Lopetimme kaikenlaisen turhan ostamisen..
Sovittiin perheen kanssa yhdessä että nyt kun tulee kovat ajat niin maksetaan talolainaa pois nopeammin .. lapsetkin ymmärsivät tilanteen.. ruokaostokset kerran viikossa harkiten,suunnitellaan mitä ruokaa tehdään. Ei käydä lomamatkoilla. Peruutimme ElisaViihteen sekä Netflixin . Lapset vaihtavat futiksen ilmaiseen yleisurheiluun ja lisäksi harkitsemme toisen auton myymistä ,ei siitä paljon saa mutta säästää pensakuluissa ja trafimaksuissa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
4, jos viihde ja harrastus on turhaa niin mikä on se millä rajaat, mikä on turhaa ?
Meikit, kampaaja? Jne...
Elämästä pitää nauttia, ja matkustelu on osa sitä.
Viihteen saa Youtubesta ja avomereltä.
Missä voi yleisurheilla ilmaiseksi? Kyllä siitäkin jotain kausimaksuja menee. Vakuutukset, lisenssit, kisamatkat jne.
Vierailija kirjoitti:
Missä voi yleisurheilla ilmaiseksi? Kyllä siitäkin jotain kausimaksuja menee. Vakuutukset, lisenssit, kisamatkat jne.
Lähimmällä urheilukentällä.
Kilpaurheilu on sitten erikseen.
Jotenkin hauskaa lukea, miten normaalia elämää pidetään jotenkin "turhan kulutuksen minimoimisena". Olen elänyt tuolla tavalla 15 vuotta ja kartuttanut omaisuutta sen verran, että ei tarvitse käydä enää töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimmällä urheilukentällä.
Kilpaurheilu on sitten erikseen.
Yleisurheilu on muutakin kuin kentän ympäri juoksua. Ei omalla lähikentällä ainakaan mitään välineitä ole kaikkien käytössä. Paikallisen seuran treeneissä niitä sitten näkyykin. (Ja käyn itse juoksemassa viikottain siellä kentällä, koska harrastan juoksua ja vetotreeniä on kivempi tehdä kentällä kuin maantiellä).
Muuten ap:lla on ihan hyvät suunnitelmat, mutta itse en kyllä lasten liikuntaharrastuksista säästäisi vain nopeamman lainanmaksun takia (eri asia jos rahat on oikeasti loppu). Säännöllinen ohjattu liikunta kantaa pitkälle tulevaisuuteen ja antaa perustan liikunnalliselle aikuisuudelle. Jos nyt olette vieneet lapsenne jonnekin superkalliiseen suurseuraan, niin löytyisikö joku halvempi pikkuseura? Ainakin omassa kaupungissa ne tunnetut isot veikkausliigaseurat on hirveän hintaisia, mutta helposti löytyy pienempiä ja huomattavasti edullisempiakin vaihtoehtoja.
Minä olen myös jarruttanut kulutustani. En niinkään siksi ettei ole varaa mutta protestina nykyiselle hallitukselle.
Mitkä kovat ajat? Ja mitä se auttaa että pari vuotta ette elä ollenkaan, maksatte vaan taloa pois?
Tuosta tuli mieleen kun näin ylioppilasjuhlissa vanhan tutun joka on pomona pankissa.. kertoi että suomalaiset maksavat nyt lainoja urakalla pois ja ostavat vain tarpeellista ..auto , vene ja mökkikauppa ei käy sen takia ollenkaan.myös rahastoja lunastetaan ja lyhennetään lainoja
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan just päästy eläkkeelle. Eli olemme nähneet 80- luvun kulutusjuhla-ajan, 90-luvun laman, erilaiset kriisit 2000 luvulla. Mutta aina on eletty samalla tavalla ( siis emme osallistuneet juurikaan kulutusjuhlaan) taviselämää ja lapset kasvatettu aikuisiksi. Missään vaiheessa ei ole ollut taloudellisia ongelmia. Tavallisia palkansaajia oltiin
Onnistuitte välttymään 90-luvun työttömyydeltä, itse en, mutta kouluttauduin sotealalle, jossa töitä riitti eläkkeelle pääsyyni asti.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tuli mieleen kun näin ylioppilasjuhlissa vanhan tutun joka on pomona pankissa.. kertoi että suomalaiset maksavat nyt lainoja urakalla pois ja ostavat vain tarpeellista ..auto , vene ja mökkikauppa ei käy sen takia ollenkaan.myös rahastoja lunastetaan ja lyhennetään lainoja
..näin näyttää olevan meno toistaiseksi..jossain vaiheessa mopo keulii taas
Kuka noita edes ehtii katsomaan, samaa scheissea kaik täynnä