Kun ihminen kuolee niin hoitaako hautaustoimisto aina järjestelyt
vai voiko ne itse hoitaa ja kuinka paljon kalliimpaa se on jos hautaustoimisto hoitaa?
Kommentit (60)
Kuten jo monesti todettu, hautauststo hoitaa (isoa) maksua vastaan ne asiat, jotka asiakas haluaa. Täysi paketti sisältää kaiken: vainajan kuljetukset ja käsittelyn (pukeminen), hautausjörjestelyt eli paikan, haudan kaivuun ym valmistelun, kappelin/kirkon, papin ja kanttorin varauksen, kukat kirkkoon, mahdolliset kukkalaitteet/kukat omaisille, ohjelmalehtisten painatuksen, sekä muistotilaisuuden järjestelyt (paikka, tarjoilu, henkilökunta, ohjelma), mahdolliset kuljetukset krematorioon ja takaisin, uurnan laskun järjestelyt, kuolinilmoitukset lehtiin - tässä siis vain esimerkki, joka ehkä valaisee sitä miksi hinta on niin korkea. Hyvin paljon voi myös tehdä itse jos pystyy ja haluaa, ja näin saa hintaa alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä halua halvimmalla päästä ja ruveta itse ruumista kuskailemaan. Mietin vain että mitkä asiat on järkevintä tehdä itse ja mitkä jättää hautaustoimistolle niin että hautajaisten hinta on järkevä. Ap
Kallista se joka tapauksessa on. Halvimmatkin arkut on melko kalliita, ja kivi ja kaiverrukset ne vasta maksaakin. Perunkirjoitus on myös kallis jos omaa osaamista ei ole. Mahdollisen muistotilaisuusen kuluerä voi olla mitä tahansa riippuen vieraiden määrästä ja tarjottavista.
Ei kai arkku pakollinen ole, eikä kivi tai edes hautapaikka. Perunkirjoituksenkin pystyy helposti itse tekemään.
Tämä tuntuu vaihtelevan paikkakunnittain. Tampereella eri hautaustoimistoissa on asiat hoidettu myös seurakuntaan päin, eli ihan siinä psijan päällä asiakaspalvelija on soittanut seurakunnille ja omaisten kanssa asiaa välittäen sopinut siunausajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä halua halvimmalla päästä ja ruveta itse ruumista kuskailemaan. Mietin vain että mitkä asiat on järkevintä tehdä itse ja mitkä jättää hautaustoimistolle niin että hautajaisten hinta on järkevä. Ap
Kallista se joka tapauksessa on. Halvimmatkin arkut on melko kalliita, ja kivi ja kaiverrukset ne vasta maksaakin. Perunkirjoitus on myös kallis jos omaa osaamista ei ole. Mahdollisen muistotilaisuusen kuluerä voi olla mitä tahansa riippuen vieraiden määrästä ja tarjottavista.
Ei kai arkku pakollinen ole, eikä kivi tai edes hautapaikka. Perunkirjoituksenkin pystyy helposti itse tekemään.
Arkku on pakollinen, myös tuhkattaessa. Muut toki eivät.
Pakko kertoa että jotenkin luin "kun ihminen kuolee, hoitaako yliopisto aina järjestelyt" xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku on pakollinen, myös tuhkattaessa. Muut toki eivät.
Näin on, arkku on pakollinen ja sen täytyy olla puuta, mikään pahvilaatikko ei käy vaikka kuinka koristelisi. Johtuu siitä, ettei vainaja tuhkaudu kunnolla kun pahvi palaa ensin ympäriltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kertoa että jotenkin luin "kun ihminen kuolee, hoitaako yliopisto aina järjestelyt" xD
Jos ruumiin on testamentannut tieteelle, ja ruumiille on löytynyt käyttöä, niin silloin itse asiassa kyllä.
🇺🇦🇮🇱
Hautajaisia ei ole pakko pitää. Appeni ei halunnut hautajaisia, laskimme uurnan perheen kesken ja meillä oli yhdet kukat haudalle.
Arkku toki oli hankittuna, hautavaatteet ja tuhkaus. Appi oli itse hankkinut haudalle kiven hankkiessaan hautapaikan vuosia aiemmin. Siihen kiviveistämö kävi kaivertamassa nimen ja syntymä/kuolinajat
Vierailija kirjoitti:
Kun valitsee sen edullisimman arkun jne, pääsee ehdottomasti halvemmalla kuin esim tekemällä arkun itse.
Nämä, jotka tekevät itse arkun tai kuolinvaatteet, heille se on jonkinlainen arvo, osa surutyötä tai oman, tulevan kuoleman käsittelemistä. Rahasta siinä ei ole kyse.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruumiin on testamentannut tieteelle, ja ruumiille on löytynyt käyttöä, niin silloin itse asiassa kyllä.
