En ole teknisellä alalla tavannut kertaakaan hr-ihmistä työhaastatteluissa
Insinööri, vankka osaaminen sähköautomaatiotekniikasta. En ole työhaastatteluissa tavannut koskaan sitä kuuluisaa rekrytoijaa. Työhaastatteluissa on ollut mukana pomo ja pomon pomo. Eli klassinen yksi yli -systeemi.
Onko nämä rekrytoijat jotain alakohtaisia erikoisuuksia?P
Kommentit (12)
hr-ihmiset juttelee asioista pomon ja pomon pomon kanssa.
Itse olen kerran ollut työhaastattelun ekalla kierroksella rekryfirman edustajan kanssa. Seuraava kierros sitten oli varsinainen työnantaja.
Ehkä se on lähinnä roolista kiinni. Perusjamppaan ei kannata hr-ihmisen tuhlata aikaa.
Mitä? Tarkoitatteko että rekryt muka onnistuisi ilman niitä tuikitärkeitä "missä olet viiden vuoden päästä?" ja "kerro hyvät ja huonot puolesi" kysymyksiä :o
En minäkään luonnontieteellisellä alalla. Yksikön esimies on aina hoitanut haastattelun.
Vierailija kirjoitti:
hr-ihmiset juttelee asioista pomon ja pomon pomon kanssa.
Itse olen kerran ollut työhaastattelun ekalla kierroksella rekryfirman edustajan kanssa. Seuraava kierros sitten oli varsinainen työnantaja.
Ehkä se on lähinnä roolista kiinni. Perusjamppaan ei kannata hr-ihmisen tuhlata aikaa.
Pomo/pomon pomo tilaa hr-asiantuntijalta työsopimuksen ja hr-asiantuntija hoitaa byrokratiaa.
"Rekrytoija" on yleensä tiimin esihenkilö. Mistä olet kehitellyt ajatuksen, että rekrytoija olisi hr-osasto?
It-alalla, nainen. Olin juuri haastattelussa, jossa mukana HR-asiantuntija. Ihan ok, mutta kun mentiin teknisiin yksityiskohtiin tulevan pomon kanssa, pitkästyi ja näytti sen. Paloi halusta päästä itse osallistumaan. Näin Korona-ajan jälkeen pomoillakin on tarvetta keskustella nokikkain ja vaihtaa ajatuksia. Parasta ehkä olisi että ne Hr- ihmiset esiintyy ensin ja sitten poistuvat omiin töihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Tarkoitatteko että rekryt muka onnistuisi ilman niitä tuikitärkeitä "missä olet viiden vuoden päästä?" ja "kerro hyvät ja huonot puolesi" kysymyksiä :o
Onko nämä mielestäsi kysymyksiä, joita vain HR-ihminen voi esittää? Vaikka mä olen tavannut rekryihmisiä haastatteluissa, niin nämä kysymykset ovat tulleet yleensä niissä haastatteluissa, joissa HR-edustajia ei ole.
-1
Vierailija kirjoitti:
It-alalla, nainen. Olin juuri haastattelussa, jossa mukana HR-asiantuntija. Ihan ok, mutta kun mentiin teknisiin yksityiskohtiin tulevan pomon kanssa, pitkästyi ja näytti sen. Paloi halusta päästä itse osallistumaan. Näin Korona-ajan jälkeen pomoillakin on tarvetta keskustella nokikkain ja vaihtaa ajatuksia. Parasta ehkä olisi että ne Hr- ihmiset esiintyy ensin ja sitten poistuvat omiin töihinsä.
On toki virhe näyttää kyllästyneeltä, mutta eihän HR-ihminen tietenkään juttele teknisistä yksityiskohdista. Hänen roolinsa on selvittää muita asioita, kuten sopivuutta yrityksen kulttuuriin, motivaatiota ja vaikka urasuunnitelmia. Noita asioita se teknisesti suuntautunut esihenkilö harvemmin kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä mielestäsi kysymyksiä, joita vain HR-ihminen voi esittää? Vaikka mä olen tavannut rekryihmisiä haastatteluissa, niin nämä kysymykset ovat tulleet yleensä niissä haastatteluissa, joissa HR-edustajia ei ole.
-1
Aika moni skippaa kysymykset, koska tietää, ettei niihin saa rehellisiä vastauksia.
On ollut joko tuleva esimies ja esimiehen esimies. Tai sitten tuleva esimies ja HR henkilö.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää, kun näillä hr-tantoilla ei ole mitään kompetenssia itse substanssiin.
Mä olen, IT-alalla. Käynyt HR:n järjestämissä soveltuvuustesteissä, joissa oli rekrypsykologin tms haastattelukin. Samaten rekryfirman järjestämän haastattelun (ennen kuin pääsee sinne pomon haastateltavaksi) lasken tähän samaan kategoriaan.