Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkö huomenna (ma 21.8.) SIKAHINNOISSA!

Vierailija
20.08.2023 |

Taas porsastellaan ja rahastetaan oikein kunnolla.

Huiput liki 70 snt/kWh ja keskihintakin noin 50 snt.

Siinä rupeaa jo moni paljon energiaa kuluttava pk-yritys miettimään että kannattaako puljua avata uomenna ollenkaan.

Isoillahan on sitten varaa suojauksiin.

Eikö sitä Loviisan huoltoseisokkia olisi voinut lykätä viikolla?

Tai niitä siirtolinjojen töitä? Nyt kaikki katkot (osin tahallaan?) päällekkäin.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea, pörssisähköpellet!

Kommenttisi kuulostaa ihan samalta kuin amisjunttien ja muuten vain junttien väännöt automerkeistä. En sinänsä ihmettele. Kun ei äly muuhun riitä.

Onhan se tyhmää elää epävarmuudessa koko ajan ja maksaa sähköstä kesälläkin 0,70e/kWh.

Näyttääkö tuo mielestäsi viime tammikuusta lähtien 70c/kWh?

https://omavoima.fi/spot-sahkon-hintahistoria

Ei tietenkään ja tiedän, että pörssisähkön hinta on ollut myös negatiivinen ajoittain. Hiukan huvittaa kyllä tuo 70c/kWh keskellä kesää. No, ei ole minulta pois. Makselkaa rauhassa :)

Niin ja makselkaa tekin sitä kiinteäänne rauhassa. Kukaan ei tässä ilmaiseksi pääse :)

Ei kukaan ilmaiseksi pääse tietenkään. Alle 10c/kWh minäkin maksan ja se on mielestäni ihan kohtuullinen hinta eikä tarvitse miettiä, milloin pesee pyykkiä, tekee ruokaa tai lämmittää saunaa/taloa.

Itse en ole miettinyt lähes koko vuonna, vaikka on pörssisähkö. Muutaman kerran olen ajatellut saunoa, kun olen huomannut, että sähkön hinta on 1 c/kWh tai negatiivinen. Tai jos on ollut vähän korkeampi hinta, niin siirtänyt pyykin pesun seuraavalle päivälle. Eipä nuo juuri mitään ole kokonaishintaan vaikuttanut, mutta näin olen silti tehnyt.

Mites viime vuoden loppu meni?

Aloitin tammikuussa. Viime vuoden loppu meni hiton korkeissa "toistaiseksi voimassa" olevan sopimuksen hinnoissa. Ja niihin aikoihin kaupiteltiin hiton korkeita määräaikaisia. Tämä pörssisähkö on tähän mennessä ollut täydellinen valinta.

Viime syksy oli varmaan ainoa ajanjakso pitkään aikaan kun ei olisi kannattanut tarttua määräaikaisiin soppareihin, siis näihin +20 snt/kWh diileihin. Ja tämä kevät on taas ollut laskettelua joten pörssisähkö on ollut ehkä paras valinta jonkun aikaa kunnes nyt kannattaa todennäköisesti jo alkaa naulaamaan kiinteää kiinni.

Ei nuo vuosien 2020 ja 2021 pörssisähköhinnatkaan korkeilta näytä.

Vierailija
82/85 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi kuulostaa ihan samalta kuin amisjunttien ja muuten vain junttien väännöt automerkeistä. En sinänsä ihmettele. Kun ei äly muuhun riitä.

Onhan se tyhmää elää epävarmuudessa koko ajan ja maksaa sähköstä kesälläkin 0,70e/kWh.

Ei tietenkään ja tiedän, että pörssisähkön hinta on ollut myös negatiivinen ajoittain. Hiukan huvittaa kyllä tuo 70c/kWh keskellä kesää. No, ei ole minulta pois. Makselkaa rauhassa :)

Niin ja makselkaa tekin sitä kiinteäänne rauhassa. Kukaan ei tässä ilmaiseksi pääse :)

Ei kukaan ilmaiseksi pääse tietenkään. Alle 10c/kWh minäkin maksan ja se on mielestäni ihan kohtuullinen hinta eikä tarvitse miettiä, milloin pesee pyykkiä, tekee ruokaa tai lämmittää saunaa/taloa.

