Kun ihminen kuolee niin hoitaako hautaustoimisto aina järjestelyt
vai voiko ne itse hoitaa ja kuinka paljon kalliimpaa se on jos hautaustoimisto hoitaa?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Isäni hautauskulut olivat 700€. Ei kirkkoa, ei kukkia ei muistotilaisuutta. Itse oli kirjoittanut ohjeet. Suoratuhkaus ja nimilaatta muistolehtoon. Perunkirjoituksen hoidin lakimiehellä, oli 600€.
Johan olet ottanut kalliin lakimiehen, huhhuh!
Ruumiin kuljetukset ja arkkuun laitto on asiat, jotka on pakko ottaa hautaistoimistolta. Muut voit kaiken jonkun muun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään hautaustoimisto EI hoida kaikkea. Omaisten on ensin asioitava hautausmaan toimistossa. Siellä sovitaan siunauksen aika. Pääsääntöisesti seurakunnasta kerrotaan, kuka on siunaava pappi. Tällä käynnillä kerrotaan seurakunnalle hautaustoimisto, joka hoitaa käytännön asiat: arkku, pukeminen jne. Muistotilaisuuden voi pitää vaikka kotona, ei tarvitse pitopalvelua tilata, jos jaksaa itse tehdä tarjottavat.
Missä ihmeen hautausmaan toimistossa?????
Omaiseni kuoli viime viikolla. Poliisi tuli paikalle, samoin hautaustoimiston henkilöt, jotka veivät ruumiin avaukseen.
Ensimmäinen, mitä piti tehdä, oli arkun valinta. Kävin hautaustoimistossa varaamassa sen.
Kirkkoherranvirastosta soitti nainen ja kysyi, milloin hautajaiset pidetään ja mihin vainaja halutaan haudata.
Missä kunnassa näin aktiivinen kirkon virasto on? Erikoista, ettei tuota sovittu siellä hautaustoimistossa.
Ei kai hautaustoimisto sovi papin puolesta milloin hän ehtii siunaamaan vainajan ja eivät he jakele hautapaikkoja. Kirkkoherranvirastossa se sovitaan.
En nyt kuntaa ala tähän julkiselle palstalle laittamaan, koska kyseessä on pieni paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa kuljetukset, (kukat), arkun ja kiven. Yleensä muut palvelut tilataan muualta.
Kyllä se arkku käydään itse valitsemassa hautastoimistosta, samoin kukat arkulle. Ja samalla valitaan omatkin kukkalaitteet.
Jotkut hautaustoimistot tarjoavat myös pitopalvelun, muistotilaisuuteen.
Ja hautaustoimisto EI HOIDA HAUTAKIVEÄ.
Hautakivi tilataan kiviveistämöiltä itse, juuri selaimilla kaiverryksilla ja ns. fonttityypillä, ja kivimateriaalilla, kun halutaan.
Hautakiven toimittaja myös asentaa kiven paikalleen.
Lisäksi kaikki paperisotaa on hoidettava itse, kuten sukuselvitykset, pankkitiedot, ym. perunkirjoitukseen.
Koko hautauksen voi halutessaan hoitaa netissä. Paperisodan voi hoitaa lakimies.
Siunausta, muistotilaisuutta, lehti-ilmoitusta, hautakiveä, mitään näistä ei tarvita. Ne on vain tapoja. Mikä on varmaa, vainaja pitää haudata ja Suomessa sen hoitaa hautaustoimisto, siihen tarvitaan arkku ja kuljetus. Oli sitten kyseessä tuhkaus tai arkkuhautaus.
Vierailija kirjoitti:
Itse voi tehdä esim. arkun, liinavaatteet ja jopa muistomerkin haudalle sekä pestä ja pukea vainajan, jos näihin on halua ja ennen kaikkea osaamista.
Hautaustoimilaki vaatii, että ruumista käsitellään arvokkaasti vainajan muistoa kunnioittaen. Terveydensuojeluasetuksen mukaan ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa. Ajoneuvolaki määrittelee, että ruumisauto on vainajien kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo, jossa on asiaan kuuluvia erikoisvarusteita. Myös hautamuistomerkeistä on kullakin hautausmaalla omat säädöksensä.
Uurnan saa kuitenkin kuljettaa vaikka ihan omassa käsilaukussa. Siitä onkin turha maksaa hautaustoimistolle maltaita.
600€ perunkirjoituksesta on kuule halpaa. Tuttu maksoi juuri 3 tonnia.
-Viera- kirjoitti:
Rankkaa on rahastus tällä alalla. Köyhien yhteishautauksen saisi palauttaa.
Minut saa polttaa, tulee halvemmaksi ja jospa joku viittii luvalliseen paikkaan tuhkat kipata niin hyvä. Henkeni on jo kaukana täältä, ihan sama mitä jäännökselle tehdään.
