Sähkö huomenna (ma 21.8.) SIKAHINNOISSA!
Taas porsastellaan ja rahastetaan oikein kunnolla.
Huiput liki 70 snt/kWh ja keskihintakin noin 50 snt.
Siinä rupeaa jo moni paljon energiaa kuluttava pk-yritys miettimään että kannattaako puljua avata uomenna ollenkaan.
Isoillahan on sitten varaa suojauksiin.
Eikö sitä Loviisan huoltoseisokkia olisi voinut lykätä viikolla?
Tai niitä siirtolinjojen töitä? Nyt kaikki katkot (osin tahallaan?) päällekkäin.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeesti joku jaksaa kytätä noita hintoja tunneittaiin, tai ees päivittäin? Kyllä meillä pestään pyykit ja astiat, hinnasta riippumatta 🤷🏻
Samaa ihmettelen. Miksi ottaa pörssisähkö jos sen kanssa eläminen on niin vaikeaa.
Suotta syytätte tässä toisia tyhmyydestä.
Ei tätä hintojen äkillistä 20-kertaistumista elokuussa pystynyt ennakoimaan kukaan. Ette edes te kristallipallon omistavat ennustajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeesti joku jaksaa kytätä noita hintoja tunneittaiin, tai ees päivittäin? Kyllä meillä pestään pyykit ja astiat, hinnasta riippumatta 🤷🏻
Ihan oikeesti, jos siirtoineen aletaan olla eurossa/kWh, niin se on pörssisähköllä vähän pakko kytätä noita hintoja.
Saattaapi muuten tulla yllärinä taas se seuraava lasku.
Yli vuoteen ei ole ollut mahdollista saada niin edullisia määräaikaisia kiinteähintaisia kuin nyt, joten miksi pörssisähkö?
Koska se on halvin.
Vierailija kirjoitti:
Voisi Olkiluodossa (3) kääntää tehoja isommalle.
Niin, ydinvoimalassahan on sellainen simppeli nuppi, josta kääntämällä säädetään ulosannettavan sähkön määrä. Siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin sähkösaunan lämmtän mielummin siihen aikaan, kun sähkön hinta on parikymmentä senttiä halvempaa kuin ennen tai jälkeen sen. Tän kun kertoo kahdesti vIikossa ja sen n.50 kertaa vuodessa niin joo, minä kyttään.
Itse tähtään myös uuniruoat, leipomiset ja pyykit nollapäiville. Vuodessa kyllä huomaa eron, maksaako 20x määrän vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin sähkösaunan lämmtän mielummin siihen aikaan, kun sähkön hinta on parikymmentä senttiä halvempaa kuin ennen tai jälkeen sen. Tän kun kertoo kahdesti vIikossa ja sen n.50 kertaa vuodessa niin joo, minä kyttään.
Helppo suositella määräaikaista jotta voi unohtaa tuollaisen sekoilun.
Vielä viime viikolla itkitte määräaikaisten kalleutta kun pörssisähkö oli halpaa.
Nyt sitä ollaan sitten niin asiantuntijoita että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä viime viikolla itkitte määräaikaisten kalleutta kun pörssisähkö oli halpaa.
Nyt sitä ollaan sitten niin asiantuntijoita että.
Jep, lähes koko kesän ollut halpaa pörssisähköä. Nyt muka muutama päivä korkeampaa hintaa olisi joku merkittävä katastrofi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks, kun se on paljon kalliimpaa pitkässä juoksussa. Ja miksi suosittelet jos näemmä sähkön hinnalla ei oo sulle mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti, jos siirtoineen aletaan olla eurossa/kWh, niin se on pörssisähköllä vähän pakko kytätä noita hintoja.
Yli vuoteen ei ole ollut mahdollista saada niin edullisia määräaikaisia kiinteähintaisia kuin nyt, joten miksi pörssisähkö?
Koska se on halvin.
Ehkä viikko sitten oli. Mutta jos otetaan mittariksi kiinteän sopparin tyypilliset 1-2 vuotta niin aika helposti kohtuuhintaisella kiinteällä sopparilla peittosi esim. viime vuoden kuuden viimeisen kuukauden pörssihinnat jotka oli jotain 25 senttiä. Sama homma jos nyt otat kiinteän sopparin niin ensi talvena - jolloin kulutus on kovinta - nähdään varmasti korkeampia pörssihintoja.
Tässä sen tuulisähkön hyödyllisyyden näkee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks, kun se on paljon kalliimpaa pitkässä juoksussa. Ja miksi suosittelet jos näemmä sähkön hinnalla ei oo sulle mitään merkitystä.
Mistä voit tietää tämän?
Koko kesän sähkö on saanut parilla sentilla per kWh. Nyt vaan sitten pari päivää pyykkikone ja sähkösauna tauolle. Onneksi nämäkin hintapiikit on vain hetkellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen tuulisähkön hyödyllisyyden näkee
Tuulisähkön vika, että ydinvoimala vikaantui ja tuli yllättävä käyttökatkos?
