Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut elää verhot aina kiinni?

Vierailija
20.08.2023 |

Eikä aina kyse ole siitä, että naapuri tms näkisi ikkunasta sisään.
Ostin juuri mökin, jossa ikääntynyt poikamies oli käytännössä asunut. Mökin kaikkien ikkunoiden verhot oli tiukasti kiinni, hyvä kun ei oltu naulattu kiinni. Näkymä ikkunasta on kaunis järvimaisema puiden lomasta.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy tälläisessä asunnossa olevia koiria ja kissoja jotka ei päivänvaloa näe. On kyllä lapsiperheitäkin aina verhot edessä. Eivät paljon muita ajattele aikuiset ihmiset.

Vaikka ulkopuolelta ei näe mitään, voi sisältä nähdä ulos ja valokin pääsee sisään.

Hyvänä esimerkkinä asuntoni, joka sijaitsi maan tasalla. Ihmiset kurkkivat sisään. Hankin verhot, joista tuli valo ja näin kaiken ulos, mutta sisälle ei nähnyt yhtään mitään vilkaisulla.

Monia kertoja joku tuli tuijottamaan nenä kiinni lasiin. Kun hetken läheltä katseli, näki kyllä asuntoon.

Tein sellaisen ison kyltin, missä kehotettiin painumaan erääseen paikkaan. Nostin sen ylös, kun sohvalla istuin ja näin kyylän jumiutuvan ikkunaan kiinni. Nopeasti lähtivät. Yksi kompastui turvalleen jopa pyörätelineeseen, kun tuli niin kiire.

niin mutta kaikki verhot kiinni pitävät ei asu maantasalla eikä ikkunoista näe ulos tai sisään sälekaihtimien vuoksi. Ja lapsia pidetään tälläisissä asunnoissa. Enkä ole kyttääjä vaan tälläinen perhe asui alakerrassani joten kyllähän tälläisen huomaa ilman että pitää erityisesti vahtia .

Ehkä ne lapset pelkäävät sinua, eivätkä pidä, että kyyläät ikkunoista sisään. Itselläni on kokemusta naapurista, joka kävi laittamassa itkuhälyttimen päälle, kun menimme terassille. Yksi naapuri kurkki ikkunoista sisään. Miehen kotona oli oikea kyttäysrinki. Yksi naapuri kyttäsi kaikki ohi ajavat autot kiikareilla, soitti toiselle naapurille, joka kyttäsi mihin suuntaan auto kääntyi. Ja jos menit pihalle, niin kiikarin linssi vilkkui ikkunassa. Että ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka pitävät sälekaihtimia ja verhoja kiinni.

Helteellähän kaihdin helpottaa myös, ettei asunto kuumia liikaa. Meilläkin on usein lastenhuoneen sälekaihdin ihan tästä syystä kiinni kesäisin. Muuten huone olisi illalla sauna. Lapset saavat kyllä valoa, kun leikkivät ulkona. Ja toiselta puolelta kotiamme verhot ovat päivisin avoinna.

en voi kyylätä kun kyseessä on 3 kerros. Lapset oli pieniä vielä ja ulkona harvoin. Olin itse äitiyslomalla eikä heitä ulkona juuri näkynyt.

Vierailija
42/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen tie kulkee 5 metrin päässä ikkunastani. Riittänee syyksi?

Sälekaihtimet? Ja se on sun kodin ainoa ikkunoiden suunta? Ja asut maantasalla?

Sälekaihtimet yäkk hyi, karseinta maailmassa on sälekaihtimet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus laitan kaihtimet tai verhot kiinni häikäisyn takia kun aurinko paistaa. Vaikka ei paistaisi suoraan sisään niin viereisästä talosta tai autoista heijastuva valokin voi häikäistä.

Vierailija
44/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmia. Masentunut haluaa olla yksin verhojen takana pimeässä päivin öin.

Voi hyvänen aika taas näitä mahtavia syitä!