Itse en ole miettinyt lähes koko vuonna, vaikka on pörssisähkö. Muutaman kerran olen ajatellut saunoa, kun olen huomannut, että sähkön hinta on 1 c/kWh tai negatiivinen. Tai jos on ollut vähän korkeampi hinta, niin siirtänyt pyykin pesun seuraavalle päivälle. Eipä nuo juuri mitään ole kokonaishintaan vaikuttanut, mutta näin olen silti tehnyt.

Aloitin tammikuussa. Viime vuoden loppu meni hiton korkeissa "toistaiseksi voimassa" olevan sopimuksen hinnoissa. Ja niihin aikoihin kaupiteltiin hiton korkeita määräaikaisia. Tämä pörssisähkö on tähän mennessä ollut täydellinen valinta.

Viime syksy oli varmaan ainoa ajanjakso pitkään aikaan kun ei olisi kannattanut tarttua määräaikaisiin soppareihin, siis näihin +20 snt/kWh diileihin. Ja tämä kevät on taas ollut laskettelua joten pörssisähkö on ollut ehkä paras valinta jonkun aikaa kunnes nyt kannattaa todennäköisesti jo alkaa naulaamaan kiinteää kiinni.

Ei nuo vuosien 2020 ja 2021 pörssisähköhinnatkaan korkeilta näytä.

Ei näytäkään, mutta myös määräaikaiset oli 3-5 snt/kWh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta se hintapiikki ei kauaa aikaa kestänyt. Oliko yhden tunnin ajan iltapäivällä' 60 centtiä sähkön hinta. Meillä ainakin lattialämmöt ja lämminvesivaraaja menevät automaattisesti yöllä päälle halvan sähkön aikaan. Päivällä lämmitettiin takkaa, jollain pesukoneilla ei suurta vaikutusta sähkönhintaan ole, vaan isoin merkitys on lämmityksellä 

Koko viime vuoden jälkimmäisen puoliskon keskihinta pörssisähköllä oli kuitenkin noin 24 snt/kWh. 

Sitä edellisen vuoden ei ollut lähellekään. Lisäksi nyt on Olkiluoto 3 tullut sen jälkeen. Ei voida vetää mitään yhtäläisyyttä näiden eri vuosien välille.

Ihan samalla tavalla kiinteiden sopparienkin hinnat tulee alas kun olosuhteet muuttuu.

Vierailija
84/85 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeesti joku jaksaa kytätä noita hintoja tunneittaiin, tai ees päivittäin? Kyllä meillä pestään pyykit ja astiat, hinnasta riippumatta 🤷🏻

Samaa ihmettelen. Miksi ottaa pörssisähkö jos sen kanssa eläminen on niin vaikeaa.

Eihän tuo nyt vaikeaa ole. Muutama klikkaus puhelimella aamulla ja suunnittelee sähkönkulutuksen sen mukaan. Kerran viikossa pyykkipäivä ja ruoanlaitto 1h/vk. Tvtä en katso muulloin kuin liki nollahinnalla, valot palaa siinä huoneessa missä olen. Ihan normaalia elämää.

Vierailija
85/85 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta se hintapiikki ei kauaa aikaa kestänyt. Oliko yhden tunnin ajan iltapäivällä' 60 centtiä sähkön hinta. Meillä ainakin lattialämmöt ja lämminvesivaraaja menevät automaattisesti yöllä päälle halvan sähkön aikaan. Päivällä lämmitettiin takkaa, jollain pesukoneilla ei suurta vaikutusta sähkönhintaan ole, vaan isoin merkitys on lämmityksellä 

Koko viime vuoden jälkimmäisen puoliskon keskihinta pörssisähköllä oli kuitenkin noin 24 snt/kWh. 

Sitä edellisen vuoden ei ollut lähellekään. Lisäksi nyt on Olkiluoto 3 tullut sen jälkeen. Ei voida vetää mitään yhtäläisyyttä näiden eri vuosien välille.

Ihan samalla tavalla kiinteiden sopparienkin hinnat tulee alas kun olosuhteet muuttuu.

Älä sitten vetoa vuoden 2022 loppuun, koska tulevaisuus voi olla jotain ihan muuta. Kiinteä voi olla hyvä ratkaisu ottaa nyt tai sitten voi olla vähemmän hyvä ratkaisu. Eiköhän tämä ollut tässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä