Miksi jotkut elää verhot aina kiinni?
Eikä aina kyse ole siitä, että naapuri tms näkisi ikkunasta sisään.
Ostin juuri mökin, jossa ikääntynyt poikamies oli käytännössä asunut. Mökin kaikkien ikkunoiden verhot oli tiukasti kiinni, hyvä kun ei oltu naulattu kiinni. Näkymä ikkunasta on kaunis järvimaisema puiden lomasta.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy tälläisessä asunnossa olevia koiria ja kissoja jotka ei päivänvaloa näe. On kyllä lapsiperheitäkin aina verhot edessä. Eivät paljon muita ajattele aikuiset ihmiset.
Vaikka ulkopuolelta ei näe mitään, voi sisältä nähdä ulos ja valokin pääsee sisään.
Hyvänä esimerkkinä asuntoni, joka sijaitsi maan tasalla. Ihmiset kurkkivat sisään. Hankin verhot, joista tuli valo ja näin kaiken ulos, mutta sisälle ei nähnyt yhtään mitään vilkaisulla.
Monia kertoja joku tuli tuijottamaan nenä kiinni lasiin. Kun hetken läheltä katseli, näki kyllä asuntoon.
Tein sellaisen ison kyltin, missä kehotettiin painumaan erääseen paikkaan. Nostin sen ylös, kun sohvalla istuin ja näin kyylän jumiutuvan ikkunaan kiinni. Nopeasti lähtivät. Yksi kompastui turvalleen jopa pyörätelineeseen, kun tuli niin kiire.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen tie kulkee 5 metrin päässä ikkunastani. Riittänee syyksi?
OIspa inhottavaa asua niin lähellä tietä. Miksi et muuta pois?
Vierailija kirjoitti:
Minä avaan verhot joka aamu ja kerron sen kaikille. Kohta joku suuttuu ja poistaa tämän.
Siis verhot auki ja kajautus ikkunasta "AVASIN VERHOT"?
Täytyy sanoa, että vähemmän häiritsee ne kiinni olevat verhot.
Olen alasti sisällä, ja kämppä on jo tarpeeksi kuuma.
Sain luvan itseltäni pitää verhot ja kaihtimet kiinni.
Tule estämään.
Meitä on moneen lähtöön. Mua ahdistaa olla huoneessa jos kaikki verhot on kiinni, niinkuin maailma muuttuisi liian pieneksi. En katsele sisälle muiden koteihin enkä oleta muiden katselevan mun kotiani. Ja jos katselevat niin sittenhän katselevat. Mut jokainen tyylillään.
Asun kuudennessa kerroksessa, joten kukaan ei näe sisälle kovin helpolla. Toinen talokin on 100m etäisyydellä, mutta makkari on sen verran ahdas että on turhan vaivalloista siirrellä verhoja pari kertaa päivässä. Ne ovat vielä vähän raskaammat pimennysverhot ja verhotanko sellainen kevyt putkihärpäke joka helpolla putoaa kannakkeistaan, joten olen päätynyt pitämään verhot kiinni päivästä toiseen ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy tälläisessä asunnossa olevia koiria ja kissoja jotka ei päivänvaloa näe. On kyllä lapsiperheitäkin aina verhot edessä. Eivät paljon muita ajattele aikuiset ihmiset.
Vaikka ulkopuolelta ei näe mitään, voi sisältä nähdä ulos ja valokin pääsee sisään.
Hyvänä esimerkkinä asuntoni, joka sijaitsi maan tasalla. Ihmiset kurkkivat sisään. Hankin verhot, joista tuli valo ja näin kaiken ulos, mutta sisälle ei nähnyt yhtään mitään vilkaisulla.
Monia kertoja joku tuli tuijottamaan nenä kiinni lasiin. Kun hetken läheltä katseli, näki kyllä asuntoon.
Tein sellaisen ison kyltin, missä kehotettiin painumaan erääseen paikkaan. Nostin sen ylös, kun sohvalla istuin ja näin kyylän jumiutuvan ikkunaan kiinni. Nopeasti lähtivät. Yksi kompastui turvalleen jopa pyörätelineeseen, kun tuli niin kiire.
niin mutta kaikki verhot kiinni pitävät ei asu maantasalla eikä ikkunoista näe ulos tai sisään sälekaihtimien vuoksi. Ja lapsia pidetään tälläisissä asunnoissa. Enkä ole kyttääjä vaan tälläinen perhe asui alakerrassani joten kyllähän tälläisen huomaa ilman että pitää erityisesti vahtia .
Jotkut juopot pitää verhot kiinni kun niillä on pelkotiloja. Samoin narkit kun pelkää että poliisit kyttää tai kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Valo aiheuttaa migreeniä
Sama. Ja ei ole asenne-kysymys.
Eilen tuli luuhattua baarissa, niin porukat kyseli - vastasin asiallisesti: se mg-kohtaus kun tulee, niin lähden nopeeemin kun hauki rannasta - siksi tummat lasit. (joo pitikö sitä? - piti :) mutku sitä ei aina tiedä milloin se tulee .... )
Mielenterveysongelmia. Masentunut haluaa olla yksin verhojen takana pimeässä päivin öin.
