Kun ihminen kuolee niin hoitaako hautaustoimisto aina järjestelyt
vai voiko ne itse hoitaa ja kuinka paljon kalliimpaa se on jos hautaustoimisto hoitaa?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa kuljetukset, (kukat), arkun ja kiven. Yleensä muut palvelut tilataan muualta.
Mä olen kyllä kivenkin tai kaiverruksen hommannut muuta kautta. Turha maksaa kaikesta ylimääräiselle välikädelle.
Hautaistoimisto hoitaa tai on hoitamatta vain ja ainoastaan sen, mitä sen kanssa on erikseen sovittu. - Ilman sopimusta hautaustoimisto ei tee yhtään mitään.
Uskovainen mies
Saat tasan sen, mistä maksat. Ei kukaan ala väkisin järjestää. Voi vaihdella, mitä palveluja mikäkin hautaustoimisto ylipäänsä myy. Eiköhän kukin yritys nettisivuillaan kerro, mitä on kaupan ja mihin hintaan. Lukutaidoton voi soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa kuljetukset, (kukat), arkun ja kiven. Yleensä muut palvelut tilataan muualta.
Kyllä se arkku käydään itse valitsemassa hautastoimistosta, samoin kukat arkulle. Ja samalla valitaan omatkin kukkalaitteet.
Jotkut hautaustoimistot tarjoavat myös pitopalvelun, muistotilaisuuteen.
Ja hautaustoimisto EI HOIDA HAUTAKIVEÄ.
Hautakivi tilataan kiviveistämöiltä itse, juuri selaimilla kaiverryksilla ja ns. fonttityypillä, ja kivimateriaalilla, kun halutaan.
Hautakiven toimittaja myös asentaa kiven paikalleen.
Lisäksi kaikki paperisotaa on hoidettava itse, kuten sukuselvitykset, pankkitiedot, ym. perunkirjoitukseen.
Itse voi tehdä esim. arkun, liinavaatteet ja jopa muistomerkin haudalle sekä pestä ja pukea vainajan, jos näihin on halua ja ennen kaikkea osaamista.
Hautaustoimilaki vaatii, että ruumista käsitellään arvokkaasti vainajan muistoa kunnioittaen. Terveydensuojeluasetuksen mukaan ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa. Ajoneuvolaki määrittelee, että ruumisauto on vainajien kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo, jossa on asiaan kuuluvia erikoisvarusteita. Myös hautamuistomerkeistä on kullakin hautausmaalla omat säädöksensä.
Ap, ilman hautaustoimistoa ei pärjää, kun joku kuolee.
Vähin palvelu minkä sieltä tarvitset, on vainajan kuljetus, ja arkku.
Arkun voi tehdä myös itse, jos haluaa, mutta harvempi sen osaa ja haluaa tehdä.
Jos sulla on puutarha voit itse solmia kukkalaitteet ja hoitaa kaikki muutkin tarvittavat kukat.
Itse voi tehdä niin paljon kuin osaa, ehtii ja viitsii.
Rankkaa on rahastus tällä alalla. Köyhien yhteishautauksen saisi palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se arkku käydään itse valitsemassa hautastoimistosta, samoin kukat arkulle. Ja samalla valitaan omatkin kukkalaitteet.
Hautakivi tilataan kiviveistämöiltä itse, juuri selaimilla kaiverryksilla ja ns. fonttityypillä, ja kivimateriaalilla, kun halutaan.
Lisäksi kaikki paperisotaa on hoidettava itse, kuten sukuselvitykset, pankkitiedot, ym. perunkirjoitukseen.
No, HAUTAUSTOIMISTO TODELLAKIN HOITAA HAUTAKIVEN!
Voi olla ettei kaikissa hautaustoimistoissa ole tätä palvelua, mutta kyllä ainakin isäni kivi tilattiin hautaustoimistosta ja siellä juurikin valittiin kivimateriaali fontit yms.
V*ttu kun täällä on idioottia porukkaa jotka ei osaa ajatella oman kuplansa ulkopuolelle. Että jos siellä perähikiällä on näin, niin muuallakaan ei voi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sen hautakiven tilata myös hautaustoimiston kautta.
Mutta hautaustoimisto toimii siinä vain välittäjänä.