LOVIISASSA EI OLE MITÄÄN ONGELMAA.
KANSALLE SYÖTETÄÄN VALHEITA.
TÄMÄN SAA KUN RIISTOKAPITALISTIT RÖTÖSTÄÄ, HEILLÄ ON JO VALTAVASTI RAHAA. MUTTA AINA HALUTAAN LISÄÄ.
UUSI LUXUSHUVILA LAPISTA.
SAMALLA KANSA KÄRVISTELEE. LAKSUJEN JÄLKEEN JÄÄ KYMPPI HALPAAN MAKKARAAN.
KAUANKO TÄTÄ KATSOTAAN?
OLKILUOTO MAAILMAN KALLEIN VEROMAKSAJAN VAROIN TEHTY PULJU, JA SITTEN RIISTÄJÄT KEPLOTTELEE.
KAIKKI VALHETTA MITÄ SANOVAT . OLKILUOTOON KEKSITÄÄN RAHAN SAAMISEN VUOKSI AINA JOKU VALEONGELMA. KAIKKI VALETTA. MUISTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on halvin.
Ehkä viikko sitten oli. Mutta jos otetaan mittariksi kiinteän sopparin tyypilliset 1-2 vuotta niin aika helposti kohtuuhintaisella kiinteällä sopparilla peittosi esim. viime vuoden kuuden viimeisen kuukauden pörssihinnat jotka oli jotain 25 senttiä. Sama homma jos nyt otat kiinteän sopparin niin ensi talvena - jolloin kulutus on kovinta - nähdään varmasti korkeampia pörssihintoja.
Itse luotan siihen, että vain muutama talvikuukausi on kalliimpaa. Loput kuukaudet ovat samaa luokkaa tai halvempia kuin kiinteä sopimus. Lisäksi minulla on mahdollisuus säädellä omaa kulutustani, jos näen sen tarpeelliseksi.
USKOKAA MINUA, KAIKKI ON VALHETTA.
OTA TALTEEN SANANI.
VUOSIA MYÖHEMMIN NÄET, PUHUIN TOTTA.
AHNE MYY VAIKKA ÄITINSÄ JA TAPPPAAAA VAIKKA MUMMONSA RAHAN VUOKSI.
HEILLE EI OLE MIKÄÄM ONHELMA VALEHDELLA OLKILUODOSTA SAADAKSEEN PÄIVÄSSÄ MILJOONAPOTI
JOTA EIVÄT TARVI., OVAT VARKAILLEET JO ITSELLEEN LIIKAAKIN OMAISUUTTA MUTTA MIKÄÄN EI RIitä
Itse en enää kuulu tähän yhteiskuntaan.
Näen kaiken läpi,
Hyvin taas aurinkopaneelit tuottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää tämän?
Kokemuksesta ja voi siitä ihan lukeakin: https://halvinsähkösopimus.fi/porssisahko/
"Pörssisähkö on usein pitkässä juoksussa halvin, mutta hetkellisesti hinta voi olla selvästi määräaikaista sopimusta korkeampi. Pörssisähkön valitsevan on valmistauduttava tarvittaessa ajoittamaan sähkön käyttöä edullisiin hetkiin – esimerkiksi öisin sähkö on yleensä halvempaa.
Pörssisähkön keskihinta on pitkällä aikavälillä ollut määräaikaisia edullisempi."
Vierailija kirjoitti:
Koko kesän sähkö on saanut parilla sentilla per kWh. Nyt vaan sitten pari päivää pyykkikone ja sähkösauna tauolle. Onneksi nämäkin hintapiikit on vain hetkellisiä.
Totta. Talvella pörssisähkö on kallista koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää tämän?
Kokemuksesta ja voi siitä ihan lukeakin: https://halvinsähkösopimus.fi/porssisahko/
"Pörssisähkö on usein pitkässä juoksussa halvin, mutta hetkellisesti hinta voi olla selvästi määräaikaista sopimusta korkeampi. Pörssisähkön valitsevan on valmistauduttava tarvittaessa ajoittamaan sähkön käyttöä edullisiin hetkiin – esimerkiksi öisin sähkö on yleensä halvempaa.
Pörssisähkön keskihinta on pitkällä aikavälillä ollut määräaikaisia edullisempi."
Ainakaan tuon tekstin perusteella et voi tietää että pörssisähkö tulee halvammaksi.
Itselläni on ollut tuolta sivulta löytyvän taulukon mukaan kiinteillä soppareilla halvempi sähkö viimeiset kolme vuotta. Vaikka kiinteä hintä voisi olla laskennallisesti keskiarvona korkeampi niin se on ollut suuren kulutuksen aikaan eli talvikuukausina selvästi edullisempi kuin pörssisähkö.
Lisäksi pörssisähkön laskennallisiin keskiarvohintoihinkaan ei välttämättä kuluttaja pääse ellei pysty ajoittamaan omaa kulutustaan vuorokaiden sisällä.