Meillä kulki yleinen tie muutaman metrin päässä ikkunoista. Kun olimme päivisin töissä, laitoimme verhot kiinni, jotta asuntoon jäänyt koira ei nousisi ikkunaa vasten ja haukkuisi ohikulkijoita ja siinä samalla kuolaisi ikkunat. 

Tuttavamme sanoi erään kerran:

Voi että, kun kuljin siitä teidän talon ohi, oli verhot niin tiukasti kiinni ja päiväkin jo puolessa. Mitähän siellä tehtiin oikein? 

Sitten päälle juonikasta naurua. 

Meinasi pää revetä tämänkin mamman kanssa, prkl!

Vierailija
45/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla on ollut verhot tiukasti kiknni koko kesän. Hänellä olisi upea maisema, mutta ei halua nähdä sitä. Syynä on irrationaaliset pelot siitä, että joku voi verhojen asennoista tehdä päätelmiä hänen elämästään. En tiedä miksi se olisi hänelle uhka, mutta hän on mieluummin kököttänyt kesän pimeässä kuin nauttinut valosta ja maisemastaan.

Niin, on naapureita jotka luulevat, että jos avaat sälekaihtimet viikonloppuna klo 11, että olet herännyt silloin. Itse olen aamuvirkku, mutta monesti tiskaan ja siivoilen vähissä vaatteissa. Eli en todellakaan avaa kaihdinta herättyäni. Töihin lähden tavallisesti kuudelta aamulla. Tunnen naapurini hyvin. Elämäänsä kyllästyneitä eläkeläisiä suurin osa, vailla mitään muuta elämää kuin naapurin kyttääminen. Ja kyllä siitä kaihtimen asennosta tehdään päätelmiä, niin kuin täältäkin voi lukea. Entäpä jos naapuri käy töissä, eikä kotona ole päiväsaikaan ketään. Itse tulen kotiin vasta iltasella. Miksi kiskoa kaihdinta joka päivä ylös ja alas, jos ketään ei ole kotona?

Lapsiperheissäkin lapset ovat usein päivät päiväkodissa, koulussa, iltapäiväkerhossa ja harrastuksissa. Eli heillä on muutakin elämää kuin kytätä naapureiden sälekaihdinten ja verhojen asentoa. Oikeasti lapsiperheessä ensimmäinen huoli arkiaamuna ei ole, että onko sälekaihdin ylhäällä, vaan se, että ehtivätkö lapset ajoissa päiväkotiin ja kouluun, ja onko kaikilla reput, penaalit, tarvittavat koulukirjat, harrastusvälineet ja mahdollisesti myös eväät mukana. Onko puhtaat vaatteet, hampaat ja hiukset harjattu, kynnet leikattu, taaperon vaippa kuiva. Aika monta muuta muistettavaa ja tehtävää asiaa aamuisin.

Vierailija
46/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset eivät hanki turvakalvoja ikkunalaseihin jos asuvat maantasalla.

Vierailija
47/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu toimistossa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen tie kulkee 5 metrin päässä ikkunastani. Riittänee syyksi?

Sälekaihtimet? Ja se on sun kodin ainoa ikkunoiden suunta? Ja asut maantasalla?

Sälekaihtimet yäkk hyi, karseinta maailmassa on sälekaihtimet!

:))) Niin tuumasi faijavainaa - ne jos tähän taloon tulee, niin minä muutan pois!

Sanoin, et tarviitko muuttoapua? :)

48/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloiteen tekijä olet 1 kyläjistä ja hämilläsi kun verhot on ikkunan edessä. Itse en kerostalossa asuvana kiintä edes huomiota,miten ihmisillä viereinen talo/ talot ikunat on? Onko kaihtimet, verhot edessä, verhot sivulla  tai kyläkö joku siellä? Pätkääkän ei kiinosta aisia.

