietenkään välttämättä ole yhtä hyvä tilanne, ja tilanteen mukaan pitää mennä.

Vierailija
37/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kansainvälistä toimintaa , niin matkat kannattaa hankkia hyvin ohjeistetun matkatoimiston kautta, niin kulut pysyvät kurissa.

Omatoiminen lentojen ostaminen johtaa kalliiden lippujen (esim businessluokan) hankkimiseen, ja lentomailien keräilijät ujuttavat matkaansa lisälenkkejä ja mutkia pisteiden toivossa

Outo ajatus.

Meillä PK-yrityksessä ne harvat jotka firman piikkiin lentelevät varaavat kyllä hyvissä ajoin itse tasan edullisimmat liput Farecomparen ja muiden kautta, ja sama hotellien kanssa. Ja sanalla edullisimmat tarkoitan kokonaisedullisimmat, eli sellaiset joissa lipun hinnat vastaan menetetyt työpäivät tuottavat mahdollisimman vähän kuluja firmalle. Mutta meillä onkin vastuulliset työntekijät, joille tuommoiset hommat voi antaa hoidettavaksi miten itse parhaimmaksi katsovat. Systeemi takuulla muuttuisi, jos esiintyisi väärinkäytöksiä. Mutta eihän niitä tule, kun 25 hengen firmassa kaikki väkisinkin tietävät kaikkien menot.

Vierailija
38/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama systeemi, että matkat maksetaan ensin itse ja sitten pyydetään matkalaskulla rahat takaisin. No, lennot hankitaan toimiston kautta, mutta jos samaa kautta hankkii hotellin, niin se pitääkin jo itse maksaa, eikä lasku lähde työnantajalle. Vähän ärsyttävää, mutta onneksi on säästöjä ja luottokorttikin.

Luottokortin ymmärrän, mutta mihin tarvitset säästöjä? Eikö firma osaa maksaa matkalaskua kuukauden kuluessa, vai etkö osaa tehdä sitä ajoissa?

Vierailija
39/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bändistä 7 ylöspäin saa firman kortin. Muut maksavat omalla

Vierailija
40/42 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut itse, mutta ei ole haitannut koska matkoja niin harvoin.

Yleensä kai ulkomaanmatkat firma järkkää mutta kotimmaan juna tai lentoliput joutuu monessa firmasa hankkimaan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän