Mitä ajattelet aikuisesta jonka unentarve on 10 tuntia?
Kommentit (43)
Kuule ap!
Sanoisin, että ihan perseen hyvät unenlahjat.
Etenkin täysin henkisesti terveet, etenkin maaseudulla asuvat perheenisät, nukkuvat kevyesti ja helposti, lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 9-10 tuntia.
Maalla vietetään runsaasti aikaa ulkona vapaalla, kuten viikonloppuina.
Kun lauantai-iltana tullaan ulkoa sisään syömään, joskus klo 17 aikoihin, ja sauna lämmitetään klo 19-20 kylvettäksi.
Niin ainakin meidän perheen isäntä, kuorsaa jo täysillä klo 21. Lotto-arvonnan aikoihin, saunomisen jälkeen.
Lapsilla on omat nettijuttunsa omissa huoneissaan.
Kun mies herää sunnuntai aamuna, n. klo 9 aikoihin, hän on täysin virkistnyt hyvästä, n. 12 tunnin unestaan, ja taas täynnä tarmoa.
Kantsii hokata sekin, että tämä mies saattaa viikottain tehdä ylipitkiä työpäiviä toisinaan, suunnittelu- ja tuotekehittely töissä.
Ihan vain siksi, jotta pieni erikoisalan firma, pysyy pystyssä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
8-10 tuntia on useimmille aikuisille se tarvittava määrä, jolla pysyy terveenä.
Ei ole, 6-8 tuntia on oikea määrä jos vanhaksi haluaa elää. Se on tutkittu fakta. Yli 8 tuntia nukkuvat kuolevat nuorempana. 10 tuntia joka yö nukkuva ei ole terve
Että voi hitto ku pärjäisi vähemmällä unella.
Vaihdevuodet vaikutti unenlaatuun eli pitää nukkua enenmän kun unenlaatu on huonompi. Nuorempana riitti 7h laadukasta unta. Työt,treenit ja muut menot,ihan normaalia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-10 tuntia on useimmille aikuisille se tarvittava määrä, jolla pysyy terveenä.
Ei ole, 6-8 tuntia on oikea määrä jos vanhaksi haluaa elää. Se on tutkittu fakta. Yli 8 tuntia nukkuvat kuolevat nuorempana. 10 tuntia joka yö nukkuva ei ole terve
En halua elää vanhaksi. Jos saisin nukuttua joka yö 10-12h, niin olisin valmis kuolemaan vaikka jo 50-vuotiaana. Todennäköisesti en muutenkaan elä niin vanhaksi, tarkoituksenani oli vain pikavisiitti tänne mutta en olisi toivonut näitä mielenterveysongelmia.
Mitäpä tuosta kummempia, nukkuminen ja unien näkeminen on ihanaa. Nukun 10h, joskus ylikin, mieluiten suunnilleen 01-11. Aina ollut hyvät unenlahjat, eikä aamuvirkuksi muuttumista ole näkyvissä vaikka 50v lähestyy.
8 tuntia yöllä ja tunnin päikkärit. Hyvin menee.
Minä 30v nainen. Jos saan nukkua ilman herätyskelloa niin unirytmi on suunnilleen 23-9:00/9:30... Ja tämä ei ole kivaa, varsinkaan jos valvoo puolilleöin niin silloin tietää että turha kuvitella heräävän ilman herätyskelloa ennen klo10 ja olen aina kärttyinen kun nukun 10 tai yli.
Minun ihana mies tarvitsee vähintään 8-9 tuntia, että on virkistynyt.
Nyt yli 50-v hän on ihan täpinöissään jos saa 9-10 tunnin unet ( Tämä määrä oli hänellä vakio nuorempana)
Isot aivot, isot unet. Ainakin hänellä
Mä nukun 11-12 tuntia jos saan. Arkena nukun 9-10 h, koska pitää herätä klo 7. Normaalisti heräisin ilman herätystä klo 9-10. Terve olen. Aina nukkunut paljon. Nukkuminen on kivaa.
Hyvä on jos ihminen saa nukuttua sopivan määrän.
Kuinka paljon Ap, susta olisi hyvä unen määrä?
Ajattelisin, että onkohan masennusta tai jotain muuta huonoa elintavoissa, että tarvii palautuakseen noin pitkät unet. Nythän on useissa tutkimuksissa ollut, että ne ihmiset, jotka pärjäävät 6-8 tunnin unilla, elävät pisimpään. Yli 9h unet altistaa mm. sydäntaudeille.
Syöt liian usein ja liian hiilihydraattipitoista ruokaa tai sitten rauta-arvosi ovat alhaiset (hemoglobiini ja ferritiini). Jos rauta-arvot ovat ok, kokeile pitää ruokailujen välillä 6h taukoa ilman välipaloja, jätä leivän syöminen pois ja korvaa osa pastasta/perunasta/riisistä parsakaalilla, kukkakaalilla ja muilla vihanneksilla. Laita salaatin sekaan kastiketta, joka koostuu 50/50 oliiviöljystä ja omenaviinietikasta (tätä ei tarvitse laittaa 1rkl enempää ateriaan)
Jätä makeutetut sekä sokeriset juomat pois ja täysi herkkulakko päälle.
Nimim. Kokemusta on molemmista ja ohjeellani ainaki mulla nousi vireystila ja unentarve väheni. Painokin putosi...
Itse nukun 6-8h yössä, olen 55v. Tuntuisi oudolta nukkua lähes puolet vuorokaudesta, onkohan kaikki ok jos on noin pitkät unet?
Mä nukun yleensä 9-11 tuntia. Jos nukun vähemmän niin on pakko nukkua päikkärit.
N26
Yli 9 tunnin unet tarkoittaa liikaunisuutta joka voi johtua muuttuneesta terveydentilasta.
Luovat ihmiset tarvii unta ja nauttii siitä. Samoin lepo lisää luovuutta. Ennenhän nukuttiin talvet hämäränhyssyssä.