No niinpä. Minä kyllä mietin ensin että kyse olisi jostain yliopiston hautausavusta opiskelijoille ja henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa kuljetukset, (kukat), arkun ja kiven. Yleensä muut palvelut tilataan muualta.
Kyllä se arkku käydään itse valitsemassa hautastoimistosta, samoin kukat arkulle. Ja samalla valitaan omatkin kukkalaitteet.
Jotkut hautaustoimistot tarjoavat myös pitopalvelun, muistotilaisuuteen.
Ja hautaustoimisto EI HOIDA HAUTAKIVEÄ.
Hautakivi tilataan kiviveistämöiltä itse, juuri selaimilla kaiverryksilla ja ns. fonttityypillä, ja kivimateriaalilla, kun halutaan.
Hautakiven toimittaja myös asentaa kiven paikalleen.
Lisäksi kaikki paperisotaa on hoidettava itse, kuten sukuselvitykset, pankkitiedot, ym. perunkirjoitukseen.
Älä nyt jorise asiasta, josta et mitään tiedä.
Mitään kukkalaitteita ei tarvitse hautaustoimistosta hankkia. Voit hankkia ne ihan mistä haluat tai tehdä itse.
Vai ei hautaustoimisto hoida hautakiveä. En tiedä, mitä tarkoitat hoitamisella, mutta jos tarkoitat, ettei hautaustoimiston kautta saa kiveä, olet pahasti väärässä. Kyllä saa. On aivan turhaa rahanmenoa tosin sitä kautta sitä hankkia, kun voi suoraan veistämöltäkin tilata.
Jos haluaa, hautaustoimistot hoitavat myös perunkirjoituksiakin.
Otapa nyt selvää heidän palveluistaan ja kirjoittele vasta sitten.
Tekevät halutessasi kaiken jos on joku täydenpalvelun toimisto. Kaiverrus jos tarvitaan kannattaa kilpailuttaa. Korkein hinta mikä mulle tarjottiin oli 1500e. Sain lopulta 640e hintaan. Siihen väliin mahtui monta hintaa.
Mielellään maksan että hautaustoimisto hoitaa kaiken ja polttohautaus ehdottomasti. Uskomatonta että joku haluaa säästää hautajaisistakin, niin tyypillistä suomalaista käyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mielellään maksan että hautaustoimisto hoitaa kaiken ja polttohautaus ehdottomasti. Uskomatonta että joku haluaa säästää hautajaisistakin, niin tyypillistä suomalaista käyttäytymistä.
mutta uskomatonta rahastusta on myös firmojen toiminta hautajaisiin liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Mikään hautaustoimisto EI hoida kaikkea. Omaisten on ensin asioitava hautausmaan toimistossa. Siellä sovitaan siunauksen aika. Pääsääntöisesti seurakunnasta kerrotaan, kuka on siunaava pappi. Tällä käynnillä kerrotaan seurakunnalle hautaustoimisto, joka hoitaa käytännön asiat: arkku, pukeminen jne. Muistotilaisuuden voi pitää vaikka kotona, ei tarvitse pitopalvelua tilata, jos jaksaa itse tehdä tarjottavat.
Missä ihmeen hautausmaan toimistossa?????
Omaiseni kuoli viime viikolla. Poliisi tuli paikalle, samoin hautaustoimiston henkilöt, jotka veivät ruumiin avaukseen.
Ensimmäinen, mitä piti tehdä, oli arkun valinta. Kävin hautaustoimistossa varaamassa sen.
Kirkkoherranvirastosta soitti nainen ja kysyi, milloin hautajaiset pidetään ja mihin vainaja halutaan haudata.
Isäni hautauskulut olivat 700€. Ei kirkkoa, ei kukkia ei muistotilaisuutta. Itse oli kirjoittanut ohjeet. Suoratuhkaus ja nimilaatta muistolehtoon. Perunkirjoituksen hoidin lakimiehellä, oli 600€.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen krematointia niin järjestelyissä pääsee vähemmällä.
Tämä usein esitetty vinkki ei pidä paikkaansa. Esim. arkku pitää ostaa yhtä lailla, vaikka krematoitaisiin.
Monilla on tapana sanoa, että "minut saa sitten haudata vaikka muovipussissa kaatopaikalle". No, ei se ihan niin onnistu.
Kaffebulla kirjoitti:
En suosittele mitään tein itse ja säästin -ratkaisua vainajan arkkuun laittamisessa, pesemisessä ja pukemisessa.
Sellainen omatoimisuus ei onnistu. Pestä voit tietyssä paikassa jos olet muslimi. Pukemisessa voi olla mukana, mutta en suosittele sitäkään. Hautaustoimistojen listat ovat sitä varten, että kertovat mitä on tarjolla. Omaiset valitsevat siitä, mitä haluavat.
Suosittelen krematointia niin järjestelyissä pääsee vähemmällä.