Hoidin hautauksen netissä. Kuulostaa kauhealta mutta vainaja oli itse laatinut ohjeet niin. Suoratuhkauksella mentiin. Kannattaa googlettaa jos ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voi tehdä esim. arkun, liinavaatteet ja jopa muistomerkin haudalle sekä pestä ja pukea vainajan, jos näihin on halua ja ennen kaikkea osaamista.
Hautaustoimilaki vaatii, että ruumista käsitellään arvokkaasti vainajan muistoa kunnioittaen. Terveydensuojeluasetuksen mukaan ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa. Ajoneuvolaki määrittelee, että ruumisauto on vainajien kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo, jossa on asiaan kuuluvia erikoisvarusteita. Myös hautamuistomerkeistä on kullakin hautausmaalla omat säädöksensä.
Uurnan saa kuitenkin kuljettaa vaikka ihan omassa käsilaukussa. Siitä onkin turha maksaa hautaustoimistolle maltaita.
Isompi ihminen ja tuhkaa tulee noin 5kg verran, eli kauppakassi, ei käsilaukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni hautauskulut olivat 700€. Ei kirkkoa, ei kukkia ei muistotilaisuutta. Itse oli kirjoittanut ohjeet. Suoratuhkaus ja nimilaatta muistolehtoon. Perunkirjoituksen hoidin lakimiehellä, oli 600€.
Johan olet ottanut kalliin lakimiehen, huhhuh!
Perukirjan teko hinnoitellaan sen mukaan mitä siihen tarvitaan sekä myös perinnön suuruuden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen krematointia niin järjestelyissä pääsee vähemmällä.
Tämä usein esitetty vinkki ei pidä paikkaansa. Esim. arkku pitää ostaa yhtä lailla, vaikka krematoitaisiin.
Monilla on tapana sanoa, että "minut saa sitten haudata vaikka muovipussissa kaatopaikalle". No, ei se ihan niin onnistu.
Jep, se krematointi päinvastoin tuo yhden, tai useammankin vaiheen lisään. Useamman siinä tapauksessa, että halutaan järjestää sekä siunaustilaisuus että uurnanlaskutilaisuus. Joka tapauksessa kuljetuksia tulee yleensä enemmän, ja tosiaan uurnan lisäksi pitää joka tapauksessa hankkia arkkukin. Uurna voi toki olla lainauurna, mikäli tuhka tullaan sirottelemaan tai hautaamaan ilman uurnaa.
Vierailija kirjoitti:
600€ perunkirjoituksesta on kuule halpaa. Tuttu maksoi juuri 3 tonnia.
mä tein itse ja maksoi 0 euroa. Tosin olin ainoa perijä eikä vainajalla monimutkaista omaisuutta.
Varmasti ei kotiseurakunnasta soitella hautajaisasialla sitä ekaa puhelua pyytämättä, oli seurakunta mikä hyvänsä.
Eihän he sitä tiedä, kuka on kuollut, ellei sitä ensin heille kerrota. Hautauslupa menee ensin omaisille, ei kirkolle.
Hautaustoimistokaan ei soittele seurakuntaan vain infotakseen kirkkoa kuolemasta, joka ottais sitten siitä kopin ja soittaisi omaisille oma-aloitteisesti.
Kyllä, jos he soittavat, he tekevät jo varauksia tai vähintään tiedusteluja. Kirkko toimii pyynnöstä.
Oli se sitten kuolemantapaus tai lapsen kaste - ei ne papit väkisin toisten juhliin tule, vaikka sitäkin joskus väitetään.
( "Minut on pakkokastettu jo vauvana" jne. Oikea valitusosoite siihen on yhtä lailla omat vanhemmat, ei kotiseurakunta.)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ei kotiseurakunnasta soitella hautajaisasialla sitä ekaa puhelua pyytämättä, oli seurakunta mikä hyvänsä.
Eihän he sitä tiedä, kuka on kuollut, ellei sitä ensin heille kerrota. Hautauslupa menee ensin omaisille, ei kirkolle.
Hautaustoimistokaan ei soittele seurakuntaan vain infotakseen kirkkoa kuolemasta, joka ottais sitten siitä kopin ja soittaisi omaisille oma-aloitteisesti.
Kyllä, jos he soittavat, he tekevät jo varauksia tai vähintään tiedusteluja. Kirkko toimii pyynnöstä.
Oli se sitten kuolemantapaus tai lapsen kaste - ei ne papit väkisin toisten juhliin tule, vaikka sitäkin joskus väitetään.
( "Minut on pakkokastettu jo vauvana" jne. Oikea valitusosoite siihen on yhtä lailla omat vanhemmat, ei kotiseurakunta.)