Nekin tilaa toiveiden mukaisen hautakiven, kiviveistämöiltä.
Hautaustoimisto tekee mitä pyydetään ja maksetaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, HAUTAUSTOIMISTO TODELLAKIN HOITAA HAUTAKIVEN!
Voi olla ettei kaikissa hautaustoimistoissa ole tätä palvelua, mutta kyllä ainakin isäni kivi tilattiin hautaustoimistosta ja siellä juurikin valittiin kivimateriaali fontit yms.
V*ttu kun täällä on idioottia porukkaa jotka ei osaa ajatella oman kuplansa ulkopuolelle. Että jos siellä perähikiällä on näin, niin muuallakaan ei voi noin.
Kyllä voi tietenkin.
Mutta hautaustoimisto ei valmista hautakiviä, vaan hankkii ne hautakivien valmistajilta.
Me tilasimme isän hautakiven suoraan kiviveistämöiltä.
Siihen kaiverrettiin valmiiksi jo äidinkin nimi ja syntämaika.
Kun äiti kuolee, kiveen tarvitsee käydä kaivertamassa vain
äidin kuolinaika. Äiti itse halusi näin.
-Viera- kirjoitti:
Rankkaa on rahastus tällä alalla. Köyhien yhteishautauksen saisi palauttaa.
Hautakiveä ei ole pakko hankkia.
Tuhkattu ihminen voidaan kyllä haudata yhteismaalle, yhteiseen muistolehtoon.
Mutta tuhkattava ihminenkin. tarvitsee arkun, ja kuljetuksen krematorioon. Sekä kirkkkoon jos vainaja siunataan.
Hautaustoimiston ruumisauto tarvitaan myös noutamaan kuollut, sairaalan ruumiishuoneelta.
Mikään hautaustoimisto EI hoida kaikkea. Omaisten on ensin asioitava hautausmaan toimistossa. Siellä sovitaan siunauksen aika. Pääsääntöisesti seurakunnasta kerrotaan, kuka on siunaava pappi. Tällä käynnillä kerrotaan seurakunnalle hautaustoimisto, joka hoitaa käytännön asiat: arkku, pukeminen jne. Muistotilaisuuden voi pitää vaikka kotona, ei tarvitse pitopalvelua tilata, jos jaksaa itse tehdä tarjottavat.
No kun rupesin selvittämään asiaa ja menin ekan hautaustoimiston sivuille niin siellä annettiin ymmärtää että hautaustoimisto hoitaa ihan kaiken. Kuulosti vain aika kalliilta se pitkä lista. Ap
Kaikki ei nyt satu kuolemaan sairaalassa. Jos menehtyy kotona, poliisi tulee paikalle, samoin päivystävä hautaustoimisto viemään vainajan ruumiinavaukseen sairaalaan. Tämän jälkeen omaisten valitsema hautaustoimisto jatkaa.
En suosittele mitään tein itse ja säästin -ratkaisua vainajan arkkuun laittamisessa, pesemisessä ja pukemisessa.
🇺🇦🇮🇱
En minä halua halvimmalla päästä ja ruveta itse ruumista kuskailemaan. Mietin vain että mitkä asiat on järkevintä tehdä itse ja mitkä jättää hautaustoimistolle niin että hautajaisten hinta on järkevä. Ap
Laitat ruumiin pyörätuoliin ja kuljetat bussissa. Jos joku ihmettelee, sanot vaan että mummo on vähän väsynyt ja taisi tulla pissakin housuun kun vähän haisee. Aurinkolasit silmille vainajalle niin kukaan ei huomaa mitään outoa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
En minä halua halvimmalla päästä ja ruveta itse ruumista kuskailemaan. Mietin vain että mitkä asiat on järkevintä tehdä itse ja mitkä jättää hautaustoimistolle niin että hautajaisten hinta on järkevä. Ap
Kallista se joka tapauksessa on. Halvimmatkin arkut on melko kalliita, ja kivi ja kaiverrukset ne vasta maksaakin. Perunkirjoitus on myös kallis jos omaa osaamista ei ole. Mahdollisen muistotilaisuusen kuluerä voi olla mitä tahansa riippuen vieraiden määrästä ja tarjottavista.