Aloiteen tekijä olet 1 kyläjistä ja hämilläsi kun verhot on ikkunan edessä. Itse en kerostalossa asuvana kiintä edes huomiota,miten ihmisillä viereinen talo/ talot ikunat on? Onko kaihtimet, verhot edessä, verhot sivulla tai kyläkö joku siellä? Pätkääkän ei kiinosta aisia.
Samaa ihmettelen kuin ap. Aamulla ensimmäisenä avaan verhot.
Toinen mitä ihmettelen joulun aikaan, ovat ne joilla ei ole mitään jouluvaloja missään. Etenkin lapsiperheet. Omakotitalo eikä mitään missään. Ja näitä on monta täälläkin päin missä itse iltalenkkini teen. Ja tiedän asia ei mulle kuulu, mutta en silti voi lakata asiaa lenkillä miettimästä.
Täällä mainitut syyt eivät selitä sitä, että usein melkein kaikkien kerrostalon asuntojen ikkunaverhot ovat kiinni.
Asumme kuudennessa kerroksessa, meillä on verhot auki aina, samoin taitaa olla vain yhdessä muussa asunnossa.
Vain paritalossa asuessamme lapset tosiaan työnsivät naamansa kiinni ikkunaan, muiden asuntojen vieraat pysäköivät autonsa ikkunoidemme eteen tai sisääntulomme tukkeeksi.
Rivitalossa kolmisenkymmentä vuotta, ei koskaan mitään vastaavaa.
Pelkääkö ihmiset luonnonvaloa. Ihmettelen suuresti.
Mun kaverilla on ollut verhot tiukasti kiknni koko kesän. Hänellä olisi upea maisema, mutta ei halua nähdä sitä. Syynä on irrationaaliset pelot siitä, että joku voi verhojen asennoista tehdä päätelmiä hänen elämästään. En tiedä miksi se olisi hänelle uhka, mutta hän on mieluummin kököttänyt kesän pimeässä kuin nauttinut valosta ja maisemastaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen kuin ap. Aamulla ensimmäisenä avaan verhot.
Toinen mitä ihmettelen joulun aikaan, ovat ne joilla ei ole mitään jouluvaloja missään. Etenkin lapsiperheet. Omakotitalo eikä mitään missään. Ja näitä on monta täälläkin päin missä itse iltalenkkini teen. Ja tiedän asia ei mulle kuulu, mutta en silti voi lakata asiaa lenkillä miettimästä.
kaikki ei vietä joulua,voi olla vaikka jehovia. Tai jos lähtee muualle joulunviettoon niin turhaan niitä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin mutta kaikki verhot kiinni pitävät ei asu maantasalla eikä ikkunoista näe ulos tai sisään sälekaihtimien vuoksi. Ja lapsia pidetään tälläisissä asunnoissa. Enkä ole kyttääjä vaan tälläinen perhe asui alakerrassani joten kyllähän tälläisen huomaa ilman että pitää erityisesti vahtia .
Ehkä ne lapset pelkäävät sinua, eivätkä pidä, että kyyläät ikkunoista sisään. Itselläni on kokemusta naapurista, joka kävi laittamassa itkuhälyttimen päälle, kun menimme terassille. Yksi naapuri kurkki ikkunoista sisään. Miehen kotona oli oikea kyttäysrinki. Yksi naapuri kyttäsi kaikki ohi ajavat autot kiikareilla, soitti toiselle naapurille, joka kyttäsi mihin suuntaan auto kääntyi. Ja jos menit pihalle, niin kiikarin linssi vilkkui ikkunassa. Että ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka pitävät sälekaihtimia ja verhoja kiinni.
Helteellähän kaihdin helpottaa myös, ettei asunto kuumia liikaa. Meilläkin on usein lastenhuoneen sälekaihdin ihan tästä syystä kiinni kesäisin. Muuten huone olisi illalla sauna. Lapset saavat kyllä valoa, kun leikkivät ulkona. Ja toiselta puolelta kotiamme verhot ovat päivisin avoinna.
Suomalaiset myös matkivat toisiaan ahkerasti. Kun naapurilla on kiinni verhot niin minäkin pidän. Kukaan ei ota lehtitelineestä sitä ensimmäistä lehteä vaan se pitää kaivaa sieltä välistä. Ei osata sanoa miksi. Eli siksi kun muutkin tekee niin. Mitä yksi edellä sitä muut perässä..
Meillä makkarin verhot aina kiinni, mutta muualla taas 24/7 auki.
Toiset vetää verhot ikkunoiden eteen varmaan päinvastaisesta syystä kuin minä joka haluan nähdä ikkuinoistani alati avaran maailman ja elän lähes aina verhot auki ja voisinpa elää kokonaan ilman verhojakin jotka ovat nyt minulla lähinnä sisustuselementtinä. En näe vastapäisen talon ikkunoista sisälle ja tuskin hekään näkevät minun ikkunoistani sisälle ja mitä väliä vaikka näkisivåtkin. Makuuhuoneen pimennysverhot ovat ainoat, jotka vedän yön ajaksi ikkunoiden eteen. Minulle tulisi ahtaan paikan kammo jos pitäisin aina verhoja ikkunoiden edessä.
Minä inhoan noita koirankusettajia jotka seisoskelevat ja kyyläävät ihmisten pihoja ja ikkunoista sisään.