Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneisuushäiriö ja ahdistava vanhempi

Vierailija
20.08.2023 |

Olen keski-ikäinen ahdistuneisuushäiriöinen. Olen niin stressaantunut välillä, että esim. asiakkaani ja kollegani ovat huomautelleet asiasta, koska se heijastuu ulosantiini. Stressaan paljon, kaikesta.

Minulla on läheiset välit vanhempiini. Ongelmana on, että vanhempani tuputtaa minulle aina uutta stressinaihetta. Ja minun olisi tarkoituksena nimenomaan välttää stressiä. Milloin minulle soitetaan yhdeksän jälkeen illalla, että pesukone ei toimi, olenko rikkonut sen. Milloin käytän vähäistä vapaa-aikaani tai loma-aikaani väärin yrittäessäni rentoutua, kun en tee mitään hyödyllistä vaan oleskelen. Milloin matot uhkaavat tuhoutua, milloin pöytä, milloin lamput, milloin koko talo, milloin vuorovaikutukseni on vääränlaista (nämä kaikki nyt esimerkkinä viime tapaamisesta).

Näitä sitten pallottelen mielessäni ja viikonlopun rentoutumismahdollisuus on tiessään. Kyse ei ole siitä, että vanhempi olisi myös ahdistuneisuushäiriöinen, vaan hyvin työteliäs, aktiivinen ja dominoiva. Ja minun pitäisi ikään kuin periä tämä elämäntyyli ja asenne itselleni. Kyläillessä meillä joko aletaan siivota sisällä tai siistiä pihaa tai kauhistellaan jotain siisteyden epäkohtaa, tai esim. kysellään miksi tuo on tuossa. Asioita, jotka eivät minulle ole kauhean merkityksellisiä. Siivoaminen puolestani olisi ihan hyvä juttu, jos siitä olisi etukäteen sovittu. Minulle tulee aina hirveän painostava olo jo etukäteen. Kuin olisin täyttämässä jonkun toisen elämää enkä saisi elää siten kuin itse haluan. Kellään samankaltaista tilannetta?

Edeltävä aloitus poistui enkä ehtinyt lukea mahdollisia uusia vastauksia, joten uudelleen aloitus. Asiallisia vastauksia kiitos.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Minä en ole mikään ahdistusvakiokirjoittaja, jos sellaista nyt meinaat.

Vierailija
2/8 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä:

Lisäksi minua on jo useamman viikon vaivanneet todella löysät ulosteet - miltei ripuli. Aamulla saan käydä kakalla kahdeksankin kertaa ja pyypyy on pyyhkimisestä todella hellänä ja jo pelkkä pideellä suihkuttelukin tekee kipeää. Kohtalotovereita paikalla?

-ap-

No niin, tämä ei ollut ap vaan joku kiusanhenki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä julma totuus: vanhempasi leikkaa sinulta siivet. Hän on istuttanut sinuun voimattomuuden, joka lievittyy vain kun uskallat ottaa häneen etäisyyttä. Näennäisesti huolehtivakin vanhempi voi tehdä näin. Hän hyötyy siitä, että olet voimattomana hänen talutusnuorassaan.

Vierailija
4/8 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut vanhemnallesi millaisia tuntemuksia hän herättää eli hän voisi muuttaa toimintaansa. Tarvittaessa etäisyyttä. Ei tarvitse olla mikään kiltti tyttö/poika... olet jo aikuinen ja sinulla on omat rajasi.

Vierailija
5/8 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vanhempasi on pakko-oireinen eli omalla laillaan ahdistunut. Sinun tehtäväsi ei kuitenkaan ole hänen ongelmiaan miettiä. Aseta hänelle rajat.

Vierailija
6/8 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista vanhempaa nähdään mahdollisimman harvoin, ei kutsuta kylään eikä oteta tavaksi soitella puheluita. Ainoa mikä toimii nimim. Kokemusta on

Vierailija
7/8 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä julma totuus: vanhempasi leikkaa sinulta siivet. Hän on istuttanut sinuun voimattomuuden, joka lievittyy vain kun uskallat ottaa häneen etäisyyttä. Näennäisesti huolehtivakin vanhempi voi tehdä näin. Hän hyötyy siitä, että olet voimattomana hänen talutusnuorassaan.

Tässä tuli totuus!

Vierailija
8/8 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa omissa kodeissa. Pyydä yksityisyyttä, sano ettet halua nyt jatkuvaa vierailua. Ehdota että tapaavat sukulaisia ja omat harrasteet heille. Yritä saada etäisyyttä, että voit elää omaa elämääsi. Ei ole pakko olla koko ajan vanhempien kanssa tai jos kontrolloi. Soittele vaikka pari kertaa viikossa lyhyesti (tai kerran) tai sovi soittoajat, ettei tule yhtäkkiä puheluita äidiltä illalla. Soita takaisin, pidä välillä äänettömällä. Sano että työ vie aikaasi ja omat harrasteet jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän