Onko ketään lääkäriä paikalla? Voiko virtsakivi näkyä röntgenissä?
Minulla epäily virtsakivistä ja olen menossa yksityislääkärille huomenna. Mitä kuvausta kannattaa pyytää virtsakiveä epäiltäessä, röntgeniä vai ultraääntä?
Kommentit (17)
Ei kannata ainakaan yleislääkärille mennä, eivät tiedä mitään
Virtsakivi näkyy molemmissa tutkimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaisiko pyytää ennemmin röntgentutkimusta koska on halvempi kuin ultra?
ap
Potilas ei pyydä mitään, se on lääkäri joka määrää ja päättää mitä tutkimuksia potilaalle tehdään.
Virtsakiven tutkimukseen eli toteamiseen, voidaan käyttää useampia eri menetelmiä.
Yksityisen puolen yleislääkäri, ei ole sen osaavampi tai parempi, kuin julkisen puolen terveyskeskuksen yleislääkäri.
Jotkut noista molemmista ovat kuitenkin
yleislääketieteen erikoislääkäreitä.
Eli suorittaneet erikoistumisen yleislääketieteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaisiko pyytää ennemmin röntgentutkimusta koska on halvempi kuin ultra?
ap
No tottakai kannattaa valita halvempi kuvaus jos tulos on suurinpiirtein sama molemmissa
Mulla on tyypilliset oireet mutta kiveä ei näkynyt ultrassa eikä edes tietokonetomografiassa, vaikka pahat vatsakivut ja virtsan seassa verta...Sen sijaan jotain pieniä mustia hippusia on pari kertaa tullut virtsatessa
Ei virtsakiviä tarvitse epäillä, ne tietää kyllä.
Miksi yksityiselle, itse hakeuduin päivystykseen kunnalliselle virtsakivikipujen vuoksi. Tähän mennessä on otettu kolme kertaa tietokonetomografia, kertaalleen röntgen sekä tähystysleikkaus jossa asennettiin stentti. Edessä olisi vielä stentin poisto. Yksityisellä nämä kaikki toimenpiteet olisivat tulleet todella kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei virtsakiviä tarvitse epäillä, ne tietää kyllä.
Ei kaikille tule sitä järkyttävää kipua ja osalla kivi voi olla jopa oireeton jos on tarpeeksi pieni
Vierailija kirjoitti:
Miksi yksityiselle, itse hakeuduin päivystykseen kunnalliselle virtsakivikipujen vuoksi. Tähän mennessä on otettu kolme kertaa tietokonetomografia, kertaalleen röntgen sekä tähystysleikkaus jossa asennettiin stentti. Edessä olisi vielä stentin poisto. Yksityisellä nämä kaikki toimenpiteet olisivat tulleet todella kalliiksi.
Eivät enää tutki minua kunnallisella. Olin viikon sisällä 3 kertaa päivystyksessä pahan vatsa/nivuskivun takia ja otettiin kuvat, ei näkynyt mitään. Sain Tramalia ja lääkäriltä toteamuksen, että "aina ei vain löydy kivulle syytä"
Kivut kuitenkin jatkuvat ja haluaisin selvyyden asiaan joten pakko mennä yksityiselle
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät enää tutki minua kunnallisella. Olin viikon sisällä 3 kertaa päivystyksessä pahan vatsa/nivuskivun takia ja otettiin kuvat, ei näkynyt mitään. Sain Tramalia ja lääkäriltä toteamuksen, että "aina ei vain löydy kivulle syytä"
Kivut kuitenkin jatkuvat ja haluaisin selvyyden asiaan joten pakko mennä yksityiselle
ap
Mutta eihän ne voi jättää tutkimatta ja sanoa noin? Tee valitus hoitovirheestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta eihän ne voi jättää tutkimatta ja sanoa noin? Tee valitus hoitovirheestä
Mikä hoitovirhe se on jos tutkimuksissa ei löydy mitään? Turhat tutkimukset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämäpä ikävää, itse jouduin olemaan muutamassa tilanteessa hyvinkin tiukkana jotta asiat hoituisivat ja päivystyksissä jouduin käymään yhteensä neljä kertaa, lopulta tilanne huononi niin pahaksi että pääsin lopulta kiireellä leikkausjonojen ohitse. Jaksamisia, toivottavasti saat pikaisesti apuja vaivaasi !
Joiltakin ihmisiltä on virtsakivi lähtenyt pois sellaisessa huvipuiston laitteessa, jossa on jyrkkiä mäkiä ja kova vauhti.
Tämä vain erikoisuutena, ei hoito-ohjeena.
höh, palstahan on täynnä erikois asiantuntijoita, joka alalta, joten pöhkö kysymys.
Minuulla on virtsakivi talon nurkalla. Isikin jo kävi aina sillä kivellä. Näkkyy se yheessä valookuvaassa, kun pelataan sulukapalloo kauvan sitte ,mutta miks siinttä pittäis römtegkuva ottoo?
up