Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette ratkaisseet kun kaikki kallistunut? Meillä menee noin 1500 € rahaa enemmän kuussa kuin ennen.

Vierailija
20.08.2023 |

Oletteko jättäneet lomamatkat ja ulkona syömiset pois? Ottaneet sivutyön? Myyneet auton? Vaihtanut halvempaan asumiseen?

Ollaan eletty vuosi paikkaamalla säästöistä mutta nyt pitää tehdä jotain muuta. Korot, ruoka ja sähkö yms. noin 1500 € kuussa enemmän kuin 1,5 vuotta sitten.

Kommentit (336)

Vierailija
21/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole säästöjä ja palkka on 1500e. Mitä luulet?

Vierailija
22/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei suuremmin tunnu elämässäni. Asun edullisessa vuokrakämpässä. Yksin. Ruokaa ostan sen mukaan mikä on edullista. Syön paljon papuja ja kasviksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomioitu. Kaikki turha kuluttaminen pois. Kesällä on ollu taas kasvimaa upeana, talveksi menee kellariin vaikka mitä. Polttopuut tehtiin itse ja olen tehnyt ruoat itse alusta loppuun. Harrastetaan mm. kalastusta, sienestystä, marjastusta, pyöräilyä ja uintia.

Itse asiassa voimme paljon paremmin ja rahaa menee vähemmän.

Aika kivaa!

Vierailija
24/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta vaatteita ja säästän ruoassa. Onneksi on vaatteita ostettu aikaisemman vuodet. Käytän ne loppuu. Syön vähemmän kuin ennen ja käytän vähät rahat kunnon ruokaan. Parturissa vain parin kolmen kuukauden välein. Kahvilakäynnit jätetty pois. Lomamatkaan ei käytä enää rahaa. Ruoka on se missä eniten voi säästöö. Ostan lihaa ja jätän kaikki turhakkeet kaipaan. Ostan vähemmän leipää, marjoja ja hedelmiä. Varsinkin marjat on niin älyttömän kalliita ettei enää voi ostaa. Kasviksista sitten kannattaa ostaa esim porkkanaa ja pinaattia. Ei mitään jäävuori salaatteja ja kurkkua koska ei sisällä ravintoa. Energianlähteeksi sitten jotain halpaa kuten makaronia tai kaurahiutaleita.

Näin ravintolanpitäjänä ärsyttää lukea tällaisia vinkkejä. Oma elinkeinoni on uhattuna, jos ihmiset eivät käy syömässä ulkona.

Uteliaisuudesta, mistä ravintolanpitäjänä neuvoisit ihmsiiä säästämään? - Esimerkiksi itse en osta vaatteita kuukausittain, enkä omista autoa, joten niiden osalta en voi säästää. Työmatkani, joita on voin "jo" nyt kulkea paljossa pyörällä, mutta kun tämäkin pätkä päättyy kuun vaihteessa, niin eipä täydy kulkea sitäkään vähää. Silti töiden loppumisesta huolimatta jotkut menot säilyy, kuten ruokamenot, joihin voi yksinasuvani sinkkuna aika paljonkin vaikuttaa; yhdellä arkilounashinnalla teen parinkin päivän eväätM; jos  oikein pihistelen niin useammankin päivän kuin kahden päivän eväät.   

Vierailija
25/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noussut varmaan noin 400€/kk sisältäen kaikki asuntolainan, ruoan ja bensan.

Ollaan aina eletty taloudellisesti joten tämä ei haittaa. Enää jää kuitenkin säästöön vaan 750€/kk ja säästöillä ois tarkoitus maksaa sitten asuntolaina pois. Oikeastaan ainoa missä ollaan säästetty on lohi. Ei kyllä tee edes mieli ostaa kasvatettua stressilohta.

Vierailija
26/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ap ilmeisesti noin 500 000 e lainaa jos korot nousseet noin paljon? Me ei oltais edes uskallettu ottaa noin suurta summaa, ihan keskituloisia ollaan. Teillä ilmeisesti suuret tulot, kun tuollaisen lainan edes saitte?

