Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen monta kertaa miettinyt, että olisi ollut parempi syntyä Ruotsiin. Onko muilla samanlaisia ajatuksia?

Vierailija
22.08.2023 |

Olen pian 50v. Mummini oli suomenruotsalainen, samoin pääkaupunkiseudulla asuvat serkut. Minä olen jostain väliltä.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Minusta Suomessa on aivan hyvä. Mutta ei minulla olisi mitään sitä vastaan, että olisin syntynyt Ruotsissa. Molemmat ovat hyviä maita!

Vierailija
2/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit syntynyt Ruotsiin, et tajuaisi olla siitä kiitollinen vaan haaveilisit silloin jostain muusta syntyperästä. Kaikki me haluamme katsoa joitakin ihmisiä alaspäin.

Sinä pidät itseäsi parempana mainostamasi mummin tähden (olisitko maininnut vaikkapa kainuulaista mummia?) Ajattelet rahvaanomaisesti ihmisistä. Tsemppaa vähän, vaikka ihan sen mummisi tähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni olen syntynyt Suomessa, mutta joskus pysähdyn miettimään, miksen muuttanut 1970-luvulla Ruotsiin, vaikka sitä mulle tarjottiin. Enää taitaa olla turha sen enempää miettiä kuin lähteä elämäänsä sinne järjestämään.

Vierailija
4/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet riittävän vanha muistaaksesi sellaisen Ruotsin johon olisi ollut parempi syntyä kuin Suomeen.

Kukaan alle 30-vuotias ei tajua mitä ihmettä horiset ja epäilee varhaista dementiaa.

Vierailija
5/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin nuorena lähtenyt sinne lamaa karkuun, jos olisi ollut mahdollista.

Vierailija
6/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin lähteä Ruotsiin töihin. Uskoisin työllistyväni mutta Suomessa ikäsyrjintää.

Vierailija
7/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus -80-luvulla kyllä, ei enää. Tilanteet ovat muuttuneet. Hyvä puoli on se että siellä ei ole ikäsyrjintää kuten Suomessa. Myös tiet ovat paremmassa kunnossa.

Vierailija
8/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on minunkin suosikkini. Yritän tähdätä uudesti syntyessäni, että osuisin johonkin varakkaaseen ja kauniiseen ruotsalaiseen perheeseen.

Vierailija
9/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Ruotsissa melkein 10 vuotta ja muutin juuri takaisin. Töitä saa helpommin kuin Suomessa ja verotus on ylemmissä tuloluokissa kevyempää. Suurissa kaupungeissa meno on nykyisin vähän levotonta, mutta jos ei haittaa niin sinne vaan. Synnyinmaata ei saa valita mutta pääseehän täältä onneksi pois.

Vierailija
10/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun huonosti ja Ruotsissa olisi varmasti vaikeaa kun uskon, että heräisin aina laukausten ja pommien ääniin.

Ehkä niihin tottuisi.

Vierailija
11/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Ruotsissa ja mieluummin synnyin Suomeen. Ruotsi olisi toki myös ihan hyvä vaihtoehto.

Miten suomenruotsalaisuus liittyy asiaan? Ovat erittäin suomalaisia ja ero ruotsalaisiin selvä.

Vierailija
12/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen monta kertaa miettinyt että olisi ollut parempi etten olisi syntynyt ollenkaan.

Vierailija
13/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan nykypäivän Ruotsiin. En ymmärrä tuon maan ihannoimista muutenkaan. Olen muutamana kesänä joutunut ajamaan kyseisen maan läpi ja aika nuhjuista ja masentavaa tuo maa pitkälti on.

Vierailija
14/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olisin halunnut syntyä Norjaan.

Vierailija
15/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok ajattelin että olet katujengissä

Vierailija
16/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan nykypäivän Ruotsiin. En ymmärrä tuon maan ihannoimista muutenkaan. Olen muutamana kesänä joutunut ajamaan kyseisen maan läpi ja aika nuhjuista ja masentavaa tuo maa pitkälti on.

Ooh, kylläpä sinulla on kattava kokemus kun olet ajanut joskus siellä. Odota, kun kerron millaista on ajaa Suomessa...

Vierailija
17/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Ruotsissa oli ennen parempi, kun ne ei ole ollut sodassa aikoihin.

Mut nyt maa on pilalla.

Norja on paras siellä öljytulojakin

Vierailija
18/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä ihan hienojakin paikkoja, mutta totta on että kun lähtee syrjemmälle on todella karua. Ja vielä autiompaa ja rähjempäå kuin Suomessa

Vierailija
19/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet riittävän vanha muistaaksesi sellaisen Ruotsin johon olisi ollut parempi syntyä kuin Suomeen.

Kukaan alle 30-vuotias ei tajua mitä ihmettä horiset ja epäilee varhaista dementiaa.

Kumma kyllä ne alle 30-vuotiaatkin suomalaiset muuttaa useimmiten Ruotsiin kaikista maailman maista. Muuttoliike toiseen suuntaan on olematon. Wonder why.

Vierailija
20/45 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joskus, ei enää. Suomi on parempi.