No, ehkä sinä tiedät sitten paremmin, kuka minulle on soittanut ja kuka ei. Kirkkoherranvirastosta ihan kertoi nainen olevansa, sanoi, että pappi soittaa vielä myöhemmin. Nainen kysyi, mihin hautausmaalle toivomme vainajan haudattavaksi ja onko tarkkaa paikkaa tai sukuhautaa jne. Sovimme hautajaispäivän.
Sitähän minä en tiedä, josko ruumiin hakenut hautaustoimiston edustaja on ollut seurakuntaan yhteydessä.
Hautausluvasta hautaustoimiston edustaja, vainajan hakenut, sanoi:
"Hautauslupa kulkee vainajan mukana. Me toimitamme sen eteenpäin, teidän ei tarvitse sitä hoitaa. "
Eli en tule näkemäänkään hautauslupaa, enkä sitä tarvitsekaan.
Kuka on sanonut, että pappi tulisi väkisin hautajaisiin? Olen aika tarkkaan lukenut nämä sivut, mutta tällaista väitettä en löytänyt, joten väitteletkö ihan itsesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään hautaustoimisto EI hoida kaikkea. Omaisten on ensin asioitava hautausmaan toimistossa. Siellä sovitaan siunauksen aika. Pääsääntöisesti seurakunnasta kerrotaan, kuka on siunaava pappi. Tällä käynnillä kerrotaan seurakunnalle hautaustoimisto, joka hoitaa käytännön asiat: arkku, pukeminen jne. Muistotilaisuuden voi pitää vaikka kotona, ei tarvitse pitopalvelua tilata, jos jaksaa itse tehdä tarjottavat.
Missä ihmeen hautausmaan toimistossa?????
Omaiseni kuoli viime viikolla. Poliisi tuli paikalle, samoin hautaustoimiston henkilöt, jotka veivät ruumiin avaukseen.
Ensimmäinen, mitä piti tehdä, oli arkun valinta. Kävin hautaustoimistossa varaamassa sen.
Kirkkoherranvirastosta soitti nainen ja kysyi, milloin hautajaiset pidetään ja mihin vainaja halutaan haudata.
Missä kunnassa näin aktiivinen kirkon virasto on? Erikoista, ettei tuota sovittu siellä hautaustoimistossa.
Ei kai hautaustoimisto sovi papin puolesta milloin hän ehtii siunaamaan vainajan ja eivät he jakele hautapaikkoja. Kirkkoherranvirastossa se sovitaan.
En nyt kuntaa ala tähän julkiselle palstalle laittamaan, koska kyseessä on pieni paikka.
Hautaustoimisto voi kuitenkin hoitaa ajasta sopimisen omaisen puolesta seurakunnan kanssa, lienee aika yleistä. Me annoimme esimerkiksi toiveeksi, että ensimmäinen sopiva vapaa aika haluamastamme kappelista ja hautaustoimisto kertoi sitten meille, mikä päivä ja aika se olisi. Kun ei ollut mitään perhepappia tms niin pappi ja kanttori tuli seurakunnan vuorolistan mukaisesti. Omaisten ei tarvinnut asioida seurakunnan kanssa suoraan, paitsi tietenkin ohjelmasta ja muusta sovittiin papin ja kanttorin kanssa.
No tuskinpa sitä vainajaa saa itse aivan mihin tahansa haudata joten jonkun muun on se hoidettava pykälien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa kuljetukset, (kukat), arkun ja kiven. Yleensä muut palvelut tilataan muualta.
Kyllä se arkku käydään itse valitsemassa hautastoimistosta, samoin kukat arkulle. Ja samalla valitaan omatkin kukkalaitteet.
Hautakivi tilataan kiviveistämöiltä itse, juuri selaimilla kaiverryksilla ja ns. fonttityypillä, ja kivimateriaalilla, kun halutaan.
Lisäksi kaikki paperisotaa on hoidettava itse, kuten sukuselvitykset, pankkitiedot, ym. perunkirjoitukseen.
No, HAUTAUSTOIMISTO TODELLAKIN HOITAA HAUTAKIVEN!
Voi olla ettei kaikissa hautaustoimistoissa ole tätä palvelua, mutta kyllä ainakin isäni kivi tilattiin hautaustoimistosta ja siellä juurikin valittiin kivimateriaali fontit yms.
V*ttu kun täällä on idioottia porukkaa jotka ei osaa ajatella oman kuplansa ulkopuolelle. Että jos siellä perähikiällä on näin, niin muuallakaan ei voi noin.Kyllä voi tietenkin.
Mutta hautaustoimisto ei valmista hautakiviä, vaan hankkii ne hautakivien valmistajilta.Me tilasimme isän hautakiven suoraan kiviveistämöiltä.
Siihen kaiverrettiin valmiiksi jo äidinkin nimi ja syntämaika.