Vierailija
27/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on ap ilmeisesti noin 500 000 e lainaa jos korot nousseet noin paljon? Me ei oltais edes uskallettu ottaa noin suurta summaa, ihan keskituloisia ollaan. Teillä ilmeisesti suuret tulot, kun tuollaisen lainan edes saitte?

Ei ihan noin paljon mutta yli 400 000 kuitenkin. Talon arvo miljoonan joten sikäli yksi vaihtoehto olisi myynti (voi kestää) ja muutto esim. noin 600 000 arvoiseen jolloin olisi velaton. Itse sellaisella alalla että voisin helposti tehdä kyllä ylimääräistäkin työtä ja lapset jo teinejä.

Vierailija
28/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Inflaatio on Tilastokeskuksen mukaan ollut viimeisen vuoden aikana 6,3%. 1500€:n lisäys menoihin tarkoittaisi, että menonne on nykyisin 24.000€ kuukaudessa. 

Joko olette todella hyvätuloisia, matikantaitosi on huono tai olet valehtelija.

Asuntolainan korko on noussut 900 € kuussa, ruokamenot muutaman satasen ja sähkö muutaman satasen per kk. Lisäksi kaikki muu harrastukset yms.

Ap

Siis täh!?!?

Vierailija
29/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole noussut juuri mikään. Sähkölasku 16-24e/kk, talolaina maksettu ja ruokaan menee alle 500e/kk.

Vierailija
30/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole enää asuntolainaa joten tilanne ei ole niin paha. Matkustusta on vähennetty, samoin turhaa ajoa. Ostan -30% ruokaa jos sopivaa osuu kohdalle. Kampaamokäyntejä olen vähentänyt mutta haluan kuitenkin käydä silloin tällöin kun kampaajani on niin mukava enkä halua hänelle puutetta asiakkaista. Syömme myös ulkona edelleen mutta lounasaikaan jolloin hinnat ovat edullisemmat. Kahvilassa valitsen halvimman pullan ja tavallisen kahvin erikoiskahvin sijaan. Lehtitilaukset Hesaria lukuunottamatta olen lopettanut, miehelle tulee vielä joku tietokonelehti. Hyväntekeväisyyteen menee vähemmän kuin aiemmin. Leffassakäynti ollaan lopetettu ja teatterit/ konsertit vähennetty muutamaan kertaan vuodessa. (Tästä tuli mieleen että miten noilla nuorilla on varaa käydä monet festarit kesässä???). Vaatteita ja kenkiä ostetaan vähemmän kuin ennen ja lähes pelkästään alennusmyynnistä tai tori.fistä. Näillä keinoilla ollaan pärjätty.

Vierailija
31/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Inflaatio on Tilastokeskuksen mukaan ollut viimeisen vuoden aikana 6,3%. 1500€:n lisäys menoihin tarkoittaisi, että menonne on nykyisin 24.000€ kuukaudessa. 

Joko olette todella hyvätuloisia, matikantaitosi on huono tai olet valehtelija.

Asuntolainan korko on noussut 900 € kuussa, ruokamenot muutaman satasen ja sähkö muutaman satasen per kk. Lisäksi kaikki muu harrastukset yms.

Ap

Siis täh!?!?

Mikä ihmetyttää?

Vierailija
32/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jätän syömättä. Eipä ole muutakaan enää mistä säästää. Ärsyttää vain kun jo painon kanssa tarpeeksi ongelmia, olen juuri saanut itseni normaaliin painoon alipainosta ja nyt taas sitten laihdun.

Sama juttu...taistelen syömishäiriön kanssa ja onnistuin jo pääsemään vaarallisen alipainon puolelta alipainon puolelle. Nyt taitaa tulla taas tiputus...

Vierailija
33/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ruokabudjetti ei ole juuri ylittynyt. Hintojen tarkkailua vaan pitää suorittaa tarkemmin ainakin juustojen, lihojen ja leikkeleiden kohdalla. Ennen suositut merkit vaihdettu edullisempiin. Juustoja löytyy aina kuiten jääkaapista 5-10 eri laatua.

Vierailija
34/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla ennenkään käyty lomamatkoilla eikä syöty ulkona jos ei parvekkeellani juotua aamukahvia lasketa.