Juuri näin. Jotkut ihmiset osaavat kerttoa, ettei naapuri poistu koskaan asunnostaan. Miten tämän voik tietää, jos ei koko ajan kyttää, poistuuko napuri asunnostaan vai ei? Mulla ei ole aavistustakaan, onko naapureillani verhot ikkunoiden edessä ja kuinka monta tuntia vuorokaudessa. Ei myöskään hajuakaan, kuinka usein käyvät ulkona. Olen kuitenkin tehnyt jo yli 10 vuotta etätöitä, mutta siltikään en tiedä. Eikä edes kiinnosta tietää. 

Vierailija
49/56 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloiteen tekijä olet 1 kyläjistä ja hämilläsi kun verhot on ikkunan edessä. Itse en kerostalossa asuvana kiintä edes huomiota,miten ihmisillä viereinen talo/ talot ikunat on? Onko kaihtimet, verhot edessä, verhot sivulla  tai kyläkö joku siellä? Pätkääkän ei kiinosta aisia.

Juuri näin. Jotkut ihmiset osaavat kerttoa, ettei naapuri poistu koskaan asunnostaan. Miten tämän voik tietää, jos ei koko ajan kyttää, poistuuko napuri asunnostaan vai ei? Mulla ei ole aavistustakaan, onko naapureillani verhot ikkunoiden edessä ja kuinka monta tuntia vuorokaudessa. Ei myöskään hajuakaan, kuinka usein käyvät ulkona. Olen kuitenkin tehnyt jo yli 10 vuotta etätöitä, mutta siltikään en tiedä. Eikä edes kiinnosta tietää. 

Juu näin niitä vainajia sitten löydetään viikkojen päästä tai jopa kuukausien kun ei kukaan ihmetellyt miksei naapuria ole näkynyt.. siellä se on kitunut ja huutanut apua lattialla eikä ketään kiinnosta. Sillä lailla..

Vierailija
50/56 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä porottaa ikkunoista aurinko ja talvella vetää. Paksut verhot edessä ympäri vuoden.

Vierailija
51/56 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on sellainen. Hän käy vuorotellen sulkemassa verhoja ja minä avaamassa. Illalla annan olla kiinni, vaikka rakastaisin katsella sisältä pimeyttä ja katuvaloja. Ja kyllä hän nykyään aika usein antaa verhojen olla auki päivällä.

Mökeillähän moni pitää verhoja kiinni aina, jos ei ole itse siellä. Kai siksi, ettei mahdolliset varkaat näe, olisiko siellä jotain arvokasta. Jos sitten vain esittelee mökkiä jollekin ostajalle, ei ehkä ala availla verhoja vain sulkeakseen ne taas pian.

Vierailija
52/56 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei kesällä asunto lämpiäisi liikaa.

Vierailija
53/56 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut elävät verhot aina auki, ja sitten valittavat että eivät saa unta illalla?

Itsellä on kerrostalossa vastapäiset asunnot kymmenen metrin päässä, näkee suoraan sisälle.

Päivisinkin täytyy olla vanerilevyä vähän ikkunassa että saa edes runkata rauhassa.

Vierailija
54/56 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivitalossa ja naapuri (nuori äiti ja eskari-ikäinen lapsi) pitää aina verhot tiukasti kiinni. Ollaan asuttu täällä 2v enkä kertaakaan ole nähnyt niitä auki. Ei sillä että olisin kamala kyylä, olen vain laittanut merkille 😁

Vierailija
55/56 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla pimeää kun lähden ja iltapäivällä pimeää kun tulen takaisin. Verhot on kiinni kun sisällä valot päällä. En viitsi naapuria varten hiissata verhoja edestakas, varsinkaan tien puolelta.

Kesällä ne on sitten välillä aukikin, paitsi jos alkaa ikkunoiden pesemättömyys haitata näkymää.

Vierailija
56/56 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä ei oikeasti edes huomannut onko verhot auki vai kiinni. Ei kyllä huomannut edes millaiset verhot meillä oli. Itse avaan verhot aamulla ja suljen ne kun laitan valot päälle, koska muuten kaikki näkyy ulos, kun valot on päällä. Exääni tuommoiset asiat ei haitanneet.