Kun äiti kuolee, kiveen tarvitsee käydä kaivertamassa vain
äidin kuolinaika. Äiti itse halusi näin.
Voi jessus. Ei se hautaustoimisto tee arkkujakaan itse eikä kasvata kukkia hautavihkoja varten vaan tilaa nuokin ihan siinä missä ne hautakivetkin.
Miksi pitää alkaa saivartelemaan ja vänkyttämään ihan joutavasta asiasta kun se hautakivenkin saa yleensä halutessaan hoidettua siellä hautaustoimistossa ihan siinä missä nuo arkut, kukat ja kuljetukset jne. Osa toimistoista hoitaa aivan kaiken omaisten puolesta eikä tarvitse laittaa kuin nimeä alle. Sitä paperishowta ym selvitystä nimittäin riittää aivan omiksi tarpeiksi ja ei voi kuin huokaista helpotuksesta, ettei omassa lähipiirissä ole näitä ah, niin muodikkaita uusioperheitä tai muuta holtitonta lisääntymistä jolloin niitä perillisiä saa metsästää kissojen ja koirien kanssa.
Toki kaikki maksaa, mutta ei tuota hautakiveäkään tarvitse alkaa itse googlettelemaan ja tilailemaan ellei tahdo. Sillähän ei edes ole kiire vaan se on oikeastaan se ainoa asia jonka kanssa ei tarvitse juosta kieli vyön alla läheisen kuoltua.
Mun ystäväni tuhka ripoteltiin Tampereen arboretumissa Pyhäjärveen vain omaisten kesken.
Äitini ja isäni kuoltua sovittiin seurakunnan kanssa itse suoraan siunauspäivä kun ollaan niin epäsäännöllisissä työvuoroissa että turha siinä on hautaustoimistoa pitää välikätenä, saa myös valita mieleisensä papin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, HAUTAUSTOIMISTO TODELLAKIN HOITAA HAUTAKIVEN!
Voi olla ettei kaikissa hautaustoimistoissa ole tätä palvelua, mutta kyllä ainakin isäni kivi tilattiin hautaustoimistosta ja siellä juurikin valittiin kivimateriaali fontit yms.
V*ttu kun täällä on idioottia porukkaa jotka ei osaa ajatella oman kuplansa ulkopuolelle. Että jos siellä perähikiällä on näin, niin muuallakaan ei voi noin.Kyllä voi tietenkin.
Mutta hautaustoimisto ei valmista hautakiviä, vaan hankkii ne hautakivien valmistajilta.Me tilasimme isän hautakiven suoraan kiviveistämöiltä.
Siihen kaiverrettiin valmiiksi jo äidinkin nimi ja syntämaika.
Kun äiti kuolee, kiveen tarvitsee käydä kaivertamassa vain
äidin kuolinaika. Äiti itse halusi näin.Voi jessus. Ei se hautaustoimisto tee arkkujakaan itse eikä kasvata kukkia hautavihkoja varten vaan tilaa nuokin ihan siinä missä ne hautakivetkin.
Miksi pitää alkaa saivartelemaan ja vänkyttämään ihan joutavasta asiasta kun se hautakivenkin saa yleensä halutessaan hoidettua siellä hautaustoimistossa ihan siinä missä nuo arkut, kukat ja kuljetukset jne. Osa toimistoista hoitaa aivan kaiken omaisten puolesta eikä tarvitse laittaa kuin nimeä alle. Sitä paperishowta ym selvitystä nimittäin riittää aivan omiksi tarpeiksi ja ei voi kuin huokaista helpotuksesta, ettei omassa lähipiirissä ole näitä ah, niin muodikkaita uusioperheitä tai muuta holtitonta lisääntymistä jolloin niitä perillisiä saa metsästää kissojen ja koirien kanssa.
Toki kaikki maksaa, mutta ei tuota hautakiveäkään tarvitse alkaa itse googlettelemaan ja tilailemaan ellei tahdo. Sillähän ei edes ole kiire vaan se on oikeastaan se ainoa asia jonka kanssa ei tarvitse juosta kieli vyön alla läheisen kuoltua.
Olen eri, mutta tuo ensin lainattu kirjoittaja listasi, että "Hautaustoimisto hoitaa kuljetukset, (kukat), arkun ja kiven. Yleensä muut palvelut tilataan muualta". Tuossa kyllä hautakivi on aika satunnainen palvelu juuri mainitsemastasi syystä, sillä ei ole niin kiire. Jos haluaa hoitaa asioita itse, kuten ketjun aloittanut kirjoittaja, niin tuon voi ehkä jättää helpommin omalla kontolle kuin sellaiset asiat, jotka oikeasti pitäisi sopia aika pian kuoleman jälkeen ja joita tosiaan riittää.