Vierailija
35/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jätän syömättä. Eipä ole muutakaan enää mistä säästää. Ärsyttää vain kun jo painon kanssa tarpeeksi ongelmia, olen juuri saanut itseni normaaliin painoon alipainosta ja nyt taas sitten laihdun.

Sama juttu...taistelen syömishäiriön kanssa ja onnistuin jo pääsemään vaarallisen alipainon puolelta alipainon puolelle. Nyt taitaa tulla taas tiputus...

Oliiviöljyä ruuan joukkoon ja apteekista saa jauheena kalorilisää mitä voi sekoittaa ruokaan ja juomiin. Ei maistu miltään ruuan joukossa.

Vierailija
36/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vaatimassa palkankorotusta. Sanoin että en vaan pärjää nykyisillä tuloilla ja jatkuva stressi. Nostivat palkkaa 500€. Olis pitänyt tajuta aikaisemmin jo käydä juttelemassa.

Vierailija
37/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut tinkimisen jo kaksi vuotta sitten. Viisas veto, olen köyhä, mutta nyt on säästöjä. Erosin kirkosta, sekä kaikista yhdistyksistä, lopetin kaikki muut vakuutukset kotivakuutusta lukuun ottamatta, ei lehtiä tai suoratoistopalveluja. Kilpailutin puhelimet, netin ja sähkösopimuksen. Leikkaan itse perheen hiukset, teen ruoan alusta asti itse, ostan kaiken mahdollisen kirpputorilta, poimin marjat ja sienet, sekä kerään tölkkejä. Emme syö ulkona, osta merkkivaatteita tai kuluta mitään ylimääräistä. Meillä ei ole autoa. Näillä keinoin selviydymme toistaiseksi.

Vierailija
38/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin vaatimassa palkankorotusta. Sanoin että en vaan pärjää nykyisillä tuloilla ja jatkuva stressi. Nostivat palkkaa 500€. Olis pitänyt tajuta aikaisemmin jo käydä juttelemassa.

Aika harvalla onnistuu noin.

Vierailija
39/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole enää asuntolainaa joten tilanne ei ole niin paha. Matkustusta on vähennetty, samoin turhaa ajoa. Ostan -30% ruokaa jos sopivaa osuu kohdalle. Kampaamokäyntejä olen vähentänyt mutta haluan kuitenkin käydä silloin tällöin kun kampaajani on niin mukava enkä halua hänelle puutetta asiakkaista. Syömme myös ulkona edelleen mutta lounasaikaan jolloin khinnat ovat edullisemmat. Kahvilassa valitsen halvimman pullan ja tavallisen kahvin erikoiskahvin sijaan. Lehtitilaukset Hesaria lukuunottamatta olen lopettanut, miehelle tulee vielä joku tietokonelehti. Hyväntekeväisyyteen menee vähemmän kuin aiemmin. Leffassakäynti ollaan lopetettu ja teatterit/ konsertit vähennetty muutamaan kertaan vuodessa. (Tästä tuli mieleen että miten noilla nuorilla on varaa käydä monet festarit kesässä???). Vaatteita ja kenkiä ostetaan vähemmän kuin ennen ja lähes pelkästään alennusmyynnistä tai tori.fistä. Näillä keinoilla ollaan pärjätty.

Noihin nuorten festareihin tulin kommentoimaan, kun niitä ihmettelit. Meidän nuoret on käyneet yksillä festareilla ja pienemmissä tapahtumissa tänä kesänä. Me vanhemmat rahoitetaan puolet ja puolet kesätöistä. Hinnat huimaa, mutta meistä tuollaiset jutut kuuluu normaaliin nuoruuteen ja ne on tärkeitä rahankäytön kohteita. Korona verotti nuorten lyhyestä nuoruudesta ison osan ja nyt heillä on oikeus hankkia ne samat upeat muistot, mitkä ovat korvaamattomia. Uutta nuoruutta ei voi ostaa sitten kun inflaatio on ohi.

Vierailija
40/336 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teille tulee enemmän rahaa kuin 1,5v sitten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme